CFT يك‌گام به جلو

آرمان- حمید شجاعی: بالاخره یکی از لوایح چهارگانه FATF یعنی لایحه اصلاح قانون پولشویی به تصویب رسید تا شاید این نوید را بدهد که در انتظار تصویب سایر لوایح نیز باشیم. حجت‌الاسلام مجید انصاری عضو مجمع تشخیص دیروز گفت: «این لایحه با اصلاحات جزئی در دوسه مورد به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید».
 لزوم تصویب لوایح FATF در مجمع
هر چقدر مجلس و شورای نگهبان در جهت تسریع در روند بررسی لوایح چهارگانه FATF تلاش کردند، اما فرایند بررسی در مجمع بیش از آنچه که گمان می‌کردیم به طول انجامید. شاید بسیاری گمان می‌کردند که مجمع تشخیص در جهت تسریع در همکاری مالی با اروپایی‌ها در ادامه برجام این لوایح را تصویب کند، اما تشکیل هیأت نظارت عالی نشانگر آن بود که این نهاد می‌خواهد با دقت بیشتر به این لوایح ورود و بررسی کند. گرچه برخی نیز معتقدند تشکیل این هیأت خلاف کارکرد مجمع و قانون اساسی است، کما اینکه این هیأت در برخی لوایح مجلس نیز ان‌قلت‌هایی آورده که با واکنش صریح برخی نمایندگان همچون مطهری نایب رئیس مجلس مواجه شده و این هیأت را به مثابه شورای نگهبان دوم نامیده است. درگذشت آیت‌ا... هاشمی شاهرودی رئیس سابق مجمع نیز مزید بر علت شد که خیلی‌ها از تصویب لوایح چهارگانه FATF در آن قطع امید کنند. اما از آنجایی که تا کنون رویکرد مجموعه حاکمیت به حفظ و ادامه برجام با اروپایی‌ها و همچنین شفاف‌سازی بوده با وجود برخی اظهارات همچنان انتظار می‌رود که این لوایح در مجمع تشخیص به تصویب برسد. آنطور که برخی اعضای مجمع پیش از این اظهار داشته‌اند، صرفا به بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و تصویب بندهایی از آن پرداخته‌اند، اما 3 لایحه دیگر که عبارتند از: الحاق به کنوانسیون مبازه با جرائم سازمان یافته فراملی(پالرمو) لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) همچنان در نوبت بررسی هستند. گرچه لایحه CFTدر مجلس، شورای نگهبان و خود مجمع مخالفانی دارد، اما بسیاری نسبت به تصویب این لایحه نیز خوشبین هستند. حال باید دید با تغییرات حاصل شده در مجمع تشخیص و انتصاب آیت‌ا... آملی لاریجانی به ریاست آن، مجمع نسبت به تصویب این لوایح چهارگانه به چه نحو و در چه بازه زمانی اقدام خواهد کرد.
 تصویب لایحه مبارزه با پولشویی


یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با مصوبه جلسه شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست آیت‌ا... آملی لاریجانی برگزار شد، اظهار کرد: لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید. ایسنا نوشت، حجت‌الاسلام مجید انصاری گفت: این لایحه با اصلاحات جزئی در دو سه مورد به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.
 اتمام بررسی اصلاح قانون پولشویی
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبات روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: دیروز مجمع CFT را در دستور کار نداشت بلکه لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در دستور کار مجمع بود. ایلنا نوشت، حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه در جلسه قبلی مجمع، ماده یک این لایحه بررسی شده بود که در جلسه امروز، ماده ۲، ۵ و ۷ مکرر مورد ارزیابی قرار گرفت و نهایی و تصویب شد، گفت: بررسی این موضوع در مجمع به اتمام رسید و موارد دیگری در این لایحه وجود ندارد که نیاز به بررسی در مجمع باشد. وی افزود: در جلسه دیروز رئیس مجلس، رئیس کمیسیون قضائی و همچنین نمایندگانی از دولت از جمله فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور حضور داشتند.
 فقط دو ایراد رفع شده
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری در خصوص لایحه CFT اظهار کرد: در رابطه با این موضوع ایراداتی در گذشته گرفته شد، به مجلس ارسال شد که در بازگشت مجدد مجلس تغییرات متعددی را برای تامین نظر شورای نگهبان انجام داد و نهایتا دو ایراد مرتفع شد، اما سایر ایرادات به قوت خود باقی است. عباسعلی کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با نظارت‌های‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص بررسی لوایح چهارگانه افزود: این روند از سال 84 انجام می‌شده و روند جدیدی نیست. تفویض نظارت بر سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت می‌گرفته است. در سال 96 بنا به پیشنهاد خود مجمع برای سرعت بیشتر قرار شد که این اختیار به هیأتی از خود مجمع تحت عنوان شورای عالی نظارت واگذار شود و از این نظر اشکالی بر آن وارد نیست.
 جلسه کمیسیون امنیت با کدخدایی
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: شورای نگهبان در مرحله اول بررسی مصوبات مجلس در لایحه CFT، ۲۲ ایراد را مطرح کرده است که در آن زمان ما تلاش کردیم در جلساتی به نظر اجماعی رسیده و نظرات را به یکدیگر نزدیک کنیم. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه گفت: در نهایت از ۲۲ ایراد شورای نگهبان، مجلس بر ۷ مورد از مصوبه خود اصرار کرد، لذا این موارد مستقیما به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی بیشتر رفت. مواردی که ناظر به آن است که طبق کنوانسیون احکام دادگاه‌های خارج از ایران صادر می‌شود که شورای نگهبان آن را خلاف شرع دانسته، رویه‌ای که در مورد تمامی کنوانسیون‌ها وجود دارد و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند. فلاحت‌پیشه ادامه داد: سه مورد از ایرادات را مجلس رفع کرد و شورای نگهبان آن را پذیرفت، در ۱۲ مورد باقی‌ مانده که بیشتر مربوط به ‌اصلاح و تقویت حق شرط‌هاست، شورای نگهبان مصوبات مجلس را نپذیرفت و مجددا به آن ایراد گرفت. فلاحت‌پیشه تصریح کرد: ما سعی کردیم با تقویت حق شرط‌ها ایرادات مورد نظر شورای نگهبان را رفع کنیم که مهم‌ترین آن محور بودن قانون اساسی و فصل‌الخطاب بودن قانون است و دوم اینکه اگر این شرط‌ها پذیرفته نشود، ایران هم در کنوانسیون باقی نمی‌ماند. شورای نگهبان مجددا به این ۱۲ مورد ایراد گرفت، لذا می‌خواهیم فردا با حضور آقای کدخدایی مجددا در کمیسیون بررسی ‌کنیم.