مهار تورم در اقلام ساختماني

به گزارش تجارت، بر اساس داده‌هاي مرکز آمار که از 127 قلم انواع مصالح ساختماني در 17 گروه تهيه شده است، جهش قيمتي وجود نداشته است و گاهي در برخي اقلام نيز از کاهش قيمت نسبت به مدت مشابه مواجه بوده است.
کاهش قيمت در بيشتر اقلام مصالح ساختماني و توقف روند افزايشي قيمت در برخي ديگر ازآنها در نيمه اول سال 95 نسبت مدت مشابه سال 94 ، از يک سو از وجود تداوم رکود در بخش ساخت و ساز و از سويي ديگر رد پاي سياستهاي اتخاذ شده براي کنترل قيمت‌ها در اين بخش حکايت دارد.
کاهش تعداد پروانه‌ ساختماني تهران در بهار 95
بر اساس گزارش مرکز آمار ايران، در بهار سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۷۹۳ پروانه‌ ساختماني توسط شهرداري تهران صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۰.۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۹.۷ درصد کاهش داشته است،


در بهار سال 1395، تعداد 1793 پروانه‌ي ساختماني توسط شهرداري تهران صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 0.9 درصد نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 19.7 درصد کاهش داشته است، اين تعداد پروانه حدود 5.6 درصد از کل پروانه‌هاي ساختماني کشور را تشکيل مي‌دهد.
از کل پروانه‌هاي صادر شده 9 پروانه (0.5 درصد) مربوط به افزايش بنا و 1784 پروانه (99.5 درصد) مربوط به احداث ساختمان بوده است که پروانه‌هاي صادر شده براي احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود 1.0 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 20.0 درصد کاهش داشته است.
تعداد واحدهاي مسکوني پيش‌بيني شده در پروانه‌هاي صادرشده براي احداث ساختمان از سوي شهرداري تهران در بهار سال 1395 بالغ بر 15712 واحد بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 16.0 درصد افزايش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 21.7 درصد کاهش داشته است.
به هر حال با اين وجود هر جند که رکود در بهش مسکن در اين بازه زماني حاکم بود اما نشانه‌هايي از رونق نيز وجود داشت و آن هم رشد ملايم صدور پروانه‌هاي ساختماني نسبت به سالهاي 93 و 92 است. به عبارتي هر چه سياستهاي دولت عملياتي شده، نتايج مثبت آن نيز مشاهده شده است.
**گزيده يافته‌هاي اين گزارش مرکز آمار ايران به اين شرح است:
گروه خاک، مصالح سنگي بتن و بنايي و سنگ‌هاي ريشه دار
بر اساس نتايج آمارگيري از قيمت مصالح ساختماني در نيمه اول ۱۳۹۵، در سه گروه «خاک»، «مصالح سنگي بتن و بنايي» و «سنگ‌هاي ريشه دار» شاهد نوسان متوسط قيمتها، گاه به صورت افزايشي و گاه به صورت کاهشي نسبت به دوره قبل هستيم. در بين اقلام اين گروه‌ها «خاک رس طبيعي» با ۱.۵ درصد داراي بيشترين افزايش متوسط قيمت و «ماسه طبيعي (ماسه کفي)» با ۳۱.۸ درصد داراي بيشترين کاهش متوسط قيمت بوده است.
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام در اين نيمه نسبت به نيمه مشابه سال قبل مشاهده مي‌شود بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «خاک رس طبيعي» با ۱۰.۳ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «ماسه طبيعي (ماسه کفي)» با ۳۱.۵ درصد بوده است.
گروه سنگ‌هاي تخت پلاک
مقايسه متوسط قيمت اقلام اين گروه با دوره قبل نشان دهنده افزايش متوسط قيمت‌ها در بعضي از اقلام و کاهش آن در بعضي ديگر از اقلام است. بيشترين افزايش متوسط قيمت نسبت به دوره قبل مربوط به «سنگ پلاک صيقلي چيني سفيد ازنا-درجه يک» با ۱۵.۰ درصد و «سنگ پلاک صيقلي تراورتن گردويي آذرشهر-درجه يک» با ۷.۸ درصد داراي بيشترين کاهش قيمت در اين گروه بوده است.
گروه آجر و سفال
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام گروه «آجر و سفال» در اين دوره نسبت به دوره قبل مشاهده مي‌شود بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «بلوک سفالي آجر تيغه به ابعاد ۱۰*۲۰*۲۵» با ۶.۴ درصد و بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «آجر قزاقي ۴ سانتي» با ۹.۴ درصد بوده است.
با مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل هم شاهد افزايش و هم شاهد کاهش متوسط قيمت اقلام مورد بررسي در اين گروه هستيم. «آجر قزاقي ۴ سانتي» با ۷.۰ درصد داراي بيشترين افزايش متوسط قيمت و «بلوک سفالي آجر تيغه به ابعاد ۱۰*۲۰*۲۵» با ۱۴.۷ درصد داراي بيشترين کاهش متوسط قيمت بوده است.
گروه لوله و پروفيلهاي فولادي مورد مصرف در سازه
با مقايسه متوسط قيمت «لوله و پروفيل‌هاي فولادي مورد مصرف در سازه» متوسط قيمت تمامي‌اقلام نسبت به دوره قبل داراي افزايش بوده است. در اين گروه، بيشترين افزايش قيمت نسبت به دوره قبل مربوط به «نبشي نمره ۷۰» با ۳۵.۴ درصد و کمترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «تيرآهن نمره ۳۰» با ۳.۴ درصد بوده است.
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام اين گروه در اين نيمه نسبت به نيمه مشابه سال قبل، شاهد نوسانات کاهشي يا افزايشي متوسط قيمت‌ها هستيم. بيشترين افزايش متوسط قيمت، مربوط به «ناوداني نمره ۲۴» با ۲۱.۰ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «تيرآهن نمره ۱۴» با ۹.۱ درصد بوده است.
گروه ميلگرد
با مقايسه متوسط قيمت‌ها در گروه «ميلگرد» با نيمه قبل مشاهده مي‌شود، بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «ميلگرد آجدار نمره ۱۲» با ۳۰.۶ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «ميلگرد ساده نمره ۱۰» با ۳.۱ درصد بوده است.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نشان مي‌دهد بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «مفتول سياه» با ۱۰.۸ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «ميلگرد ساده نمره ۱۶» و «ميلگرد ساده نمره ۱۸» با ۱۴.۱ درصد
 بوده است.
گروه ورق‌هاي فلزي
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام گروه «ورق‌هاي فلزي» در اين نيمه نسبت به نيمه قبل مشاهده مي‌شود بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «ورق سياه به ضخامت بيش از ۳ ميليمتر» با ۱۲.۴ درصد و بيشترين کاهش قيمت مربوط به «ورق برنز» با ۱.۶ درصد بوده است.
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام اين گروه در اين نيمه نسبت به نيمه مشابه سال قبل نشان مي‌دهد بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «پروفيل برنزي توخالي» با ۱.۴ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «پروفيل برنزي نوپر» با ۲۳.۸ درصد بوده است.
گروه ورق‌هاي گالوانيزه
در گروه «ورق‌هاي گالوانيزه» مقايسه متوسط قيمت اقلام در اين دوره با دوره قبل حاکي از افزايش قيمت اقلام آن است. در بين اقلام اين گروه، بيشترين افزايش متوسط قيمت نسبت به دوره قبل مربوط به «ورق گالوانيزه صاف» با ۱۵.۳ درصد و کمترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «ورق گالوانيزه با موج ذوزنقه» با ۴.۳ درصد بوده است.
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام اين گروه در اين نيمه نسبت به نيمه مشابه سال قبل مشاهده مي‌شود بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «ورق گالوانيزه رنگي» با ۰.۳ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «ورق گالوانيزه صاف» با ۶.۳ درصد بوده است.
گروه قطعات پيش ساخته سيماني و بتني
در گروه «قطعات پيش ساخته سيماني و بتني» متوسط قيمت تمامي‌اقلام نسبت به دوره قبل کاهش داشته است. در بين اقلام اين گروه، بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «لوله سيماني معمولي نمره ۲۰» با ۲۰.۴ درصد و کمترين کاهش مربوط به «بلوک سيماني ديواري به ابعاد ۱۰*۲۰*۴۰» با ۹.۹ درصد بوده است.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري در نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نيز نشان مي‌دهد که متوسط قيمت تمامي‌اقلام داراي کاهش بوده است که بيشترين کاهش به «لوله سيماني معمولي نمره ۲۰» با ۳۲.۱ درصد و کمترين کاهش به «بلوک سيماني ديواري به ابعاد ۱۰*۲۰*۴۰» با ۸.۸ درصد
 بوده است.
گروه موزاييک
نتايج آمارگيري نيمه اول ۱۳۹۵ نمايانگر آن است که در گروه «موزاييک» متوسط قيمت تمامي‌اقلام مورد آمارگيري نسبت به دوره قبل به جز يک قلم، افزايش داشته است. در اين ميان، بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «موزاييک ايراني با سنگ موزاييک معمولي به ابعاد ۳۰*۳۰» با ۱۴.۵ درصد است. بيشترين کاهش قيمت نيز با ۱.۰ درصد به «موزاييک فرنگي با خرده سنگ مرمر يا مرمريت تا نمره ۵ به ابعاد ۳۰*۳۰» تعلق دارد.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري در نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نشان مي‌دهد که در اين گروه، بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «موزاييک ايراني با سنگ موزاييک معمولي به ابعاد ۳۰*۳۰» با ۴.۰ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت، مربوط به «موزاييک فرنگي با خرده سنگ مرمر يا مرمريت تا نمره ۵ به ابعاد ۳۰*۳۰» با ۸.۶ درصد بوده است.
گروه چوب، مصالح ساخته شده چوبي و قطعات پيش ساخته چوبي
مقايسه نتايج اين آمارگيري با دوره پيش حاکي از آن است که در گروه «چوب»، «مصالح ساخته شده چوبي» و «گروه قطعات پيش ساخته چوبي» متوسط قيمت تمامي‌اقلام به جز دو قلم، نسبت به دوره قبل کاهش داشته است. بيشترين افزايش متوسط قيمت در اين سه گروه، مربوط به «تخته ايراني به ابعاد ۱۰*۱۰» با ۱۶.۴ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «نئوپان به ضخامت ۱۶ ميليمتر» با ۲۶.۰ درصد بوده است.
نتايج حاصل از آمارگيري در اين سه گروه در نيمه اول ۱۳۹۵ نشان مي‌دهد که متوسط قيمت تمامي‌اقلام به جز يک قلم، نسبت به دوره مشابه سال قبل داراي کاهش بوده است. در اين ميان، بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «سه لايي ۳.۶ ميليمتري ايراني راش، ملچ، صنوبر، ممرز و ساير گونه‌ها» با ۱۰.۰ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «چوب چهار تراش ايراني» با ۳۱.۸ درصد بوده است.
گروه محصولات پلاستيکي پوشش کف و ديوار
نتايج آمارگيري نيمه اول ۱۳۹۵ نمايانگر آن است که در گروه «محصولات پلاستيکي پوشش کف و ديوار» متوسط قيمت تمامي‌اقلام به جز يک قلم، نسبت به دوره قبل کاهش داشته است که بيشترين افزايش مربوط به «کفپوش پلاستيکي از نوع وينيل به ابعاد ۵۰*۵۰ و ضخامت دو ميليمتر به صورت تايل» با ۱.۰ درصد بوده است. «کفپوش پلاستيکي از نوع وينيل به ابعاد ۲۵*۲۵ و ضخامت دو ميليمتر به صورت تايل» با ۴.۵ درصد داراي بيشترين کاهش بوده است.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري در نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نشان مي‌دهد که متوسط قيمت «کفپوش پلاستيکي از نوع وينيل به ابعاد ۵۰*۵۰ و ضخامت دو ميليمتر به صورت تايل» با ۱.۳ درصد داراي بيشترين افزايش و متوسط قيمت «کفپوش پلاستيکي از نوع وينيل به ضخامت ۱.۵ ميليمتر به صورت تايل» با ۴.۶ درصد داراي بيشترين کاهش متوسط قيمت بوده است.
گروه‌هاي مصالح پلاستيکي و لاستيکي
در گروه «مصالح پلاستيکي و لاستيکي» متوسط قيمت تمامي‌اقلام به جز يک قلم،
به دوره قبل داراي کاهش بوده است، به نحوي که بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «پلاستوفوم (يونوليت) ۲۰ کيلوگرم در مترمکعب» با ۱۷.۱ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «ورق بدون موج اکريليک به ضخامت حدود سه سانتي متر» با ۱۴.۵ درصد بوده است.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري در نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نشان مي‌دهد که متوسط قيمت «ورق بدون موج آکريليک به ضخامت حدود ۳ ميليمتر» با ۲۱.۳ درصد داراي بيشترين کاهش و کمترين کاهش مربوط به «ورق فايبرگلاس ساده به ضخامت ۱ تا ۱.۵ ميليمتر» و «ورق فايبرگلاس موج دار به ضخامت ۱ تا ۱.۵ ميليمتر» هر دو با ۲.۰ درصد بوده است.

سایر اخبار این روزنامه
آثارمثبت توسعه بازار بدهي مذاکرات سخت ترکيه با روسيه و آمريکا پرونده‌های احمدی نژاد و بقایی مفتوح است عباس کمرئي با انتقاد از سياسي کاري‌ها: ورشکستگي بانک‌ها خلاف واقع است پارس جنوبی سکوی پرش ایران به‌سوی پیشرفت عملکرد دولت گذشته، عامل رکود فعلی سوغاتي با طعم چيني! تخت گاز خودروی ایرانی روی جاده صادرات مهار تورم در اقلام ساختماني ۷۰ هزار ميليارد تومان بدهي روی دست شهرداری موشکی که به هدف نرسید! رونمايي از طرح جديد شركت واسپاري حکمت ايرانيان پرونده‌های احمدی نژاد و بقایی مفتوح است پارس جنوبی سکوی پرش ایران به‌سوی پیشرفت عملکرد دولت گذشته، عامل رکود فعلی تبديل کارگر طلاساز به پيک موتوري رسيدن اردوغان به روياي قدرت پس از چند دهه تخريب رقبا فاقد مجوز شرعي و قانوني است روحاني تنها رييس‌جمهوري که از عدالت جنسيتي دفاع کرد هيئت بانک مرکزي ايران به‌آمريکا سفر مي‌کند آغاز ثبت نام بن کارت‌هاي خريد از نمايشگاه کتاب تهران 31 فروردين احمدي‌نژاد را رد صلاحيت کنید رشد درآمد مالیاتی با اجرای نظام جامع گمرکی پاي اوراق ارزي بالاخره به بورس باز شد سوداگران، سهم آموزش را نمی‌دهند! رشد دورقمي‌اقتصاد در سال ۹۶