کنایه های دیپلماتیک ظریف از عراق به آمریکا

سفر وزیر خارجه ایران درست چند روز پس از سفر رییس جمهور آمریکا و وزیر خارجه اش به عراق، حسابی از سوی رسانه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. استقبال گرم عراقی ها از ظریف و سفرهای او به بغداد، کربلا، نجف و اربیل بدون رعایت مسائل امنیت پیچیده و خاصی در مقایسه با سفر مخفیانه و چند ساعته ترامپ، حسابی از سوی رسانه های منطقه ای و غربی بازتاب داشت. این سفر نشان داد که خرج کردن چند تريلیون دلار در خاورمیانه هرگز به معنای خرید کالایی به اسم امنیت نیست و اساسا امنیت با پول خریداری نمی شود.
سفر ظریف به عراق، طولانی ترین سفر دیپلماتیک تمام دوران کاری وزیر خارجه ایران محسوب می شود و از این حیث ، رکوردی منحصر به فرد از آقای دیپلمات به ثبت رسید.ظریف در طول سفر خود به عراق از سومین سالروز شکل‌گیری سند توافق هسته ای هم غافل نشد و در این باره، توییتی مهم را ارسال کرد.
سومین سالروز اجرای برجام
به روایت ظریف


محمد جواد ظریف پیامی تويیتری به زبان انگلیسی به مناسبت سومین سالروز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منتشر کرد.
ظریف در این پیام نوشت: 40 سال پیش ایرانیان در چنین روزی دست نشانده آمریکا را مجبور به فرار (از ایران) کردند. سه سال پیش برجام اجرا شد و به سال ها امنیتی کردن موضوع ایران پایان داد.
وی افزود: به رغم دسیسه های آمریکا علیه ایران در طول 40 سال گذشته و خروج این کشور از برجام، ایرانیان افسانه ابرقدرت بودن آمریکا را شکسته اند.
برنامه جامع اقدام مشترک، موسوم به برجام در 26 دی سال 1394 میان ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان امضا شد.
سومین سالروز اجرای برجام
در ساعات ابتدایی ۲۶ دی ۱۳۹۴، در آستانه انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته‌ای ایران در توافق جامع اتمی، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، جان کری، وزیر خارجه خود را با مجوز لغو تحریم‌های ایران، راهی وین کرد. چند ساعت بعد محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و سایر اعضاي تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران برای صدور بیانیه مشترک آغاز اجرای برجام، راهی وین و مقر سازمان ملل در این شهر شدند.در ساعت پایانی ۲۶ دی ۱۳۹۴، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ایران تمام تعهدات خود را تحت برجام اجرایی کرده و اجرای آن‌ها مورد تایید آژانس است.کمی بعد در ساعت اولیه روز ۲۷ دی ۱۳۹۴ (۱۷ ژانویه ۲۰۱۶)، بیانیه اجرایی شدن برجام و لغو همه تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا و همه قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، توسط فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرائت شده و به موجب آن برنامه جامع اقدام مشترک اجرایی شد كه بلافاصله همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران از هشت سال گذشته برچیده شد.
ظریف: پمپئو حق دخالت در روابط ایران و عراق ندارد
وزیر امور خارجه کشورمان پس از نشست فعالان اقتصادی ایران و استان نجف در جمع خبرنگاران گفت که رابطه ما با عراق مانند برخی کشورهای دیگر، تصنعی نیست. ما و عراق قبل از اینکه آمریکا به وجود بیاید روابط داشتم و از این پس هم خواهیم داشت. وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره تفاوت سفر وزیران خارجه ایران و آمریکا به عراق گفت: روابط ما با عراق تصنعی نیست، ما برادران هم هستیم. این طولانی ترین سفری بود که من به یک کشور داشته ام و این نشانه علاقه‌مندی و روابط ویژه میان دو ملت و دو کشور است. ظریف گفت: در سفر پنج روزه به عراق در شهرهای بغداد، اربیل، سلیمانیه، کربلا و نجف، دیدارهای بسیار خوبی با مسئولان دولتی و فعالان تجاری داشتم. وی افزود: با اطمینان می گویم که روابط ایران و عراق افق بسیار روشن و درخشانی دارد.وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درپاسخ به سوال دیگری در خصوص امکان همکاری هسته‌ای میان دو کشور برای تولید برق هسته‌ای گفت که جمهوری اسلامی ایران آماده این نوع همکاری با همسایگان در چارچوب مقررات بین المللی است، چراکه این فناوری را انحصاری نمی‌داند.
آمادگی لغو روادید بازرگانی همزمان با سفر روحانی به بغداد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورت موافقت طرف عراقی، توافقنامه لغو متقابل روادید بازرگانان میان دو کشور همزمان با سفر دکتر روحانی به بغداد امضا می شود.
ظریف در جمع سران عشاير کربلا و بابل در محل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا گفت: از پنج سال پیش پیشنهاد لغو متقابل و کامل روادید میان دو کشور را ارائه کرده ایم اما طرف عراقی هنوز با آن موافقت نکرده است. وی گفت: به تازگی نیز پیشنهاد کرده ایم که دست‌کم روادید بازرگانان لغو شود، این پیشنهاد را به دولت عراق داده ایم و درصورت موافقت، می‌توانیم آن را در جریان سفر اسفند دکتر روحانی به بغداد امضا کنیم.
ظریف افزود: ما کاملا برای لغو روادید آمادگی داریم اما این امر به صورت یکطرفه امکان پذیر نیست و باید متقابل باشد. وزیر امور خارجه افزود: پیوند دو ملت ایران و عراق عمق تاریخی و فرهنگی دارد که در رأس آن حب امام حسین (ع) و اربعین است. خون جوانان ما در مبارزه با داعش به هم آمیخته شده است و هیچ قدرتی نمی تواند این دو ملت را از یکدیگر جدا کند به شرط آنکه این حقیقت را باور داشته باشیم.
ظریف هم در چالش #عكس_ده_سال_پيش شرکت کرد
وزیر امور خارجه روز جمعه با انتشار تصویری از نقل قول جان بولتون در 10 سال پيش و اكنون نوشت: همان یاوه‌گو. همان قلدری. همان توهم.
آمریکا دوباره دست به کار شد
از سوی دیگر آمریکایی ها همچنان به دشمنی‌های‌شان با ایران ادامه می دهند.به نظر می‌رسد دولت آمریکا معافیت از تحریم نفتی ایران را برای چند کشور لغو و برای چند کشور تمدید کند.رویترز به نقل از کارشناسان نفتی و سیاسی گزارش کرده است که با پایان یافتن معافیت از تحریم نفتی ایران در ماه مي، احتمال می‌رود که دولت آمریکا با هدف جلب رضایت برخی از کشورها و جلوگیری از افزایش ناگهانی بهای نفت، با تمدید معافیت چند کشور موافقت کند؛ هر چند احتمال دارد بر کاهش میزان خرید توسط این کشورها تاکید ورزد.با اجرایی شدن مرحله دوم تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی در اوایل ماه نوامبر، دولت آمریکا در اقدامی غیرمترقبه هشت کشور را از تحریم نفتی ایران معاف کرد. این کشورها عبارتند از چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، تایوان، یونان و ایتالیا. مهلت این معافیت 6 ماه تعیین شده و در اوایل ماه مي منقضی خواهد شد.در زمان اعلام تحریم نفتی جمهوری اسلامی، مقامات آمریکایی گفتند که هدف آنان رساندن صادرات نفت ایران به صفر است اما با اعطای معافیت، فروش نفت ایران هرچند با کاهشی قابل توجه اما ادامه داشته است.به گفته کارشناسان، تمدید معافیت از تحریم نفتی ایران احتمالا شامل چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن خواهد شد؛ هرچند مشخص نیست که آیا میزان واردات معاف نیز ثابت خواهد ماند یا نه. در صورت اعطای این معافیت‌ها و بدون تغییر در میزان خرید، صادرات نفت ایران حداکثر به اندکی بیش از یک میلیون بشکه در روز محدود خواهد شد.موافقت با تمدید معافیت در مورد هند و چین تاحدود زیادی تحت تاثیر ملاحظات سیاست خارجی آمریکا قرار دارد هرچند برای دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، جلوگیری از افزایش بهای نفت خام در بازار جهانی به منظور حفظ دستاوردهای اقتصادی او ضرورت دارد.