«‌ابتکار» دلایل تغییر لحن دونالد ترامپ نسبت به عربستان سعودی را بررسی می‌کند «گاو شیرده » در منگنه ترامپ

محمدرضا ستاری
ترامپ در میان طرفدارنش گفته هر چند من عاشق پادشاه عربستان سعودی هستم، اما آنها باید بدانند که بدون ما دو هفته بیشتر دوام نخواهند آورد و به همین دلیل، لازم است که هزینه‌های نظامی خودشان را پرداخت کنند. این در حالی است روزنامه واشنگتن پست هم افشاء کرده که ترامپ در مقابل درخواست سعودی‌ها برای شرکت در یک عملیات محرمانه نظامی، از آنها چندین میلیارد دلار پول خواسته است.
روابط آمریکا با عربستان در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، روابطی پیچیده و توام با تناقض‌های فراوانی بوده است. ترامپ در آغاز ریاست‌جمهوری خود، نخستین مقصد سفرهای خارجی‌اش را از ریاض آغاز کرد؛ جایی که علاوه بر تاکید بر جنبه نمادین این سفر، با تبلیغات فراوان نوید از دوران بازگشت به روابط استراتژیک میان دو کشور را داد.
دستاورد این سفر برای ترامپ میلیاردها دلار قرارداد نظامی بود که علاوه بر دلگرمی سعودی برای ادامه جنگ یمن، نخستین تحقق شعار «اول آمریکای» ترامپ را نیز در خود مستتر داشت. سعودی‌ها که در زمان باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا، دارای چالش و واگرایی‌هایی در روابط میان ریاض و واشنگتن بودند و در حالی که توافق هسته‌ای به نظر حاکمان سعودی، اوج بی‌اعتنایی ایالات متحده به آنها بود، در زمان ترامپ و همچنین بر کشیده شدن محمدبن‌سلمان در راس امور خاندان سلطنتی، بازیابی و بازسازی روابط با واشنگتن را به عنوان نقطه اتکاء خود در تنش‌های منطقه‌ای در قامت دونالد ترامپ مشاهده‌ می‌کردند.


صورت حساب میلیاردی برای تامین امنیت
با این حال، هر چه از زمان روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید گذشت، شاهد سخنان گاه و بی‌گاه رئیس ایالات متحده آمریکا درخصوص تجدیدنظر در ساختار روابط میان دو کشور بودیم. اولین سخنان ترامپ مبنی بر نارضایتی او از روابط امنیتی میان دو کشور زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که او به صراحت سعودی‌ها را تشبیه به گاو شیرده کرد.
حتی ترامپ طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با سنت شکنی نسبت به اسلافش در آمریکا، ضمن گلایه شدید از متحدان عربش در خاورمیانه، اوپک را سازمانی دانست که مشغول تیغ زدن جهان است. او همچنین تاکید کرد که ما به عنوان شریک در تمامی مسائل پشتیبان شما بوده‌ایم و در ازای این کار شما در حال افزایش قیمت نفت هستید. این برای آمریکا غیر قابل قبول است و اجازه چنین کاری را به شما نخواهیم داد.
در تازه‌ترین سخنان رئیس ایالات متحده آمریکا خطاب به خاندان سعودی، ترامپ در میان طرفدارانش در ایالت «می‌سی‌سی‌پی»، گفت: آمریکا از عربستان سعودی حمایت می‌کند. من عاشق ملک سلمان پادشاه این کشور هستم، اما به او گفته‌ام که بدون حمایت ما دو هفته هم دوام نخواهی داشت، پس باید پول ارتش خودت را پرداخت کنی.
ترامپ همچنین تصریح کرد: در زمانی که ما دچار کسری تجاری هستیم، سعودی‌ها توان اداره هزینه‌های نظامی خود را دارند. به آنها گفته‌ام شما ثروتمند هستید و باید هزینه‌های نظامی خودتان را تامین کنید.
این سخنان ترامپ در حالی مطرح می‌شود که در آستانه بازگشت‌ تحریم‌های نفتی ایران، واشنگتن از عربستان و روسیه خواسته بود تا برای جبران خلاء نفتی ایران در بازارهای جهانی، تولید خود را افزایش دهند. هر چند در این خصوص رایزنی‌های فراوانی از سوی آمریکا با این کشورها صورت گرفت و در ابتدای کار نیز مسکو و ریاض موافقت خود را برای افزایش تولید نفت اعلام کردند، اما در جلسه دو هفته قبل اوپک در الجزایر به یکباره ورق برگشته و عربستان و روسیه اعلام کردند که از افزایش تولید نفت خود خودداری خواهند کرد.
همین امر با پیوند خوردن به انتقادات گسترده ترامپ از عربستان طی روزهای گذشته، حاکی از تغییر دیدگاه نومحافظه‌کاران کاخ سفید در قبال تحولات کلان منطقه خاورمیانه است. در همین راستا روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی آورده است که چندی قبل زمانی که پادشاه عربستان از آمریکا برای مشارکت در یک عملیات سری نظامی کمک خواسته، رئیس‌ ایالات متحده آمریکا از او مطالبه چند میلیارد دلار پول کرده است. این روزنامه افشا کرده که ترامپ به پادشاه عربستان صراحتاً گفته این عملیات هزینه‌های زیادی برای آمریکا در بر خواهد داشت و در صورتی آمریکا به شما کمک می‌کند که 4 میلیارد دلار در ازی آن پول پرداخت کنید.
بازگشت نومحافظه‌کاران به دکترین دوستونی نیکسون
طبق استراتژی امنیت ملی آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، از آنجا که نظام دو قطبی پایان یافته و جهان با یک قدرت باقیمانده یعنی آمریکا طرف بود، واشنگتن ادامه روند حمایت از شرکای سابق خود را بسیار پر هزینه یافت. این در حالی است که بسیاری از کشورهای بلوک شرق نیز به دامن آمریکا پناه برده بودند. در همین راستا بود که ایالات متحده سیاست واگذاری اختیارات محدود به قدرت‌های متوسط در مناطق حیاتی جهان را برای کاستن از بار هزینه‌ها اتخاذ کرد. یکی از این قدرت‌های متوسط عربستان سعودی در خاورمیانه بود که با ایفای نقش محدود و مستقل در منطقه مقدمات تعارض منافع با ایران را فراهم ساخت.
طبق استراتژی امنیت ملی آمریکا در زمان ترامپ مطابق با چارچوب «اول آمریکا»، عربستان سعودی یکی از نقش‌های اصلی این شعار را در منطقه خاورمیانه ایفا خواهد کرد.
در این میان با تمرکز بر اصلاحات اقتصادی و اجتماعی، نگاه ابزاری آمریکا در مورد متحدان منطقه‌ای بیش از گذشته مورد تاکید قرار گرفته است و مطابق با نظر برخی ناظران مبنی بر اینکه نومحافظه‌کاران در مورد خاورمیانه طرح بازگشت به دکترین دو ستونی نیکسون را در دستور کار قرار داده‌اند، به نظر می‌رسد، کاستن از بار هزینه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه برای عملیاتی ساختن طرح عبور به شرق در قالب تامین امنیت انرژی توسط سعودی‌ها کاملاً همخوانی دارد. این امر علاوه بر نگاه‌داشتن اهرم فشار بر سر متحدان عرب آمریکا در منطقه، می‌تواند میلیاردها دلار از هزینه‌های این کشور در مناطق مهم جهان را تعدیل و به داخل آمریکا باز گرداند. لذا این مساله علاوه بر کاستن از هزینه‌های برون‌مرزی آمریکا، می‌تواند راهبردی برای مهار عربستان در جلوگیری از ایفای نقش ناهماهنگ با آمریکا نیز داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
جایزه صلح نوبل به خاطر مقابل با خشونت های جنسی به یک دکتر آفریقایی و یک زن ایزدی عراقی تعلق گرفت محمدعلی وکیلی تصویب کردن یا نکردن، مسئله این است «ابتکار» از یک دهه فراز و نشیب‌ ثبت جهانی یک اثر طبیعی ایران گزارش می‌دهد چالش های صعود «دماوند» به فهرست جهانی به بهانه واکنش «واشنگتن پست» به مفقود شدن روزنامه‌نگار عربستانی این روزنامه مرور شد تعیین قیمت‌ خودروها در نهاد های نظارتی و حیاتی چه تاثیر ی دارد؟ دور زدن قیمت گذاری دستوری در حاشیه بازار خودرو «ابتکار» از اعمال فشارهای بیرونی به نمایندگان برای رد لایحه CFT گزارش می دهد تعیین تکلیف سیاست‌زده برای قانونگذاران رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع بسیجیان در ورزشگاه آزادی : تاکید می‌کنم که جوانان راه حل کشورند نه مشکل کشور «‌ابتکار» دلایل تغییر لحن دونالد ترامپ نسبت به عربستان سعودی را بررسی می‌کند «گاو شیرده » در منگنه ترامپ «ابتکار» از جای خالی لبخند روی لبان ایرانیان گزارش می‌دهد لبی به وسعت خنده فرمانده ناجا در پیامی به مناسبت هفته نیروی انتظامی تاکید کرد توجه جدی به معیشت و صیانت از کارکنان ناجا با انجام سه بازی از مرحله یک هشتم نهایی مشخص شد پدیده، مس کرمان و سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال ایران دلنوشته همسر شهید سرلشکر