مهلت 3ساله مجلس برای پایان تصدی‌گری دولت بر صنعت خودرو


دیروز در حالی صحن علنی مجلس کار خود را آغاز کرد که مطابق برنامه از پیش اعلام شده قرار بود طرح استانی شدن انتخابات مجلس مورد بررسی قرار گیرد اما چنانکه از نمایندگان شنیدیم این موضوع به هفته آینده موکول شده است، با این تغییر مهم‌ترین دستور کار دیروز مجلس طرح ساماندهی بازار خودرو بود.
نمایندگان در نشست علنی دیروز و در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو موافقت کردند. گفتنی است تصویب این ماده به دلیل بررسی پیشنهادات متعدد نمایندگان حدود 2 ساعت به طول انجامید و در نهایت پیشنهاد حمیدرضا فولادگر مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.
مهلت3ساله برای پایان تصدی‌گری دولت
 بر خودروسازی


براساس این گزارش حمیدرضا فولادگر در بیان پیشنهاد خود گفت: تعرفه گذاری مجلس برای واردات خودرو چاه ویل است و مجلس نباید به موضوع تعرفه گذاری وارد شود و فقط می‌تواند به نظارت در این حوزه بپردازد.
رئیس‌کمیسیون حمایت ویژه از تولید ملی افزود: دولت نباید در صنعت خودروسازی تصدی‌گری کند، بلکه باید مشغول سیاستگذاری و رگلاتوری باشد، چرا که در صورت تصدی‌گری تضاد منافع ایجاد می‌شود، دولت سهامدار است و نمی‌تواند در قیمت گذاری دخالت کند، مشکلات کنونی بازار خودرو ناشی از تصدی‌گری دولت در این صنعت است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رفع مشکلات موجود به اصلاح ساختار خودروسازی نیاز دارد. مادامی که ساختار صنعت خودرو اصلاح نشود، مشکلات این حوزه تکرار خواهد شد.
براساس ماده 2 این طرح؛ دولت موظف است طی مدت 3 سال از لازم الاجرا شدن این قانون با اجرای صحیح سیاستهای کلی اصل 44 و قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 و اصلاحات بعدی آن و سیاست‌های کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی زمینه رقابت پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که تصدی‌گری دولت خاتمه یافته و صرفا اقدامات نظارتی سیاست گذاری و تنظیم‌گری انجام دهد.
نتایج تدبیر دولت در موضوع ارز!
عباس گودرزی در نشست علنی نوبت عصر دیروز در تذکر شفاهی اظهار داشت: برخی متخلفان ارزی رقمی معادل 3/5 میلیارد دلار ارز برای واردات کالا دریافت کرده‌اند اما هیچ کالایی را وارد نکرده‌اند این رقم معادل یک چهارم بودجه نفتی کل کشور است، جلوگیری از این موضوعات سبب می‌شود که تحریم هیچ آسیبی به کشور نرساند.
وی افزود: خصوصی‌سازی‌ها و واگذاری‌ها نگران‌کننده شده است، رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی جهت ارائه توضیح به مجلس و پاسخگویی باید به خانه ملت احضار شود.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: کارگران شهرداری بروجرد 8 ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند تقاضا می‌کنم رئیس‌جمهور به این مسئله ورود کرده و به داد کارگران شهرداری بروجرد برسد.
جایگاه فقرا در بودجه
حسن کامران دستجردی در نشست علنی دیروز و در نطق میان دستور خود، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که حق آبه حق الناس است و پیشینه آن به شاه تهماسب است که سند آن موجود است. پس از این موضوع شیخ بهایی بر اساس دعوای استان حق آبه را کاملا آمایشی تنظیم کرد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: صنایع درآمد ایجاد می‌کنند اما آب را گرفته و پول آن را پرداخت نمی‌کنند و حتی ترکیب جمعیتی‌اشتغال استان بر هم خورده است، این مهم در حالیست که آلودگی‌ها در اصفهان افزایش یافته است.
کامران دستجردی با‌اشاره به اینکه در آستانه دهه فجر هستیم، گفت: امام خمینی(ره) ساده زیست بود لذا دولت باید پاسخ دهد جایگاه کلاه نمدی‌ها و فقرا در بودجه کجا قرار دارد و چه معیشتی برایشان تنظیم شده است؟ افزایش اعتبار کمیته امداد، بهزیستی قابل قبول نیست و دولت باید برای این موضوع متمم ارائه می‌کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با‌اشاره به اینکه در بودجه توانسته‌ایم به رشد 8 درصد برسیم، تصریح کرد: این در حالیست که بودجه جاری 85 درصد افزایش یافته اما 15 درصد سهم حوزه عمرانی است.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به اینکه کسری 70 میلیارد تومان وجود دارد، افزود: این امر به دلیل این است که برخی می‌خواهند شرکت‌های صوری را سودده نشان دهند و پاداش بگیرند که چنین موضوعی با فرهنگ امام (ره) فاصله دارد. امروزه اگر جلوی فردی که رئیس‌است عدس‌پلو بگذاری قهر می‌کند در حالی که مگر افراد منتصب می‌شوند که مشکلاتشان را برطرف کنند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نباید دم از امام (ره) و رهبر انقلاب بزنیم و اربابی برخورد کنیم. بارها کارگران اعلام کردند که موضع دریافتی حق بازنشستگی‌شان چه سرانجامی داشته است؛ متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری چه شده است؟ و این در حالی است که شرکت‌های ضررده را منحل نمی‌کنیم. این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: یادآور می‌شود واردات بدون ارز در بودجه  پولشویی است و باید از آن جلوگیری کرد.
بازی دو دوزه لهستان
مصطفی کواکبیان در نشست علنی نوبت عصر دیروز مجلس، در تذکر شفاهی با بیان اینکه مسئولان کشور لهستان برای اجلاس ورشو دودوزه بازی می‌کنند، گفت: لهستان در برخورد با ایران و اروپا عملکرد متفاوتی دارند. لهستان بداند جمهوری اسلامی ایران اقدام علیه خود را برنمی تابد و مقابله به مثل می‌کند.
وی با ‌اشاره به دستگیری مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی اظهار کرد: کشور آمریکا بداند نحوه برخوردش با ادعای حقوق بشری سازگار نیست.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به بعضی از خبرها مبنی بر استعفای معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ، خاطرنشان کرد: متاسفانه قیمت کاغذ مطبوعات به شدت افزایش پیدا کرده و اکثر اهالی مطبوعات در این زمینه با مشکل روبه رو هستند، دولت باید برای حل این مسئله فکری کند.
کواکبیان تاکید کرد: قیمت تولیدات داخل و به ویژه گوشت به نظارت دولت نیاز دارد، مردم از طریق پیامک مشکلات خود را مطرح می‌کنند؛ مردم شب عید با قیمت‌های موجود چگونه کنار بیایند.