حکم حبس طولانی برای شهرام جزایری

آرمان: با شنیدن نام شهرام جزایری تخلف اقتصادی و زندان در ذهن تداعی می‌شود. دیروز عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در حاشیه نشست با رئیس اتاق تعاون ایران در رابطه با آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری اظهار کرد: «پرونده شهرام جزایری که در یکی از شهرستان‌ها دستگیر شده بود، چند وقت پیش به صدور کیفرخواست منجر گردید و این فرد در دادگاه بدوی به حبس نسبتا طولانی محکوم شده است، ولی از آنجایی که حکم قطعی نیست پس از قطعیت، میزان آن اعلام خواهد شد».
 از دستفروشی تا فرار پنهانی!
نام شهرام جزایری در سال 81 و در حالی به عنوان دارنده جنجالی‌ترین پرونده اقتصادی در آن مطرح شد که تنها 29 سال داشت. پیش از بازداشت و برگزاری دادگاه جزایری، همگان او را به عنوان تاجر، کارآفرین و فعال اقتصادی ایرانی می‌شناختند. وی در دوران کودکی ابتدا ساکن اهواز و پس از آن در سال ۱۳۶۰ به تنکابن نقل مکان کرد. او تا سال ۱۳۷۰ در کنار تحصیل به دستفروشی و بستنی‌فروشی پرداخت. وی مدتی در جلسات نمایندگان مجلس ششم به عنوان مشاور حضور داشت که بعدها پس از دستگیری وی جنجال زیادی مطرح شد. جزایری در ۲۲ آبان سال ۱۳۸۰ به اتهام فساد مالی و رشوه دستگیر و بعد از ۱۳سال در ۱۱مهر ۱۳۹۳ آزاد شد. در نهایت از سوی شعبه ویژه دیوان عالی کشور از اتهامات فساد اقتصادی برائت گرفت. در حکم نهایی وی مشخص شد که هیچ‌یک از اموال عمومی را تضییع نکرده ‌است و اموال اصلی و سود تسهیلات به سیستم بانکی برگشت شده‌ است. وی پس از آزادی دوباره فعالیت‌های اقتصادی خود را شروع کرد، اما ظاهرا تمایلی نداشت که اتهامی به وی منتسب نشود چرا که بار دیگر پرونده اقتصادی برای او تشکیل شد.
 بازداشت در بار عدس!
هفتم مرداد بود که خبر رسید «شهرام جزایری بازداشت شد». بسیاری با شنیدن این خبر تعجب کردند چرا که مدت‌ها بود خبری از او نداشتند. این بار شهرام جزایری در مرز ماکو و هنگام خروج از مرز به صورت غیرقانونی و در کامیون، او خود را یک افغانستانی معرفی کرد. این تریلر ترکیه‌ای حامل بار عدس بوده است و از مبدا ترکمنستان عدس بارگیری کرده و قرار بوده از کشور خارج شود، اما ماموران گمرک با رصد اطلاعات محموله و به کمک دستگاه‌های کنترلی ایکس‌ری کامیونی اقدام به اسکن محموله می‌کنند که پس از اسکن محموله مشخص می‌شود دو نفر در داخل بار تریلر مخفی شده‌اند. با مشکوک شدن به محموله حاوی قاچاق انسان، ماموران گمرک اقدام به بازرسی کامل محموله کرده و موفق می‌شوند دو نفر را در داخل بار عدس شناسایی و به جرم قاچاق انسان و خروج غیرقانونی از کشور بازداشت کنند. پس از بازداشت دو نفر یکی از افراد خود را به نام ف.ف و تبعه ایرانی معرفی و نفر بعدی خود را تبعه افغانستان و به نام حبیب‌ا... احمدی معرفی می‌کند، اما در بازجویی‌های بیشتر مدارکی برای شناسایی به ماموران گمرک ارائه نمی‌دهد؛ بنابر این گزارش، با توجه به اینکه فرد دوم فاقد مدارک شناسایی بوده بررسی‌های بیشتر انجام و متهم جهت شناسایی بیشتر به نهاد‌های امنیتی تحویل داده می‌شود که نهایتا این فرد توسط نهاد‌های امنیتی شناسایی و در بررسی‌های بعدی اعلام می‌شود که فرد بازداشتی شهرام جزایری است. توکل حیدری، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی 9مرداد گفت: «این فرد در هنگام دستگیری پیشنهاد رشوه یک میلیارد تومانی را به مأموران می‌دهد که این رشوه توسط مأموران وظیفه شناس رد شده است.» توکل حیدری افزود: «این فرد به دلیل بدهی زیاد مالیاتی ممنوع‌الخروج بوده و در بازپرسی ادعا می‌کند که برای دیدار و سرکشی از یکی از اعضای خانواده‌اش که در کانادا سکونت دارد، قصد خروج از کشور را داشته است.» وی یادآور شد: «این متهم ظاهراً یک پرونده مفتوح نیز در دادگستری مشهد دارد که از این حوزه قضائی خواسته شده تا در صورت اقتضا، نیابت داده شود تا اقدامات قضائی در این زمینه صورت گیرد.» 8 مرداد سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری گفته بود: پرونده این فرد به تهران احاله شده است و قرار است در تهران پیگیری شود. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای افزود: این موضوع از جنبه‌های مختلف مثل اقدام به خروج از کشور و چگونگی آن و همچنین بحث پرداخت رشوه و افرادی که آنجا همراه وی بوده‌اند و هویت و ارتباط آنها با موضوع، نیاز به بررسی دارد. معاون اول دستگاه قضا افزود: «همچنین نسبت به ماهیت موضوع و با توجه به سابقه قبلی این فرد در مورد فرار و هم در مورد برخی از پرونده‌ها که داشته است، ضرورت داشت این پرونده در تهران رسیدگی شود. لذا این درخواست مطرح شد و اکنون با احاله این پرونده موافقت شده است و ادامه رسیدگی در تهران خواهد بود.» اکنون دادستان تهران خبر از بررسی پرونده جزایری و حبس طولانی مدت او می‌دهد. داستان شهرام جزایری سر دراز دارد...