٩٨؛ سال سخت و پرچالش ايران

آرمان- حمید شجاعی: عملکرد گاه موفق یا ناموفق دولت در حوزه‌های مختلف از یک سو و بعضی ناکارآمدی‌ها در برخی ارکان حاکمیت موجب شده تا جامعه ایرانی همچون سایر مقاطع دیگر انقلاب شرایط حساس و خطیری را دنبال کند. لذا تحلیل‌های متفاوتی از آنچه که باید برای نیل به اهداف انقلاب در آینده ایران رخ دهد بیان می‌‌‌شود. حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران معتقد است: «شرایط عمومی کشور در سال۹۸ شرایط خیلی خوبی نیست. جدایی آدم‌ها و تشکیل باندها چالشی جدی برای سازمان کشور شده است. هیچ‌کس با هیچ‌کس خوب نیست، در چنین حالتی مگر می‌شود کشور درست شود. هیچ دو نفری را نمی‌توان دید که همدیگر را تأیید کنند. باید این شکاف‌ها را برداریم».
لزوم رضایتمندی مردم در آستانه 40 سالگی
شرایط کنونی جامعه موجب شده تا مسائل گوناگون و متفاوتی به اذهان مردم و فعالان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خطور کند این‌که سال آینده وضعیت کشور در ساحت‌های مختلف چگونه پیش خواهد رفت؛ روابط خارجی با اروپایی‌ها به کجا خواهد کشید؛ آرایش نیروهای سیاسی در انتخابات مجلس آینده چگونه خواهد بود و باز هم شاهد فیلترهای نظارتی برخی دستگاه‌های ناظر خواهیم بود؟ گرچه در حال حاضر نیز که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب قرار داریم هنوز مشخص نیست چه میزان از اهداف انقلاب محقق شده و در این چهل سال به آنها رسیده‌ایم. چه اینکه اگر نگاهی به راویان انقلاب نیز داشته باشیم شاهد خواهیم بود که اکثر این افراد به دلایل متفاوتی از عرصه کنش سیاسی و اجتماعی بیرون شده‌اند. لذا آنهایی که زمان انقلاب را درک نکرده‌اند؛ اکنون با این گونه برخوردها بدین پرسش می‌‌رسند که چرا افرادی که خود زمانی از انقلابیون بودند امروز با برخی رویکرد‌ها و بنابر ملاحظاتی از دایره انقلابیون و تصمیم‌گیران کنار گذاشته‌اند. از این جهت است که جامعه با مسائل گوناگونی رو‌به‌رو است و مهم‌ترین آن ‌که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد وضع اقتصادی و معیشتی آنهاست که بعضا موجب برخی اعتراضات نیز می‌شود. خدمت به محرومان و رفع تبعیض در حوزه‌های مختلف جزو اهداف انقلاب بود امری که امروز شاید فقط سایه‌ای از آن مانده باشد. لذا به‌نظر می‌رسد دولت و مجموعه حاکمیت برای تغییر در شرایط جامعه به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و افزایش اعتماد و امید به دولت و حاکمیت باید اقداماتی اعتمادزا و امید آفرین انجام دهند و این چهل سالگی را مبنایی برای عملکرد بهتر در راه رسیدن به رضایتمندی عمومی و اهداف انقلاب قرار دهند.
سال سخت پیش رو


سخنگوی حزب کارگزاران در ارتباط با مساله فتنه98 اظهار داشت: ما متهم به فتنه ۸۸ هستیم، دیگر سال۹۸ قرار نیست متهم فتنه شویم، نمی‌دانم چه کسانی قرار است فتنه کنند؟ خبر آنلاین نوشت، سیدحسین مرعشی در خصوص اظهارات امام جمعه مشهد گفت: حرف آقای علم‌الهدی خیلی در کشور تعیین کننده نیست، در مشهد هم تعیین کننده نیست چه رسد به کشور. بنابراین نمی‌توان روی آن حساب کرد. اما جمله‌ای را رهبری فرموده‌اند که البته از فتنه نام نبردند، اما فرموده‌اند «دشمن برای سال ۹۸ خواب‌هایی دیده است». معتقدم حتما ایشان یک چیزی می‌بینند که ما نمی‌بینیم. من آن را نمی‌دانم چون دسترسی ندارم ولی به هر حال ایشان یک دغدغه‌ای دارند. وی افزود: شرایط عمومی کشور در سال ۹۸ شرایط خیلی خوبی نیست. تحریم‌ها هم ممکن است کشور را به نقطه فشارهای سنگین‌تری برساند، بنابراین سال سختی است. حالا در سالی که خیلی هم سال خوبی نیست باید مردم را پای صندوق‌ها بیاوریم که رأی هم بدهند. مرعشی ادامه داد: جدایی آدم‌ها و تشکیل باندها چالشی جدی برای سازمان کشور شده است. هیچ‌کس با هیچ‌کس خوب نیست، در چنین حالتی مگر می‌شود کشور درست شود. هیچ دو نفری را نمی‌توان دید که همدیگر را تأیید کنند. باید این شکاف‌ها را برداریم. وی در ارتباط با انتخابات سال 1400 و ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان عنوان کرد: برای تحلیل انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ خیلی زود است. اینها تحلیل‌ها ذهنی است و با واقعیت‌های سیاسی سازگار نیست. آقای واعظی هم که گفته سال۹۲ اصلا ائتلافی نبوده است. تا انتخابات مجلس در سال۹۸ برگزار نشود، نمی‌توانیم در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ اظهارنظر کنیم. وی در خصوص حضور یا عدم حضور لاریجانی در انتخابات 98 یا 1400 گفت: برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ دلش می‌خواهد بیاید، الان سفرهای استانی را شروع کرده است. روی ۱۴۰۰ دارد حساب می‌کند. چالش مهم ایشان کاندیداتوری برای مجلس است، تهران یا قم یا هیچ‌کدام؟
روحانی فرصت دیگری نخواهد داشت
مرعشی در خصوص ادامه تفکر آیت‌ا... هاشمی بعد از خود اظهار کرد: آیا هاشمی در سال‌های آخر تاثیرگذار نبود؟ در جمهوری اسلامی رئیس‌جمهورها باید شانس بیاورند، و الا باطل می‌شوند. یعنی ما یک مهر باطل‌شد روی رئیس‌جمهورها می‌اندازیم و تمام. نماینده ادوار مجلس عنوان کرد: الان چهلمین سال انقلاب است، بنی صدر که هیچی، آقایان باهنر و رجایی هم که شهید شدند. آیا یکی از محصورین را می‌توان به تلویزیون آورد تا برای مردم از انقلاب حرف بزند؟ خیر. رئیس دولت اصلاحلات را می‌توان آورد؟ خیر. برای هاشمی هم که فیلم درست کردند که چون انحراف زنده است، هاشمی زنده است. مرعشی در خصوص هدف تخریب آیت‌ا... هاشمی پس از رحلت ایشان اظهار کرد: برای اینکه نحله فکری دارد. از فکرش می‌ترسند. آقای هاشمی یک جریان فکری را در کشور راه انداخته و از جریان فکری‌اش می‌ترسند. سخنگوی حزب کارگزاران در ارتباط با اینکه روحانی درصدد است هاشمی ثانی شود و مثل عمل او در پایان دادن به جنگ، جنگ اقتصادی را پایان بخشد تصریح کرد: آرزوی خوبی است، اما آقای روحانی اقدام خاصی در این بخش نمی‌تواند بکند. آقای روحانی فقط یک فرصت در اختیار داشت که از آن فرصت استفاده کرد و برجام را محقق کرد. به نظر من ایشان فرصت جدیدی نخواهد داشت.