«محب ‌اهری» مظلومانه و غریب‌ رفت

آرمان- حسین محب‌اهری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان از دنیا رفت.مهتاب مقصودلو همسر این هنرمند فقید اظهار کرد: حسین محب‌اهری از سه روز پیش به کما رفت بود و همه خانواده نگران ایشان بودند که متاسفانه نیمه شب چهارشنبه از دنیا رفت.وی گفت هنوز زمان و مکان تشییع جنازه مشخص نشده است.حسین محب‌اهری متولد ۲۹ مهرماه سال ۱۳۳۰ بعد از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان، بامداد چهارشنبه ۲۶ دی‌ماه و در سن ۶۷ سالگی در بیمارستان لاله از دنیا رفت.وی از بازیگران باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون بود و حتی با وجود بیماری، بر صحنه تئاتر به ایفای نقش می‌پرداخت.او در چند سال گذشته در دو نمایش «خاله‌ مرجان و خروس»، «کلوچه دارچینی»، «خسیس» به کارگردانی مریم کاظمی به ایفای نقش پرداخت.«مبصر پنج ساله کلاس» از مجموعه‌های تلویزیونی ماندگار حسین محب‌اهری است.آن‌طور که در دانشنامه سینمای ایران آمده است؛ او فارغ‌التحصیل رشته ادبیات فارسی از مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی(1358) بود و دوره بازیگری را در کارگاه نمایش(1353) گذراند و فعالیتش در تئاتر نیز در همان سال آغاز شد.شروع فعالیت محب‌اهری در سینما با بازی در فیلم «رابطه» (پوران درخشنده 1365) بود.
نمایش‌ها
اژدها، بازی قتل عام، بردار شدن حسین بن‌منصور حلاج، ساعت ششم، شاهزاده و گدا، شب جنایتکاران، پرواز بر فراز آشیانه فاخته، غارت و پیک‌نیک در جبهه.
مجموعه‌های تلویزیونی


ماه پنهان است، سربداران، محله بهداشت، بوعلی سینا، طنزآوران، کوی عاشقان، جنگ کودکان و نوجوانان، هتل پرستاره، هزار برگ هزار رنگ، این خانه دور است، شاخه طوبی، ق. مثل قلقلک، شمایل، مسابقه تلاش، ماجراهای رونالد و همسرش و نابغه‌های قرن بیست و یکم.
فیلم‌های سینمایی
رابطه (پوران درخشنده 1365)، خارج از محدوده (رخشان بنی‌اعتماد 1366)، محموله (سیروس الوند 1366)، سال‌های خاکستری (مهدی صباغ‌زاده 1367)، سفر جادویی (ابولحسن داوودی 1369) دو فیلم با یک بلیت (داریوش فرهنگ 1369)، سیرک بزرگ (اکبر خواجوی 1370)، جیب‌برها به بهشت نمی‌روند (ابولحسن داودی 1370)، خوش‌خیال (مهران تاییدی 1371)، اتل متل توتوله (محمد جعفری 1371) من زمین را دوست دارم (ابوالحسن داودی 1372) روز فرشته (بهروز افخمی 1372) همسر (مهدی فخیم‌زاده 1372) کاکادو (تهمینه میلانی 1373) راه افتخار (داریوش فرهنگ 1373) آقای شانس (رحمان رضایی 1373)، عروس کاغذی (حجت‌ا... سیفی 1374) و.... از جمله فیلم‌هایش بود.
او به جایگاهی که شایسته‌اش بود نرسید
ابوالحسن داوودی با ابراز تاسف از درگذشت حسین محب‌اهری گفت: او از نسلی بود که خیلی زیادتر از حد ظرفیتش تلاش می‌کرد و خیلی مواقع این تلاش‌ها به آن جایی نرسید که باید می‌رسید.این فیلمساز که فیلم‌های «جیب‌برها به بهشت نمی‌روند»، «سفر جادویی» و «من زمین را دوست دارم» را با بازی این بازیگر، کارگردانی کرده بود در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: خیلی متاسفم از اینکه آدم‌های استخوان‌داری که بخشی در سینما و بخشی در تئاتر هستند و سال‌ها و دهه‌های زیادی را صرف کردند و از خودشان آثار زیادی به جا گذاشتند؛ آنطوری که معمولا رسم این روزگار است در زمان حیاتشان به آن میزانی که استطاعت و شایستگی داشتند، جایگاهی کسب نمی‌کنند.او افزود: محب‌اهری یکی از آنهایی بود که قبل از اینکه خودم وارد عرصه سینما شوم، یادم می‌آید جزو یکی از افراد موفق به‌خصوص در میان تئاتری بود و طبعا خیلی ناملایمات برایش پیش آمد که این ناملایمات در جاهایی روی مسیر کاری‌اش تاثیر گذاشت. او از نسلی بود که خیلی زیادتر از حد ظرفیتش تلاش می‌کرد و خیلی مواقع این تلاش‌ها به آن جایی نرسید که باید می‌رسید.داودی گفت: من محب‌اهری را از خیلی سال‌ها دور می‌شناختم، یعنی از زمانی که در تلویزیون کار می‌کردم و او به‌عنوان یکی از بازیگران پرکار در تئاتر صحنه‌ای و تلویزیونی حضور داشت. شاید یکی از دلایلی که در یکی از نقش‌های اصلی «جیب‌برها به بهشت نمی‌روند» او را انتخاب کردم و بعد هم سعی کردم به شکلی ارتباطم را با او را ادامه دهم همین موضوع بود. او از کسانی بود که در هر دو وجه سینما و تئاتر قابلیت‌های خود را می‌شناخت و همچنان معتقدم به آن جایگاهی که شایسته‌اش بود و خیلی‌ها بعدا با شایستگی و بدون شایستگی بر آن تکیه زدند، نرسید.
«عزت نفس» ویژگی محب‌اهری بود
قطب‌الدین صادقی با اشاره به ویژگی‌های زنده یاد حسین محب‌اهری عنوان کرد این هنرمند سرزنده علاوه‌بر خلاقیت، عزت‌نفس بالایی داشت.قطب‌الدین صادقی کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر با اشاره درگذشت حسین محب‌اهری درباره ویژگی‌های این هنرمند به مهر گفت: حسین محب‌اهری بازیگر بسیار توانایی بود و تبحرش در درآوردن نقش‌های طنز خیلی خوب بود و البته نمی‌توان تنها به‌عنوان یک بازیگر خلاق و توانا از او نام برد چون محب‌اهری هنرمندی بسیار فعال هم بود. او گوشه‌نشین نبود و به اصطلاح اسمش از آفیش نمی‌افتاد و همانطور که از کارنامه‌اش مشخص است در تئاتر، تلویزیون و سینما فعالیت‌های زیادی داشته است.وی ادامه داد: علاوه‌بر این ۲ ویژگی چیزی که در حسین بی‌نظیر بود روحیه شاد و زنده‌اش بود که چه پیش از بیماری و چه هنگام بیماری، لحظه‌ای چشم‌های مهربانش رنگ کینه و دشمنی به خودش نمی‌گرفت و لبخند از لبانش دور نمی‌شد. من تقریبا حسین را بدون لبخند به یاد ندارم و این روحیه انسانی زیبا و این نگاه پرمهر و خندان بدون تردید برآمده از یک اعتقاد به زندگی و کار و مفید بودن بوده است. به اعتقاد من هنر در ذات خودش چون توام با خلاقیت است، خوش بینانه است به این معنی که کسی که خلق می‌کند امید دارد؛ امید به تداوم حیات و هستی و امید به سازندگی. مهم نیست محتوا چه باشد بلکه مهم نفس عمل است چون خلاقیت و آفرینش در کار هنرمند به نوعی تداوم آفرینش هستی است و محب‌اهری به دلیل داشتن این اعتقاد راسخ به آفرینش، روحیه شاد و پر از شعفی داشت.این کارگردان تئاتر تصریح کرد: محب‌اهری مثل همه آدم‌ها در زندگی مشکلات خانوادگی، مالی و کاری داشت اما جالب است هنگامی که به این مشکلات، مساله بیماری‌اش نیز اضافه شد ذره‌ای از تلاشش کم نکرد. به یاد ندارم از جایی کمک خواسته باشد بلکه این دیگر دوستان بودند که تلاش می‌کردند در مسیر دشواری که دارد دست خالی نباشد و او را همراهی کنند.صادقی با اشاره به شخصیت دوست داشتنی محب‌اهری بیان کرد: وقتی ماحصل ویژگی‌های محب‌اهری را کنار هم می‌گذاریم، متوجه می‌شویم او علاوه‌بر روحیه انسانی، شاد و خلاق خود، عزت نفس زیادی نیز داشت که اگر این همه ویژگی در یک فرد جمع شود، کولاک می‌کند.وی در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم یاد و نام این هنرمند همیشه زنده و پایدار باشد. محب‌اهری از خودش چهره دوست داشتنی باقی گذاشت، روحش قرین رحمت باشد.
وداع با محب‌اهری از تالار وحدت
مرکز هنرهای نمایشی با اعلام زمان تشییع حسین محب‌اهری،متن پیام تسلیت شهرام کرمی را منتشر کرد.پیکر زنده‌یاد محب‌اهری، ساعت ۹ صبح (پنجشنبه ۲۷ دی‌) از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) تشییع می‌شود.شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی درگذشت حسین محب‌اهری را تسلیت گفت.متن پیام مدیر اداره کل هنرهای نمایشی به مناسبت درگذشت این هنرمند به شرح زیر است:
«بازگشت همه به سوی اوست
اگر قرار باشد برای واژه «امید» و یا عبارات «عشق به زندگی» و «مبارزه برای زیستن با کمال» مصداقی عینی بیابیم بی‌شک یکی از این مصادیق، بدون کمترین چون و چرا «حسین محب‌اهری» است. بازیگر پرشور و احساس نقش‌های خاطره‌انگیز... شیوه زیستن او در سال‌های اخیر و در دوران مبارزه با بیماری، بهترین و ماناترین نقشی بود که در این جهان فانی بازی کرد. اما نام محب‌اهری را تنها تجسد این واژگان نبود که در خاطرمان زنده نگه خواهد داشت. دورترین خاطرات جمعی ما از او بازی‌های متفاوت و نقش‌‍‌هایی است که نه برای او صرف ایفای نقش و نه برای ما صرف دیدن یک بازیگر بود که ما همراه او با آن نقش‌ها «زندگی» می‌کردیم.حضور و بازی‌های درخشان او در طول بیش از پنج دهه نقش‌آفرینی یادآور زنده شدن شخصیت‌های پراحساسِ زندگی است. آدم‌هایی که در اطراف ما بوده و هستند و آقای بازیگر آنها را برای ما قابل لمس و باور کرد. عشق و شوری که تا آخرین نفس در وجود و حضور او جاری بود.حسین محب‌اهری حالا که به سرای ابدی سفر کرده همچنان برای ما پر از احساسِ بودن است.خانواده هنرمندان هنرهای نمایشی امروز سوگوار مردی خواهند بود که با لبخند همیشگی و جاودان در تاریخ هنر این سرزمین ماندگار است. فقدان این هنرمند عزیز را به خانواده و جامعه هنری و مردم دوستدار او تسلیت عرض نموده و از خداوند رحمان برای روح آن عزیز طلب مغفرت داریم.»