9 قرارداد نفتی به ارزش یک میلیارد دلار با شرکت‌های ایرانی امضا شد

وزارت نفت 9 قرارداد نگهداشت و افزایش توان تولید میدان‌های نفتی به ارزش یک میلیارد دلار را با شرکت‌های داخلی امضا کرد.
به گزارش ایرنا، مراسم امضای این قراردادها با حضور «بیژن زنگنه» وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت نفت در مرکز همایش‌های وزارت نفت برگزار شد.
شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران 9 قرارداد از مجموعه قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت را امضا کردند.
شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب برای پروژه‎های کبود، گچساران خامی، لالی آسماری، نرگسی، منصوری آسماری و رامشیر با پنج شرکت ایرانی قرارداد امضا کرد.


قرارداد طرح‎های دانان، سعادت‎آباد و نفت‎شهر نیز بین شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و سه شرکت ایرانی امضا شد.
طرح نگهداشت و افزایش توان تولید در میدان‌های نفتی در دست بهره‌برداری کشور شامل 33 بسته کاری با پیش‎بینی بیش از 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طول سه سال تعریف شده است.
این طرح ملی که با هدف بهره‎مندی از توان شرکت‌‏های ایرانی و اشتغال‌زایی در دستور کار قرار گرفته، شامل 29 پروژه در بخش خشکی و 4 پروژه در بخش فراساحل می‎شود.
این طرح‎ها با میانگین سرمایه‌گذاری حدود 220 میلیون دلار و در محدوده جغرافیایی هفت استان نفت‌خیز کشور (خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان، کرمانشاه، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد) اجرا خواهد شد.
پیش‎بینی می‌شود با اجرای این طرح‌ها تولید نفت خام کشور به‌طور میانگین حدود 300 هزار بشکه در روز افزایش یابد که اضافه درآمد روزانه 14 میلیون دلار را در پی خواهد داشت.
درآمدزایی 20میلیارد دلاری با اجرای طرح‌های افزایش تولید نفت
وزیر نفت در آیین امضای 9 قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت گفت: با تحقق طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید حدود 20 میلیارد دلار درآمدزایی می‌شود که نزدیک به 30 درصد آن مربوط به هزینه اجرای طرح‌هاست.
بیژن زنگنه با اشاره به به ارزش یک میلیارد دلاری اجرای این طرح‌ها افزود: توانمندسازی پیمانکاران و ایجاد نشاط در سازندگان داخلی به عنوان مهم‌ترین اهداف بسته‎های قراردادی طرح نگهداشت و افزایش توان تولید، پیام روشنی به بیگانگان و برخی داخلی‌ها می‌فرستد که تلاش می‌کنند با تحریم در دل مردم نگرانی ایجاد کنند.
وی اضافه کرد: در ابتدای دولت دوازدهم با هدف اشتغالزایی و ایجاد تحرک میان پیمانکاران ایرانی با استفاده از توان مالی داخلی، ایده‌ای را ارائه کردم که اجرای آن یک سال و نیم به درازا کشید.
زنگنه افزود: چهار درصد مجموع اعتبارات طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت که معادل 240 میلیون دلار می‌شود به بخش مسئولیت‌های اجتماعی تعلق می‌گیرد.
وزیر نفت اضافه کرد: هنر واقعی این است که با امکانات موجود و بدون فشار به بودجه عمومی، با خلاقیت برای کشور ثروت‌آفرینی کرد؛ کاری که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.
وی گفت: منابع مالی این طرح نه از طریق دولت بلکه از طریق بازار سرمایه و همچنین درآمدهای حاصل از خود پروژه‌ها تامین خواهد شد.زنگنه اضافه کرد: برای تامین منابع مالی اولیه قرار است اوراق مالی این طرح‌ها بزودی در بازار سرمایه منتشر شود.وزیر نفت ادامه داد: یکی دیگر از اهداف ما در این طرح، اصلاح روش اجرای طرح‌ها و فاصله گرفتن از روش‌های قدیمی "امانی" است.
زنگنه به نوسازی تاسیسات نفتی اشاره کرد و ادامه داد: برخی تاسیسات 50 یا 60 سال عمر دارند که نوسازی می‌شوند.وی تاکید کرد: پرداخت به پیمانکاران براساس تکمیل زنجیره‌ کارها خواهد بود.