در دومین نشست خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح شد بازتاب مسائل اجتماعی و سیاسی روز در آثار جشنواره

گروه فرهنگ – مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ابتدای شکل‌گیری این دوره از جشنواره آنچه برای ما اهمیت داشت این بود که دایره تجسمی را بازتر کرده و حلقه مشارکت در این رویداد را بزرگ‌تر کنیم. اعتقاد جدی ما این بود که کیفیت جشنواره را بالا ببریم و در یک ماه گذشته با این موضوع مواجه شدیم که تمام اعداد و ارقام این جشنواره نسبت به دوره‌های قبلی تفاوت آشکاری دارد.
دومین نشست خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر دیروز (شنبه 6 بهمن) همزمان با مراسم رونمایی از ۱۱ پوستر بخش‌های مختلف این جشنواره، با حضور هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ابراهیم حقیقی، دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛ امیر سقراطی، دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛ محسن سلیمانی، دبیر اجرایی جشنواره و کیانوش غریب‌پور، مدیر هنری و طراح پوسترهای جشنواره در موسسه فرهنگی صبا برگزار شد.
مظفری با بیان اینکه در جشنواره تجسمی، علاوه بر رشد کمی شاهد رشد کیفی بودیم، گفت: اراده جامعه تجسمی برای تغییر و افزایش کیفیت جشنواره هنرهای تجسمی فجر را در این دوره از جشنواره مشاهده خواهیم کرد. در ابتدای شکل‌گیری این دوره از جشنواره آنچه برای ما اهمیت داشت این بود که دایره تجسمی را بازتر کرده و حلقه مشارکت در این رویداد را بزرگ‌تر کنیم. قصد ما این بود که این جشنواره متعلق به همه هنرمندان رشته‌های ده‌گانه تجسمی باشد و سعی کردیم در این راه گام برداریم. اعتقاد جدی ما این بود که کیفیت جشنواره را بالا ببریم و در یک ماه گذشته با این موضوع مواجه شدیم که تمام اعداد و ارقام این جشنواره نسبت به دوره‌های قبلی تفاوت آشکاری دارد. تعداد اعضای شورای سیاستگذاری، اعضای هیئت داوران، رشته‌های هنری، تعداد شرکت‌کنندگان و... هرکدام در مقایسه با دوره‌های قبلی رشد بسیار زیادی داشته و در بعضی از موارد با رشد ۲۰۰ درصدی مواجه هستیم. اما این رشد کمی ارزشی ندارد مگر آنکه کیفیت آثار هم رشد کرده باشد و ما مشاهده کردیم که علاوه بر افزایش کمی، جشنواره افزایش کیفی نیز دیده می‌شود.
او درباره اهمیت بخش گالری‌ها در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: آنچه پیش از این بیان کردم صحبت از تغییرات این دوره بود که به تصور برخی اهالی رسانه بلوف نامیده شد اما امروز همه جامعه تجسمی اراده کرده تا برای تحقق آنچه مطرح شد جهت ارتقای کیفیت این جشنواره تلاش شود و نتیجه آن را در این چهل روز خواهید دید. امسال شاهد اضافه شدن بخش گالری‌ها به جشنواره تجسمی فجر هستیم چنانکه ۵۳ گالری در بخشی جداگانه به ارائه آثار هنرمندان می‌پردازند. حضور گالری‌ها یک کار زینتی یا برای پرکردن فضای نمایشگاه نیست، بلکه نشانه اعتقاد ما به اقتصاد هنر است. هنرمند باید اثر خلق کند، داور باید قضاوت کند، پژوهشگر کار خود را در نقد و نظر انجام دهد و مدیران گالری هم باید آثار را به معرض فروش بگذارند تا این چرخه در هنر به درستی شکل بگیرد. اگر اثری که هنرمند خلق کرده است به دست مردم نرسد و دیده نشود بخشی از راه را طی نکرده‌ایم. ما معتقد هستیم این امر رونق اقتصاد هنر را در پی خواهد داشت. اگر در حوزه‌های مختلف درست عمل کنیم اما نتوانیم آثار هنرمندان را به دست مردم برسانیم این راه را کامل طی نکرده‌ایم. از این رو بخش گالری‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خواهد بود.


در بخش بعدی، ابراهیم حقیقی به ارائه گزارش آماری جشنواره یازدهم پرداخت و گفت: در کل شاهد ثبت‌نام ۵ هزار و ۷۶۱ هنرمند در سایت دبیرخانه بودیم که در کل ۱۳ هزار و ۷۹۲ اثر را ثبت کردند اما درنهایت با سه مرحله داوری که درخصوص آثار انجام شد ۶۰۴ اثر از ۴۸۵ هنرمند به جشنواره راه یافت. در بخش تصویرسازی ۸۲ اثر، در بخش خوشنویسی ۷۴ اثر از ۶۰ هنرمند، در بخش عکاسی ۷۰ اثر از ۶۶ هنرمند، بخش کاریکاتور ۷۴ اثر از ۵۶ هنرمند، در بخش گرافیک ۳۹ اثر از ۳۰ هنرمند، در بخش مجسمه ۶۸ اثر از ۵۵ هنرمند، در بخش نقاشی ۱۰۵ اثر از ۷۹ هنرمند، در بخش نگارگری ۶۰ اثر از ۴۹ هنرمند، در بخش هنرهای جدید ۳۲ اثر از ۲۹ هنرمند و در بخش سرامیک ۱۶ اثر از ۹ هنرمند به نمایش درخواهد آمد. در جریان داوری‌ها مشاهده کردیم که کیفیت آثار در رشته‌های نقاشی، مجسمه و عکس بسیار بالاتر بود و اگر فضای بیشتری داشتیم، می‌توانستیم آثار بیشتری را به نمایش بگذاریم.
سقراطی، دبیر هنری جشنواره هم با اشاره به داوری پرچالش این دوره از جشنواره گفت: داوری آثار در 31 مرحله انجام می‌شود که تا به حال ۲۱ مرحله از آن پشت سر گذاشته شده است. بعضی از رشته‌ها داوری‌های طولانی‌تری داشتند. به عنوان مثال داوری هنرهای جدید در ۳ روز و نقاشی در 4 روز انجام شد. درمجموع داوری آثار ۱۲۰ ساعت طول کشید و کار بسیار دقیقی بود. من از منتقدان، جامعه‌شناسان و کسانی که درباره مسائل اجتماعی تحقیق می‌کنند تقاضا دارم از آثار نمایشگاه دیدن کنند زیرا می‌توانند بازتاب مسائل اجتماعی و سیاسی روز را در این آثار ببینند و از نظر نشانه‌شناسی آنها را بررسی کنند. داوری‌های این جشنواره بسیار پرچالش بود چون آثار باکیفیت زیادی وجود داشت و برای داوران سخت بود که بسیاری از آنها را حذف کنند. پس از انتخاب اولیه آثار و رسیدن اصل آنها به جشنواره، مشاهده کردیم که هنر معاصر ایران چقدر زنده و پویا است و چه تعداد هنرمند خلاق و جوان در کشور داریم.
او درباره تفکیک رشته‌های هنری در این دوره از جشنواره گفت: وقتی تصمیم گرفته شد به شیوه قدیمی برگشته و رشته‌ها را از هم تفکیک کنیم، از ما خرده گرفتند که چرا از هنرهای جدید بازگشته‌ایم و به تفکیک رشته‌ها رسیده‌ایم‌ اما فکر می‌کنم حالا می‌توانیم از این اقدام دفاع کنیم زیرا رشته‌هایی مانند نگارگری و خوشنویسی که هنرهای ملی ما هستند در شیوه قبلی جشنواره از نمایشگاه حذف می‌شدند اما امسال حضور آنها باعث شد مشاهده کنیم که چه آثار درخشانی در این زمینه وجود دارد. همچنین در رشته‌های رسانه‌محور مانند تصویرسازی و گرافیک و... هم اغلب جای این آثار در جشنواره خالی بود اما در این دوره شاهد حضور آثار درخشانی در این زمینه هستیم.
سلیمانی، دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره تجسمی فجر نیز به بخش‌های مختلف این جشنواره اشاره کرد و گفت: بخش اصلی و مسابقه‌ای جشنواره فجر در موسسه فرهنگی‌-‌ هنری صبا برگزار می‌شود. بخش پلاک ۴۰ به میزبانی نیاوران و بخش چهارسوی هنر به میزبانی باغ موزه قصر طی هفته آینده برگزار خواهند شد. همچنین دستاوردهای مکتوب و کتاب‌های تجسمی نیز در موزه امام علی‌(ع) تحت عنوان نمای ۴۰ به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین آثاری از موزه هنرهای معاصر برای به‌نمایش درآمدن در چهل شهر انتخاب شده‌اند که تکثیر و به‌نمایش درمی‌آیند.
در بخش پایانی این نشست، کیانوش غریب‌پور، طراح پوسترهای این دوره از جشنواره تجسمی فجر در توضیح ساختار کلی هشت پوستر از میان ۱۱ پوستری که برای این دوره از جشنواره تجسمی فجر طراحی کرده است، توضیح داد: پوستر اصلی برشی از ثلث کلمه «فجر» کار شده است که بتواند سرنخی باشد برای ارتباط میان سایر پوسترهایی که برای این جشنواره کار شده است. جشنواره تجسمی فجر نسبت به سایر جشنواره‌ها کمتر دیده می‌شود و به همین خاطر هم بسیار برایم مهم بود که روی اسم فجر تاکید کنم.
یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، هشتم بهمن ماه با نمایشگاه پلاک ۴۰ آغاز‌به‌کار می‌کند و دهم بهمن ماه نیز با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موسسه فرهنگی صبا به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در نشست خبری: همه خواستار توقف ازدواج کودکان زیر ۱۳سال‌اند جهانبخش‌محبی نیا جوهره الهی آزادی آیا تصویب لایحه حمایت از حقوق حیوانات به کشتار سگ‌ها خاتمه می‌دهد؟ دست بسته قانون دربرابر حیوان‌آزاری نایب رئیس کمیسیون تلفیق مطرح کرد تخصیص بودجه؛ ابزار تنبیهی و تشویقی در دستان نوبخت حمایت از تولید داخل در گرو ممنوعیت ورود کالای خارجی است؟ تابلو «ایست» مقابل ورود کالاهای خارجی منابع اروپایی از نهایی شدن توافق میان انگلیس، آلمان و فرانسه برای راه‌اندازی سازوکار مالی با ایران خبر دادند سونوشت لوایح شفافیت مالی در دستان مجمع است یک گام تا تصویب در مجمع در دومین نشست خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح شد بازتاب مسائل اجتماعی و سیاسی روز در آثار جشنواره دبیر علمی سمینار پژوهشی بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی: جامعه تشنه گفت‌وگو است نایب رئیس کمیسیون تلفیق مطرح کرد تخصیص بودجه؛ ابزار تنبیهی و تشویقی در دستان نوبخت