اعتماد مردم پیش شرط موفقیت در برنامه‌ها


کورش شرفشاهي: معاون اول رييس جمهور در جمع نمايندگان به تشريح اوضاع کشور پرداخت و از بي اعتمادي مردم انتقاد کرد اما جهانگيري هرگز به اين اشاره نکرد که هرگاه مردم به دولت اعتماد کردند، زيان ديده اند. گويا آقاي جهانگيري فراموش کرده هنگامي‌که دلار روند رو به رشد را در پيش گرفته بود، آقاي روحاني در رسانه ملي حاضر شد و به مردم قول داد که همه چيز کنترل مي‌شود و نه تنها قيمت دلار بلکه قيمت همه کالاها رشد تعجب آوري داشت.

معاون اول رئيس جمهور گفت: موضوع اقتصادي تنها دليل به وجود آمدن شرايط امروز نيست. جامعه به دنبال نشاط سياسي است. يک سال و چند ماه از مهم‌ترين انتخاباتمان نگذشته است. کسي فراموش نکرده که چه شور و شوقي ميان مردم شکل گرفت، چه شعارهايي داده شد. به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در کنگره مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي‌گفت: درک درستي از شرايط امروز کشور براي همه ما در اتخاذ راهکارهاي مناسب مي‌تواند خيلي کار ساز باشد.

معاون اول رئيس جمهور افزود: شرايط کشور چند وجهي، پيچيده و خطير است. پيچيده است چون تلاش‌هاي وسيعي در سطح داخل و خارج دارد صورت مي‌گيرد که مشکلات جدي براي کشور ايجاد کند. چند وجهي است چون فقط يک بعد خاص ندارد.

وي تصريح کرد: جهت آينده اين شرايط از اين منظر مهم است که آيا جهت پيشرو، رو به سخت‌تر شدن است يا آسان شدن؟ جهانگيري گفت: من فکر مي‌کنم اين جهت پيش رو به نقش نقش‌آفرينان از حاکميت تا دولت، نهادهاي سياسي ومدني و اقشار مختلف مردم خصوصا طبقات موثر بستگي دارد و آن‌ها مي‌توانند مشخص کنند ما چه کار بکنيم و چه کاري نکنيم.

وي افزود: شايد بهتر باشد که بگوييم شرايط موجود چه شرايطي نيست. از نظر من شرايط موجود صرفا مربوط به عوامل اقتصادي نيست. کشور ايران به جهت داشتن ظرفيت‌هاي اقتصاددان، ظرفيت بالايي دارد. ده‌ها و صدها نفر هستند که تحصيلات عاليه در دانشگاه‌هاي کشور و دنيا دارند و امروز در دانشگاه‌هاي کشور و دولت و نهادها حضور دارند و قادر هستند تا راه حل کارهاي اقتصادي خوبي ارائه کنند. معاون اول رئيس جمهور گفت: دوران مختلفي را هم در دولت‌ها گذرانديم و در شرايط مختلف اقتصادي کشور را اداره کردند. دوراني بوده که اقتصاد کشور کوپني بود، امروز هستند آن مديران و مي‌توانند به بهبود شرايط امروز کمک کنند. دوران‌هايي با اقتصاد آزاد داشتيم و هم مديران ديگري هستند که اقتصاد را در شرايط مختلف مديريت کردند. وي افزود: سياست‌هايي که اتخاذ مي‌شود و تيمي‌که مديريت مي‌کند آغوشش به روي اقتصاددان‌ها باز باز است. هم اين توان وجود دارد و هم مي‌توان سياست‌هاي متناسب را در اين راستا تبيين کرد.

جهانگيري با اشاره به موقعيت ايران در منطقه گفت: باوجود آنکه ما درگير جنگي ناخواسته با يکي از قدرت‌هاي نظامي‌منطقه که قدرت‌هاي ديگر منطقع حامي‌اش بودند شديم، پيروز شديم. موقعيت منطقه‌اي ما يک موقعيت استثنايي نيست؛ درست است که موضوعات مهمي‌مثل تغييرات عربستان، موضوع يمن سوريه و داعش بوده اما نمي‌شود گفت اتفاقات منطقه‌اي شرايطي ايجاد کرده امروز شرايط ما اين باشد.

جهانگيري افزود: اتفاقات بين المللي هم از همين دست است. شايد براي اولين بار است که با يک رئيس جمهوري مثل رئيس جمهور امروز امريکا رو به رو هستيم که مي‌تواند از توافقات بين المللي خارج شود. ما کار وسيعي انجام داديم تا به توافق برجام برسيم. کار بزرگي بود که انجام داديم. گاهي ۱۸ شبانه روز مسئولين کشور ما و ساير مذاکره کنندگان صحبت کردند تا به نتيجه برسند. توافقي بود که مي‌توانست با آن به راه کارهاي نتيجه بخش رسيد .

وي خاطرنشان کرد: در مواقعي بوده همه سفراي اروپايي يک باره از کشور بيرون رفته اند. با شرايط سخت هم مشکلات را پشت سر گذاشته ايم. هم مسائل سياسي و هم بين المللي و منطقه‌اي به نوعي در هم آميخته شدند که شاخص اين شرايط در همين جملاتي است که مي‌گويند کاهش اميد اجتماعي و سرمايه اجتماعي.

معاون اول رئيس جمهور گفت: در واقع مسئله اصلي و مهم کشور اين است که دچار فرسايش سرمايه‌هاي کشور شديم. قطعا خسارت سرمايه‌هاي اجتماعي از سرمايه‌هاي مالي بيشتر است. وقتي اين اتفاق مي‌افتد هر سياستي تبيين کنيد هيچ پاسخي دريافت نمي‌کنيد

وي يادآور شد: نمونه ساده آن بعد از تحريم‌هاي سال ۹۰، قبل از اينکه ما به عنوان دولت ۱۱ وارد شويم است؛ يک حرکت مردم در سال ۹۲ آرامش را به کشور باز گرداند. هنوز دولت تشکيل نشده بود که قيمت دلار کاهش يافت. در بهمن و اسفند سال ۹۱ ، دلار ۳۸۰۰ تومان بود، در شهريور ماه به ۳۰۰۰ تومان رسيد. پس از اولين توافق ژنو به زير ۲۰۰۰ تومان رسيد معني‌اش اين است که پيش از آنکه سياست‌ها کارساز باشد اميد اجتماعي کارساز شده است.

معاون اول رياست جمهوري به تبيين آسيب‌هاي کاهش نشاط و اميد اجتماعي پرداخت و گفت: وقتي چنين شرايطي پيش مي‌آيد مردم يک شايعه فضاي مجازي را باور مي‌کنند اما حرف مسئول را باور نمي‌کنند. قدرت برنامه ريزي در چنين شرايطي از بين مي‌رود.

وي افزود: در چنين شرايطي بايد ترميم اعتماد اجتماعي و ترسيم يک روند مثبت از آينده را انجام دهيم. اولين کاري که بايد صورت گيرد کارآمدي در جريان‌هاي سياسي اصلي و نهادهاي مدني است. مردم بايد اين حس را داشته باشند که دولت و نهادهاي مدني از توانايي برخود با مشکلات برخوردار هستند؛ چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا.

جهانگيري گفت: مردم بايد اراده لازم را براي برطرف کردن مشکلات کشور ببينند. اين کشور ظرفيت‌هاي زيادي دارد. ظرفيت‌هاي نيروي انساني جغرافيايي و اقتصادي وجود دارد. مسئله مهم‌تر اين است که مردم حس کنند افق کشورشان تيره و تار نيست. الان تبليغ مي‌شود که آينده اين کشور تيره و تار است.

معاون اول رئيس جمهور گفت: شرايط بين المللي، اقتصادي و اجتماعي وجود دارد. نمي‌گويم نشدني است اما کنترل همه امر به دست دولت تنها، کار سختي است. الان همه نهادهاي مدني، نخبگان و مسئولين به صحنه بيايند مي‌شود مشکلات کشور را بر طرف کرد. لازمه‌اش اين است که يک گفت‌وگوي ملي جدي صورت بگيرد که ما براي بر طرف کردن مشکلاتمان يک برداشت مشترک داشته باشيم. وي با بيان اينکه «شخصيت‌هاي سياسي ما از هم دور شدند» گفت: برخي‌ها خانه نشين شدند و برخي را خانه نشين کردند؛ اما برخي دگر مي‌توانند در اين ميان واسط شوند و حلقه واسط باشند .

جهانگيري در پايان گفت: شرايط کشور به جهت دشواري‌هاي اقتصادي شرايط حساسي است. ما مي‌توانيم از اين دوره عبور کنيم. اين دوران مي‌تواند طولاني شود اما مي‌تواند کوتاه هم شود. بعضي‌ها مي‌گويند خيلي اغراق مي‌کنم اما مي‌گويم مي‌توانيم طي چند ماه، تا پايان سال ۹۷ ، از شرايط فعلي عبور کنيم و راهش اين است که همه با هم باشيم.