ماجراي خاوري، سلطان سكه و پرونده‌هاي ارزي

آرمان: دادستان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده‌های خاوری، معاون ارزی سابق بانک مرکزی، شهرام جزایری و... را تشریح کرد. عباس جعفری دولت‌آبادی گفت: خاوری محکوم شده ولی هنوز نتوانسته‌ایم از طریق پلیس بین‌الملل او را برگرداندیم. او افزود: درباره موضوعی که شما گفتید خبر دقیقی ندارم اما پرونده قضایی خاوری را پیگیریم تا بتوانیم او را برگردانیم.
پرونده عراقچی
دادستان تهران در گفت‌وگویی رادیویی درباره پرونده معاون ارزی سابق بانک مرکزی گفت: شعبه دادگاه ویژه نقص‌هایی در پرونده گرفته و پرونده برگشته تا نقص‌ها برطرف شود. بعد از رفع نقص پرونده مجددا به دادگاه بر می‌گردد.
سلطان سکه، بی‌سکه!


جعفری دولت‌آبادی درباره ضبط سکه‌های سلطان سکه و تکلیف سکه‌ها، گفت: زمانی که سلطان سکه دستگیر و اعدام شد، در زمان دستگیری سکه‌ای از او کشف نشد. او به دلیل اینکه در کار سکه بود به سلطان سکه شهرت داشت؛ اما اموال زیادی از او کشف شده و پلیس و دستگاه‌های امنیتی اموال را شناسایی کردند و یکی از معاونان ما که مسئول پیگیری پرونده است ماموریت دارد که اموال شناسایی شده را بررسی کند و دادگاه حکم به ضبط اموال داده و پلیس اموال زیادی در کیش و تهران شناسایی کردند و بعد از اینکه گزارش نهایی شود ما نسبت به ضبط اموال اقدام می‌کنیم. دادستان تهران با اشاره به اظهارات یک مقام دولتی مبنی بر این‌که «از حصر پوسته‌ای باقی نمانده است»، از مسئولان خواست که متناسب با جایگاه و مسئولیت خود اظهار نظر کنند. وی با بیان این‌که حصر باقی است و پوسته آن نیز نشکسته است، اظهار کرد: هر زمان این پوسته شکست، از سوی مراجع ذیربط اعلام خواهد شد و مطبوعات اخبار حوزه حصر را صرفاً پس از تایید دبیرخانه شورای امنیت ملی کشور منتشر نمایند. دادستان تهران اعلام کرد در مورد گوینده این مطلب کیفرخواست صادره و پرونده به دادگاه ارسال شده است.
مهر خروج از کشور
دادستان تهران درباره پرونده شهرام جزایری گفت: او پس از آزادی از زندان وارد فعالیت‌های اقتصادی شد و قصد خروج از کشور را داشت و عوامل داخلی این فرد مهر خروج از کشور را هم برای او زده بودند و با هوشیاری ماموران دستگیر شد. او همچنین پرونده‌های مفتوحی هم داشت. به حبس محکوم شد و الان پرونده او در دادگاه تجدید نظر است و هر زمان دادگاه تجدبدنظر رسیدگی کرد و حکم قطعی شد جرایم مالی او را می‌گوییم.
حمله سگ در لواسان
دادستان تهران در پاسخ به سوالی درباره پرونده‌های لواسان و حمله سگ به دختری در پارکی از لواسان گفت: از رئیس دادگاه لواسان سوال کردم و اعلام کردند که پرونده مربوط به چند ماه پیش است و پیگیری دیه در حال انجام است. لذا از مطبوعات می‌خواهم آدرس غلط ندهند. فساد در لواسان آدرس صحیحی نیست بلکه فساد جای دیگری است و فساد در باز بودن منافذ ورود است. دادستان تهران در پاسخ به سوالی درباره اینکه در صورت حمله سگ به انسان‌ها آیا صرف پرداخت دیه کافی است، گفت: در قانون ایران در بحث آسیب رساندن ضمانت نامه‌اش دیه است. اگر صاحب سگ ایجاد مزاحمت کند و مراقبت نکند بحث دیگری است. متاسفانه در تهران این مشکل را داریم‌ صاحب سگ حتما باید در نگهداری کوشش کند و در رابطه با کیفری نیز باید عنوانی برایش پیدا کرد. اگر صاحب سگ مراقبت لازم را نداشته باشد باید پاسخگو باشد اما اگر صاحب سگ ایجاد مزاحمت کند این موضوع متفاوت از پرداخت دیه است. مزاحمت را باید دادستان احراز کند. جعفری دولت‌آبادی در رابطه با ابلاغ آیین‌نامه‌ای مرتبط با احیای حقوق عامه نیز گفت: به عنوان مثال کسی که در منطقه‌ای زمین خواری می‌کند، دادستان وظیفه دارد که منتظر دستگاه‌ها نباشد و در راستای احیای حقوق عامه و هر جا که جرمی رخ دهد بدون دخالت در حیطه دولت، دادستان‌ها ورود می‌کنند. همانگونه که قبلا هم گفتم در تهران دادسرای انفال و حقوق عامه فعالیت‌ خود را آغاز کرده است. او در پاسخ به سوالی درباره اینکه دادستانی در خصوص اظهارات محمدرضا خاتمی که مدعی تقلب در انتخابات 88 شده بودند، ورود کرده است، گفت: ما امروز در شرایط بسیار مهمی قرار داریم و آمریکا با تشدید جنگ‌های اقتصادی علیه مردم ایران دنبال این است که به مردم ایران آسیب برساند؛ بنابراین شرایط کشور فوق‌العاده است. از طرفی هم ما در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم و مردم عزیزی که در این چهل سال گذشته سختی‌ها را تحمل کرده‌اند باید افتخار کنند که انقلابشان در 40 سال سختی به بلوغ می‌رسد و باید مردم در صحنه و پای انقلاب بمانند. دادستان تهران افزود: رسانه‌ها و صداوسیما و فضای مجازی و همه باید در این امر مهم متذکر شوند. مردم را به آینده کشور و انقلاب امیدوار کنند و نباید اخبار و شایعاتی پخش کنند که آنها را مایوس کند. وقتی شما بعد از 10 سال می‌گویید در انتخابات 88 تقلب شده سوال می‌شود که چرا این اتفاق افتاده است. چرا این اخبار را منتشر می‌کنید؟ چه نیازی است که بعد از 10 سال آن را کالبد شکافی کنیم و اخباری را بگوییم که به جای اینکه مردم را به آینده امیدوار کند آنها را به گذشته معطوف کند؟ چرا شایعات خلاف پخش می‌شود؟ چرا نظام اسلامی را شکنجه می‌کنید؟ او تصریح کرد: رسانه‌ها و مسئولانی که تریبون دارند در سه حوزه امیدوار کردن مردم، کارآمدی نظام اسلامی و اعتماد مردم به مسئولان نقش دارند. مردمی که امروز با آمریکا مبارزه می‌کنند نباید اعتمادشان سلب شود.
ادامه صفحه11