نمایندگان پارلمان بریتانیا با اکثریت قاطع به توافق بریگزیت رای منفی دادند لندن در برزخ بریگزیت

محمدرضا ستاری
اکنون علاوه بر مبهم بودن سرنوشت بریگزیت و تبعاتی که در اثر خروج بدون توافق برای بریتانیا به وجود خواهد آمد، شکاف عمیق در حزب محافظه‌کار، روند جانشینی رهبر حزب را با چالش‌های عدیده‌ای مواجه کرده و در صورت برکناری و یا کناره‌گیری نخست وزیر، مشخص نیست فرد بعدی که احتمال دارد از حزب کارگر باشد چگونه قرار است با طرحی جدید چالش خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را مدیریت کرده و پس از آن موانع داخلی ایجاد شده از منظر اقتصادی و سیاسی را حل کند.
مجلس عوام انگلیس شامگاه سه‌شنبه با اکثریت قاطع آرا مخالفت خود را با طرح دولت برای خروج از اتحادیه اروپا اعلام کرد تا فضای مبهم و تنش‌آلود سیاسی و اقتصادی در بریتانیا بیش از گذشته تشدید شود. در همین راستا نخستین تبعات این رای منفی برای لندن، مسئله خروج آسان و بی‌دردسر از اتحادیه اروپا خواهد بود، زیرا دولت محافظه‌کار « ترزا می» اکنون با رد شدن طرح چکرز در حالی باید هفته آینده برنامه دوم خود را ارائه کند که چنین آلترناتیوی وجود ندارد.
در همین رابطه نخستین احتمال برای لندن اجرایی کردن بریگزیت بدون کسب توافق با اروپا است؛ امری که به گفته بسیاری از تحلیل‌گران می‌تواند تبعات سنگین اقتصادی و سیاسی برای بریتانیا به همراه داشته باشد. از سوی دیگر با رای منفی نمایندگان پارلمان به طرح خروج نخست وزیر، روز گذشته رهبران اروپایی با اعلام نگرانی از وضعیت‌ پیش‌آمده، لندن را در فضایی دوگانه نگه ‌داشتند. در همین راستا و در حالی که رد توافق بریگزیت در مجلس عوام بریتانیا، بزرگ‏ترین شکست دولت این کشور مقابل مجلس عوام از سال ۱۸۶۴ میلادی به این سو توصیف شده و برخی کارشناسان معتقدند که با این رای، بریتانیا گرفتار عمیق‌ترین بحران سیاسی خود در پنجاه سال اخیر خواهد شد، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که اگر لندن تصور می‌کند که اتحادیه اروپا با نقض اصول اساسی و با نادیده گرفتن منافع بازار مشترک خود حاضر می‌شود برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا امتیازاتی در نظر بگیرد، سخت در اشتباه است. به گزارش خبرگزاری یورونیوز، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز ضمن ابراز تاسف از رای منفی پارلمان بریتانیا گفت: اتحادیه اروپا آمادگی لازم برای آغاز دور تازه مذاکرات میان دو طرف را بر مبنای پیشنهاد تازه دارد. در همین رابطه و پیش از برگزاری جلسه پارلمان برخی منابع خبری اعلام کرده بودند که همزمان با گره‌کور توافق در داخل و نیز شکست « ترزا می» در مذاکراتش با اروپایی‌ها، آلمان در دقیقه 90 اعلام کرده بود که حاضر به مذاکره مجدد و تسهیل برخی امور برای فرآیند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خواهد بود.


نرمش برلین در مقابل لندن، در حالی است که سباستین کورتس صدراعظم اتریش اعلام کرده در شرایط فعلی به عقب برنمی‌گردیم و حاضر به مذاکره مجدد با بریتانیا نیستیم. مارک روته نخست وزیر هلند هم تصریح کرده که هر چند اتحادیه اروپا از ادامه مذاکرات با بریتانیا استقبال می‌کند ولی این مذاکرات به طور حتم به اعطای امتیازات بیشتر به بریتانیا منجر نخواهد شد.
گره‌کور سیاسی در لندن
در شرایط کنونی که همچنان موضوع مرزهای ایرلند و نیز مناسبات تجاری میان لندن و اتحادیه اروپا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چالش‌ها برای دولت « ترزا می» نیز به شدت در داخل افزایش پیدا کرده، به طوری‌که برخی از نمایندگان هم حزبی او بار دیگر در صدد برگزاری جلسه رای اعتماد و برکناری او از مقام ریاست حزب محافظه‌کار هستند. از سوی دیگر به جز محافظه‌کاران، اعضای حزب کارگر و نیز حزب ملی اسکاتلند نیز مخالف توافق جدید بوده و زمزمه‌هایی نیز از برگزاری یک همه‌پرسی مجدد برای بازگشت بریتانیا به اتحادیه اروپا به گوش می‌رسد. طرح همه‌پرسی مجدد هم در شرایطی مطرح می‌شود که علاوه بر داخل، اتحادیه اروپا نیز از آن استقبال نکرده است، چرا که معتقد است پس از دو سال معطلی و صرف هزینه‌های هنگفت دیگر تمایل چندانی به بازگشت انگلیس ندارد. در همین رابطه برزخ لندن در حالی چالش‌برانگیزتر خواهد بود که همچنان میان طرح خروج از اروپا بدون توافق و نیز برگزاری احتمالی همه‌پرسی مجدد زمان مشخصی در نظر گرفته نشده و در این میان گمانه‌زنی‌های زیادی از برکناری « ترزا می‌» شنیده می‌شود، به طوریکه ناظران معتقدند در آینده‌ای نه چندان دور، «خانم می» یا باید خودش از کار کناره‌گیری کند و یا اینکه با سلب اعتماد از طرف حزب محافظه‌کار ناچار به چنین اقدامی شود. از سوی دیگر علاوه بر مبهم بودن سرنوشت بریگزیت و تبعاتی که در اثر خروج بدون توافق برای بریتانیا به وجود خواهد آمد، شکاف عمیق در حزب محافظه‌کار روند جانشینی رهبر حزب را با چالش‌های عدیده‌ای مواجه کرده و در صورت برکناری و یا کناره‌گیری نخست وزیر، مشخص نیست فرد بعدی که احتمال دارد از حزب کارگر باشد چگونه قرار است با طرحی جدید چالش خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را مدیریت کرده و پس از آن موانع داخلی ایجاد شده از منظر اقتصادی و سیاسی را حل کند.
سایر اخبار این روزنامه
نمایندگان پارلمان بریتانیا با اکثریت قاطع به توافق بریگزیت رای منفی دادند لندن در برزخ بریگزیت محمدرضا ستاری برجام از منظری دیگر «ابتکار» در سالگرد تصویب برجام از چند و چون این توافق‌نامه گزارش می‌دهد «گل‌ یا پوچ» ایران در ماجرای برجام «ابتکار» میزان بهره‌وری در ایران را بررسی می‌کند فساد کمتر، بهره‌وری بیشتر ایران با تساوی بدون گل مقابل عراق، صدرنشین باقی‌ماند یادگیری تکنیک استفاده از منابع محدود برای نیازهای نامحدود سیاست، قانون اول اقتصاد را نادیده می‌گیرد «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری پایتخت در روزهای آتی را معرفی می‌کند روزهای هنری در آخرین نفس‌های دی خاطره‌ جالب رضا فیاضی از همکاری با حسین محب‌اهری حسن روحانی در نشست هیئت وزیران و استانداران: مردم مشکلات کشور را به خوبی می‌دانند ظریف در همایش اقتصادی کربلا در بازسازی عراق هم نباید به دیگران امید بست قاسمی با محکوم کردن بازداشت خبرنگار پرس تی‌وی: خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط مرضیه هاشمی هستیم ایران با تساوی بدون گل مقابل عراق، صدرنشین باقی‌ماند دادستان تهران مطرح کرد تعقیب ۳۰ مدیر در پرونده بانک سرمایه مرتضی مبلغ، در واکنش به انتقادها: نباید درباره نمایندگان امیدی قضاوت کلی و همه را محکوم کنیم