مادورو: تسلیم نخواهم شد! تلاش آمریکا برای سرنگونی دولت قانونی ونزوئلا

بخش اخبار جهان: درحالی که آمریکا با معرفی کردن «خوان گوایدو»، رئیس شورای ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان این کشوربعنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور، خیابان‌های ونزوئلا را به میدانی برای لشکر کشی خیابانی علیه دولت قانونی نیکلاس مادورو و تظاهرات اعتراضی مخالفین دولت تبدیل کرده است، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده که او روابط آمریکا را قطع کرده و تسلیم این اتفاقات نخواهد شد.
«نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا بعد از اقدام رهبر مخالفان این کشور در معرفی خود به عنوان رئیس‌جمهور خودخوانده در جمع هوادارانش گفت که تسلیم نخواهد شد.
مادورو اعلام کرد او روابط آمریکا را قطع کرده و به دیپلمات‌های آمریکایی 72 ساعت فرصت داده خاک این کشور را ترک کنند. او گفت آمریکا در ونزوئلا کودتا به راه انداخته است.
نیکلاس مادورو در این سخنرانی گفت: «هدف آنها این است که از واشنگتن به ونزوئلا حکومت کنند. آیا شما دولتی دست‌نشانده می‌خواهید که از دستورات واشنگتن پیروی کند؟»


وی ادامه داد: «این یک بی‌مسئولیتی فاحش از جانب دولت آمریکا و تندروهای قدرت‌گرفته در آمریکا است که می‌خواهند ونزوئلا را به سمت جنگ داخلی ببرند.»
وی ادامه داد: «این یک بی‌مسئولیتی فاحش از جانب دولت آمریکا و تندروهای قدرت‌گرفته در آمریکا است که می‌خواهند ونزوئلا را به سمت جنگ داخلی ببرند.»
رئیس‌جمهور ونزوئلا در ادامه از نیروهای ارتش خواست وحدت خود را حفظ کرده و از وی حمایت کنند. بعد از سخنان او، وزیر دفاع ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش این کشور «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان این کشور را به عنوان رئیس‌جمهور به رسمیت نمی‌شناسد.
«خوان گوایدو»، رئیس شورای ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان این کشور خود را رئیس‌جمهور موقت این کشور معرفی و سپس سوگند یاد کرد.
گوایدو بعد از آنکه مادورو اعلام کرد به دیپلمات‌های آمریکا 72ساعت برای ترک این کشور مهلت داده گفت به سفارتخانه‌های خارجی گفته که بمانند و دستورهای دیگر را نادیده بگیرند.
اعلام وفادارى نظامیان ونزوئلا به مادورو
در همین حال رهبران نظامی ونزوئلا بر حمایت تزلزل ناپذیر خود از "نیکولاس مادورو" رئیس جمهوری این کشور و وفاداری خود به وی تاکید کردند.
شماری از ژنرال‌های ارتش که هزاران نیروی نظامی را تحت فرماندهی خود دارند با حضور در مقابل دوربین‌های تلویزیونی، آمریکا را به دخالت در امور داخلی ونزوئلا متهم کرده و بر دفاع از مادورو تاکید کردند.
«ولادیمیر پادرینو لوپز» وزیر دفاع ونزوئلا که از متحدان کلیدی مادورو است، تلاش برای تشکیل «دولت موازی» را رد کرده و اظهار داشت: جنگ میان مردم ونزوئلا مشکلات ما را حل نخواهد کرد.
هفته گذشته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه از این تصمیم استقبال کرد و گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت. او گفت همه گزینه‌ها علیه ونزوئلا روی میز است.
در همین حال وزیر خارجه آمریکا از شورای امنیت خواسته این هفته برای بررسی وضعیت ونزوئلا تشکیل جلسه دهد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «جری ماتیجلا» نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل روز پنج‌شنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران، گفت «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از شورای امنیت خواسته در جلسه روز شنبه این نهاد حضور یافته و در مورد وضعیت ونزوئلا صحبت کند.
گوترش خواستار گفتگو میان طرفین در ونزوئلا شد
ازسوی دیگر دبیرکل سازمان ملل با درخواست از تمامی جناح‌ها در داخل ونزوئلا برای آغاز مذاکرات صلح، تحقیقات مستقل درباره کشته شدن معترضان ونزوئلایی در طی ناآرامی‌های این کشور را خواستار شد.
استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: دبیرکل بر لزوم آغاز مذاکرات جامع و آرام میان تمامی جناح‌ها در ونزوئلا برای بررسی دلایل بحران در این کشور تاکید کرد.
در درگیری پلیس با معترضان طی روزهای اخیر 8 تن کشته شدند.
پوتین حمایتش از مادورو را اعلام کرد
در همین حال رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با همتای ونزوئلایی خود ضمن محکوم کردن مداخله آمریکا در امور داخلی کاراکاس، حمایتش از مادورو را اعلام کرد. همزمان معاون وزیر خارجه روسیه نسبت به مداخله نظامی در ونزوئلا هشدار داد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با نیکولاس مادورو، همتای ونزئلایی خود حمایتش از دولت مشروع ونزوئلا به رهبری مادورو را اعلام کرد.
وی گفت هرگونه دخالت کشورهای دیگر ناقض هنجارهای اساسی قوانین بین‌المللی است.
مادورو نیز از روسیه به خاطر موضع درست این کشور تقدیر کرد.
علاوه بر روسیه کشورهای متعددی چون چین،جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، کوبا، مگزیک و... حمایت خودرا از مادورو اعلام کردند.
این درحالی است که دولت انگلیس، فرانسه و اسپانیا به دنبال اقدام دولت آمریکا از «خوان گوایدو»، رئیس شورای ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان این کشور حمایت کردند.
تاکنون، آمریکا، کانادا، آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، اکوادور گرجستان، گواتمالا، هندوراس، پاناما، پاراگوئه و پرو گوآیدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند. رئیس پارلمان اروپا، رئیس شورای اروپایی و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، موگرینی نیز حمایت خود را اعلام داشته‌اند.
هشدار مسکو درباره دخالت نظامی در ونزوئلا
ازسوی دیگر و درحالی که وزیر خارجه ونزوئلا فرضیه سناریوی نظامی در این کشور آمریکای لاتین را بعید دانست اما مسکو نسبت به هرگونه دخالت نظامی خارجی در ونزوئلا هشدار داد.
در این میان وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که ونزوئلا شریک راهبردی مسکو است و به حمایت از آن ادامه می‌دهیم.
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: ونزوئلا شریک راهبردی ما است که به حمایت از آن ادامه خواهیم داد و به آمریکا درخصوص دخالت نظامی در این کشور هشدار می‌دهیم.
در همین حال، کاخ کرملین نیز اعلام کرد: تلاش اپوزیسیون ونزوئلا برای قبضه حکومت مغایر با اصول و مبانی قوانین بین‌المللی است.
دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرمیلن تاکید کرد: هرگونه دخالت نظامی خارجی در حوادث ونزوئلا بسیار خطرناک است.
وی افزود: تماس بین روسیه و آمریکا درباره اوضاع در ونزوئلا وجود ندارد.
پسکوف تصریح کرد: کاراکاس شریک مهمی برای روسیه است و مسکو به حظ روابط خوب و توسعه آن اهتمام می‌ورزد و کرملین معتقد است که هنوز زود است تا درباره تاثیر وضعیت ونزوئلا بر بازار نفت سخن گفت.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ونزوئلا تاکنون درخواست کمک از روسیه در بحران داخلی خود کرده است، گفت: تا این لحظه هیچ درخواستی در این زمینه وجود ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
مهلت قانونی ثبت سفارش‌ کالا 2 برابر شد شبکه بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرد ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران این هفته راه‌اندازی می‌شود نتانیاهو: ائتلاف‌های سری و آشکاری در جهان عرب داریم! به بهانه چهلمین سال پیروزی انقلاب نگاهی به دست آوردهای چهاردهه انقلاب اسلامی دراستان سمنان این ره که تو میروی... قاسمی: ایران از دولت ونزوئلا حمایت می‌کند امیر پوردستان: 7 هزار نیروی داعش با کمک عربستان و امارات درحال یارگیری در افغانستان است بازداشت مشاور جنجالی ترامپ توسط پلیس آمریکا بدتر از قانون جنگل! عقب نشینی آمریکا و تغییر محور ضد ایرانی کنفرانس لهستان واشنگتن‌پُست از تولید موشک‌های بالستیک توسط عربستان پرده برداشت نوری شاهرودی، سفیر ایران در عمان مطرح کرد: آمادگی سفارت ایران برای حمایت و کمک به بخش خصوصی در عمان مادورو: تسلیم نخواهم شد! تلاش آمریکا برای سرنگونی دولت قانونی ونزوئلا نمایش قدرت دفاعی ارتش با تجهیزات جدید بومی آغاز رزمایش اقتدار97 نیروی زمینی ارتش در اصفهان؛ معاون اول رئیس جمهور: کالا‌های اساسی و‌گوشت مورد نیاز شب عید تامین می‌شود