تظاهرات در خارطوم با شعار «اسقاط نظام»

هزاران سودانی دوشنبه در تشییع جنازه یکی از قربانیان اعتراضات اخیر در خارطوم شرکت کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سودان تریبیون، شاهدان عینی اعلام کردند که سودانی‌ها در مراسم تشییع جنازه عمر النمیر، دانشجوی دانشکده مهندسی دانشگاه سودان در‌ام درمان واقع در غرب خارطوم که پنجشنبه در جریان اعتراضات کشته شده بود، شرکت کردند.
آن‌ها بعد از تشییع جنازه این دانشجو تظاهراتی را برگزار کرده و شعار "نظام سرنگون شود" سر دادند.
ازسوی دیگر دولت سودان با اعلام نارضایتی از نحوه پوشش رسانه‌ای اعتراضات ضد دولتی این کشور، مجوز خبرنگاران 3 رسانه خارجی را لغو کرد.


مقامات سودان از لغو مجوز خبرنگاران خارجی و همچنین سودانی شبکه‌های تلویزیونی الجزیره و العربیه خبر می‌دهند. البته «هیبا مورگان» گزارشگر بخش انگلیسی الجزیره از این حکم مستثنی شده است.
این درحالی است که مجوز خبرنگاران آناتولی ترکیه نیز لغو شده است.
علت اتخاذ چنین تصمیمی نارضایتی از بابت پوشش رسانه‌ای این افراد از اعتراضات ضد دولتی سودان عنوان می‌شود.سودان از آذر صحنه اعتراضات گسترده ضددولتی است و تظاهرکنندگان عمر البشیر، رئیس‌جمهور این کشور را مسئول بحران اقتصادی می‌دانند و خواهان برکناری او هستند.
مسئول وزارت اطلاع‌رسانی سودان هویت خبرنگار دوم را مشخص نکرد اما بهرام عبدالمنعم، خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته که شورای رسانه خارجی سودان کارت خبرنگاری او را گرفته است.
در همین راستا، حزب کنگره ملی حاکم سودان از ایجاد "طرح اتحاد" در سایه دودستگی‌های کنونی خبر داد.
در بیانیه این حزب آمده است: این طرح تمامی هم‌وطنان را در سایه دودستگی‌های کنونی مورد خطاب قرار می‌دهد. هدف این طرح حفظ همبستگی اجتماعی است.
محمد عبدالحی، از مسئولان کمیته اجرایی این طرح گفت: هدف این کمیته ارتباط با فعالان جامعه برای تبادل نظر درباره مسائل اجتماعی سودان است. مذاکره در تمامی مسائل ملی روش ما است.