«ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری پایتخت در روزهای آتی را معرفی می‌کند روزهای هنری در آخرین نفس‌های دی

گروه فرهنگ - اولین ماه از آخرین فصل زمستان، به روزهای پایانی خود رسیده است. اما این روزهای پایانی مصادف شده است با آغاز 29 نمایشگاه هنری تازه در تهران. در ادامه مروری کوتاه خواهیم داشت به برخی از این نمایشگاه‌ها.
«گالری آرتیبیشن» از 28 دی ماه میزبان «منتخبی از آثار سیاوش کسرایی» خواهد بود. سیاوش کسرایی در سال 1318 در تهران متولد شد و کودکی خود را در خراسان گذراند. او در سن 18 سالگی به کرمانشاه مهاجرت کرد. در آنجا آموزش نقاشی را آغاز کرد و نزد خانم ترنر مبانی طراحی و هنرهای تجسمی را آموخت. سپس در سن 20 سالگی برای تحصیل در آکادمی وین به اتریش مهاجرت کرد و تحت تاثیر مکتب وین شیوه نقاشی‌اش را برگزید.
کسرایی نقاش توانمندی است که در نقاشی‌های شاعرانه‌اش، نشانه‌های فرهنگ اصیل ایرانی را به‌روشنی می‌توان دید. او حکمت نهفته در آبرنگ‌هایش را با جدیدترین تکنیک‌هایی که در وین آموخته با نشانه‌هایی از فرهنگ ایرانی، عرفان و معرفت ذاتی و باطنی‌اش به نمایش می‌گذارد. این حکمت نهفته در آثارش از اشتیاق او به خلوت عامدانه‌اش نشات گرفته که همه این‌ها از شخصیت و ذهنیت شاعرانه و کمال‌یافته او می‌آید. او خلوتی بزرگ برای خودش مهیا کرده بود و هیچ محفل روشنفکرانه‌ای را بر خلوتش ارجح نمی‌دید و همانطور که از استادش علی اکبر صنعتی فرا گرفت، هرگز به اطاعت از افکار و ایدئولوژی‌های بازار هنر تن نداد و همواره بر مسیر خود مقید بود. از همین رو آثار خیال‌انگیزش را با اشراف کامل به فرهنگ و هنر بومی ایران و با شاعرانگی مختص خود ترسیم کرد و درنهایت توانست نقاشی‌هایی شرقی، خاص سبک و استنباط‌های شخصی خویش خلق کند.
گالری مذکور، منتخبی از آثار آبرنگ و رنگ‌روغن این هنرمند را به پاس 50 سال خدمت او در عرصه هنر تجسمی کشور، جمع‌آوری کرده و به نمایش می‌گذارد. مجموعه آثار این نمایشگاه منتخبی از نقاشی‌های کسرایی است که از دل فرهنگ و طبیعت ایران، بازنمایی طبیعت، درختان، روستاها، خانه‌های قدیمی، مردم فراموش‌شده و نادیده‌انگاشته شده جامعه وجود دارد؛ آثاری که ترکیبی از سبک‌های طبیعت‌گرایانه اکسپرسیو، سمبولیک و سورئال و طبیعت‌گرایانه او است. این نقاشی‌ها از خانه‌های کاه‌گلی، درختان، مردم، کوچه‌ها و باغ‌های ایران و خانه‌های قدیمی است، همچنین نقاشی رنگ‌روغنی سورئالی از معدود آثار رنگ روغن سمبولیک او در این نمایشگاه حضور دارد.


این نمایشگاه تا 2 بهمن‌ماه، از ساعت 10 تا 17 در «گالری آرتیبیشن» واقع در میرداماد، میدان مادر، خیابان شاه نظری، میدان کاظمی، خیابان کاظمی، کوچه مازیار، کوچه دریا، پلاک 6 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
«همه گل‌هایم، ثمره باغ‌های توست» عنوان نمایشگاه نقاشی و کلاژ یلدا جمالی است. «همه گل‌هایم ثمره باغ‌های توست» مجموعه‌ای است از پیوند گل‌های طبیعی به یادگار از طبیعت، با طراحی و عکس. در این مجموعه، گل‌ها عمدتا و عامدا، سفید‌رنگ هستند و پیش از همه به منظور القای حس خلوص با رنگِ بی‌منظورِ سپید. این هنرمند در روند تکمیل‌، از مجموعه رنگ‌هایی به فراخور حال و هوایش استفاده کرده و بعضا در آثاری با رنگ طبیعی خودشان به نمایش درآمدند. این آثار از 28 دی تا 3 بهمن‌ماه به جز شنبه در نگارخانه «نگر» واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک 33، زنگ سوم از ساعت 16 تا 20 میزبان علاقه‌مندان است.
نمایشگاه عکس سهیل بازرگانی نیز از 28 دی تا 3 بهمن در گالری «گلستان» به جز پنجشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. این گالری در خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک 34 واقع شده است.
«شمایل» عنوان نمایشگاه نقاشی علیرضا اسکندری است که از فردا تا 8 بهمن‌ماه در نگارخانه «چهار» به نمایش درخواهد آمد. این نمایشگاه هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت 9 تا 23 در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، کوچه اشراقی، شماره 4 آماده تماشا است.
گالری «اعتماد نگارستان» نیز از 28 دی تا 23 بهمن به جز دوشنبه‌ها از ساعت 13 تا 19 میزبان نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «تجربه‌هایی در منفی سه» است. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «در جهانی به ظاهر یکپارچه و درحقیقت متکثر از تجربه‌های متعدد زیستن، به ساکنانی برمی‌خوریم که نیستی و از دست دادن، با همه دردی که بر جان‌شان می‌گذارد به‌تدریج، امری تقدیری می‌شود بر‌گرفته از جبر مکان و زمان. در این سطح از جهان که آبی آسمان و سبزی زمین‌اش به خاک گراییده، نگاه مردمانش بیمناک‌اند و راز‌آلود، با ماسک و صورتک‌هایی جعل شده از شادی که در برهوتی از شعف، روزهای‌شان سپری می‌شوند. در این جغرافیای محصور در خشونت، تو خود را در جهانی خواهی یافت که شوق زندگی عنصری است موهوم و نبودن، امری است محتوم، بی‌پروا و تکراری برای من، تو و او». گالری «اعتماد نگارستان» در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان واقع شده است.
گالری «ایوان» از‌ جمعه تا 5 بهمن از ساعت 16 تا 20 به جز شنبه‌ها میزبان نمایشگاه گروهی «طعم زندگی» با گردآوری رامین شیردل است. بیانیه این نمایشگاه به این شرح است: «طعم زندگی در لحظه‌ای سراغ تو می‌آید که فکر کردن به معمول را رها کرده‌ای، آن را حس می‌کنی شبیه یک بوی خوش، یک ملودی با صدای بلند در سکوت یا دری که به جای دیگری باز می‌شود. مهم نیست که چقدر طول می‌کشد یا چقدر عاقلانه ادامه می‌یابد، بی‌زمان است و چیزی نیست جز اثری از دیوانگی. این مهم نیست که چقدر از من دوری، چقدر می‌بینمت یا حتی اینکه صدای من را می‌شنوی یا نه، دیوانگی من فاصله‌ها را می‌شکند و با نور و زیبایی پر می‌کند، در هستی همه چیز به هم پیوسته است، ولی گاهی فراموش می‌کنیم. من این دیوانگی نادیدنی را با آب و آتش‌، با نخ و رنگ شکل می‌دهم و آن را به زیبایی آشکار تبدیل می‌کنم که تو رنج واقعیت زندگی را فراموش کنی و به یادت می‌آورم که چقدر زیبایی... من به زندگی، عشق، رویا و جادو باور دارم و می‌دانم در آخر این دیوانگی من طعم زندگی را می‌سازد». گالری ایوان در خیابان الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره یک میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
«ظل» عنوان نمایشگاه نقاشی مجتبی امینی است که از جمعه تا 19 بهمن در گالری «محسن» برگزار می‌شود. مجتبی امینی در نمایشگاه «ظل» که روایتی است از زندگی کارگران معادن فیروزه و زغال‌سنگ، با کاویدن در حواشی بهره‌جویی از برخی مواد طبیعی به نوعی روایت‌‌سازی شخصی‌ از مصالح، ارزش ذاتی‌شان و فقدانِ نصیب می‌پردازد. «ظل» روایتی است از پناه، عنایت، سایه و نیز تیرگی، سیاهی و جور؛ کاوندگان حفره‌های تاریک و گوهر انگشتری. معدن فیروزه نیشابور اما توامان دربرگیرنده‌ مراد «رزق و روزی» و نیز در مقابل، مفهوم سلب است. کار کارگران بومی معدن تنها دارای یک مفهوم اقتصادی نیست بلکه بخشی از حیات اجتماعی منطقه است. امینی چالش‌های زیست کارگرانی را که در معادن فیروزه و زغال‌سنگ کار می‌کنند، در اشکال و مواد مختلف منعکس می‌کند و این مسئله را برمی‌انگیزد که کار اگر‌ کار «یدی» باشد، فرسایش تن است. گالری «محسن» واقع در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 از ساعت 16 تا 20 به جز پنجشنبه‌ها میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
گالری «سیحون» نیز از 28 دی تا 10 بهمن‌ماه میزبان آثار کامبیز درمبخش با‌عنوان «طراحی‌های عمو کامبیز» خواهد بود. این گالری که در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱1 واقع شده است، هر روز به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 11 تا 19 آثار این هنرمند برجسته را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد.
«دو صفحه: تهران» عنوان پروژه‌‌ای است که از سال ۲۰۱۲ آغاز شده و اکنون شامل مجموعه‌ای طراحی است که هنرمندان، تصویر‌‌سازان و دیزاینرها در سراسر دنیا با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. این دفتر‌ها خلاقان مقیم یک شهر یا منطقه را به یکدیگر وصل می‌کنند. ثبت، انتشار و مبادله‌ ایده‌ها هسته اصلی «دو صفحه» است که در طی سفر دست به دست هر دفتر شکل می‌گیرد. این پروژه در قدم اول از خلاق یا یک تیم خلاقیت در یک شهر دعوت می‌کند که آغازگر تالیف این دفتر باشد. اولین شرکت‌کننده، خلاق یا تیم بعدی را در همان شهر پیشنهاد می‌کند که او نیز به نوبه‌ خود، نفر بعدی را به همین نحو بر می‌گزیند و این روند تا انتها ادامه دارد. هر دفتر زمینه‌ موضوعی خاص خود را دارد و شرکت‌کنندگان باید به روش دلخواه و در همان زمینه‌ موضوعی و در دو صفحه ایده‌ خود را ارائه کنند. این پروژه از 28 دی تا 8 بهمن در گالری «آ» واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، پلاک ۷ از ساعت 16 تا 20 به‌جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
نمایندگان پارلمان بریتانیا با اکثریت قاطع به توافق بریگزیت رای منفی دادند لندن در برزخ بریگزیت محمدرضا ستاری برجام از منظری دیگر «ابتکار» در سالگرد تصویب برجام از چند و چون این توافق‌نامه گزارش می‌دهد «گل‌ یا پوچ» ایران در ماجرای برجام «ابتکار» میزان بهره‌وری در ایران را بررسی می‌کند فساد کمتر، بهره‌وری بیشتر ایران با تساوی بدون گل مقابل عراق، صدرنشین باقی‌ماند یادگیری تکنیک استفاده از منابع محدود برای نیازهای نامحدود سیاست، قانون اول اقتصاد را نادیده می‌گیرد «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری پایتخت در روزهای آتی را معرفی می‌کند روزهای هنری در آخرین نفس‌های دی خاطره‌ جالب رضا فیاضی از همکاری با حسین محب‌اهری حسن روحانی در نشست هیئت وزیران و استانداران: مردم مشکلات کشور را به خوبی می‌دانند ظریف در همایش اقتصادی کربلا در بازسازی عراق هم نباید به دیگران امید بست قاسمی با محکوم کردن بازداشت خبرنگار پرس تی‌وی: خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط مرضیه هاشمی هستیم ایران با تساوی بدون گل مقابل عراق، صدرنشین باقی‌ماند دادستان تهران مطرح کرد تعقیب ۳۰ مدیر در پرونده بانک سرمایه مرتضی مبلغ، در واکنش به انتقادها: نباید درباره نمایندگان امیدی قضاوت کلی و همه را محکوم کنیم