گشت‌زنی سیاسی در شبه جزیره کره

تنش در شبه‌جزیره کره به دنبال تهدید اخیر آمریکا و رژه نظامی و نمایش موشک‌های بالستیک در پیونگ یانگ و آزمایش ناموفق موشکی دیگر توسط این کشور شدت گرفته است‌. کره‌جنوبی آخرین آزمایش، هرچند ناموفق، موشک بالستیک توسط همسایه شمالی خود را تهدیدی برای جهان توصیف می‌کند‌.
چین، تنها حامی کره‌شمالی اما نگران از بروز مناقشه در همسایگی خود در صورت فروپاشی دولت در پیونگ یانگ می‌گوید نباید اجازه داد که تنش با کره‌شمالی به مرحله‌ای غیرقابل بازگشت و غیرقابل کنترل برسد‌. یک شهروند چین می‌گوید:جای نگرانی نیست‌. مشکل، مشکل طرف‌های مناقشه است، نه ما‌. یک شهروند دیگر چین می‌گوید: وضعیت موجود نه برای کره‌شمالی، نه برای شبه‌جزیره کره و نه چین، آمریکا، روسیه و کره‌جنوبی خوب نیست‌.
کره‌شمالی خود را برای آزمایش جدید هسته‌ای آماده می‌کند‌. آمریکا که یک ناو هواپیمابر خود را به آب‌های شبه‌جزیره کره اعزام کرده است، می‌گوید دوره صبر استراتژیک در قبال کره‌شمالی به سر رسیده است و اگر چین در حل مشکل اتمی کره‌شمالی همکاری نکند به تنهایی مشکل را حل می‌کند‌. پیونگ یانگ در پاسخ به تهدیدات آمریکا می‌گوید که آماده پاسخگویی به یک جنگ تمام عیار با یک جنگ تمام‌عیار است‌.
شکست پیونگ‌یانگ در تازه‌ترین آزمایش موشکی


کره‌شمالی بعد از مراسم صد و پنجمین زادروز بنیانگذار این کشور باز هم دست به آزمایش موشکی تازه‌ای زد‌. کره‌جنوبی می‌گوید، این آزمایش ناموفق بوده است‌.
آمریکا می‌گوید: موشک جدیدی که توسط کره‌شمالی آزمایش شد بلافاصله بعد از پرتاب منفجر شد‌. احتمال می‌رود که این موشک میان‌برد بوده باشد‌. کره‌جنوبی آزمایش موشکی تازه کره‌شمالی را محکوم کرد‌.
به گفته کره‌جنوبی‌ این آزمایش یک روز بعد از برگزاری رژه نظامی در مراسم صد و پنجمین زادروز کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره‌شمالی انجام شد‌. دفتر ریاست‌جمهوری این کشور گفته است، قاطعانه علیه تحریک‌های دیگر کره‌شمالی اقدام خواهد شد‌.
به گفته یکی از مقامات دولت آمریکا این موشک آزمایش‌شده، موشک قاره‌پیمایی نبوده است که پیونگ یانگ پیش از این از آزمایش آن خبر داده بود؛ با این حال این آزمایش با شکست مواجه شده است‌. تاکنون علت شکست این آزمایش مشخص نشده است‌. در همین حال مقامات نظامی کره‌جنوبی نیز ضمن تایید این خبر عنوان کرده‌اند که منابع کره‌شمالی تاکنون به این اخبار واکنشی نشان نداده‌اند‌.
طبق اعلام سخنگوی ارتش آمریکا، کره‌شمالی یک موشک به سمت سینپو، واقع در ساحل شرقی خود پرتاب کرد که فورا متلاشی شد‌. یک سخنگوی فرماندهی آمریکا در اقیانوس آرام هم گفت: این مقر آنچه گمان می‌رفت یک موشک بالستیک کره‌شمالی بوده باشد، شنبه در ساعت ۱۱:۲۱ صبح به وقت‌هاوایی ردگیری کرده است‌. به گفته این فرماندهی، موشک مذکور فورا پس از پرتاب منفجر شد‌.
نشست شورای امنیت ملی کره‌جنوبی
شورای امنیت ملی کره‌جنوبی صبح دیروز در سئول تشکیل جلسه داد‌. سخنگوی وزارت امور خارجه کره‌جنوبی گفته است، اگر کره‌شمالی باز هم دست به آزمایش هسته‌ای بزند یا عملیات مشابهی انجام دهد با اقدامات جدی به آن پاسخ داده خواهد شد‌. آزمایش تازه موشکی کره‌شمالی که نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است در حالی انجام می‌شود که آمریکا ناوهای جنگی خود را به ‌آب‌های شبه‌جزیره کره اعزام کرده است‌.
همزمان با افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، معاون رییس‌جمهور ایالات متحده شنبه گذشته واشنگتن را برای یک سفر ۱۰ روزه به چهار کشور، از جمله کره‌جنوبی، ترک کرد‌. مایک پنس دیروز پس از ورود به سئول، با مقام‌های ارشد کره‌جنوبی دیدار و علاوه بر مسایل دوجانبه، درباره تحرکات همسایه شمالی آن کشور گفت‌وگو کرد‌.
وی از ژاپن،‌اندونزی و استرالیا هم بازدید خواهد کرد و موضوع تجارت، روابط اقتصادی و مسایل امنیتی، محور عمده گفت‌وگوهای او با مقام‌های این کشورها عنوان شده است‌. این سفر در حالی آغاز می‌شود که به دنبال اقدامات تحریک‌آمیز نظامی کره‌شمالی، تنش در منطقه و همچنین تنش بین واشنگتن و پیونگ یانگ در روزهای اخیر افزایش یافته است‌.
این نخستین سفر مایک پنس در مقام معاون رییس‌جمهور آمریکا به کشورهای حوزه آسیا-اقیانوسیه است‌. وی همچنین قرار است در راه بازگشت، به‌هاوایی هم سفر کند‌. مارک لاتر معاون پنس گفت: این سفر تاکیدی دوباره بر پایبندی واشنگتن در حمایت از هم‌پیمانان خود و ادامه همکاری‌‌ها در حوزه آسیا- پاسیفیک است‌.
از طرفی به گزارش رویترز، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد دونالد ترامپ از آزمایش موشکی کره‌شمالی اطلاع داشته است‌.
ماتیس همچنین در این بیانیه اعلام کرد: ترامپ هنوز هیچ واکنشی به این مساله نداشته است‌. این سکوت در حالی است که ترامپ پیشتر کره‌شمالی را به اقدام نظامی تهدید و اعلام کرده بود در صورت عدم مشارکت چین برای حل مساله هسته‌ای کره‌شمالی آمریکا به تنهایی این مساله را حل می‌کند‌.
از طرفی آمارهای رسمی بانک مرکزی کره‌جنوبی نشان می‌دهد که تحریم‌های تلافی‌جویانه چین علیه این کشور رشد اقتصادی کره‌جنوبی را به شدت کند کرده است‌.
بانک مرکزی کره‌جنوبی شنبه گذشته در گزارشی تصریح کرد که چین پس از مخالفت با استقرار سامانه موشکی پیشرفته آمریکا موسوم به «تاد» در شبه‌جزیره کره تحریم‌های شدیدی علیه سئول در نظر گرفته است‌.
این بانک در گزارش خود‌ آورده است: به دلیل کاهش صادرات کره‌جنوبی به چین رشد اقتصادی این کشور 2/0 درصد کاهش خواهد یافت که رقم بسیار قابل‌توجهی است‌. پیشتر هم خبرگزاری یونهاپ از کره‌جنوبی گزارش کرده بود که فشارهای اقتصادی و تحریم‌های چین به تلافی آرایش «تاد» بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار خسارت به کره‌جنوبی وارد خواهد کرد‌.
بانک مرکزی کره‌جنوبی تاکید کرده که چین از تصمیم سئول و واشنگتن برای استقرار این سامانه در جنوب شرق پایتخت کره‌جنوبی بسیار عصبانی است‌. مدیرکل اداره تحقیقات بانک مرکزی کره‌جنوبی هم در سخنانی با اشاره به کاهش قابل توجه صادرات این کشور به چین گفت: شمار گردشگران چینی به کره‌جنوبی نیز کمتر شده و این فشار زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند‌.
در شرایطی که کره‌جنوبی می‌گوید سامانه ضدموشکی آمریکا فقط برای حراست از امنیت کشور در برابر موشک‌های کره‌شمالی است، چین برد بالای رادارهای آن را برای سامانه‌های موشکی و امنیت ملی خود یک خطر جدی می‌داند‌.
بعد از قطعی شدن استقرار این سامانه در خاک کره‌جنوبی، بسیاری از مردم چین به تدریج از خرید کالاهای کره‌ای در فروشگاه‌های این کشور خودداری می‌کنند و شمار زیادی از گردشگران در حال تغییر برنامه سفر خود از کره به کشورهای دیگر در آسیای جنوب شرقی هستند‌. بالا گرفتن تنش‌ها میان چین و کره‌جنوبی با توجه به حضور ناوهای هسته‌ای و هواپیمابر تهاجمی آمریکا در نزدیکی شبه‌جزیره کره و آمادگی کره‌شمالی برای یک آزمایش هسته‌ای تازه، منطقه را به شدت متشنج کرده است‌.