شورای نگهبان موضع خود را روشن کند

نادر کریمی‌جونی- شورای نگهبان نمی‌خواهد از موضع خویش کوتاه بیاید. دیروز علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود به روشنی از وضعیت فعلی ثبت‌نام نامزدهای برای انتخابات ریاست‌جمهوری انتقاد و تصریح کرد که باید این روند و سازوکارهای آن تغییر یابد.
پیش از آن چهره‌ها و مقامات ارشدی مانند آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز از وضعیت ثبت‌نام‌ها گلایه کرده و آن را توهین و تمسخر نظام کشور دانسته بودند در کنار این چهره‌ها و مقامات‌، افرادی دیگر نیز زبان به انتقاد از وضعیت ثبت‌نام نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری گشوده‌اند و می‌پرسند آیا نمی‌توان برای متقاضیان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری ضوابطی تعیین کرد که این شرایط به وجود نیاید و کارناوال ثبت‌نام به راه نیفتد؟
لاریجانی تصریح کرد که مجلس وظیفه خود را در این‌باره انجام داده و قانونی را به تصویب رسانده است که محدوده قانونی و عقلانی برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را تعیین می‌کند اما این مصوبه از سوی شورای نگهبان مورد مخالفت قرار گرفته و رد شده است. بلافاصله پس از اظهارات لاریجانی، کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان بازهم بر این نکته که معیار و تعیین مصداق قانون اساسی در اختیار این شوراست، تاکید و تصریح کرد که شورای نگهبان ورود نهادهای دیگر به وظایفش را نمی‌پذیرد. البته وی این نکته را هم بیان کرد که باید بپذیریم همه در این‌باره قصور داشته‌ایم اما این عضو و سخنگوی شورای نگهبان درباره سهم قصور هر یک از طرفین و مصداق آن، توضیح نداده است.
با موضع‌گیری کدخدایی واضح است که شورای نگهبان بزرگ‌ترین مانع برای ساماندهی این ثبت‌نام و تعیین ضوابط برای متقاضیان نامزدی است چراکه تعیین هرگونه ضابطه به سرعت می‌تواند به مداخله در وظایف، اختیارات و ماموریت‌های شورای نگهبان تعبیر و از سوی اعضای همین شورا رد شود. این در حالی است که نمایندگان و چهره‌هایی که برای این ثبت‌نام، ضابطه تعریف کرده یا از تعریف ضابطه حمایت می‌کنند، معتقدند که حذف متقاضیان زائد نه فقط مداخله در امور و وظایف شورای نگهبان نیست بلکه اصولا کمک به این شورا و کاهش بار ترافیک کاری شوراست تا در نتیجه آن شورای نگهبان بتواند برای نامزدهای واقعی وقت بیشتری بگذارد و با دقت بیشتری درباره ثبت‌نام‌کنندگان دارای اهلیت و صلاحیت حضور در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری رای صادر کند.


اما اگر اعضای شورای نگهبان بر مرزهای قدرت خویش پافشاری لجوجانه نداشته باشند و مایل باشند به این کارناوال و نمایش کمدی ثبت‌نام پایان دهند، می‌توانند پیش‌نویس قانون را خود انشا یا پیش‌نویسی که نمایندگان تهیه می‌کنند، اصلاح و ویرایش کنند. حتی اگر این راهکار نیز مورد استفاده قرار نگیرد، متن قانونی این امر می‌تواند در مجمع تشخیص مصلحت نظام نگارش، نهایی و تصویب شود. در آن صورت و با توجه به تصویب مصوبات مجمع از سوی مقام رهبری، روشن است که شورای نگهبان نیز مجبور به اطاعت و تبعیت از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود.
از این بابت اتفاقا نخستین گام آن نیست که مرجع تدوین، نگارش و تصویب قانون و تعیین ضوابط برای این ثبت‌نام مشخص شود بلکه نخستین گام آن است که اعضای شورای نگهبان تکلیف و موضع خود را در مورد امکان یا عدم امکان ساماندهی ثبت‌نام نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری روشن کنند.