سیل زدگان و سیاست زدگان

این روزها اخباری که از آذربایجان می‌رسد خوشایند نیست و دل بسیاری را به درد می آورد، این در حالی است که برخی همچنان دل و ذهن و حواسشان را معطوف رقابت های سیاسی ساخته اند و بر انتخابات تمرکزی خدشه ناپذیر دارند. شماری در پایتخت بیانیه‌های آتشین علیه عملکرد مسوولان سر می‌دهند و شماری در اقصی غربی و به خصوص شرقی سرگرم عکس های انتخاباتی اند.
نکته دیگر این است که تا کمی باران یا برف می بارد به جای اینکه شکرگذار نعمت‌های الهی باشیم و خوشحال از فراوان شدن رزق و روزی دچار ماتم می شویم. مشخص نیست عموم مردم علی الخصوص کشاورزان باید دست به دعا برای بارش و نعمت های الهی اینچنین باشند، یا آنکه در زبان، دعایی خوانند و در قلب چیزی دیگر!!! وقتی با کمی باران و برف همه چیز مردم از بین رود، دل هایشان برای دعا کردن بارش نعمت های الهی گرم نمی شود، این نه بخاطر کفران نعمت، بلکه بخاطر نبود مدیریت در حوادث غیرمترقبه است.
همواره صحبت از آلودگی شهرهای بزرگ، احتمال وقع زلزله در کلانشهرها و.... به میان می آید و مدیرانِ عاجز از مدیریت، به بیانیه ها و هشدارها بسنده می کنند و تا اتفاق ناگواری می‌افتد، کشوی میز خود را باز کرده و نامه ها خود را رو می‌کنند که نشان از هشدارهای قبلی آنها داشته است و کسی نیست از عمل و اقدامات قبلی آنها بپرسد و یا احیانا، مواخذه کند و اگر پرسشی نیز شود، جواب‌های تکراری و فرار از مسوولیت دو بند اصلی کلام مدیران را شکل می دهد و در نهایت پایین‌ترین سطوح مدیریت با شدیدترین حکم‌ها رو به رو می‌شوند. نه تنها برای آلودگی شهرها و احتمال وقوع زلزله ها سال هاست درجا می زنیم، بلکه آمادگی لازم برای باریدن چند ساعت باران یا برف نیز برای مدیران ما کاری بس دشوار است.
چند ماه پیش بود که شاهد وقوع حادثه ساختمان پلاسکو شدیم که در آن هنوز پرسش های بی‌پاسخ بسیار است. پلاسکو در مرکز بود و دیده شد، اما چه بسیار رخدادها و آفت های طبیعی از خوزستان تا سیستان و بلوچستان که دیده نمی‌شود یا کمتر دیده می شود. برخی روی میز بررسی قرار می گیرد و شماری نادیده گرفته می شود و در این میان، سیاست گرایی و سیاست زدگی همچنان در جریان است. مسوولان اجرایی بیش از همه در مظان یورش های سیاسی قرار می گیرند.


این به معنای پوشاندن ضرورت پاسخگویی و رسیدگی مسوولان شهری و اجرایی نیست، اما بیم آن می رود که سیل انتخابات بر سر سیل زدگان سایه افکند.
در حالی که شاهد باران کم سابقه و شاید بی‌سابقه در منطقه آذربایجان بودیم و کم و بیش تمامی شهرهای این خطه دچار تلفات انسانی و مادی شدند، مردم دلخور هستند، دلخور نه از نعمت‌های آسمانی، دلخور از اینکه باید خیلی راحت، تلفات بدهند بخاطر نبود امکانات و برنامه‌ریزی و سیاست‌های پیشگیرانه. اگرچه بخشی از تلفات ناشی از حضور آنها در محل‌های پرمخاطره بوده است . مردم خسته اند، خسته از نگاه های تمرکزگرا، این که هر چیزی که در مرکز اتفاق بیافتد دیده شود، در درازمدت به دلیل تبعیض‌های رخ داده، سبب، بی اعتمادی خواهد شد. امید است در سیل انتخاباتی، این سیل زدگان مورد بی توجهی قرار نگیرند و در غبار انتخابات به فراموشی سپرده نشوند چه از سوی رسانه ها چه از سوی مسوولین به ویژه مسوولین مرکز.  رحمت مهدوی
دانش آموخته علوم سیاسی
سایر اخبار این روزنامه
منطقه آزاد ماکو؛ محور توسعه تجارت بین المللی رشد ۳۰۰ درصدی بیمه خبرنگاران در چهار سال اخیر دلایل عقب ماندگی کارآفرینی فناورانه در ایران سیل زدگان و سیاست زدگان عطش بانک ها برای تاسیس شعب خارجی افتتاح رسمی فازهای ۱۷ ،20،19،18 ،21پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور تکانه امنیتی هکرها در شبکه‌بانکی واگذاری یکصد و چهل و سه بنگاه در سال 95 دسترسی 27 هزار روستا در کشور به اینترنت5 آخرین وضعیت پرونده‌های قضائی دسترسی 27 هزار روستا در کشور به اینترنت5 تکانه امنیتی هکرها در شبکه‌بانکی آخرین وضعیت پرونده‌های قضائی مهارت؛ حلقه مفقوده دانشگاه و بازار کار2 ضرورت پایبندی به اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی مهار سیاست‌های ضد اشتغال طرح تحول سلامت متوقف نمی‌شود بررسی عوامل بازدارنده جهش صادراتی رسالت ملی برای تولید ملی زنگ خطر کاهش رشد بهره‌وری در جهان پیش‌بینی وضعیت بورس در سال جاری جمع آوری کارت های نامعتبر گارانتی از بازار کامپیوتر اما و اگرهای رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی کوچک شدن بازارهای بین المللی معادن