چهارمین جشنواره اسباب‌بازی افتتاح شد و تا 30 آبان ادامه دارد جشنواره‌ای برای عروسک‌ها

گروه جامعه: عروسک‌ها در قفسه‌ها خانه کرده‌اند و ماشین‌های اسباب‌بازی در کمدها پارک شده‌اند. از تیله‌ها و سنگ‌های هفت‌سنگ خبری نیست. کسی دنبال چوب مناسب الک‌دولک نمی‌گردد. حتی منچ، مارپله و روپولی یا فوتبال دستی و دبلنا هم کمتر بازیکنی به خود می‌بینند. همه چیز در «یک مشت دکمه، یه مشت سیم، یه جعبه نور خوشرنگ» جمع شده و این صدای «کیو کیو بنگ بنگ» به تمام اسباب‌بازی‌های متنوع کودکی است. صدایی که باعث شده زنگ خطر برای مسئولان به صدا در آید و به فکر برگزاری جشنواره‌های ملی اسباب‌بازی بیفتند.
چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی دیروز در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد. فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم افتتاحیه این جشنواره، با بیان اینکه امروزه به نظر می‌رسد نظام ملی نوآوری در حوزه صنعت اسباب بازی احتیاج به نگاشت نهایی دارد گفت که امیدواریم خروجی این تعامل تاسیس رشته‌ای دانشگاهی در حوزه اسباب بازی و گشایش در حوزه مالیاتی باشد. وی با بیان اینکه جشنواره امسال در دو بخش عرضه و فروش بازار به طور مجزا بر پا شده است اظهار کرد: بیش از ۱۳۰۰ محصول تولید ایران در ۸۶ غرفه در این جشنواره ارائه شده و در معرض نمایش قرار گرفته است. نظری افزود: امروزه به نظر می‌رسد نظام ملی نوآوری در حوزه صنعت اسباب بازی احتیاج به نگاشت نهایی دارد تا ارکان و اجزای نظام در کنار یکدیگر بوده و جایگاه آنها مشخص شود. مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه این جشنواره فرصتی مغتنم برای مواجه ارکان مختلف نظام ملی نوآوری است گفت که امیدواریم خروجی این تعامل تاسیس رشته‌ای دانشگاهی در حوزه اسباب‌بازی و گشایش در حوزه مالیاتی باشد.
گلایه معاون رئیس‌جمهوری از ناتوانی در تجاری‌سازی اسباب‌بازی ایرانی
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز در این جشنواره که تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد، با بیان اینکه از جمله مولفه‌های قدرت در هر کشوری صنعت اسباب‌بازی است گفت: این پرسش مطرح است که چرا ما با توجه به تاریخ فرهنگی خودمان نمی‌توانیم صنعت اسباب‌بازی را تجاری‌سازی کنیم. وی افزود: ببینید هالیوود با سابقه‌ای کمتر از ما چگونه عمل کرده است که کودکان ما فیلم‌ها و اسباب‌بازی آنها را تماشا می‌کنند و می‌خرند. معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه وقتی به پول نفت رسیدیم،  هویت خود را انکار کردیم و حتی دانشگاه‌های ما نیز وارد حوزه اسباب‌بازی نشدند اظهار کرد: باید ببینیم کجا ایراد وجود داشته که صنعت ما به سمت تولید اسباب بازی نیامده است؟ ما در معاونت علمی به دنبال همین حلقه‌های مفقوده هستیم.


کودکان ما باید پای اسباب بازی که می‌خواهند بایستند و برای آن هزینه کنند. ستاری افزود: این نمایشگاه یک نمونه خوب برای حضور در صنعت اسباب‌بازی است. صنعت اسباب‌بازی در این سال‌ها متحول شده و بسیاری از اسباب‌بازی ها در مقابل تبلت‌ها و رایانه‌ها رنگ باخته است. ما در معاونت علمی، ستاد خاصی برای این حوزه داریم و برخی شرکت‌ها پتانسیل دانش‌بنیان شدن دارند که بررسی می‌کنیم.
برنامه جدید بطحائی برای ایجاد کلاس اسباب‌بازی در ۱۰ استان
وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم از برنامه‌ریزی برای ایجاد کلاس اسباب بازی و بازی آموزشی در ۱۰ استان کشور در سال جاری خبر داد. سیدمحمد بطحائی در چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی با بیان اینکه امیدواریم کلاس‌های ما از حالت موجود خارج و به محیطی تبدیل شود که شادی و نشاط و سرزندگی در آن موج بزند گفت: باید دانش‌آموزان را به آموزش علاقه‌مند کنیم. آموزش و پرورش ما نیازمند چنین نوآوری‌هایی است و می‌تواند ما را به آنچه در سند تحول آمده نزدیک کند. وی افزود: اقلام خارجی در حوزه اسباب بازی زیاد و رقابت برای تولیدکنندگان داخلی بسیار سخت است. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید سازوکاری فراهم کنیم اسباب بازی تولید داخل به عنوان تکنولوژی آموزشی مورد استفاده قرار بگیرد اظهار کرد: اسباب بازی امروز به عنوان یکی از تجهیزات و تکنولوژی‌های آموزشی به کار گرفته می‌شود و صرفا وسیله‌ای برای سرگرمی نیست و از طریق این تجهیزات یادگیری تسهیل و تسریع می‌شود. وی با بیان اینکه کودکان به کمک بازی دامنه شناخت خود را افزایش می‌دهند، اظهار کرد: دامنه مهارت‌آموزی در حوزه ذهنی و اجتماعی موضوعی مهم در تعلیم و تربیت است. کودکان از این طریق در کنار یکدیگر صبوری و مهارت های زندگی و انواع و اقسام دیگر مهارت‌ها را تمرین می‌کنند. بطحائی افزود: اسباب بازی حامل فرهنگ است و اگر از فرهنگ غربی وارد شود، آثار سوئی بر کودکان خواهد داشت. نگاه ما به اسباب بازی باید به عنوان بخشی از تجهیزات و تکنولوژی آموزشی در نظر گرفته شود. وی با اشاره به نقش نشاط‌آفرینی اسباب بازی در فرآیند یاددهی و یادگیری گفت: در برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش باید اسباب‌بازی‌ها را با رویکرد آموزشی وارد مدارس کنیم. از همین رو برنامه داریم در گام اول برای در ۱۰ استان کلاس اسباب‌بازی و بازی آموزشی ایجاد کنیم و هر دانش‌آموز دو تا سه ساعت اهداف آموزشی را در این کلاس‌ها دنبال کند.
مطالعه برای ساخت عروسک‌های ایرانی
وزیر آموزش و پرورش همچنین در حاشیه این مراسم گفت که در حال حاضر کانون پرورش فکری با تجربه خوبی که از گذشته دارد کار را در حوزه عروسک سازی جلو می‌برد و مطالعاتی را با اتکا به تجربیات سایر کشورها شروع کرده تا بتوانیم عروسک‌های ایرانی را با آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی گسترش دهیم. بطحائی با بیان اینکه امروز اسباب بازی به عنوان بخشی از فناوری های آموزشی در یادگیری دانش‌آموزان و کسب مهارت‌های مختلف در زمینه‌های ذهنی فیزیکی و اجتماعی بسیار موثر است گفت: طرحی را در دست اقدام داریم که امیدوارم بتوانیم امسال آن را اجرا کنیم. قصد داریم با کمک کانون پرورش فکری کودکان در ۱۰ استان کشور برای پایه‌های اول تا سوم ابتدایی اتاق اسباب بازی در مدارسی که امکانش را دارند ایجاد کنیم و بتوانیم اسباب‌بازی‌های تولید داخل را در مدرسه با رویکرد آموزشی در اختیار بچه‌ها قرار دهیم و دانش‌آموزان اول تا سوم ساعاتی را در هفته در اتاق اسباب‌بازی مهارت‌هایی را تمرین کنند. وی ادامه داد: کودکان اسباب‌بازی‌ها را جزئی از خودشان و واقعیت زندگی خود می‌دانند. در حال حاضر کانون با تجربه خوبی که از گذشته دارد کار را جلو می‌برد و مطالعاتی را با اتکا به تجربیات سایر کشورها شروع کرده تا بتوانیم عروسک‌های ایرانی را با آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی گسترش دهیم. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید اعتراف کنیم علی‌رغم تمام اقدامات انجام شده در حوزه عروسک‌سازی، کودکان هنوز نتوانسته‌اند با عروسک‌های ایرانی انس پیدا کنند اظهار کرد: امیدوارم این مطالعات به‌زودی به سرانجام برسد.
سایر اخبار این روزنامه
عماد افروغ در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره دلایل ظهور کتاب‌های دکوری می‌گوید صورت زیبای ظاهر هیچ نیست! حامد وکیلی جمهوری اسلامی و بحرانِ روایت! کاهش چشمگیر قیمت نفت نتیجه چیست؟ مسیر نامعلوم قیمت نفت «ابتکار» از مشکلات دولت در بودجه 98 با توجه به وضعیت تحریم‌ها گزارش می‌دهد تنظیم بودجه روی ریل تحریم‌ نگاهی به نمایش «جان گابریل بورکمان» که در مولوی روی صحنه رفته است جاه‌طلبان در سراشیبی سقوط بررسی «ابتکار» از دلایل نامه محیط‌زیستی ظریف و زنگنه به رئیس‌جمهوری بوی سیاست از محیط‌زیست می‌آید؟ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با برهم صالح: در کنار برادران عراقی خود خواهیم بود با استعفای لیبرمن و بی نتیجه بودن مذاکرات با نفتالی بنت، احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل قوت گرفت چهارمین جشنواره اسباب‌بازی افتتاح شد و تا 30 آبان ادامه دارد جشنواره‌ای برای عروسک‌ها پاسخ دادستان تهران به ابهامات مطرح شده درباره اعدام سلطان سکه معاون هماهنگ کننده ارتش: امنیت زمینه‌ساز توسعه است