به بهانه چهلمین سال پیروزی انقلاب نگاهی به دست آوردهای چهاردهه انقلاب اسلامی دراستان سمنان

استان سمنان با مساحتی بالغ بر 97 هزارو 491 کیلومتر مربع، از جهت وسعت هفتمین استان کشور می‌باشد.
این استان از شمال به استانهای خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استانهای اصفهان و خراسان جنوبی، ازشرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استانهای تهران و قم متصل است.
استان سمنان ازجهت موقعیت جغرافیایی دارای اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی بوده و به دلیل محدودیت در منابع آبی، بخش کوچکی از آن به کشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد.
همزمان بااوج گیری انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) مردم استان سمنان نیز با امواج خروشان ملت ایران همراه شده و با شرکت درراهپیمایی‌ها و تقدیم شهدایی گرانقدر، در نهایت شاهد پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 1357 و استقرار نظام جمهوری اسلامی در 12 فروردین سال 1358 بودند.


برگزاری دهها انتخابات درزمینه همه پرسی نظام جمهوری اسلامی، خبرگان قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم این استان را که همچون همه مردم ایران در حاشیه تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی بودند، به متن برنامه‌ریزی‌ها کشانید و از آن زمان یعنی از بهمن سال 57 تاکنون، روز به روز مردم استان سمنان نقش بیشتری در اداره امور جامعه یافته‌اند.
انقلاب اسلامی و رسیدن به این باور که " ما می‌توانیم "، موجب نقش آفرینی مردم استان سمنان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شده و رشد و رونق بسیار محسوسی رادر زمینه‌های مختلف به ارمغان آورده است که باتشکر از همکای مدیران روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، سازمان جهادکشاورزی استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اداره کل راه و ترابری استان، شرکت توزیع برق استان، شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، مخابرات منطقه سمنان و مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری سمنان،برای نمونه به بخش‌هایی از این رشد و توسعه اشاره می‌کنیم.
*آموزش عالی
استان سمنان که الان و در40 سالگی انقلاب اسلامی از آن بعنوان دانشگاهی‌ترین استان کشور یاد می‌شود، به گفته نماینده مردم شهرستانهای سمنان، مهدی شهر و سرخه درمجلس شورای اسلامی، 3 برابر میانگین کشوری دانشجو دارد و به گفته معاون آموزشی وزارت علوم و آموزش عالی ازلحاظ نسبت تعداد دانشجو به جمعیت، دررتبه اول کشور قراردارد.
این استان، درحالی که در سال 57 و درابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، فقط از 5 واحددانشگاهی با حدود 1527 نفر دانشجوی کاردانی برخوردار بوده،توانسته در سال 94 تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در مراکز آموزش عالی خود را به 120 هزارنفر افزایش دهد و درحال حاضر یعنی در سال تحصیلی 97 تعداد 82 هزار و 389 نفر دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در 64 واحد دانشگاهی استان اعم از دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، علمی کاربردی و غیرانتفاعی مشغول به تحصیل می‌باشند.
ذکر این نکته ضروری است که درابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، هیچگونه تشکل دانشجویی دربخش آموزش عالی استان سمنان وجود نداشته و حال آن که امروز و درچهل سالگی انقلاب، 300 تشکل علمی، سیاسی و ادبی دردانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان مشغول به فعالیت هستند.
*صنعت و معدن
استان سمنان به دلیل نزدیکی با مرکز کشور و استان تهران، بهره مندی از شبکه ارتباطی راه و راه آهن و همچنین برخورداری از ذخائر مهم معدنی، درسالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی از رشد قابل توجهی دربخش صنعت برخوردار شده است.
این استان که درابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از 10 واحد صنعتی با تعداد انگشت شمار نیروی کار در آن مشغول به فعالیت بوده اند، در40 سالگی انقلاب اسلامی دارای 2022 واحد صنعتی با 50 هزارو 900 نفر نیروی کار می‌باشد.
همچنین تاپیش ازپیروزی انقلاب اسلامی تعداد معادن شناخته شده استان سمنان فقط 50 معدن بوده که درحال حاضر این تعداد به 581 معدن بالغ شده وتولید مواد معدنی استان حائز اهمیت بوده، به طوری که 30 درصد تولیدات معدنی کشوررا به خود اختصاص داده است ورتبه اول تولید ازجهت معادن گچ و نمک را دارامی باشد.
صنعت استان سمنان در 40 سالگی انقلاب اسلامی به حدی از رشد و بالندگی رسیده که ضمن استقرار واحدهای تولیدی انواع خودروهای سنگین و سبک ازقبیل لودر، کامیون، اتوبوس و سواری، رتبه اول رادر تولید اتوبوس شهری و بین شهری به خود اختصاص داده و 80 درصد اتوبوس‌های شهری و ین شهری تولیدی این استان می‌باشند.
استقرار 15 واحد داروسازی انسانی، دامی، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه داروسازی، تولید 788 نوع قطعه از 9185 قطعه خودرو دارای شناسه فنی و استقرار یکی از دوواحد تولیدی کشور درزمینه سلولهای خورشیدی در استان سمنان از دیگر ویژگیهای بخش صنعت استان سمنان می‌باشد.
استان سمنان درسال 96 با تولید انواع اتوبوس و مینی بوس، ترانسفورماتور توزیع، ترانسفورماتور قدرت، خودرو سواری، انواع محصولات بهداشتی و شوینده، انواع پودر لباسشویی، انواع داروی انسانی، شمش فولادی، سیم و کابل، کاشی و سرامیک و قطعات خودرو، حضور پررونقی و پررنگی در صنعت و تولید کشور داشته است.
*بهداشت، درمان و سلامت
انقلاب اسلامی، رشد و توسعه بهداشت و ارائه خدمت بهداشتی به مردم استان سمنان و همچنین آموزش پزشکی را به همراه داشته است.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ واحد تولید دارویی در استان سمنان وجودنداشته درحالیکه اکنون درچهل سالگی انقلاب با تلاش متخصصین داخلی 5 واحد تولید دارو دراستان سمنان فعال است.
تازمان پیروزی انقلاب اسلامی فقط یک مدرسه عالی پرستاری در استان سمنان فعالیت داشته است و حال آنکه امروز در 40 سالگی انقلاب، 8 دانشکده گروه پزشکی بابیش از 2632 دانشجو در استان سمنان مشغول به فعالیت می‌باشند.
تاسال 1357، خبری از پایگاههای اورژانس در این استان نبوده و اکنون 29 پایگاه فعال اورژانس درحال ارائه فوریتهای پزشکی به مردم استان سمنان می‌باشند.
همچنین در40 سالگی انقلاب اسلامی، 17 پایگاه سلامت درشهرها و روستاهای استان سنان به ارائه خدمت به مردم استان مشغول می‌باشند که درزمان پیروزی انقلاب، هیچیک از این پایگاهها وجود نداشته‌اند.
افزایش تعداد خانه‌های بهداشت از 12 خانه به 70 خانه بهداشت، تحت پوشش قرار گرفتن 100 درصد مردم استان درزمینه واکسیناسیون پنتاوان، ب ث ژ،‌ام ام آر، فلج اطفال و هپاتیت ب و افزایش دسترسی به آب سالم و بهداشتی از 52 درصد به 9/99 درصد، درمناطق روستایی، ازدیگر دست آوردهای حوزه بهداشت و سلامت استان سمنان درسالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌باشد.
براثر اجرای فعالیتهای بهداشتی، سن امید به زندگی درکشور، از 57 سال برای مردان و 54 سال برای زنان درابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، به 8/73 سال برای مردان و 4/78 سال برای زنان افزایش یافته که این شاخص برای ساکنان استان سمنان 79 سال می‌باشد.
کاهش میزان مرگ نوزادان از 103 درهزارتولد زنده، درابتدای پیروزی انقلاب به 25/5 و کاهش مرگ مادران باردار از 130 مورد در100 هزار به 20 درصد هزاردر کشور و کاهش این شاخص به صفر، دراستان سمنان، درسال جاری، ازدیگر موفقیتهای استان درحوزه سلامت و بهداشت در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌باشد.
*کشاورزی و تولید
استان سمنان به دلیل واقع شدن درمنطقه بیابانی و نیمه بیابانی و کم آبی، ازشرایط مناسبی برای کشت گیاهان برخوردار نبوده، به همین دلیل بهره گیری از سامانه‌های نوین آبیاری دراین استان همانند سایر استانهای کشور دردستورکار قرار گرفته است.
درهمین راستا، درحالیکه درابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ازروشهای سنتی برای آبیاری مزارع کشاورزی بهره گیری می‌شده، امروزه و درچهلمین سال پیروزی انقلاب، 34 هزارهکتار ازاراضی کشاورزی استان تحت پوشش سیستمهای آبیاری تحت فشار قرار گرفته‌اند.
افزایش طول کانالهای انتقال آب از 180 کیلومتر درابتدای پیروزی انقلاب به 4930 کیلومتر درحال حاضر، افزایش سطح تسطیح اراضی از 315 هکتار به 44 هزار و 910 هکتار و افزایش حجم استخرهای ذخیره آب کشاورزی از 4500 مترمکعب به 5 میلیون و 155 هزار و 660 مترمکعب، نیز ازجمله اقداماتی است که درجهت افزایش بهره وری و بهره گیری بیشتر و بهتر از منابع آبی درجهت کشت محصولات کشاورزی استان در 40 سال اخیر به عمل آمده است.
بااجرای این اقدامات، مقدار تولید گندم استان سمنان از 10 هزارتن درسال 57 با رشد یکهزار درصدی درسال 97 به 110 هزارتن افزایش یافته است. افزایش تولید جو از 5500 تن به 46 هزارتن، افزایش تولید یونجه از 17 هزارتن به 138 هزارتن و افزایش تولید چغندرقند از 38 هزارتن به 165 هزارتن ازجمله دست آوردهای بخش کشاورزی استان سمنان در40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
درهمین مدت، تولید پسته استان سمنان از 1750 تن به 15 هزارو 499 تن، تولید انار استان از 8300 تن به 47 هزارتن، تولید زردآلو از 4 هزارتن به 87 هزارتن، تولید انگور استان از 6 هزارتن به 101 هزارتن، تولید سیب استان از 4500 تن به 47 هزارتن، تولید گردوی استان از 480 تن به 5 هزارو 986 تن افزایش یافته است.
همچنین استان سمنان، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی درزمینه تولید زیتون، گیاهان دارویی و تولیدات گلخانه‌ای هیچگونه دست آوردی نداشته که اکنون و درچهل سالگی انقلاب، سالانه 4 هزارو 599 تن زیتون و 21 هزارو 748 تن تولیدات گلخانه‌ای دراستان سمنان تولید می‌شود و 2 هزارو 41 هکتار ازاراضی این استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.
افزایش تولید گوشت سفید از 1200 تن به بیش از 55 هزارتن، افزایش تولید گوشت قرمز از 15 هزار و 200 تن به 30 هزارو 735 تن، افزایش تولید شیر از 13 هزارتن به 176 هزار و 156 تن و افزایش تولید عسل از 35 تن به 32 هزارو 805 تن از جمله دست آوردهای بخش کشاورزی استان در 40 سال اخیربوده است.
تولید 20 هزارو 448 تن تخم مرغ، یکهزارو 48 تن انواع آبزیان و 156 تن گوشت شترمرغ نیز ازجمله دست آوردهایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در40 سال اخیر دربخش کشاورزی استان سمنان به دست آمده است.
*راه و ترابری
درابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هیچ بزرگراه و آزادراهی دراستان وجود نداشته، درحالی که اکنون در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، استان سمنان از 30 کیلومتر آزادراه و 687 کیلومتر بزرگراه بهره می‌برد و 130 کیلومتر آزادراه و 123 کیلومتر بزرگراه نیز دراین استان دردست احداث می‌باشد.
افزایش طول راههای اصلی استان از 308 کیلومتر به 348 کیلومتر، افزایش راههای فرعی استان از 470 کیلومتر به 545 کیلومتر نیز ازجمله اقداماتی است که در40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی دربخش راهسازی استان سمنان به اجرا گذاشته شده است، اما مهمترین اقدامات این بخش، تلاش درجهت محرومیت زدایی و افزایش طول راههای روستایی استان سمنان از 480 کیلومتر درابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به 2127 کیلومتردر سال جاری می‌باشد.
*برق رسانی
درحالی که تازمان پیروزی انقلاب اسلامی فقط 59 روستای استان سمنان از نعمت برق برخوردار بوده اند، در40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی 414 روستای این استان به شبکه سراسری برق متصل شده‌اند که این تعداد تاکنون به 473 روستا بالغ شده است.
همچنین تعداد مشترکین برق استان سمنان از 39 هزار و 665 مشترک قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، هم‌اکنون با 334 هزار و 293 مورد افزایش به 373 هزار و 958 مورد رسیده است.
افزایش طول شبکه‌های برق هوایی از 711 کیلومتر به 10 هزار و 704 کیلومتر، افزایش طول شبکه‌های زمینی توزیع برق از 52 کیلومتر به 1101 کیلومتر، افزایش تعداد پست‌های توزیع برق از 348 دستگاه به 8012 دستگاه و افزایش ظرفیت این پست‌ها از 62 مگاولت آمپر به 1373 مگاولت آمپر از جمله اقداماتی است که در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی دراستان سمنان اجرا شده است.
همچنین در 40 سال اخیر با نصب انشعاب 2449 حلقه چاه آب کشاورزی تعداد چاههای آب برقی شده استان از 68 حلقه به 2517 حلقه افزایش یافته و تعداد سزچزاغ‌های نصب شده روشنایی درمعابر استان سمنان از 3 هزار شعله به 116 هزار و 212 شعله فزایش یافته است.
*آبرسانی به روستاها
تاقبل از پیروزی انقلاب اسلامی روستاهای استان سمنان دارای تاسیساتی برای آبرسانی نبودند و آب مورد نیاز روستائیان عمدتا از طریق چاهها و یامنابع محلی تامین می‌شد، به طوری که تازمان پیروزی انقلاب فقط 15 درصد جمعیت روستایی استان سمنان از خدمات آب روستایی بهره‌مند بودند، اما در 40 سال پس از پیروزی انقلاب، 8/98 درصد جمعیت روستایی استان از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شده‌اند.
نصب و بهره‌برداری از 159 دستگاه و ایستگاه کلرزنی اتوماتیک آب، افزایش حجم مخازن ذخیره آب از 300 متر مکعب به 36 هزارو 294 مترمکعب، افزایش طول خطوط انتقال آب از 100 کیلومتر به 799 کیلومتر، افزایش طول شبکه‌های توزیع آب روستایی از 320 کیلومتر به 1186 کیلومتر، افزایش تعداد مشترکین آب روستایی از 1200 مشترک به 59 هزار و 200 مشترک و ایجاد 32 مجتمع آبرسانی روستایی از جمله اقدامات انجام شده درزمینه آبرسانی به روستاها در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

*مخابرات
تاقبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط 8200 شماره تلفن ثابت دراستان سمنان نصب شده بود، اما این تعداد درچهل سالگی انقلاب اسلامی به 353 هزارو 122 شماره تلفن منصوبه افزایش یافته است.
همچنین درابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فقط 9 روستا با پوشش جمعیتی 3 درصد تحت پوشش شبکه تلفن ثابت بوده اند، که این تعداد در سال جاری به 487 روستا باپوشش 99 درصد از جمعیت روستاهای استان سمنان افزایش یافته است. ایجاد 2490 کیلومتر فیبرنوری و رسیدن به ضریب نفوذ 123 درصد در پوشش تلفن همراه، پوشش تلفن همراه در 9/95 درصد از جاده‌های اصلی، 2/50 درصد از جاده‌های فرعی و 9/83 درصد از شبکه ریلی استان، پوشش 92 درصد از جمعیت روستایی استان در تلفن همراه و برخورداری 42 درصد روستاهای استان از پوشش اینترنت و افزایش ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت استان به 03/50 درصد از جمله موفقیتهای مخابرات استان سمنان در 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
سمنان -خبرنگارروزنامه جمهوری اسلامی
*انقلاب اسلامی و رسیدن به این باور که " ما می‌توانیم "، موجب نقش آفرینی مردم استان سمنان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شده و رشد و رونق بسیار محسوسی رادر زمینه‌های مختلف به ارمغان آورده است
*استان سمنان که الان و در40 سالگی انقلاب اسلامی از آن بعنوان دانشگاهی‌ترین استان کشور یاد می‌شود، به گفته نماینده مردم شهرستانهای سمنان، مهدی شهر و سرخه درمجلس شورای اسلامی، 3 برابر میانگین کشوری دانشجو دارد و به گفته معاون آموزشی وزارت علوم و آموزش عالی ازلحاظ نسبت تعداد دانشجو به جمعیت، دررتبه اول کشور قراردارد
* قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ واحد تولید دارویی در استان سمنان وجودنداشته درحالیکه اکنون در چهل سالگی انقلاب با تلاش متخصصین داخلی 5 واحد تولید دارو دراستان سمنان فعال است
سایر اخبار این روزنامه
مهلت قانونی ثبت سفارش‌ کالا 2 برابر شد شبکه بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرد ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران این هفته راه‌اندازی می‌شود نتانیاهو: ائتلاف‌های سری و آشکاری در جهان عرب داریم! به بهانه چهلمین سال پیروزی انقلاب نگاهی به دست آوردهای چهاردهه انقلاب اسلامی دراستان سمنان این ره که تو میروی... قاسمی: ایران از دولت ونزوئلا حمایت می‌کند امیر پوردستان: 7 هزار نیروی داعش با کمک عربستان و امارات درحال یارگیری در افغانستان است بازداشت مشاور جنجالی ترامپ توسط پلیس آمریکا بدتر از قانون جنگل! عقب نشینی آمریکا و تغییر محور ضد ایرانی کنفرانس لهستان واشنگتن‌پُست از تولید موشک‌های بالستیک توسط عربستان پرده برداشت نوری شاهرودی، سفیر ایران در عمان مطرح کرد: آمادگی سفارت ایران برای حمایت و کمک به بخش خصوصی در عمان مادورو: تسلیم نخواهم شد! تلاش آمریکا برای سرنگونی دولت قانونی ونزوئلا نمایش قدرت دفاعی ارتش با تجهیزات جدید بومی آغاز رزمایش اقتدار97 نیروی زمینی ارتش در اصفهان؛ معاون اول رئیس جمهور: کالا‌های اساسی و‌گوشت مورد نیاز شب عید تامین می‌شود