لوح سپاس مردم لهستان از ایرانیان را دوباره ببینید




سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سیاست راهبردی ایران در تعامل و همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان با قدرت ادامه خواهد یافت، گفت: امریکا باید از شکست‌های پیاپی سیاست‌های خود در منطقه درس بگیرد.


به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی ضمن محکوم کردن اظهارات ضد ایرانی و جنگ‌طلبانه وزیر خارجه امریکا درخصوص ایران در سفر به امارات متحده عربی، گفت: امریکا باید از شکست سیاست‌های جنگ‌طلبانه بی شمار خود در چند دهه گذشته در قبال منطقه درس بگیرد و بداند که جمهوری اسلامی ایران ارزشی برای اینگونه تهدیدات امریکا قائل نیست و تحت تأثیر آن قرار نخواهد گرفت. قاسمی افزود: مقام‌های امریکایی تصور می‌کنند که با اقدامات مغایر با موازین بین‌المللی و منشور ملل متحد به اهداف نامشروع خود که چیزی جز بی ثبات کردن منطقه و ایجاد تنش‌های جدید بین کشورها نیست، دست خواهند یافت، در حالی که جنگ طلبان در واشنگتن از این واقعیت غافل هستند که ایران رویکرد و سیاست اصولی و راهبردی خود در تعامل و همزیستی مسالمت‌آمیز با همسایگان را همچنان با قدرت ادامه خواهد داد و با تدبیر و هوشمندی، اجازه نخواهد داد آرزوهای خام و کینه‌توزانه آنها تحقق یابد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به کنفرانس ضدایرانی امریکایی‌ها که قرار است در پوشش موضوع خاورمیانه ماه آینده در لهستان برگزار شود، اظهار داشت: ما معتقدیم امریکا هیچ هدف خیرخواهانه‌ای را به نفع ملت‌های منطقه در خاورمیانه دنبال نمی‌کند و در صورتی که این کشور بخواهد حسن نیت خود را نشان دهد، تنها کاری که باید انجام دهد این است که در سیاست‌های خود در قبال منطقه ما بازنگری کند و با دست برداشتن از رویکرد تفرقه افکنانه و ایجاد تهدیدات ساختگی و غیرواقعی، از تشدید تنش‌ها و بحران‌ها در این منطقه خودداری کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اقدام دولت لهستان در همراهی و میزبانی در برگزاری این همایش را تصمیمی اشتباه، نادرست و غیرقابل قبول می‌دانیم و معتقدیم برخلاف مواضعی است که در سال‌های اخیر از مجموعه اتحادیه اروپایی در قبال ایران شاهد بوده‌ایم. قاسمی یادآور شد: متن دعوتنامه‌ای که به صورت مشترک از سوی وزیران خارجه امریکا و لهستان امضا شده است، نشان می‌دهد این کشور رویکردی متفاوت و مغایر با کلیت اتحادیه اروپایی در قبال ایران در پیش گرفته است. وی اضافه کرد: برگزاری این نشست را می‌توان به نوعی تلاش امریکا برای ایجاد تفرقه و شکاف در بین اعضای اتحادیه اروپایی در قبال ایران دانست. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اثر این رفتار دولت لهستان در ذهنیت تاریخی بین مردم ایران و لهستان افزود: کسانی که با سابقه و تاریخ روابط دو کشور در دوره معاصر آشنا هستند به خوبی می‌دانند که روابط ایران و لهستان که سابقه‌ای بیش از 540 سال دارد، یک نشانه و سمبل بسیار ارزشمند دارد و آن میزبانی ایرانیان از بیش از 120 هزار لهستانی در دوران جنگ جهانی دوم است. قاسمی با بیان اینکه آنچه ایرانیان در میزبانی از لهستانی‌ها انجام داده‌اند امروزه به عنوان یک ارزش انسانی، پشتوانه روابط و تعاملات ایرانیان و لهستانی‌هاست، ادامه داد: اگر مقامات لهستانی زمانی که می‌خواستند در مورد این همایش تصمیم‌گیری کنند سری به مکانی که لوح سپاس مردم لهستان از میهمان نوازی ایرانیان در ورشو نصب شده است، می‌زدند شاید تصمیم دیگری می‌گرفتند. وی یادآور شد: زمان زیادی از نصب این نماد تاریخی توسط دولت‌های پیشین لهستان در شهر ورشو نمی‌گذرد و تصور نمی‌شود فاصله این نماد تا محل استقرار دولتمردان لهستان راهی طولانی باشد.