ارز ۵ نرخي معضل جدي کسب و کار


گروه تجارت - ارز 4200 توماني دولتي، نيمايي، سنا، مسافري و ارز آزاد 5 نرخ ارز را تشکيل مي‌دهند و طبيعي است که در چنين وضعيتي تصميم‌گيري به خصوص در حوزه کسب و کار، کار بسيار مشکلي است بنابر اين بايد براي اين موضوع تصميمي‌قطعي و جدي گرفت.

رئيس اتاق بازرگاني تهران با اشاره به وجود ۵ نوع نرخ ارزدر کشور، گفت: نرخ ۵ گانه ارز مشکلاتي براي اقتصاد و فعالان کسب و کار به وجود مي‌آورد.

به گزارش فارس، مسعود خوانساري در چهل و سومين جلسه هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با بيان اينکه قيمت ارز به يک مسئله عمده تبديل شده است، گفت: همه تصميمات حول اين محور است و بايد تصميم جدي در اين مورد گرفت که ارز را از مقوله‌هاي اقتصادي جدا کرد، تا ارز کار خودش را انجام دهد و اقتصاد هم کار خودش را انجام دهد.

وي در ادامه با بيان اينکه هم اکنون 5 نرخ ارز وجود دارد،‌گفت: ارز 4200 توماني دولتي، نيمايي، سنا، مسافري و ارز آزاد 5 نرخ ارز را تشکيل مي‌دهند و طبيعي است که در چنين وضعيتي تصميم‌گيري به خصوص در حوزه کسب و کار، کار بسيار مشکلي است بنابر اين بايد براي اين موضوع تصميمي‌قطعي و جدي گرفت.

رئيس اتاق بازرگاني تهران با اشاره به وضعيت کشور ترکيه در سال جاري در مورد کاهش 90 درصدي ارزش پول ملي اين کشور، گفت: اما اين کشور چنين مشکلاتي نداشت و همچنان اقتصادش مي‌چرخد.

خوانساري اظهار داشت: اگر تحريم‌ها هزار مشکل براي کشور ما داشته باشد، اما يک فايده دارد و موقعيت خوبي است تا خودمان را از اتکاء به نفس نجات دهيم و با شناخت دقيق از پتانسيل‌هاي داخلي تصميم‌گيري کنيم.

وي افزود: همين اتفاق براي ترکيه در سال 80 افتاد ترکيه در آن زمان 3 ميليارد دلار صادرات داشت و اکنون صادراتش به 160 ميليارد دلار رسيده، ما قطعاً پتانسيل‌هاي صادراتي بسيار زيادي داريم که مي‌توانيم از آن استفاده کنيم، اما تمام تصميماتي که الان گرفته مي‌شود، به جاي اينکه مشکلات را حل کند، صادرات را با مشکل مواجه مي‌کند.

رئيس اتاق بازرگاني تهران با اشاره به يک مطالعه کارشناسي در اتاق تهران گفت:‌ نزديک 570 ميليارد دلار واردات کشورهاي همسايه ما مثل عراق، پاکستان، روسيه و ... است که ما تنها 18 ميليارد دلار صادرات به اين کشورها داريم، در حالي که پتانسيل صادراتي ما بسيار بيشتر است، اما براي افزايش آن شرط و شروطي لازم است و بايد موانع صادراتي برداشته شود.

خوانساري گفت: قطعاً با اين قيمت‌هايي که اکنون در ارتباط با ارز ايجاد شده مي‌توانيم در بسياري زمينه‌هاي صادراتي موفق باشيم.

وي با اشاره به تحقيق انجام شده در مورد يارانه سوخت در اتاق تهران بيان داشت: در حال حاضر روزانه حدود 90 ميليون ليتر بنزين به قيمت هزار تومان در کشور مصرف مي‌شود که اگر قيمت آن را با دلار هزار توماني محاسبه کنيم، قيمت هر ليتر بنزين 7 سنت مي‌شود. در حالي که بنزين در عراق 63 سنت و در افغانستان 73 سنت است و ونزوئلا تنها کشوري است که بنزين را از ما ارزان‌تر عرضه مي‌کند که قيمت عرضه بنزين در اين کشور يک سنت است.

رئيس اتاق بازرگاني تهران با تأکيد بر اينکه هر چه سريع‌تر بايد در رابطه با بنزين تصميم‌گيري شود، گفت:‌پيش از اين بنزين يارانه‌اي را به ماشين مي‌داديم و اکنون توصيه ما اين است که در سهميه‌بندي، بنزين را به شخص بدهيم.