گزارش خبری – تحلیلی روز نامه جمهوری اسلامی ازسفر مخفیانه رئیس‌جمهور آمریکا به پایگاه نظامی عین الاسد اهداف سفر ترامپ به عراق

بخش اخبار جهان – دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جنجالی و پرحاشیه آمریکا پنجشنبه گذشته، سفری مخفیانه و سری به عراق داشت. وی مستقیماً به پایگاه نظامی «الاسد» عراق رفت که در اشغال نظامیان آمریکایی است. سفر ترامپ از دو جنبه، تامل برانگیز بود و بازتاب گسترده‌ای داشت: نخست، شکل و نحوه سفر وی به عراق و دوم، اهداف ترامپ از این سفر.
این سفر کاملاً مخفیانه و تحت تدابیر شدید امنیتی بود. ترامپ پس از حضور در پایگاه «الاسد»، از نخست‌وزیر و چند مقام ارشد عراق گستاخانه خواست به این منطقه بیایند و با وی دیدار کنند که مقام‌های عراق این درخواست تحقیرآمیز را نپذیرفتند و آنرا خارج از عرف دیپلماتیک اعلام کردند.
جواب رد دولت عراق به درخواست آمریکا، رخدادی، مهم در تاریخ دوره اخیر روابط دو کشور تلقی می‌شود.
آمریکایی‌ها علیرغم آنکه بروز ندادند ولی انتظار چنین واکنشی را نداشتند. آمریکایی‌ها تاکنون به عراق به عنوان حیات خلوت خود می‌نگریسته اند، و توقع نداشته‌اند با صرف حدود یک هزار میلیارد دلار در این کشور و از دست دادن حدود پنج هزار نظامی، این کشور اکنون مقابل حرف آمریکا بایستد و بغداد به درخواست دیدار ترامپ پشیزی ارزش قائل نشود.


موضع مقتدرانه "عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در برابر "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در خودداری از رفتن به دیدارش، مورد ستایش شخصیت‌های عراقی قرار گرفت.
دفتر نخست‌وزیر عراق بیانیه‌ای در باره جزییات سفر سرزده ترامپ به عراق و بازدید از پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار در شمال عراق را منتشر کرد.
در این بیانیه از جمله به اختلاف نظر میان عبدالمهدی و ترامپ در خصوص چگونگی دیدار با یکدیگر اشاره شد که نهایتا سبب شد تنها به گفتگوی تلفنی اکتفا کنند.
براساس این بیانیه، لازم بود دیداری نیز میان وی و نخست‌وزیر انجام شود اما اختلاف نظر بر سر برنامه دیدار سبب شد به تماس تلفنی اکتفا شود.
همزمان برخی منابع عراقی از جمله "نعیم العبودی" یک نماینده مجلس عراق فاش کردند که ترامپ از مقامات عراقی و مشخصا روسای سه گانه یعنی نخست وزیر، رئیس جمهوری و رئیس مجلس این کشور خواسته بود برای دیدار با وی به پایگاه عین الاسد بیایند اما آنها از این امر امتناع کردند.
هرچند برخی رقبای سیاسی و منتقدان عبدالمهدی از نحوه سفر و سخنان مداخله جویانه ترامپ در جریان سفر دو ساعته به عراق، برای زیر سوال بردن نخست‌وزیر جدید این کشور استفاده کردند اما بسیاری نیز ضمن انتقاد از سفر ترامپ، نحوه تعامل عبدالمهدی با ترامپ را ستوده و آن را به عنوان یک رفتار مقتدرانه و ملی مورد حمایت قرار داده‌اند.
دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق ضمن تجلیل از این اقدام عبدالمهدی آورده است، به‌رغم نخوت و حماقت ترامپ که نشان داد ماهیت واقعی حضور نظامی آمریکا در عراق چیست، باید از مواضع عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر که از رفتن به استقبال ترامپ خودداری کرد قدردانی کنیم.
قیس الخزعلی افزود: ما همبستگی خود را با نخست‌وزیر و همچنین با مجلس ملی عراق برای برگزاری نشست فوق‌العاده و اتخاذ یک تصمیم ملی و شجاعانه اعلام می‌کنیم.
"ایاد السماوی" از تحلیلگران سیاسی عراق در یادداشتی تفصیلی با انتقاد از سیاست‌های آمریکا و حضور نظامی این کشور در عراق گفته است که در مسائل مربوط به سفر ترامپ به عراق، نه از عبدالمهدی، بلکه باید از حیدرالعبادی نخست‌وزیر سابق انتقاد کرد.
وی افزود: این العبادی بود که بدون اجازه مجلس، پایگاه عین الاسد را در اختیار آمریکایی‌ها گذاشت و سربازان آمریکایی که نوری مالکی (نخست وزیر اسبق) سال 1390از عراق بیرون کرده بود را دوباره سال 1393 به عراق آورد.
السماوی در عین حال وجود هر گونه پایگاه نظامی آمریکا در خاک عراق را نقض حاکمیت این کشور دانست و گفت که باید مجلس عراق برای اخراج همه نیروهای آمریکایی تصمیم مقتضی بگیرد.
این تحلیلگر عراقی، اقدام نخست‌وزیر عراق در نپذیرفتن دیدار با ترامپ را ستود و نوشت: عبدالمهدی در کمال اقتدار، انجام این دیدار تحقیر آمیز و رفتن به پایگاه نظامی برای دیدن ترامپ را رد کرد.
وی این موضع را یک موضع عزتمندانه و بزرگ توصیف کرد و در عین حال از وی خواست که از واشنگتن خواستار بیرون بردن همه نیروهایش از خاک عراق شود؛ چرا که دیگر اصلاً نیازی به حضور آنها (به دلیل شکست داعش که بهانه حضور آمریکا بوده است) وجود ندارد؛ چون این نیروهای مسلح شجاع و الحشد الشعبی عراق هستند که تامین‌کننده امنیت و حافظ تمامیت ارضی عراق هستند.
این تحلیلگر عراقی نوشت: از احزاب سیاسی و شخصیت‌ها انتظار می‌رود که از این موضع مقتدرانه نخست‌وزیر حمایت کنند.
نمایندگان مجلس عراق از سفر سرزده ترامپ به این کشور و بازدید او از یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در نزدیکی بغداد خشمگین شده‌اند و یکی از قدرتمندترین گروه‌های مجلس عراق خواستار بازنگری درباره حضور نظامی آمریکا در این کشور شده است.
نمایندگان عراقی عضو جریان شیعه مقتدا صدر که بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات ماه اردیبهشت کسب کردند، دیدار سرزده رئیس جمهور آمریکا را مورد انتقاد قرار دادند و آن را نمونه‌ای از حرکات مغرورانه آمریکا بدون در نظر گرفتن نقطه نظرات عراق خوانده‌اند. آن‌ها اقدام ترامپ را نقض حاکمیت سرزمینی عراق قلمداد کرده‌اند.
این گروه از نمایندگان از مجلس عراق خواسته‌اند که قانونی با محوریت خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق به تصویب برسانند.
حزب البینه که دیگر گروه قدرتمند در مجلس عراق است اعلام کرده سفر ترامپ سوالات زیادی را در مورد ماهیت حضور آمریکایی‌ها در عراق ایجاد می‌کند.
بیشتر نیرو‌های آمریکایی در سال 1390 از عراق خارج شده‌اند. اما هنوز هزاران تن از آن‌ها به بهانه کمک به دولت بغداد و شکست داعش در عراق مانده‌اند. 5200 تن از نیرو‌های آمریکایی در آذر ماه سال گذشته در عراق حضور داشتند و این آخرین آماری است که پنتاگون منتشر کرده است.
العبادی: سفر ترامپ بر خلاف حاکمیت ملی عراق بود
"حیدر العبادی" نخست‌وزیر سابق عراق با انتقاد از نحوه سفر "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا، این سفر را بر خلاف عرف دیپلماتیک و روابط با کشوری دارای استقلال و حاکمیت ملی دانست.
دفتر العبادی در پی سفر مخفیانه ترامپ به عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد که این سفر بشکلی که انجام شد از نظر ما اقدامی غیرقابل قبول است.
وی افزود: پیروزی‌ها و موفقیت‌هایی که کشور، ملت و رزمندگان قهرمانش کسب کرده، عراق جایگاه خود را در منطقه و جهان بدست آورد پس نباید به عقب برگردیم.
العبادی افزود: تعامل اینچنینی با عراق و حاکمیت آن به روابط بغداد - واشنگتن لطمه می‌زند و کشورهای منطقه و جهان باید بدانند که یک عراق قوی و عزتمند به نفع امنیت و ثبات منطقه و جهان است.
اهداف سفر ترامپ به عراق
درمورد اهداف ترامپ در سفر به عراق، دروهله نخست باید به مسائل داخلی آمریکا و اینکه بسیاری از ترامپ انتقاد کرده‌اند که توجهی به نظامیان آمریکایی در خارج ندارد، اشاره کرد.ترامپ در این سفر کوشیدخودرا حامی و دلسوز نیروهای آمریکایی نشان دهد که البته رفتارش ناشیانه بود.ترامپ و همسرش کوشیدند با گرفتن عکس‌های متعدد با هر کسی که ازراه میرسید، علاقه خود را به نظامیان آمریکایی نشان دهند که این حرکت تصنعی انتقاد بسیاری از آمریکایی‌ها را بر انگیخت و اظهارات ترامپ در این سفر مضحکه رسانه‌های آمریکایی شد.
ترامپ در عراق در پاسخ ضد و نقیض به سوالی گفته است: شخصا برای خودم نه. نگرانی‌هایی بابت بانوی اول داشتم. این را به شما می‌گویم. ما در هواپیمای تاریک بودیم و از هیچ جا نوری نمی‌آمد. من خیلی هواپیما سوار شدم؛ هر نوع و هر مدلی... ولی خوب آیا من نگران بودم؟ خب بله نگران بودم!
ماه گذشته یک مقام دولتی سابق و ارشد به واشنگتن پست گفت ترامپ نگران است که اگر به مناطق جنگی سفر کند جانش در خطر باشد. او که با رئیس‌جمهوری آمریکا در این رابطه گفت‌وگو داشته، ‌افزود: او اصلا دلش نمی‌خواهد برود. او از آن شرایط می‌ترسد. او می‌ترسد که کسانی بخواهند او را بکشند.
خط و نشان کشیدن برای ایران و تکرار اظهارات تهدید آمیز، دیگر محور سخنان ترامپ در عراق بود و کاملا مشخص بود دیکته شده اسرائیل است و برای خوشایند شبکه صهیونیستی در هیئت حاکمه آمریکا مطرح شده است.
ترامپ: آمریکا در عراق می‌ماند تا ایران را زیر نظر داشته باشد!
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش در پایگاه عین الاسد واقع در غرب عراق بار دیگر اعلام کرد که نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می‌کند.
ترامپ گفت: نیروهای آمریکا به شکل قدرتمندانه، حساب‌شده و با برنامه از سوریه خارج خواهندشد. کاملا حساب شده و با برنامه‌ریزی.
ترامپ با تاکید بر اینکه به طور همزمان به حضور در عراق ادامه خواهد داد، گفت: ما به حضور آمریکا در عراق ادامه می‌دهیم تا از احیای داعش جلوگیری و از منافع آمریکا محفاظت کنیم. تا هرگونه شکل‌گیری احتمالی دوباره داعش را زیر نظر داشته باشیم و همین‌طور ایران را نیز زیر نظر داشته باشیم. ما حواسمان خواهد بود.
وی هفته گذشته نیز اعلام کرد که نیروهای آمریکایی را از سوریه و افغانستان خارج می‌کند که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد.
بسیاری از مقامات و تحلیلگران دنیا بر این باورند که خروج آمریکا از سوریه یک پیروزی برای ایران و روسیه به شمار می‌آید.
ایران شریک راهبردی عراق
" همام الحمودی" رئیس مجلس اعلای عراق با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره سفر ترامپ به عراق و اظهارات مداخله جویانه وی و اشتراکات فراوان ملی و مذهبی با ایران صحبت کرد.
الحمودی در رد تهدیدات ترامپ تاکید کرد که ایران شریک غم و شادی عراق بوده و مهم‌تر از همه ایرانی‌ها زوار امام حسین(ع) هستند و عراق هیچوقت این اشتراکات مذهبی و عقیدتی را فراموش نمی‌کند. او گفت مردمش نسبت به حمایت کامل ایران در روزهای سخت جنگ با داعش وفادار خواهند ماند و هیچگاه شریک تحریم‌های ظالمانه نخواهند شد چون خود قربانی تحریم هستند.
رئیس مجلس اعلای عراق گفت خبرهای دقیقی از تلاش آمریکا برای برگرداندن داعش از سوریه به عراق وجود دارد اما بسیج مردمی عراق هویت، عظمت و احترام را به نیروهای نظامی عراق برگرداند و این کشور را دوباره تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای کرده است که همه به برکت فتوای آیت‌الله سیستانی بوده است.
رئیس مجلس اعلای عراق افزود:بسیج مردمی در بازگرداندن جایگاه قدرت و احترام به نیروهای امنیتی کشور نقش مهمی داشت. پس از سقوط موصل و خرابی‌های بر جای مانده از این اتفاق، نیروهای امنیتی مستقر در موصل که تعدادشان نیز قابل توجه بود در برابر هفتصد داعشی دوام نیاوردند. این اتفاق پیام بسیار نامناسبی داشت زیرا مردم عراق به این تصور رسیده بودند که دیگر نیرویی که بتواند مرزهای کشور و امنیت مردم را تامین کند در کشور وجود ندارد اما به برکت فتوای حضرت آیت‌الله سیستانی،نیروهایی بسیج مردمی شکل گرفت و آنها سرنوشت میدان‌های نبرد را به طور کلی تغییر دادند. نیروهای ارتش که پیش از این مقاومت نکرده بودند همچون نیروهای بسیج مردمی در عرصه نبرد حاضر شدند و دوشادوش نیروهای بسیج مردمی جنگیدند و دشمن را شکست دادند. بروز چنین تحولی بار دیگر هیبت و قدرت را به نیروهای امنیتی بازگرداند. بسیج یک نیروی عقیدتی است و در مقابل داعشی قرار داشت که با عقاید انحرافی و باطل به میدان نبرد آمده بود. بسیجی‌های عراق حاضر بودند در راه باورهایشان کشته شوند. مقابله با چنین عناصری نیازمند آن است تا نیروی مقابل نیز نیروی عقیدتی داشته باشد. نتیجه چنین تحولی این شد که عراق بازهم به قدرت قابل توجهی در منطقه تبدیل شد.ما به عنوان مردم عراق به تاریخ و ملی گرایی خود افتخار می‌کنیم. ما می‌خواهیم کشورمان قدرتمند و مستقل باشد.
این سیاستمار برجسته عراقی در رابطه با توطئه آمریکادر تحریم ایران گفت: در موضوع تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی باید به این نکته اشاره کنم که این تحریم، تحریمی بین‌المللی نیست بلکه تحریمی یک جانبه ازسوی آمریکا علیه ایران است. تحریم ناشی از تصمیم یک دولت خاص است نه سازمان ملل متحد. در نتیجه ما ملزم به پایبندی به این تحریم‌ها یا اجرای آن نیستیم. این نکته‌ایست که ما چه در مجلس اعلای اسلامی عراق و چه در سطح حکومت به وضوح به آن اشاره کرده‌ایم. نخست‌وزیر عراق به این نکته به صراحت اشاره کرد و گفت ما در مجموعه و دایره تحریم علیه جمهوری اسلامی قرار نداریم زیرا این تحریم در درجه اول برای عراق زیانبار است. یک سوم انرژی ما یا با واردات گاز یا با واردات مستقیم برق ازجمهوری اسلامی تامین می‌شود. بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز مردم عراق از جمهوری اسلامی وارد می‌شود. به طور کلی ما با ایران چه در سطح دولت چه در سطح ملت و عشایر روستایی روابط عمیقی داریم و بخشی از این روابط ناشی از وفاداری ما به کشوری است که با تامین سلاح وآموزش نظامی نیروهای عراقی، به ما در مبارزه با داعش کمک کرد. ایران کشوری است که با ما در مبارزه با رژیم صدام کمک کرد. نظام سلطه آمریکا درحال تنزل یافتن است و این موضوع را می‌توان در عرصه نظامی و اقتصادی آمریکا مشاهده کرد. آمریکا جنگ اقتصادی را در پیش گرفته است اما هیمنه آن فرو ریخته است. تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران، سوریه، روسیه، چین و یا ترکیه راه انداخته است شکست می‌خورد. ما در مقابل سلطه نظامی ایستاده‌ایم و با ایجاد وحدت و انسجام میان این کشورها، می‌توان دلار را زمین زد.
ما به وابستگی‌های دینی و فرهنگی با ایران و پاسخ به وفاداری‌های ایران افتخار می‌کنیم پس در مسائلی چون تحریم در کنار دشمنان جمهوری اسلامی قرار نخواهیم گرفت بلکه سعی خواهیم کرد این برنامه را به شکست بکشانیم و این پیام را برای آمریکا ارسال کنیم که حاکم بر کل جهان نیستند. ما با بیرون راندن اشغالگران آمریکایی از عراق، سلطه‌جویی آمریکا بر جهان را زیر سوال بردیم و امروز هم در موضوع تحریم‌های تحمیلی علیه جمهوری اسلامی یا هر کشور دیگری چون ترکیه, چین و روسیه موضع شفافی داریم و با این تحریم‌ها همراه نیستیم. حال که موضوع تحریم علیه ملت ایران مطرح شده است و وظیفه ماست در برابر آن بایستیم و مانع موفقیت آن شویم تا به خواست خدا آن را به شکست بکشانیم.
با توجه به این مسائل است که بسیاری از ناظران،ماموریت سفر ترامپ به عراق را شکست خورده تلقی می‌کنند وآنرا یک آبروریزی دیگر برای آمریکای تحت حکومت دونالد ترامپ به حساب می‌آورند.

* سفرترامپ به عراق کاملاً مخفیانه و تحت تدابیر شدید امنیتی بود. ترامپ پس از حضور در پایگاه «الاسد»، از نخست‌وزیر و چند مقام ارشد عراق گستاخانه خواست به این منطقه بیایند و با وی دیدار کنند که مقام‌های عراق این درخواست تحقیرآمیز را نپذیرفتند و آنرا خارج از عرف دیپلماتیک اعلام کردند
*رئیس مجلس اعلای عراق درباره سفر ترامپ و اظهارات مداخله جویانه وی ، ضمن رد تهدیدات ترامپ علیه ایران،تاکید کرد که ایران شریک غم و شادی عراق بوده و عراق هیچوقت این اشتراکات مذهبی و عقیدتی را فراموش نمی‌کند.عراق هرگز در تحریم ایران وارد نخواهد شد
*درمورد اهداف ترامپ در سفر به عراق، دروهله نخست باید به مسائل داخلی آمریکا و اینکه بسیاری از ترامپ انتقاد کرده‌اند که توجهی به نظامیان آمریکایی در خارج ندارد، اشاره کرد.ترامپ در این سفر کوشیدخودرا حامی و دلسوز نیروهای آمریکایی نشان دهد که البته رفتارش ناشیانه بود و به مضحکه رسانه‌های آمریکا تبدیل شد
*خط و نشان کشیدن برای ایران و تکرار اظهارات تهدید آمیز، دیگر محور سخنان ترامپ در عراق بود و کاملا مشخص بود دیکته شده اسرائیل است و برای خوشایند شبکه صهیونیستی در هیئت حاکمه آمریکا مطرح شده است
سایر اخبار این روزنامه
5 اخلالگر بازار ارز منتظر صدور حکم وزارت اطلاعات اعلام کرد: انهدام شبکه مفسدان اقتصادی ارز دولتی رهبرانقلاب اسلامی در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین: پیروزی نهایی ملت فلسطین نزدیک است ایران و روسیه قرارداد همکاری مرزی امضا کردند گزارش خبری – تحلیلی روز نامه جمهوری اسلامی ازسفر مخفیانه رئیس‌جمهور آمریکا به پایگاه نظامی عین الاسد اهداف سفر ترامپ به عراق برگزاری جشن‌های سال نومیلادی در اروپا تحت شدیدترین تدابیر امنیتی رئیس جمهور در جمع وزیر، معاونان و مدیران وزارت نیرو: مهمترین قدم به حداقل رساندن هدر رفت منابع آبی و برقی است آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک عنصر راهبردی بود جهانگیری: حل مسائل سیستان و بلوچستان نیازمند طرحی نو و نگاهی ملی است با حضور مدیرعامل فولاد مبارکه ؛ خط ریلی شرکت فولاد سنگان به شبکه سراسری راه‌آهن کشور متصل شد روسیاهی مدعیان پیروی از عیسی مسیح ایران و روسیه قرارداد همکاری مرزی امضا کردند آذری‌جهرمی: ماهواره پیام تا هفته آینده تحویل می‌شود رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: منعی برای بررسی لوایح چهارگانه مرتبط با FATF وجود ندارد دیدار خداحافظی سفرای «هند و ترکیه» با ظریف دکتر روحانی در پیامی به سران کشورهای جهان به مناسبت آغاز سال نو میلادی: امیدوارم سال 2019 میلادی، همراه با صلح و آرامش برای تمامی انسان‌ها باشد مشاور وزیر بهداشت: خبرهای خداحافظی دکتر قاضی زاده هاشمی استنباط رسانه‌ای است رهبرانقلاب اسلامی در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین: پیروزی نهایی ملت فلسطین نزدیک است رهبرانقلاب اسلامی در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین: پیروزی نهایی ملت فلسطین نزدیک است رهبرانقلاب اسلامی در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین: پیروزی نهایی ملت فلسطین نزدیک است رهبرانقلاب اسلامی در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین: پیروزی نهایی ملت فلسطین نزدیک است رهبرانقلاب اسلامی در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین: پیروزی نهایی ملت فلسطین نزدیک است