تایید نامه وزرا به رهبری درباره FATF

آرمان- سهیل ثابت: تصویب یا عدم تصویب لوایح 4گانهFATF؛ مساله این است. هرچه زمان رو به جلو می‌رود مهلت ایران برای تصویب و الحاق به گروه اقدام مالی مشترک کمتر می‌شود. از این روست که برخی خواستار تسریع در روند بررسی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت هستند. از همین رو طی روزهای گذشته برخی از وزرای کابیه طی نامه‌ای مشترک خطاب به مقام معظم رهبری خواستار تسریع بررسی و تصویب لوایح FATF شده‌اند. نامه‌ای که توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تایید شده، اما برخی مخالفان و دلواپسان آن را نامه تهدید به استعفای وزرا خوانده‌اند.
ماجرای یک نامه
طی ماه‌های گذشته اظهارات بسیاری در ارتباط با لزوم تصویب FATF و ارتباط آن با وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم از سوی تحلیلگران سیاسی و اقتصادی مطرح شده است. از طرف دیگر همگان بر این امر متفق القولند که پذیرش سازوکار گروه ویژه اقدام مالی مشترک تاثیر بسزایی در مبارزه با فساد، پولشویی و شفافیت در کشور خواهد داشت. گرچه به موازات موافقان بسیار تصویب این لوایح مخالفانی نیز وجود دارند که معتقدند این لوایح به زیان کشور و ملت است، اما دلیل و مدرکی دال بر صحت اظهارات خود ندارند. جالب اینکه این افراد و جریانات اغلب دلواپسانی هستند که در قضیه برجام نیز همین برنامه را اجرا کردند. حال که این لوایح به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و مجمع نیز یکی از این لوایح یعنی قانون اصلاح مقابله با پولشویی را به تصویب رسانده موافقان معتقدند که مجمع هرچه سریع‌تر باید به بررسی و تصویب لوایح دیگر نیز بپردازد تا مسیر پیوستن ایران به FATF بدون مشکل طی شود. از این جهت چندی پیش برخی از وزرای دولت دوازدهم طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار دستور تسریع در بررسی و تصویب این لوایح از سوی مجمع تشخیص شدند که برخی از جریانات دلواپس مخالف دولت با سوء برداشت از این نامه ماجرا را به نحوی معکوس جلوه دادند و آن نامه را نامه تهدید به استعفای دسته جمعی وزرای دولت اعلام کردند. این در حالی است که این ماجرا از اساس کذب بود؛ چرا که علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به این اظهارات در توئیتی نوشت: «تعدادی از وزیران طی نامه‌ای از مقام رهبری درخواست کرده‌اند، برای تسریع در بررسی CFT و پالرمو توسط مجمع تشخیص مصلحت، ایشان تاکید مستقیم فرمایند. عضو جبهه پایداری درکمیسیون امنیت ملی در تحریفی آشکار، این نامه را تعبیر به تهدید به استعفای جمعی از کابینه کرده است.» لذا کاملا مشخص است که جریان دلواپس درصد مقابله همه‌جانبه با این لایحه است و برای موفقیت خود از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.
تایید نامه


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تقدیم نامه برخی از وزیران به رهبر معظم انقلاب درباره لوایح مرتبط با FATF را تایید کرد و گفت: مفاد این نامه تقاضا از ایشان برای تسریع در رسیدگی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تقدیم نامه برخی از وزیران به رهبر معظم انقلاب درباره لوایح مرتبط با FATF را تایید کرد و گفت: مفاد این نامه تقاضا از ایشان برای تسریع در رسیدگی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. ایرنا نوشت؛ محمد شریعتمداری با اشاره به برخی شروط و تحفظ‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد کنوانسیون‌های مختلف و عضویت در سازمان‌های بین‌المللی اظهار داشت: فکر می‌کنم دو یا سه اظهارنظر مکتوب رهبر معظم انقلاب ذیل نظر شورای عالی هماهنگی سه قوه هم منفردا در مورد هر کدام از این لوایح به صورت جداگانه و هم مجتمعا اخذ شده است؛ یعنی کاملا پیداست که متناسب با روند طبیعی و قانونی کار، رهبر معظم انقلاب با تحقق این شرایط موافقت فرموده‌اند. وی با یادآوری شرایط پیش روی کشور و تحولات بین‌المللی افزود: تاخیر در تصویب، ممکن است تبعاتی برای کشور در عرصه‌های گوناگون داشته باشد و انتقالات مالی را با مشکل مواجه کند. از این جهت موضوع لوایح چهارگانه مرتبط با FATF برای دولت از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بوده و دولت علاقه‌مند است تا در این فرصت محدود این اقدام به نتیجه برسد. شریعتمداری همچنین تصریح کرد: هیات عالی نظارت مجمع برخی تحفظ‌ها درباره این لوایح دارد. امیدواریم این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود و به تصویب برسد تا ما شاهد آثار زیانبار عدم تصویب آن در کشور نباشیم. شریعتمداری در عین حال گفت که او جزو امضا کنندگان این نامه نیست.
تاکید وزرا
نایب رئیس مجلس اظهار کرد: تعدادی از وزرا در نامه‌ای از رهبری درخواست کردند تا قبل از اتمام مهلت FATF برای تسریع پیگیری لوایح CFT و پالرمو به مجمع تشخیص تاکید کنند. خانه ملت نوشت، علی مطهری در خصوص نامه تعدادی از وزیران به مقام معظم رهبری درباره لوایح CFT و پالرمو، گفت: تعدادی از وزرا در نامه‌ای از رهبری درخواست کردند تا ایشان برای تسریع پیگیری لوایح CFT و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کنند. نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس بیان کرد: تعیین تکلیف دو لایحه CFT و پالرمو قبل از اتمام مهلت FATF مورد نظر و توجه وزرا بوده است از این رو از مقام معظم رهبری برای تسریع در تعیین این تکلیف درخواست شده تا از این مهلت عبور نکنیم. نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه نامه مذکور تنها درخواست تسریع در تعیین تکلیف لوایح نام برده است، گفت: با توجه به تغییرات مجمع تشخیص مصلحت نظام احتمال تصویب دو لایحه CFT و پالرمو قوی‌تر از گذشته است.
شبنامه وزیران همان زهرنامه است!
رئیس بسیج اساتید کشور به اظهارات علیرضا رحیمی درباره نامه‌نگاری برخی از وزرا به رهبر انقلاب پیرامون سی اف تی و پالرمو واکنش نشان داد. فارس نوشت؛ مجتبی زارعی در توئیتی تاکید کرد:«اگر این حرف راست باشد؛ تردید نمی‌کنیم شبنامه وزیران، همان زهر نامه و ناخواسته، عملی ضدانقلابی است و می‌کوشد ناامیدی از غرب‌دوستی، بدعملی دولت محترم و سقوط مقبولیتِ ائتلاف تکنوکرات اصلاح‌طلب در سپهر عمومی ایران را به رهبر دوراندیش منتسب کند!»