نفت ايران بدون جایگزین


علي کاردر مديرعامل شرکت ملي نفت گفت: عدم کاهش توليد است و خلاء نفت ايران در بازارهاي جهاني جبران شدني نيست زيرا توليدکنندگان بزرگ نفتي توان بيش‌تري براي توليد نفت ندارند. وي هم‌چنين درباره آخرين وضعيت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي، مذاکرات توسعه ميدان گازي فرزاد بي و... اطلاعاتي را ارائه کرد. به گزارش ايسنا، علي کاردر با بيان اين‌که سياست کلان وزارت نفت، عدم کاهش توليد است، اظهار کرد: البته در هفته‌هاي اخير به‌دليل مسائل H.S.E (ايمني، بهداشت، محيط زيست) کمي‌از ميزان توليد کاسته شد اما از زماني که ايران توليد نفتش را يک ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه در اوپک افزايش داده، توليد خود را هرگز کاهش نداد و تنها برخي از نقاط از نظر ايمني دچار اختلال شده بودند. البته قرار است اين واحدها تا ۱۵ آبان‌ماه از تعمير بازگردند. در حال حاضر ميزان توليد نفت ايران سه ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه است. مديرعامل شرکت ملي نفت ايران درباره اعمال تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران و وضعيت بازار جهاني نفت گفت: پيش‌بيني ما اين است که ديگر توليدکنندگان نفت نمي‌توانند خلاء نفت ايران را جبران کنند. آمريکا در پارادوکسي قرار گرفته است که نمي‌تواند آن را حل کند. در حال حاضر عربستان از ذخاير استراتژيک خود برداشت مي‌کند و همين برداشت از ذخاير استراتژيک، قيمت نفت را بالا مي‌برد. درواقع اين کشورها از ذخاير استراتژيک خود برداشت مي‌کنند که قيمت نفت افزايش نيابد اما اين موضوع برعکس عمل کرده و به بازار سينگالي براي افزايش قيمت مي‌دهد.

او با تاکيد بر اين‌که آمريکا مي‌خواهد موقتا بازار را تحت کنترل قرار دهد، گفت: با آغاز فصل سرما و بازگشت پالايشگاه‌ها به مدار، پيش‌بيني مي‌شود که مصرف و نياز به نفت در بازار جهاني افزايش يابد. در حال حاضر عربستان فقط توانسته توليد خود را ۳۵۰ هزار بشکه افزايش دهد و روسيه هم بيش از اين توان افزايش توليد ندارد. ما هم به‌طور کلي نگراني خاصي درباره تحريم نداريم. وي با اشاره به اين‌که کره جنوبي خريد نفت از ايران را به‌طور کلي متوقف کرده است، گفت: البته هم کره جنوبي و هم ژاپن به‌دنبال گرفتن معافيت از آمريکا هستند.

کاردر در ادامه با اشاره به عرضه نفت خام در بورس اظهار کرد: اطلاعيه عرضه نفت خام در بورس منتشر شده و اين فرآيند از ششم آبان‌ماه آغاز خواهد شد. در اين اطلاعيه شرايط رقابت مشخص شده و متقاضيان ۱۰ روز فرصت دارند خريداران خود را نهايي کنند. سراغ بانک‌ها و کشتي‌ها بروند و بررسي کنند که آيا مي‌توانند وارد اين بازي شوند يا خير.

وي با بيان اينکه ميزان معامله نفت خام در بورس ۳۵ هزار بشکه است، تاکيد کرد: اگر اين تصميم جواب داد، اين کار را ادامه مي‌دهيم و حتي عدد را پايين‌تر مي‌آوريم.

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران با تاکيد بر اين‌که صنعت نفت ايران در بخش IOR (توليد بهبوديافته) مشکلي ندارد، اظهار کرد: به نظر من در بخش EOR (ازدياد برداشت) به تکنولوژي و سرمايه بيش‌تر نياز خواهيم داشت اما هنوز IOR در برخي از ميادين پاسخگوست و پمپ‌هاي درون‌چاهي توليد را افزايش مي‌دهد.

کاردر درباره خروج توتال از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي و جايگزيني CNPC با توتال توضيح داد: اين دو شرکت با يکديگر جلسات فني برگزار کردند و توتال اسناد فني و مناقصات را به شرکت CNPC واگذار کرد. اين شرکت چيني اعلام کرده است که بايد اسناد را يک بار ديگر بررسي کند زيرا توتال اسناد را طبق تکنولوژي، ابزار و توانمندي خودش بررسي کرده بود.

وي ادامه داد: ما به شرکت CNPCI فرصت داديم که اسناد و مدارک را بررسي کنند. البته فکر نمي‌کنم چيزي کم داشته باشند.

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران درباره اين‌که قرار بود تکنولوژي مورد استفاده در فاز ۱۱، الگوي ساير فازها شود، اظهار کرد: CNPC اعلام کرده که کمپرسورهاي سبکي که بتوانند برروي سکوها قرار بگيرد، ندارد اما تا دو سال بعد به اين تکنولوژي مي‌رسند.

کاردر درباره ميزان برداشت ايران از ميدان گازي پارس جنوبي در مقايسه با برداشت قطر گفت: با نصب فاز دريايي سکوي ۱۴ و نصب سکوي ديگر که به‌زودي صورت مي‌گيرد، توليد ايران از اين ميدان از قطر فاصله گرفت.

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران با اشاره به مذاکرات با هندي‌ها براي توسعه ميدان گازي فرزاد بي تاکيد کرد: مدل اقتصادي خيلي خوب شکل نگرفته است. فرزاد بي گاز بسيار گراني دارد و اگر قيمت گاز در جهان در موقعيت خوبي قرار داشته باشد و موضوع قيمت گاز در ايران حل شود، مدل اقتصادي هندي‌ها پاسخگو خواهد بود.

وي هم‌چنين درباره تصميم ايران براي خريد پالايشگاه در کشورهاي ديگر اظهار کرد: چند بار براي خريد پالايشگاه اقدام کرده‌ايم و طبق محاسبات انجام شده، هزينه خريد پالايشگاه مدرن و خوب براي هر بشکه ۲۰ هزار دلار است. بهترين کشورها براي خريد پالايشگاه، هند و چين هستند که مصرف آن‌ها رو به رشد است. رقابت در اين زمينه بين ايران، عربستان، قطر و عراق بسيار سنگين است.

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران در پايان درباره هزينه توليد هر بشکه نفت در ايران هم اظهار کرد: متوسط هزينه توليد هر بشکه نفت ۴ دلار است. هزينه توليد نفت در ايران بسيار ارزان بوده و حتي اين هزينه در عربستان از ايران بيش‌تر است.