وزارت خارجه: درباره توان موشکی خود مذاکره نمی‌کنیم




ایران به تهدید فرانسه درباره برنامه موشک‌های بالستیک واکنش نشان داد. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز جمعه هشدار داد که اگر گفت‌وگوها بر سر برنامه موشک‌های بالستیک بی‌نتیجه باشد، فرانسه آماده اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران خواهد بود.


این هشداری بود که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه با این تأکید که «جمهوری اسلامی درباره توان موشکی خود مذاکره نمی‌کند»، واکنش نشان داد. قاسمی تهدید به اعمال تحریم‌های جدید توسط فرانسه را خلاف روح حاکم بر مذاکرات میان دو کشور خواند و همچنین هشدار داد وضع هر نوع تحریم تازه توسط کشورهای اروپایی «منجر به تجدیدنظر» در نحوه تعاملات با این کشورها خواهد شد.
تهدید فرانسه درباره برنامه‌های موشکی ایران و پاسخ به این تهدید در حالی است که با خروج امریکا از برجام کشورهای اروپایی با این وعده که اقدامات مقابله‌ای را در برابر بازگشت تحریم‌های امریکا به اجرا درمی‌آورند، کوشیدند ایران را متقاعد به ماندن در برجام کنند. آنها برای تأسیس کانال مبادله مالی با ایران تحت عنوان «اس‌پی‌وی» به توافق رسیدند اما این در حالی است که اجرایی شدن این سازوکار مالی با‌وجود گذشت چند ماه از خروج امریکا همچنان با تأخیر رو‌به‌رو شده است.با این حال رسانه‌های غربی از جمله روزنامه آلمانی اشپیگل گزارش داده‌اند که نهایی شدن «اس‌پی‌وی» در مرحله نهایی قرار دارد و قرار است که سه کشور اروپایی مسئولیت این نهاد را به عهده گیرند. به این ترتیب که پاریس میزبانی آن، آلمان مدیریت و بریتانیاً به حسابرسی نهاد یاد شده خواهد پرداخت. قرار است سه کشور شرکت‌کننده روز دوشنبه هفته جاری در بروکسل گرد هم بیایند تا درباره جزئیات آن گفت‌و‌گو کنند.تلاش کشورهای اروپایی برای عملیاتی کردن این سازوکار که با تأخیر زیادی همراه بوده است در حالی است که مقام‌های اروپایی در عین حال ادعاهایی پیرامون نقش منطقه‌ای ایران و برنامه‌های موشکی آن مطرح کرده‌اند. چنانکه گفته می‌شود اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در قبال ایران که قرار است دوشنبه هفته جاری تصویب و اعلام شود، علاوه بر اعلام نهایی شدن سازوکار «اس‌پی‌وی» درباره نقش ایران در تنش‌های منطقه و برنامه موشکی تهران ابراز نگرانی کرده اما همچنان از همکاری با ایران و حمایت از برجام سخن می گویند.پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده بود بریتانیا، فرانسه و سایر کشورهای اتحادیه اروپا در حال بررسی وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران هستند. این تحریم‌ها شامل مسدود کردن دارایی‌ها، ممنوعیت مسافرت اعضای سپاه پاسداران و افراد مرتبط با برنامه موشکی ایران خواهد بود.