موشکی که به هدف نرسید!

روئساي کشورهاي غربي و کره جنوبي نسبت به اين آزمايش ابراز نگراني کردند. بسياري در انتظار دخالت چين تنها حامي‌کره شمالي براي کاهش اين تنشها هستند و بسياري معتقدند رابطه چين و کره نيز با مشکلات روبرو شده است.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، اوايل صبح ديروز ارتش کره‌ جنوبي از ثبت پرتاب موشکي ناموفق کره شمالي خبر داد که فرماندهي آمريکا در اقيانوش آرام ضمن تاييد اين اطلاعات گفت: اين موشک فورا پس از شليک منفجر شده است. مقامات آمريکايي و کره‌جنوبي شکست کره‌شمالي در تازه‌ترين آزمايش موشک بالستيک خود را تأييد کردند. به گفته يکي از مقامات دولت آمريکا اين موشک آزمايش‌شده، موشک قاره‌پيمايي نبوده است که پيونگ يانگ پيش از اين از آزمايش آن خبر داده بود؛ با اين حال اين آزمايش با شکست مواجه شده است.
تاکنون علت شکست اين آزمايش مشخص نشده است. طبق اعلام سخنگوي ارتش آمريکا، کره‌شمالي يک موشک به سمت سينپو، واقع در ساحل شرقي خود پرتاب کرد که فورا متلاشي شد. يک سخنگوي فرماندهي آمريکا در اقيانوس آرام هم گفت، اين مقر آنچه که گمان مي‌رفت يک موشک بالستيک کره‌شمالي بوده باشد، شنبه در ساعت ۱۱:۲۱ صبح به وقت‌هاوايي ردگيري کرده است.
به گفته اين فرماندهي، موشک مذکور فورا پس از پرتاب منفجر شد.درحالي‌که فرماندهي آمريکا در منطقه اقيانوس آرام از شکست آزمايش موشکي کره‌شمالي خبر داده ولي همسايه جنوبي آن، آزمايشي را که کره‌شمالي در نمايش مجموعه‌اي متنوع از موشک‌هاي تهاجمي‌انجام داد، گام‌هايي خوانده است که «تمامي‌جهان را تهديد مي‌کند». وزارت خارجه کره‌جنوبي، ديروز در بيانيه‌اي اعلام کرد: «اقدام کره‌شمالي در به نمايش گذاشتن مجموعه‌اي متنوع از موشک‌هاي تهاجمي‌در جريان رژه نظامي‌که روز گذشته انجام شد و همچنين اقدام آن به آزمايش موشک بالستيک، نمايش قدرتي است که تمامي‌جهان را تهديد مي‌کند». فرماندهي آمريکا اعلام کرده بود که اين موشک «به محض شليک منفجر شد و تشخيص نوع آن همچنان در دست بررسي است». خبر آزمايش موشکي ناموفق کره‌شمالي ساعاتي قبل از ورود «مايک پنس» معاون رئيس‌جمهوري آمريکا به سئول انجام شد. مايک پنس، ديروز در آغاز سفر آسيايي ۱۰ روزه خود، وارد پايتخت کره‌جنوبي شود. مشاوران پنس تاکيد مي‌کنند که اين سفر، پيامي‌مبني بر تعهد واشنگتن به هم‌پيمانش در رويارويي با تنش فزاينده درباره کره‌شمالي است.


طبق اين گزارش، حمله موشکي دو هفته گذشته ارتش آمريکا به پايگاهي نظامي‌در سوريه، پرسش‌هايي را درباره طرح دولت «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا عليه کره‌شمالي به‌وجود مي‌آورد.رسانه‌هاي چيني در خبري فوري از رايزني تلفني وزير خارجه اين کشور و همتاي آمريکايي او درباره کره شمالي خبر دادند.
نشست فوق العاده در شوراي امنيت
 رسانه‌هاي محلي اعلام کردند، به دنبال گزارشات مبني بر آزمايش موشکي ناموفق کره شمالي، شوراي امنيت ملي کره‌ جنوبي نشست فوق‌العاده‌اي را برگزار خواهد کرد. براساس گزارش خبرگزاري يونهاپ، روساي وزارت دفاع، وزارت خارجه، وزارت اتحاد مجدد دو کره و ديگر نهادهاي دولتي کره‌ جنوبي در نشست فوق‌العاده شوراي امنيت ملي اين کشور شرکت خواهند کرد.
براساس گزارشات، اين مقامات درخصوص واکنش احتمالي به اقدامات پيونگ يانگ مذاکره خواهند کرد.فرماندهي آمريکا در اقيانوس آرام و ستاد مشترک ارتش کره‌ جنوبي هر دو اعلام کردند که همچنان در تلاشند تا نوع اين موشک پرتاب شده از سوي کره شمالي را تعيين کنند.در همين حال، وزارت خارجه انگليس نسبت به گزارش‌ها درباره آزمايش موشکي ناموفق کره شمالي ابراز نگراني کرد.
 سخنگوي وزارت خارجه انگليس گفت: ما از شنيدن اين گزارش‌ها بسيار نگران شده‌ايم و وضعيت را با دقت تحت نظر داريم.علاوه بر اين، بوريس جانسون، وزير امور خارجه انگليس از کره‌شمالي خواست تا قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد را به منظور تضمين صلح اجرا کند. او گفت: ما قبلا هم در شرايط مشابه بوده‌ايم و همچنان با دقت شرايط را زير نظر داريم. ما در کنار شرکاي بين‌المللي خودمان ايستاده‌ايم و تاکيد داريم که کره‌شمالي بايد از قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد تبعيت کند تا صلح و ثبات در اين منطقه تضمين شود. آنها همچنين بايد پيگيري برنامه‌هاي مربوط به تسليحات هسته‌اي خود را متوقف کنند.
نگراني کشورهاي همسايه
کره‌جنوبي که خود را در معرض تهديد پيونگ يانگ مي‌داند، گفته در حال بررسي پرتاب اين موشک است که به گفته سئول هنوز نوع آن معلوم نيست اما ظاهرا پرتاب آن ناموفق بوده است. وزارت دفاع کره‌جنوبي در نخستين ساعات صبح ديروز (16 آوريل) به وقت محلي گزارش کرد که اين موشک در سواحل شرقي کره و بندر سين‌پو شليک شده است.
کره شمالي شنبه در مراسمي‌صدوپنجمين سالگرد تولد بنيانگذار خود کيم ايل سونگ اولين رهبر کره شمالي را جشن گرفته است.اين نمايش قدرت در حالي صورت گرفته که‌امريکا ناوهاي جنگي خود را به آب‌هاي شبه جزيره کره اعزام کرده است.پيشتر با افزايش تنش ميان آمريکا و کره شمالي، چين هشدار داده است که "هر لحظه‌امکان شروع درگيري" وجود دارد.
ونگ يي وزير خارجه چين گفت هرگونه مناقشه‌ ميان آن دو برنده‌اي نخواهد داشت.او پس از آن اظهار نظر مي‌کرد که‌امريکا بيش از پيش در مورد توسعه سلاح‌هاي اتمي‌توسط کره شمالي ابراز نگراني کرده و يک ناوگروه هواپيمابر را در آب‌هاي شبه جزيره کره مستقر کرده است. رئيس جمهور آمريکا اخيرا تمايل خود به توسل به نيروي نظامي‌را آشکار کرده است. او دستور حمله موشکي به يک پايگاه هوايي سوريه در واکنش به حمله مظنون شيميايي در آن کشور را صادر کرد، و ارتش آمريکا روز پنجشنبه از بزرگترين بمب غيرهسته اي خود براي حمله به داعش در افغانستان استفاده کرد.واشنگتن نگران است کره شمالي به توانايي پرتاب يک سلاح اتمي‌به سوي خاک آمريکا دست پيدا کند.
چين نگران است هر مناقشه اي به مشکل عظيم پناهندگان در مرز اين کشور با کره شمالي منجر شود. به علاوه اين کشور نمي‌خواهد حد فاصله ميان چين و پايگاه‌هاي نظامي‌آمريکا در کره جنوبي و ژاپن حذف شود.اما به گزارش تلويزيون مرکزي چين، دولت اين کشور گفته است پروازهاي بين پکن و پيونگ يانگ، پايتخت کره شمالي را از روز دوشنبه ۱۷ آوريل به حال تعليق در مي‌آورد. چين در ماه فوريه گذشته واردات زغال سنگ از کره شمالي را به حال تعليق درآورد.اين اقدام، چين را به سياست‌هاي سازمان ملل در مورد اعمال تحريم‌هاي تجاري بر کره شمالي نزديکتر کرده است.هدف از اين تحريم‌ها، محدود کردن توانايي اين کشور در سرمايه‌گذاري در زمينه برنامه‌هاي اتمي‌است.

سایر اخبار این روزنامه
آثارمثبت توسعه بازار بدهي مذاکرات سخت ترکيه با روسيه و آمريکا پرونده‌های احمدی نژاد و بقایی مفتوح است عباس کمرئي با انتقاد از سياسي کاري‌ها: ورشکستگي بانک‌ها خلاف واقع است پارس جنوبی سکوی پرش ایران به‌سوی پیشرفت عملکرد دولت گذشته، عامل رکود فعلی سوغاتي با طعم چيني! تخت گاز خودروی ایرانی روی جاده صادرات مهار تورم در اقلام ساختماني ۷۰ هزار ميليارد تومان بدهي روی دست شهرداری موشکی که به هدف نرسید! رونمايي از طرح جديد شركت واسپاري حکمت ايرانيان پرونده‌های احمدی نژاد و بقایی مفتوح است پارس جنوبی سکوی پرش ایران به‌سوی پیشرفت عملکرد دولت گذشته، عامل رکود فعلی تبديل کارگر طلاساز به پيک موتوري رسيدن اردوغان به روياي قدرت پس از چند دهه تخريب رقبا فاقد مجوز شرعي و قانوني است روحاني تنها رييس‌جمهوري که از عدالت جنسيتي دفاع کرد هيئت بانک مرکزي ايران به‌آمريکا سفر مي‌کند آغاز ثبت نام بن کارت‌هاي خريد از نمايشگاه کتاب تهران 31 فروردين احمدي‌نژاد را رد صلاحيت کنید رشد درآمد مالیاتی با اجرای نظام جامع گمرکی پاي اوراق ارزي بالاخره به بورس باز شد سوداگران، سهم آموزش را نمی‌دهند! رشد دورقمي‌اقتصاد در سال ۹۶