گارد جنگی پکن مقابل آمریکا برای تایوان

رئیس‌جمهوری چین اعلام کرد نیروهای مسلح چین آمادگی خود برای مواقع اضطرار را تقویت کنند. به گزارش رویترز، چین مایل به تقویت نیروهای مسلح‌اش در بحبوجه مناقشه ارضی در دریای چین جنوبی و تشدید تنش‌ها با ایالات متحده بر سر مسائلی از جمله وضعیت تایوان تا مسائل تجاری است.
خبرگزاری دولتی شینهوا به نقل از «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین در نشست با مقام‌های نظامی گزارش داد، چین با خطرات و چالش‌های روز افزون روبروست و نیروهای مسلح باید در راستای تامین امنیت و نیازهای توسعه آن حرکت کنند.
«شی جین‌پینگ» که همچنین رئیس کمیته مرکزی ارتش چین را نیز برعهده دارد، روز جمعه گفته بود که نیروهای مسلح باید استراتژی‌های ابداعی برای دوره جدید داشته باشند و مسئولیت‌های آمادگی و اجرای جنگ را بر عهده بگیرند. او تاکید کرد: جهان با دوره‌ای از چالش‌های مهم روبروست که در یک قرن گذشته هرگز دیده نشده بود و چین هنوز در دوره‌ای مهم از فرصت‌های استراتژیک توسعه قرار دارد.
رئیس‌جمهوری چین تاکید کرده است که نیروهای مسلح باید قادر به پاسخگویی سریع در مواقع اضطراری باشند. ارتش باید قابلیت‌های عملیاتی‌ مشترک خود و ماهیت انواع جدید نیروهای جنگی را ارتقا 


دهد.
اظهارات «شی جین‌پینگ» پیرو سخنان روز چهارشنبه او مطرح می‌شود که گفته بود چین حق استفاده از قوه قهریه برای دستیابی به اتحاد مجدد با تایوان و جلوگیری از استقلال این جزیره خودمختار را برای خود محفوظ می‌داند.
حمایت آمریکا از تایوان
پس از تهدیدهای جدید «شی جین‌پینگ» رییس جمهوری خلق چین، اقدام به انتشار نامه علنی در روزنامه‌های تایوان کرده‌اند و از تسای خواسته‌اند زودتر از مقامش کناره‌گیری کند و اوضاع را پیچیده‌تر نکند.
در این میان نباید حمایت جدی آمریکا و ترامپ از تایوان را فراموش کرد. آمریکا مهمترین حامی بین المللی تایوان محسوب می‌شود. رئیس‌جمهوری آمریکا با امضای لایحه‌ای بر تعهد ایالات متحده برای حفظ امنیت تایوان تاکید کرده بود. در دوران ریاست جمهوری ترامپ بر آمریکا فروش‌های تسلیحاتی به تایوان ادامه داشته است، واشنگتن بزودی تسلیحات جنگنده در اختیار تایوان می‌گذارد همچنین پیمانی تصویب شده است که بر اساس آن مقام‌های دو طرف در هر سطحی بتوانند مراودات و سفر متقابل داشته باشند. 
درخواست کمک تایوان از جامعه جهانی
از سوی دیگر «تسای اینگ-ون»، رئیس جمهوری تایوان، از کشورهای جهان خواسته است که با حمایت بین‌المللی از تایوان، به آن برای مواجهه با چین کمک کند. به گزارش بی‌بی‌سی او این مساله را پس از آن مطرح کرد که «شی جین‌پینگ»، رئیس جمهوری چین، بر موضع کشورش درباره پیوستن تایوان به چین تاکید کرد و گفت چین در این خصوص حق استفاده از زور را برای خود محفوظ می‌داند.
تسای با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری چین گفت: «امیدواریم که جامعه بین‌المللی این مساله را جدی بگیرد و با اعلام حمایت، به ما کمک کند.»
با به قدرت رسیدن کمونیست‌ها در چین و گریختن اعضای دولت ملی‌گرا به تایوان، این جزیره از سال ۱۹۴۹ عملا از چین استقلال یافته، اما از آنجا که چین همچنان آن را تحت حاکمیت خود می‌داند، کشورهای معدودی با تایوان روابط دیپلماتیک رسمی دارند.
«تسای اینگ‌-ون» دیروز (شنبه) در جلسه‌ای در تایپه، پایتخت تایوان، گفت وضعیت دموکراسی و حقوق بشر در چین و همچنین استفاده آن از تهدیدهای نظامی باعث می‌شود که تایوان به چین اعتماد نداشته باشد. تسای تاکید کرده است که حاضر به مذاکره بدون قید و شرط با چین است. این در حالی است که چین می‌گوید تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر و غیرقابل مذاکره از آن کشور است.
به گزارش ایرنا آنچه چین را نگران کرد همزمان شدن اظهارات تسای با اقدام ترامپ برای امضای توافق فروش‌های تسلیحاتی به تایوان بود که باعث می‌شود چین در حساس‌ترین مساله سیاسی دوران خود، با اقدامات هماهنگ تایوان و آمریکا مواجه شود و این می‌تواند خطر رویارویی نظامی میان دو کشور را افزایش دهد و تنگه تایوان را نیز در معرض مخاطرات جدی قرار دهد.
امیدواری چین اما برای دورماندن از گزینه نظامی هنوز زیاد است زیرا چین می‌داند در سال‌های پیش رو احتمالا قدرت از حزب حاکم دمکراتیک ترقی‌خواه که یک حزب استقلال طلب است به حزب دیگری خواهد رسید و زمان برای وحدت دو سوی تنگه تایوان فراهم خواهد شد.
سه روز پیش «شی جین‌پینگ»، رئیس جمهوری چین، گفت تایوان می‌تواند در قالب «یک کشور، دو نظام» به چین بازگردد. این مدل در مورد هنگ کنگ نیز اجرا شده است. تسای چنین پیشنهادی را رد کرده و گفته بود که چین باید تلقی خود از خواست مردم تایوان را اصلاح کند و متوجه شود که زورگویی در این خصوص راهگشا نیست.