در میان شگفتی اصحاب مطبوعات؛ شمس‌الواعظین به دادسرای اوین احضار شد

همدلی| گروه سیاسی _ مدت‌های مدیدی است که از «آقای سردبیر» خبری در جامعه مطبوعات نیست. نه مصاحبه‌ای، نه گفت‌وگویی و نه مقاله و یادداشتی از او نمی‌بینیم.
آخرین دیدار در بزرگداشت «روز خبرنگار» بود که لحظاتی پشت تریبون رفت و بیشتر به بیان خاطراتی از حرفه روزنامه‌نگاری پرداخت.
شکی نیست که دوران گذار، پویش حرفه‌ای و بالندگی در روزنامه‌نگاری ایران، پس از دوم خرداد 1376 با نام روزنامه «جامعه» و سردبیرش، «محمود شمس‌الواعظین» گره‌ای ناگسستنی خورده است. با این همه سریال احضارها و زندان‌های کوتاه و بلند، ممنوع‌الکاری و ممنوع‌المصاحبگی شمس را به محاقی برد که کمتر در حوزه سیاسی و رسانه‌ای، نظریه‌پردازی کند.
عدم استفاده از چهره‌هایی مانند شمس‌الواعظین در سپهر سیاسی و روزنامه‌نگاری به‌خودی‌خود، زیان‌بار و دردناک است. حال با همه این موانع و سکوت معنادار امثال او که از رضایت هم نیست، معلوم نشده دلیل احضار آقای سردبیر چیست؟


سردبیر ماهنامه «کیان» و روزنامه‌های جامعه، توس، نشاط و عصرآزادگان در اطلاعیه‌ای در خصوص احضارش چنین نوشته است:
به اطلاع همکاران گرامی‌ام می‌رسانم روز شنبه ۲۹ دی‌ماه احضاریه‌ای از دادسرای اوین به دستم رسید که به موجب آن طی ۵ روز آینده باید در این دادسرا حضور پیدا کنم.
این‌جانب از چندوچون این احضاریه اطلاعی ندارم، زیرا به علت مداهمت و مضایقت زمانه، صرافت من و البته مشاورت پاره‌ای از مشفقان مملکتی بر این امر نشانه رفت که فعالیت مطبوعاتی‌ام را کاهش دهم و برای امرار معاش و استمرار حیات به دامان طبیعت و موانست ومعانقت با آن پناه ببرم و به حکم «الدنیا مزرعه الاخره» به کار مورد پسندم در حوزه مزرعه‌داری مشغول باشم.
اینک سال‌هاست که چنین می‌کنم وبه جز مسئولیت ناچیز صنفی در انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران وتدریس ناچیزتر پاره‌ای مواد درسی مورد نیاز حوزه روزنامه‌نگاری آن‌هم به حکم «زکات العلم نشره» ، فعالیت دیگری ندارم.
بدین‌ترتیب نمی‌دانم چنین احضاریه‌ای به چه معنا و با چه توجیهی صادر شده است. از این رو روز شنبه ۶ بهمن به دادسرای اوین مراجعه می‌کنم تا از ماجرا اطلاع حاصل کنم. امیدوارم ختم به خیر شود.
ماشااله شمس الواعظین