در همایش تجاری ایران و عراق در کربلا دکتر ظریف: حجم تبادل تجاری میان ایران و عراق به 8 میلیارد دلار رسیده است

همایش تجاری مشترک ایران و عراق در کربلا با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مشارکت بازرگانان و فعالان اقتصادی استان‌های کربلا و بابل برگزار شد.
وزیر خارجه کشورمان در این نشست که در محل کنسولگری ایران در کربلا برگزار شد، گفت: روابط مثبت و سازنده میان ملت‌ها و دولت‌های ایران و عراق درها را به روی همکاری اقتصادی گسترده‌تر در آینده نزدیک باز می‌کند.
دکتر محمدجواد ظریف گفت: حجم تبادل تجاری میان ایران و عراق در سال گذشته به 8 میلیارد دلار رسید که بیانگر عمق همکاری‌های دو کشور در این زمینه است.
وی خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تعرفه را بین دو کشور به صفر برساند.


ظریف افزود: امروز علی‌رغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا جمهوری اسلامی ایران سالانه به ارزش دو میلیارد دلار گاز و برق به عراق صادر می‌کند.
ظریف تاکید کرد اگر دو کشور تصمیم بگیرند که آمریکا حق ندارد برای این دو کشور همسایه، حد و حدود تعیین کند همکاری در حوزه انرژی بسیار بیشتر شده و شرکت‌های ایرانی می‌توانند نیاز عراق را در این خصوص تامین کنند.
وی با اشاره به اینکه امروز 80 شرکت فنی و مهندسی با قرار داد به ارزش 8 میلیارد دلار در عراق فعال هستند گفت که شرکت‌های فنی و مهندسی ایران از توانمند‌ترین شرکت‌ها در منطقه هستند.
ظریف تاکید کرد که ظرفیت جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی عراق بعد از داعش بسیار زیاد است.
وی همچنین گفت که ایران از پنج سال قبل آمادگی خود را به طرف عراقی برای لغو کامل و متقابل روادید سفر بین دو کشور اعلام کرده و هنوز ایران برای لغو روادید آماده است.
وی ادامه داد که اگر امکان لغو روادید توسط طرف عراقی وجود ندارد ما آماده لغو روادید برای بازرگانان کشور هستیم و پیش نویس این توافق به وزارت خارجه عراق از دو هفته پیش ارائه شده است.
وزیر امور خارجه همچنین گفت که این مردم عراق و سوریه بودند که داعش را شکست دادند و آمریکا نقشی نداشت.
وی با طرح این سوال که چرا آمریکا در جاهای دیگر دنیا در مبارزه با تروریسم توفیق نداشته و فقط در عراق و سوریه این توفیق بدست آمده است، خاطرنشان ساخت که پیروزی بر داعش در این دو کشور به دلیل مبارزات دو ملت عراقی و سوری است که خون پاک جوانان خود را در این راه دادند و برای همین این پیروزی ارتباطی با آمریکا ندارد بلکه دستاورد ملت‌های منطقه است.
ظریف با اشاره به اینکه خون ملت ایران و عراق در مبارزه با تروریسم و همچنین براندازی رژیم دیکتاتوری صدام به هم پیوند خورده است افزود ما و ملت عراق دارای گذشته، حال و آینده مشترک هستیم و ملت ایران و همه اقوام و طوایف عراقی درکنار هم درجنگ با داعش و سقوط رژیم صدام شهید دادند. ظریف همچنین از ملت عراق به خاطر "مهمان‌نوازی شایسته" از زائران ایرانی قدردانی کرد.
* ظریف: در بازسازی عراق هم نباید به دیگران امید بست
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در جمع مسئولان استان کربلا گفت: همچون تجربه مبارزه با داعش، در بازسازی عراق هم نباید امیدی به کمک و یاری دیگران داشت بلکه خود عراق با تکیه بر توانمندی‌های خود قادر به این کار خواهد بود.
ظریف افزود:همان‌طور که دو ملت ایران و عراق با همکاری همدیگر بر افراط گرایی تکفیری داعش پیروز شدند می‌توانند بدون نیاز دیگران، مرحله بازسازی را هم پشت سر بگذارند.
وی خطاب به مسئولان و مردم عراق تاکید کرد: اگر بخواهید در بازسازی عراق به امید دیگران باشید به جایی نمی‌رسیدهمان‌طور که در جنگ داعش اگر به انتظار کمک دیگران بودید، بر این گروه تروریستی پیروز نمی‌شدید.
وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که اگر صدور فتوای جهاد کفایی از طرف حضرت آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالی دینی عراق و لبیک گسترده مردم و جوانان عراق به این فتوا و همراهی جمهوری اسلامی ایران با آنها در جنگ علیه داعش نبود، امروز منطقه شکل و شمایل دیگری داشت.
وی تاکید کرد که شعار نیست وقتی گفته می‌شود که جهان مدیون ملت عراق است و برای جمهوری اسلامی ایران نیز همراهی و مساعدت ملت عراق در این جنگ مایه افتخار بوده است.
ظریف اضافه کرد که پیروزی بر داعش حاصل ایثار و مجاهدت خود ملت عراق است و دیگران هیچ کاری در این خصوص نکرده‌اند و جمهوری اسلامی ایران نیز در کنار ملت عراق بود که توانست به این توفیق دست پیدا کند.
در این جلسه مسئولان محلی استان از تلاش‌های محمد جواد ظریف در توافقنامه هسته‌ای بعنوان یک توافقنامه تاریخی تقدیر کردند و خطاب به وی گفتند که «تلاش شما صلح و آرامش را به جهان برگرداند.»