شبکه بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرد ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران این هفته راه‌اندازی می‌شود

بلومبرگ گزارش داد: کمیسیون اروپا اعلام کرد که تلاش می‌کند سازوکار مالی ویژه تجارت با ایران را «بسیار زود» راه‌اندازی کند تا شرکت‌های اروپایی بتوانند خود را از آسیب تحریم‌های آمریکا علیه ایران دور نگه دارند. سه دیپلمات اروپایی در این باره گفته‌اند این مکانیسم ویژه روز دوشنبه رسما راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش ایرنا به نقل از بلومبرگ، «مایا کوتسیانچیچ» سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در بروکسل به خبرنگاران گفت: آماده‌سازی سازوکار مالی ویژه پیشرفت‌هایی داشته و در مرحله‌ای پیشرفته است. امیدواریم بسیار زود آغاز کار آن را اعلام کنیم.
بلومبرگ افزود: سه دیپلماتی که درباره زمان اجرای این سازوکار اظهارنظر کردند نخواستند نامشان فاش شود. یکی از آنها با احتیاط گفت: درحالی که روز 28 ژانویه (هشتم بهمن) برای آغاز رسمی آن اعلام شده است، ممکن است ناتمام ماندن برخی موضوعات باعث تاخیر کوتاهی در آن شود. این دیپلمات افزود: که اعضای اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که سازوکار مالی ویژه تا اواخر ماه نهایی شود.
طبق گزارش‌ها، سازوکار مالی ویژه قرار است در فرانسه ثبت شود و رئیس آن یک آلمانی باشد. انگلیس نیز از سهامداران آن خواهد بود. کوتسیانچیچ گفت: ما با سایر اعضای مسئول، روی آن کار می‌کنیم.


ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرده بود که ساز و کار مالی ویژه اتحادیه اروپا برای تسهیل روابط تجاری با ایران در روزهای آینده اجرایی می‌شود.
اروپا با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) همزمان گامی در حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط برداشته است تا این شرکت‌ها به موجب این قانون، مشمول تحریم‌های آمریکا قرار نگیرند و به همکاری تجاری با ایران ادامه دهند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا با انتقاد از تاخیر اتحادیه اروپا در اجرای ساز وکار مالی یاد شده، گفته بود که جمهوری اسلامی ایران قطعا مسئولیت عدم اجرای این سازوکار را به عهده اروپا می‌داند.
پیشرفت در روند ایجاد سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران به کندی پیش می‌رود، اقدامی که اصلی‌ترین تلاش اتحادیه اروپا برای ممانعت از خروج ایران از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به شمار می‌آید. توافق برجام در سال 2015 میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شد تا موجب محدودیت برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها علیه کشورمان شود اما خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق در ماه مه و سپس بازگرداندن تحریم‌های ایران در اجرای توافق مشکلاتی ایجاد کرده است.
اتحادیه اروپا تحت رهبری فرانسه، آلمان و انگلیس که از امضا کنندگان توافق هستند، تلاش کرده‌اند تا کشوری را برای میزبانی این سازوکار ویژه با ایران بیابند، مساله‌ای که می‌تواند انتقادات و خشم دولت آمریکا را به همراه داشته باشد. با این حال، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دسامبر 2018 اعلام کرد که سازوکار مالی ویژه با ایران ابتدای سال 2019 راه‌اندازی خواهد شد.

*«مایا کوتسیانچیچ» سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: آماده‌سازی سازوکار مالی در مرحله‌ای پیشرفته است و امیدواریم بسیار زود آغاز کار آن را اعلام کنیم
* سازوکار مالی ویژه قرار است در فرانسه ثبت شود و رئیس آن یک آلمانی باشد. انگلیس نیز از سهامداران آن خواهد بود
*اروپا با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها همزمان گامی در حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط برداشته است تا این شرکت‌ها به موجب این قانون، مشمول تحریم‌های آمریکا قرار نگیرند و به همکاری تجاری با ایران ادامه دهند
*شبکه بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های اروپایی خبر داد. به‌زودی کانال مالی ویژه اروپا با ایران راه‌اندازی می‌شود تا شرکت‌های اروپایی بتوانند خود را از آسیب تحریم‌های آمریکا علیه ایران دور نگه دارند
سایر اخبار این روزنامه
مهلت قانونی ثبت سفارش‌ کالا 2 برابر شد شبکه بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرد ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران این هفته راه‌اندازی می‌شود نتانیاهو: ائتلاف‌های سری و آشکاری در جهان عرب داریم! به بهانه چهلمین سال پیروزی انقلاب نگاهی به دست آوردهای چهاردهه انقلاب اسلامی دراستان سمنان این ره که تو میروی... قاسمی: ایران از دولت ونزوئلا حمایت می‌کند امیر پوردستان: 7 هزار نیروی داعش با کمک عربستان و امارات درحال یارگیری در افغانستان است بازداشت مشاور جنجالی ترامپ توسط پلیس آمریکا بدتر از قانون جنگل! عقب نشینی آمریکا و تغییر محور ضد ایرانی کنفرانس لهستان واشنگتن‌پُست از تولید موشک‌های بالستیک توسط عربستان پرده برداشت نوری شاهرودی، سفیر ایران در عمان مطرح کرد: آمادگی سفارت ایران برای حمایت و کمک به بخش خصوصی در عمان مادورو: تسلیم نخواهم شد! تلاش آمریکا برای سرنگونی دولت قانونی ونزوئلا نمایش قدرت دفاعی ارتش با تجهیزات جدید بومی آغاز رزمایش اقتدار97 نیروی زمینی ارتش در اصفهان؛ معاون اول رئیس جمهور: کالا‌های اساسی و‌گوشت مورد نیاز شب عید تامین می‌شود