دستاورد بزرگ بنیاد مسکن در نوسازی خانه‌های روستائی


گرو راه و مسکن – موضوع پروژه‌هاي روستايي معمولا در لابلاي پروژه‌هاي عمراني شهرها فراموش مي‌شود يا کمتر از آن يادي به ميان مي‌آيد. اين در حالي است که توسعه کشور بدون توسعه روستا امري محال و غيرممکن است. از سوي ديگر توسعه هرچه بيشتر روستاها موجبات مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها و زمينه اشتغال پايدار را فراهم خواهد آورد. طي چندسال اخير چهره بسياري از روستاهاي کشور به خاطر اجراي طرح‌هادي و نيز به دليل نوسازي خانه‌هاي روستايي دگرگون شده است، که البته لازم است در اين تغييرات معماري بومي‌و هويت روستا به عنوان مکاني غير از شهر مد نظر قرار بگيرد اما در غالب مواقع اين مهم مورد توجه قرار نمي‌گيرد. به هر حال، در گزارشي که در ادامه مي‌آيد معاون بنياد مسکن فعاليت‌هاي اين بنياد در قالب برنامه‌هاي توسعه کشور را تشريح کرده است.

به گزارش ايسنا، معاون بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌گفت: طي برنامه چهارم، پنجم و دو سال گذشته برنامه ششم توسعه با استفاده از تسهيلات مسکن روستايي دو ميليون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستايي نوسازي و مقاوم‌سازي شده است. محمدرضا شاملو در افتتاح پروژه‌هاي عمراني استان همدان اظهار کرد: بنياد مسکن تاکنون براي ۳۸ هزار روستا در سطح کشور، طرح‌هادي تهيه کرده که با اين اقدام در حال حاضر ۹۷ درصد روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار کشور طرح‌هادي دارند. وي خاطر نشان کرد: در ۱۸ هزار روستا عمليات اجرايي بهسازي محيط روستايي انجام شده و در سال‌هاي مختلف اعتبارات در راستاي بهسازي روستايي مختلف بوده است. در سال جاري ۱۵۰۰ ميليارد تومان در اين راستا مصوب شده و قطعا در ضمن سال نيز تبصره‌هاي استاني و ساير منابع که در طول سال اعلام خواهد شد به اين اعتبار اضافه مي‌شود.

شاملو افزود: تامين خدمات روستايي، بهسازي و تامين تسهيلات براي ساخت مسکن و کمک به تامين زمين تا حدي که در امکانات و اختيار بنياد مسکن باشد از جمله اقداماتي است که بنياد مسکن مي‌تواند در روستاها انجام داده و با اين اقدامات نسبت به بحث ماندگاري جمعيت روستايي کمک کند، چراکه در روستاهايي که خدمات زيربنايي مناسب برده شده ماندگاري جمعيت بيشتر و در بخش‌هايي نيز شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستاها هستيم. معاون عمران روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌با بيان اينکه تاکنون بنياد مسکن به ۶۰۰ هزار نفر زمين براي ساخت مسکن روستايي واگذار کرده است، ياد آور شد: در بحث نوسازي و مقاوم‌سازي مسکن روستايي خوشبختانه دولت اصل و فرع وام را تضمين کرده که اين امر يک کار بزرگي بوده و با اين تسهيلات در برنامه چهارم و پنجم و دو سال گذشته برنامه ششم توسعه بيش از دو ميليون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستايي افراد را به سيستم بانکي معرفي کرده‌ايم که با استفاده از همين تسهيلات اين ميزان واحد مقاوم‌سازي و نوسازي شده‌اند و در حال حاضر از اين تعداد مساکن مقاوم‌سازي و نوسازي شده بيش از يک ميليون و ۸۵۰ هزار واحد ،افراد در آن ساکن هستند. شاملو اضافه کرد: يکي از اهداف خوبي که در برنامه پنج ساله ششم توسعه مورد تصويب قرار گرفت ماده ۹۹ قانون برنامه بود که در آن پيش‌بيني شده طي اين برنامه براي ۳۰۰ روستاي داراي بافت باارزش يا روستاي گردشگري با همکاري ميراث فرهنگي و بنياد مسکن طرح‌هاي ويژه تهيه و به اجرا در آيد که در تعدادي از روستاها مقدمات کار و شناسايي روستاها انجام گرفته و اميدواريم با تامين منابع اعتباري مورد نياز تا پايان برنامه ششم به هدف مورد نظر دست يابيم.

شاملو اظهار کرد: ۶۰۰ ميليارد تومان پيش‌بيني مي‌کنيم حداقل اعتبار مورد نياز در اين راستا باشد. معاون عمران روستايي بنياد مسکن کشور در پايان گفت:براي روستاهاي اسدآباد از ابتداي سال دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان اعتبارات براي بخش‌هاي مختلف بنياد مسکن اختصاص داده شده و امروز در اين سفر نيز مقرر شد يک ميليارد تومان قير براي روستاهايي که با مشارکت مردم و دهياري‌ها زيرسازي معابر و شبکه دفع آب‌هاي سطحي به اجرا رسيده براي آسفالت معابر اختصاص دهيم. معاون عمران روستايي بنياد مسکن گفت: پس از بهسازي روستاها توجه ما معطوف به جداره سازي در روستاها است البته نه کارهاي پر هزينه و نماي سنگي که متأسفانه در روستاها باب شده و سطح نازلي از ساخت و ساز را ارائه مي‌دهد، بلکه با توجه به معماري بومي‌و اصيل روستا که با مشارکت مردم مي‌توانيم آن را ايجاد و فعال کنيم. شاملو در آئين افتتاح بهسازي روستاي کوهاني از توابع نهاوند، اظهار کرد: هر کس مي‌تواند به سهم خود در زيباسازي روستا موثر باشد، شما مي‌توانيد مقابل خانه‌ها و پياده‌روهاي خود را صاف کرده، در فصل درختکاري درخت بکاريد و اگر با کمبود آب مواجه هستيد آب وضوي خود را پاي درختي که کاشته‌ايد بريزيد. وي تأکيد کرد: بايد به فرزندان خود بياموزيم که به فضاي سبز، گل‌ها و گياه توجه کنند، ضمن اينکه تلاش ما در ادامه بهسازي‌ها اين است که پياده رو سازي، بوستان بازي، پارک روستايي و در نهايت جداره سازي و بدنه سازي را در روستاها دنبال کنيم. معاون عمران روستايي بنياد مسکن در ادامه اظهار کرد: مصوبه جداره‌سازي در برنامه ششم آمده تا در واقع بافت‌هاي فرسوده روستايي سر و سامان يابند، البته نه کارهاي پر هزينه و نماي سنگي که متأسفانه در روستاها باب شده و سطح نازلي از ساخت و ساز را ارائه مي‌دهد، بلکه با توجه به معماري بومي‌و اصيل روستا که با مشارکت مردم مي‌توانيم آن را ايجاد و فعال کنيم. شاملو با بيان اينکه گردشگري روستايي مسأله ديگري است که بايد مورد توجه قرار گيرد، تصريح کرد: معرفي روستاهاي مستعد در اين زمينه توسط بخشداري کمک مي‌کند تا بافت‌هاي با ارزش روستا حفظ شود و روستا مورد توجه قرار گيرد، کما اينکه ماده ۹۹ قانون برنامه نيز اين ظرفيت را ايجاد کرده که بايد از آن استفاده کرد. وي در بخش ديگري گفت: اگر چه ميانگين شاخص برخورداري شهرستان نهاوند از ميانگين استاني پايين تر است اما بايد به اين نکته نيز توجه کرد که در بيش از ۲۰ هزار روستاي کشور تاکنون هيچ کاري انجام نشده است و از آنجايي که بهسازي روستاها پس از انقلاب شروع شده اين روند طبيعي بوده اما بايد تلاش‌ها را نيز جدي تر کرد.

معاون عمران روستايي بنياد مسکن از اتمام فاز اول بهسازي ۱۲ هزار روستا خبر داد و افزود: با وجود محدوديت اعتبارات با کمک‌هاي ملي، استاني و مشارکت مردم موفق شديم در سال گذشته در بيش از ۴۵۰۰ روستا فعاليت اجرايي داشته باشيم که ۳۵۰۰ مورد مربوط به پروژه‌هاي نيمه تمام سال‌هاي قبل و هزار روستا نيز افتتاح پروژه بوده است.

شاملو بيان کرد: خوشبختانه در کشور در بخش قير بيش از ۶۰ ميليون مترمربع آسفالت در طول سه سال انجام شده که واقعا نهضت آسفالت را رقم زده و ۷۵۰۰ کيلومتر آسفالت شبکه معابر در بيش از ۷۰۰۰ روستا نيز اگرچه پراکنده اما مي‌توان گفت با اين مقدار گويا سه بار قطر ايران آسفالت شده است.