ارتقای جایگاه مجلس با استانی‌شدن انتخابات

این روزهای طرح استانی شدن انتخابات مجلس در کمیسیون شوراهای قوه مقننه در حال بررسی است. طرحی که کلیاتش هفته گذشته در صحن بهارستان به تصویب رسید و باید منتظر ماند تا دوباره به صحن بیاید.
موافقان، ارقای جایگاه مجلس را مهمترین ویژگی این طرح می‌دانند. در این خصوص نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی استانی شدن انتخابات مجلس را موجب ارتقای جایگاه مجلس عنوان و بر ضرورت افزایش اختیارات شوراهای شهر و روستا تاکید کرد.
شادمهر کاظم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: این طرح هم مزایا و هم معایبی دارد و باعث می‌شود نگاه بخشی‌نگری موجود به نگاه ملی و جامع تر تغییر پیدا کند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه «استانی شدن انتخابات دسترسی مردم به نمایندگان و ارتباط بین نمایندگان با مردم را تا حدودی کمرنگ تر می‌کند»، اضافه کرد: البته مزایای این طرح بر معایب آن می‌چربد. در حال حاضر مردم از نمایندگان درخواست‌هایی دارند که در شرح وظایف آنها نیست و خود نمایندگان هم وظایفی را دنبال می‌کنند که وظیفه اصلی آن‌ها نیست.


این نماینده مجلس با بیان اینکه «استانی شدن انتخابات مجلس باعث می‌شود نمایندگان به سمت وظایف اصلی خود که قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است بروند»، گفت: قطعاً اجرای این طرح باعث ارتقای جایگاه مجلس می‌شود؛ البته لازم است در کنار استانی شدن انتخابات مجلس، اختیارات شوراهای شهر و روستا نیز بازتعریف شود و افزایش پیدا کند.
جلوگیری  از رای آوردن با «پول» و «شام» 
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با بیان این‌که «با استانی شدن انتخابات، رای آوردن با پول، شام و ناهار از بین می‌رود»، گفت: طرح استانی شدن انتخابات منجر به از بین رفتن قوم گرایی شده و از سوی دیگر نیز کشور به سمت حزبی شدن حرکت کرده و وعده‌های داده شده عملیاتی می‌شود.
شهاب الدین بی مقدار در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص دلیل مطرح شدن طرح استانی شدن انتخابات، اظهار کرد: متاسفانه مجلس شورای اسلامی، منطقه‌ای شده و نمایندگان شهرستان‌ها بیشتر پیگیر کارهای محلی بوده و کمتر وقت خود را صرف پروژه‌های ملی می‌کنند. 
نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان این‌که «نمایندگان مجلس وظیفه قانون گذاری و نظارت بر آن را برعهده دارند اما در این شرایط این مسئولیت گم شده و قانون گذاری ملی انجام نمی‌گیرد»، ادامه داد: در این شرایط نمایندگان بیشتر درگیر حوزه‌های انتخابیه‌ای هستند که در زمان انتخابات اهالی روستا به این فرد رای داده بودند، درحالی که باید نمایندگان مجلس در راستای نظارت بر قانون و انجام کارهای ملی تلاش کنند. 
افزایش سطح نخبگی نمایندگان
رییس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی هم گفت: استانی شدن انتخابات مجلس به تقویت هویت ملی، تقویت احزاب و ارتقای سطح نخبگی نمایندگان کمک می‌کند.
سیدرحیم ابوالحسنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که طرح استانی شدن انتخابات مجلس موجب تقویت مجلس شورای اسلامی می‌شود، اظهار کرد: استانی شدن انتخابات، سطح نمایندگان را به لحاظ نخبگی افزایش می‌دهد. در حال حاضر برخی نمایندگان حوزه‌های کوچک به انواع لطایف‌الحیل می‌توانند رای کسب کنند و این در حالیست که آنها قد و قواره نمایندگی ملت را ندارند، اما کسی که در سطح استانی رای می‌آورد، می‌تواند از نخبگان استانی باشد و تناسب بیشتری با نمایندگی در سطح ملی داشته باشد.
وی ادامه داد: هر یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نماینده کل ملت ایران هستند نه این‌که نماینده منطقه‌ای خاص، اما متاسفانه برگزاری انتخابات در حوزه محدود منجر می‌شود که نمایندگان به حوزه انتخابیه خود تمرکز کرده و با توجه به قول‌های قبلی یا نگاه به انتخابات بعدی دنبال کارهای اجرایی رفته و پیگیر منافع حوزه خاص خود باشند. فکر آنها در این شرایط محلی و منطقه‌ای می‌شود، اما اگر نمایندگان استانی باشند، سطح مطالبات آنها استانی می‌شود. سطح مطالبات استانی هم موجب توسعه استان می‌شود.
برقراری عدالت از فواید استانی شدن انتخابات 
یک عضو مجمع نمایندگان استان یزد طرح استانی شدن انتخابات را ماحصل تجربه چند دوره مجلس دانست و گفت: با استانی شدن انتخابات عدالت بیشتری حاکم شده و نمایندگان منافع کل استان و نه منافع یک شهرستان را در نظر می‌گیرند.
کمال دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح از دوره‌های قبلی در مجلس مطرح بوده که در این دوره بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده چون باتوجه به تجریه گذشته مجموعه نظام بیشتر به ایده استانی شدن انتخابات نزدیک شده است.
وی با این توضیح که طرح مجلس برای استانی و شهرستانی شدن انتخابات مجلس است، افزود: با این طرح همچنان حوزه‌های فرعی جایگاه خود را دارند و حوزه انتخابیه اصلی نمایندگان کل استان می‌شود. همچنین مردم ساکن در یک استان می‌توانند به تمامی کاندیداهای مدنظرشان در آن استان رای دهند مثلا در استان یزد با ۴ نماینده مردم می‌توانند نماینده‌شان را از بین تمامی کاندیداهای استان انتخاب کنند. در این شرایط نمایندگان می‌دانند که باید با احساس مسوولیت نگرش استانی و نه شهرستانی و مربوط به یک منطقه خاص داشته باشند.
به گفته دهقانی با استانی شدن انتخابات نماینده منافع استان را در کنار منافع شهرستان‌ها در نظر می‌گیرد. روندی که در حال حاضر کمتر دیده می‌شود چون به دلیل اجرایی نشدن طرح آمایش سرزمینی، نمایندگان با استفاده از جایگاه خود اولویت را بر بهبود وضعیت منطقه خود قرار داده و دیگر کاری به کل استان ندارند اما با استانی شدن انتخابات تمام مناطق، حوزه انتخابیه نماینده شده و به دنبال آن عدالت بیشتری حاکم می‌شود.
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: از طرف دیگر با استانی شدن انتخابات، نمایندگان در مجلس هم به مسائل کلان توجه بیشتری کرده و به وظایف خود یعنی قانون گذاری و نظارت بهتر عمل می‌کنند.
نماینده تفت و میبد با بیان اینکه «باید در این طرح فکری برای تقویب جایگاه شوراهای اسلامی شهر شود»، خاطرنشان کرد: باید نگاه‌ها فرامنطقه‌ای و فرا استانی با در نظر گرفتن منافع مردم باشد که این طرح می‌تواند چنین اهدافی را محقق کند. همچنین با ارتقای جایگاه نمایندگان آن‌ها در چارچوب وظایف قوه مقننه گام برمی‌دارند نه اینکه الان برخی نمایندگان مجبور به انجام کارهای شوراها هستند.
دهقانی در پایان با بیان اینکه «این طرح ماحصل تجربه چند دوره مجلس است» گفت که عموم نمایندگان از این طرح حمایت می‌کنند که ان‌شاءالله با تصویب و اجرایی شدن آن بتواند اثرات بسیار خوبی در اداره کشور داشته باشد.