سپر دفاعي در شمال

موفقيت‌هاي امنيتي و نظامي ايران در اين سال‌ها بيشتر از هر عرصه ديگري مشاهده شده است؛ نكته‌اي كه بارها به آن‌ها اشاره شده و گفته مي‌شود كه اگر در حوزه‌هاي ديگر نيز مانند مسائل امنيتي و نظامي اقدام مي‌شد، وضعيت امروز كشور به اين شكل نبود. البته اصل اين موضوع قابل تامل است و بايد اين سوال تكراري را دوباره بيان كرد كه چگونه مي شود در صنعتي مانند موشك‌سازي خودنمايي مي‌كنيم ولي حتي توانايي ساخت يك خودروي مناسب و در شأن مردم ايران را نيز نداريم. تازه‌ترين مساله‌اي كه باعث شده‌است اين نوع قياس دوباره به اذهان رسوخ كند، موضوع اقدام به موقع نيروهاي امنيتي و نظامي ايران درشمال ايران و منطقه آذربايجان است.
درست در زماني كه برخي متوهم‌هاي جدايي‌طلب به دنبال بيان ادعاهايي با محور تجزيه ايران بودند، وزيراطلاعات كشورمان به جمهوري‌آذربايجان سفر كرد و در ادامه روزهاي گذشته نيز شاهد آن بوديم كه ارشدترين مقام نظامي‌ايران يعني سرلشكرباقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح كشورمان به اين كشور رفته تا درباره مسائل نظامي رايزني داشته باشد و به بدخواهان منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي اعلام كند كه هر فتنه جدايي‌طلبي يا اقدام عليه مردم ايران در همسايه‌ شمالي ما اجرا نخواهد شد، حال خواهد نقشه آن توسط اسراييل تدوين شده باشد يا آنكه پان‌ترك‌ها در ذهن آن را پرورانده باشند.
رايزني‌هاي نظامي-ديپلماتيك
در همين حال رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با الهام علی‌اف، رییس جمهوری آذربایجان دیدار کرد. محمدباقری در این دیدار با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی ایران و آذربایجان، اظهار داشت : مناسبات دو کشور در حال حاضر با تکیه بر اراده رهبران دو کشور برای توسعه و تحکیم روابط و همکاری‌های بلند مدت در سطح بالا قرار دارد. وی افزود: ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، نظامی، امنیتی و دفاعی با یکدیگر همکاری دارند.سردار باقری با تاکید بر علاقه‌مندی و تلاش مشترک تهران و باکو برای استقرار صلح و ثبات و امنیت در منطقه، اظهارداشت: هر دو کشور تمایل جدی برای توسعه روابط نظامی، نظامی - فنی و همکاری در تامین امنیت مرزها دارند. رییس ستاد کل نیروهای مسلح، آمادگی کشورمان برای تبادل تجربه در زمینه مقابله با تروریسم را اعلام کرد.ريیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در این سفر به ديدار رييس‌مجلس اين كشور نيز رفت و در اين ديدار عزم ایران برای تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی با جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار داد. وی با اشاره به ضرورت حل مسالمت آمیز مناقشات منطقه‌ای، بار دیگر حمایت ایران از تمامیت ارضی و مصونیت مرز‌های جمهوری آذربایجان را یاد آور شد. باقري ضمن ابلاغ سلام علی لاریجانی ريیس مجلس شورای اسلامی ایران به رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، تعمیق روابط بین مجالس دو کشور را مهم خواند و گفت: توسعه هر چه بیشتر روابط دو ملت، در شرایط موجود ضروری است. اسداف نیز در این دیدار، جمهوری آذربایجان و ایران را کشور‌های دوست خواند و با اشاره به مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور، گفت: برای تعمیق روابط بر مبنای حسن تفاهم و با تکیه بر این ارزش‌ها شرایط خوبی وجود دارد. ريیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نقش مهم و اراده سیاسی سران دو کشور در توسعه همکاری‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: در پنج سال اخیر روسای جمهوری دو کشور ۱۲ بار دیدار کردند و مذاکرات انجام گرفته در سفر‌های متقابل سران ایران و جمهوری آذربایجان در جهت منافع ملی دو ملت بود.اسداف گفت: گفتمان سطح بالا در عرصه سیاسی به روابط اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران نیز تاثیر مثبت گذاشته و حجم گردش تجاری میان دو کشور از ۲۵۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ به ۴۰۰ میلیون دلار در ۹ ماه سال ۲۰۱۸ میلادی رسیده است. ريیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور برای رسیدن به اهداف پیشرو تاکید کرد.


پروتكل خانه عنكبوت خراب كن
نكته‌اي كه در اين بين بيشتر از مراودات ديپلماتيك باقري اهميت دارد، امضاي پروتكل نظامي ايران و آذربايجان است. پروتكلي كه بيش از هر دستاوردي مي‌توان گفت كه نقشه‌هاي اسراييل را براي سرمايه‌گذاري در اين كشور همسايه برهم ريخت. در جریان سفر ريیس ستاد کل نیروهای مسلح به باکو و دیدار با ذاکر حسن اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، پروتکلي که در زمینه تقویت همکاری در حوزه‌های مختلف نظامی و نظامی- فنی بود، امضا شد.رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در پایان این دیدار در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشریح مذاکرات انجام گرفته پرداختند.سردار باقری درباره نتایج رايزني‌هاي خود اظهار داشت: پس از دیدار با ريیس جمهور آذربایجان، ملاقات گرم و صمیمی با وزیر دفاع این کشور داشتیم که طی آن راهکارهای توسعه همکاری‌های آتی بررسی شد. وی افزود: در این دیدار حمایت جمهوری اسلامی ایران را از تمامیت ارضی کشور آذربایجان اعلام و بر ضرورت توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف لجستیکی، آموزشی و انتقال تجارب عملیاتی تاکید کردیم. سردار باقری با بیان اینکه توافقات ارزشمندی در این دیدار انجام گرفت، اظهار امیدواری کرد که این سفر گام بلندی برای توسعه روابط دفاعی و نظامی بین دو کشور باشد. وی افزود: افق‌های بسیار روشنی برای آینده روابط دفاعی و امنیتی دو کشور نمایان است. وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن ابراز قدردانی از سرلشکر باقری گفت: در این دیدار مسائل مهمی بررسی شد و ما امیدهای زیادی به این سفر داریم. حسن اف با اشاره به توسعه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در همه حوزه‌ها، اظهار داشت: اطمینان دارم پس از این سفر همکاری‌های نظامی دو کشور به بالاترین سطح برسد. وی همچنین از مواضع ایران در رابطه با حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان قدردانی کرد و گفت: امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد. وزیر دفاع جمهوری آذربایجان افزود: این دیدار فرصتی برای بررسی فعالیت کمیسیون مشترک نظامی ایران و آذربایجان بود.
پوشش اطلاعاتي
رويداد مهم ديگري كه همزمان با سفر باقري به جمهوري آذربايجان رخ‌داد، سفر وزير اطلاعات به استان آذربايجان غربي و خط و نشان كشيدن براي اشرار منطقه‌اي و داخلي است. همان‌گونه كه اشاره شد، محمود علوی روز پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی اظهار داشت: با وجود اینکه دشمنان اسلام توطئه‌های بسیاری برای آسیب به کشور تدارک دیده‌اند، همدلی و همگرایی کنونی بین دستگاه‌های امنیتی کم‌نظیر بوده است؛‌ هرچند که همه توطئه‌های استکبار همواره نقش بر آب شده است. وی بیان کرد: هم‌اکنون تمامی اشرار و ضد انقلاب، توان خود را برای انجام اقدامات ضد امنیتی در کشور بسیج کرده‌اند اما بسیاری از اقدامات آنان خنثی شده است.علوی در ادامه بیان کرد: چنانچه بر اساس آموزه‌های اسلامی وارد این عرصه شده و وحدت و همدلی خود را ارتقا بخشیم، می‌توان ضمن پشت سر گذاشتن تحریم‌ها، دشمن را در این عرصه نیز ناکام گذاشت.
سركوب فتنه
باتوجه به هزينه‌هاي فراواني كه اسراييل در جمهوري‌آذربايجان كرد و بر اساس پيش زمينه‌اي كه اين كشور براي اقدام عليه ايران دارد به نظر مي‌رسد درايت نظام براي زمين‌زدن اشرارداخلي و دشمنان خارجي بهترين شيوه را در پيش گرفته‌است و اين پاتكي كه به مخالفان يكپارچگي ايران زد، فتنه جدايي و آشوب را سركوب كرد و شايد بتوان اين عمليات پيشدستانه را با مرصاد كه نيروهاي كشورمان با همگرايي و اقدام به موقع، منافقان را غافلگير و زمين‌گيركردند، تشبيه كرد. البته اين عمليات جديد، عملياتي است كه با درايت خاص و همان همگرايي، پيش از هزينه‌هاي فراوان و تنها با تامل در مسائل روز منطقه‌اي بدون خون ريزي به موفقيت منتهي شد.