اتحاد بازیکنان تیم ملی حریفان را می‌ترساند







محمد محمدی سدهی
خبرنگار
ژاپن، ششمین خان تیم ملی در جام ملت‌های 2019 آسیاست. دیداری که همیشه جذاب و پرافت و خیز بوده و اکنون در نیمه نهایی جام ملت ها هم قطعاً رویارویی این دو تیم قدرتمند قاره همانند گذشته جذاب و حساس خواهد بود. تیم‌های ایران و ژاپن تاکنون 14 بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم ایران 6 برد بوده و ژاپنی‌ها 5 بار موفق به شکست ایران شدند و 3 بار هم دیدارهای دو تیم با تساوی به پایان رسید. تقابل فوتبال ایران با ژاپن، علاقه‌مندان فوتبال را یاد حادثه تلخ 5 فروردین84 هم می‌اندازد. استقبال زیاد هواداران و در نهایت 7 کشته و 39 زخمی! وحید‌ هاشمیان، مهاجم تیم ملی در آن بازی که از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی 2006 بود،
2 گل زد و باعث شد تا شانس تیم ملی برای حضور در جام جهانی بالاتر رود. وحید‌هاشمیان مهاجم سابق تیم ملی که به هلیکوپتر معروف است، به سؤالات خبرنگار «ایران» در آستانه بازی با ژاپن پاسخ داده است.
مهاجم سابق تیم ملی صحبت‌هایش را با اشاره به عملکرد ایران در جام ملت‌های هفدهم شروع کرد: «تیم ملی تا به اینجا 12 گل زده و هیچ گلی دریافت نکرده و این نشان می‌دهد که تیم ما هم در دفاع و هم در حمله خوب کار کرده است. مدافعان تیم ملی به بازیکنان تیم‌های حریف شانس گلزنی ندادند و البته در این راه عملکرد سایر بازیکنان در هنگام حملات تیم حریف هم کاملاً ستودنی است. علاوه بر این علیرضا بیرانوند، گلر تیم ملی هم در این 5 بازی بسیار خوب ظاهر شد که اوج هنر او در مهار پنالتی با عمان بود. دفاع خوب و دروازه‌بان مطمئن باعث شده تیم ملی به مرحله نیمه نهایی راه یابد که البته تیم ما در سایر خطوط هم عملکرد خوبی داشت.» وحید‌ هاشمیان به دیدارهای تیم ملی در جام جهانی 2018 روسیه اشاره کرد و بیان داشت: «تیم ملی در جام جهانی دفاعی بازی می‌کرد که این سبک بازی تیم ملی کاملا طبیعی بود اما آن زمان خیلی‌ها نسبت به نحوه بازی تیم ملی انتقاد می‌کردند. تیم ما در جام جهانی مقابل قدرت‌های برتر دنیا بازی می‌کرد و کی روش مجبور بود تا با این روش بازی کند. اما سبک بازی تیم ملی در جام ملت‌ها هجومی شد و تیم ملی توانست با این سبک، گل‌های زیادی به ثمر برساند و این موضوع نشان دهنده تبحر کی‌روش در ارائه بازی هجومی و تدافعی است.»
او ادامه داد: «تیم ما مهاجمان خوب و توانمندی دارد. حضور بازیکنانی همچون سردار آزمون، مهدی طارمی و سایر بازیکنانی که روی نیمکت ذخیره حضور دارند، یک نعمت بزرگ است که خیلی تیم‌ها از این نعمت محرومند. همه بازیکنان در بازی با چین خیلی خوب ظاهر شدند بخصوص سردار آزمون که در این دیدار فوق‌العاده بازی کرد و توانست با زیرکی یک گل بزند و یک پاس گل بدهد.» لژیونر سابق ایران در آلمان پس از صحبت در مورد دیدار با چین به خاطره تلخ بازی با ژاپن در فروردین ماه سال 1384 اشاره کرد و گفت: «بازی ما با ژاپن در آن سال یک بازی بسیار مهم بود که در عید نوروز برگزار می‌شد. ژاپن آن سال تیم بسیار قدرتمندی بود که 7 سال هیچ شکستی نداشت، ما می‌دانستیم که در مقابل این تیم بازی بسیار سختی در پیش داریم اما هدف ما این بود تا با برد مقابل این تیم یک عیدی خوب به ایرانی‌ها بدهیم.»
هاشمیان ادامه داد: «ما گل برتری را به ثمر رساندیم اما ژاپنی‌ها توانستند نتیجه را مساوی کنند. به یاد دارم در زمانی که ژاپنی‌ها گل مساوی را زدند استادیوم آزادی به یکباره ساکت شد و ما تنها صدای هواداران ژاپنی را می‌شنیدیم که تیم خود را تشویق می‌کردند. پس از چند دقیقه تماشاگران به یکباره شروع به تشویق تیم ملی کردند که تشویق آنها باعث شد تا گل دوم و برتری این دیدار را به ثمر برسانیم. آن زمان به این نتیجه رسیدم که تماشاگران نقش بسیار زیادی در پیروزی‌ها دارند.» او بیان داشت: «ما اطلاعی در مورد حادثه‌ای که در آن روز برای تماشاگران‌مان افتاد، نداشتیم و بعد از ساعت‌ها و پس از پایان آن بازی سنگین متوجه شدیم که آن اتفاق تلخ برای هم‌میهنان‌مان افتاده و تمامی بازیکنان پس از شنیدن خبر بسیار ناراحت بودند. اتفاق بسیار تلخی بود و امیدوارم که دیگر شاهد اتفاقات این چنینی نباشیم و هواداران فوتبال در کشورمان بتوانند بدون دغدغه بازی‌های تیم محبوب‌شان را تماشا کنند.»
هلی‌کوپتر فوتبال ایران که سابقه حضور در بوندس‌لیگای آلمان را هم دارد، درباره خاطرات خوبی که از دیدارهای تیم ملی با تیم‌های ژاپن و کره جنوبی دارد، صحبت کرد: «تیم‌هایی همچون ژاپن، کره جنوبی و چین بسیار جوانمردانه فوتبال بازی می‌کنند. این تیم‌ها به هیچ وجه اجازه ورود سیاست به ورزش را نمی‌دهند. در حالی که تیم‌های عربی چنین شرایطی ندارند و همیشه سیاست را وارد فوتبال می‌کنند. تیم ما در مقابل تیم‌های عربی دچار مشکل می‌شود اما در مقابل تیم‌های آسیای شرقی مشکلی نداریم، به این دلیل مواجهه با این تیم‌ها برای ما خوب است.» مهاجم 50 گله تیم ملی با اشاره به این موضوع که کی‌روش حاشیه‌ها را از تیم ملی دور می‌کند، افزود: «من 3 بار با کی‌روش برخورد داشتم و در این 3 بار برخودی که زیر یک دقیقه بود، مدیریت او را دیدم. حقیقتاً من در فوتبال طرفدار گروه خاصی نیستم و این را همیشه ثابت کرده‌ام. من سال‌های زیادی برای تیم ملی بازی کردم و در این سال‌ها دیدم که تمامی تیم‌های ملی‌مان حاشیه داشتند و این حاشیه‌ها باعث می‌شد تا تیم ملی موفق نباشد.»
هاشمیان صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: «البته این حاشیه‌ها به تنهایی به تیم ضربه نمی‌زد و مدیران فدراسیون هم به این حاشیه‌ها دامن می‌زدند و برای تیم ملی حواشی ایجاد می‌کردند. تیم کنونی هیچ حاشیه‌ای ندارد و تیمی کاملاً منظم است. بازیکنان تیم ملی به دنبال حاشیه نیستند و هدف تمامی بازیکنان تنها پیروزی در تمامی مسابقات است یک تفاوت اساسی این تیم با تیم‌های سابق ملی همین بی حاشیه بودن است.» او ادامه داد: «فوتبال ما در گذشته از حاشیه‌ها ضربات زیادی خورد اما این تیم ملی با حضور کی روش و مدیریت او از این حاشیه‌ها به دور است، اینگونه مدیریت یک هنر است. هیچ کدام از بازیکنان نیمکت نشین اعتراضی به مربی تیم ملی نمی‌کنند. کی‌روش در 8 سالی که در تیم ملی ایران حضور دارد تیم ما را کاملاً متحول کرد تا جایی که ما هیچ مشکلی در بازی‌های آسیایی نداریم و می‌توانیم رقبای آسیایی خود را شکست دهیم و کاملاً برتر از آنها باشیم.» ‌هاشمیان درخصوص محرومیت مهدی طارمی در دیدار با ژاپن بیان داشت: «سامان قدوس و وحید امیری بازیکنانی هستند که می‌توانند جای طارمی بازی کنند. تیم ملی بازیکنان زیادی دارد که از نظر کیفی تفاوت زیادی با همدیگر ندارند. نبود یکی از بازیکنان هیچ خللی ایجاد نمی‌کند. ما می‌دانستیم که در مقابل تیم‌های عمان و چین تیم برنده خواهیم بود اما ژاپن تیم متفاوتی است و این تیم می‌تواند هر تیم قدرتمندی را آزار دهد و برای هر تیم قدرتمندی خطرناک باشد.»
مهاجم سابق تیم ملی که هم اکنون در آلمان حضور دارد و در سال ۲۰۱۷ هدایت تیم زیر ۱۷ ساله‌های‌ هامبورگ را برعهده داشت، گفت: «ژاپنی‌ها زمانی که توپ را از دست می‌دهند به خوبی پرس می‌کنند و این یکی از نقاط قدرت این تیم است. این تیم به دلیل سرعت بالا توپ را خیلی خوب از خط دفاعی به خط حمله می‌رساند و موقعیت خطرناک ایجاد می‌کند. اما نقطه ضعف این تیم در ضربات ایستگاهی است و تیم ملی می‌تواند از روی ارسال این ضربات و ضربه سر به گل برسد.» او با اشاره به این موضوع که بازیکنان تیم ملی در دقایق ابتدایی فرصت به مهاجمان تیم حریف می‌دهند، افزود: «این یکی از نقاط ضعف تیم ملی است که باید کی‌روش فکری به حال آن بکند چرا که ژاپن می‌تواند از این نقطه ضعف به ما ضربه بزند. بازیکنان ژاپن نسبت به عمانی‌ها و چینی‌ها بسیار حرفه‌ای‌تر هستند و مهاجمان این تیم بسیار خطرناک هستند و می‌توانند از کوچک‌ترین موقعیتی استفاده کنند.»
هاشمیان درخصوص احتمال قهرمانی تیم ملی بیان داشت: «زمان ما تیم ملی بازیکنان بسیار خوبی داشت اما آن بازیکنان اتحاد زیادی نداشتند. بازیکنان کنونی تیم ملی کاملاً متحد هستند و این اتحاد حریفان تیم ملی را می‌ترساند. در بازی با چین، سردار آزمون می‌توانست گل دوم را به نام خودش ثبت کند اما این همدلی موجب شد تا آن توپ را به طارمی پاس بدهد و طارمی گل بزند. این موضوعات نشان دهنده اتحاد خوب بازیکنان است که این همدلی و اتحاد می‌تواند موجب قهرمانی تیم ملی شود.»