همدلی از مافیای زباله، و کودکان قربانی آن گزارش می‌‎دهد اخلاق زباله‌ای

همدلی| گروه اجتماعی- «گوشمو بریدن، چون آشغال جمع می‌کردم. با این تیغ‌هایی که سروصورت رو اصلاح می‌کنن، گوشم رو بریدن.» فیلم کات می‌خورد و فیلم دوم پخش می‌شود: «تصادف کردم خوردم به باربند ماشین. بخیه نخورده چند تا پماد دادن که چربش کنم. وقتی اومدن از من فیلم گرفتن و رفتند. همین‌جا ایستاده بودم، دوتایی آمدند، یکی این‌طرفم ایستاد یکی این‌طرف، گفت بگو شهرداری کرده هیچ‌کسی دیگه‌ای هم نبوده. یه سمند داشتند، یکی کچل بود و یکی دیگه مو داشت.»
 این جمله‌ها، صحبت‌های فاروق 13 ساله کودک زباله‌گرد افغانی است که انتشار فیلم بریده شدن گوشش در روز دوشنبه هفته گذشته غوغا به پا کرد، جامعه شوک‌زده‌ای که تقریبا با صحنه آزاردهنده زباله‌گردی کودکان بیگانه نیست، این بار نتوانست ظلم روا شده به این کودک را تاب بیاورد و در فضای مجازی و ... خواهان برخورد با عامل یا عاملان آن شدند و این درخواست آنقدر تکرار شد که واکنش‌های زیادی را در سطح کلان مقام‌های دولتی و شهری را برانگیخت.
 در پی واکنش‌ها به این فیلم حتی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور از وزیر اطلاعات، فرمانده نیروی انتظامی و شهردار تهران خواست تا با فوریت و جدیت مجرم را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند. همچنین الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به این ویدئو به ایسنا گفته بود: من با شهردار منطقه ۳ صحبت کردم و قرار شد که پیگیری‌های لازم را در مورد صحت‌وسقم این ادعا انجام دهد.
پس از گذشت 24 ساعت از انتشار این ویدیوی شوک‌آور«محمدجواد حق‌شناس» عضو شورای شهر تهران با اعلام این‌که کودک مهاجر پیداشده است، در توئیتر خود نوشت: «در پى دستور آقای جهانگیرى براى رسیدگى به ماجراى گوش‌بری در منطقه٣ شهردارى، موضوع با قید فوریت در دستور کار قرار گرفت، این کودک کار (مهاجر افغان)، یافته شد، گوش او سالم بوده حتی بخیه‌اى هم نداشت و مشخصاً یک سفارش خبرسازى به‌قصد تشویش اذهان شهروندان و تخریب شورا و شهردارى بود.»


همچنین مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران که ابتدا در توییتر خود نوشته بود این ویدئو ساختگی است و در ادامه گفته بود: «گوش کودک کار در حادثه‌ای دیگر در شهرری خراش دیده، اما افرادی با صحنه‌سازی با زور و تهدید در جهت القای این بودند که شهرداری گوش وی را بریده و فیلم می‌گیرند... دو نفر موردنظر با استفاده از دوربین‌های اطراف و خودروی آن‌ها شناسایی و بازداشت شدند.» 
این بار با بسیج نیروهای پیمانکاری در منطقه سه نهایتا فاروق ۱۳ساله شناسایی شد و لب به سخن گشود و پرده از سناریوی از پیش طراحی شده‌ای برداشت که پیشتر از هر موضوعی به وجود مافیایی زباله در تهران صحه گذاشت.
وی گفت که نه تنها گوشش توسط عوامل شهرداری بریده نشده، بلکه در یک حادثه رانندگی گوشش به وانت برخورد کرده و فقط دچار یک خراشیدگی شده است! این نوجوان ۱۳ ساله زباله‌گرد در سخنانش گفت که دو مرد با سمند سفید وی را در گوشه خیابان گرفتار کرده و او را مجبور می‌کنند که حرف‌های آنها را تکرار کند و از او فیلم می‌گیرند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند.
همان روز مجید فراهانی عضو شورای شهر در این مورد توضیح داد. وی گفت: «عوامل فاسد مافیای زباله برای منافع مالی خود و القای ترس و نمایش قدرت و حصر فساد، گوش یک کودک محروم و بی‌پناه را بریدند تا اوج خیانت خود را در پیوند با بخشی از بدنه فاسد شهرداری به نمایش بگذارند.» او در توضیح بیشتر نوشته بود: «اگر دیروز گوش یک کودک را بریدند باید بدانیم این مافیا هرروز درآمد زیادی از این کودکان را غارت می‌کنند و شرایط زیست تاسف‌باری برای آن‌ها در گود محمودآباد و ... فراهم کرده‌اند که امیدواریم با دستور ویژه‌ معاون اول رئیس‌جمهور و با همکاری شهرداری تهران زمینه حذف چرخه‌های ناسالم حاکم بهره‌برداری اقتصادی از زباله‌های تهران نیز فراهم شود.» 
مافیای زباله گردها
در بسیاری از کشورهای جهان شهرداری‌ها بابت جمع‌آوری زباله‌های شهروندان که سال‌هاست «طلای کثیف» نامیده می‌شود، به آن‌ها پول پرداخت می‌کنند. بدیهی است که هر چقدر شهری بزرگتر باشد، میزان تولید «طلای کثیف» آن هم بیشتر خواهد بود و در نتیجه کسی که زباله‌های این شهر را جمع‌آوری می‌کند، ثروت بیشتری را هم به دست می‌آورد.
کلانشهر تهران و تنوع تولید زباله در آن توجه جویندگان طلای کثیف را به خود جلب کرده است. روزانه هزاران تن زباله در تهران تولید می‌شود که بخش اعظم آن به دست مافیای زباله می‌افتد و بخش کمی از آن توسط ماموران شهرداری جمع‌آوری می‌شود. مافیای زباله آن قدر قوی شده و نفوذ کردند که سازمان مدیرت پسماند شهرداری تهران از آن‌ها عقب افتاده و با عجز آنان را مافیای زباله خطاب می‌کنند.
ماه گذشته مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از مافیای‌ قوی، جمع‌آوری زباله خشک در تهران خبر داد.« رضا عبدلی» گفت: چون این کار سود زیادی دارد، اگر بخواهیم آن‌ها را ساماندهی‌ کنیم، مقاومت خواهند کرد. گویا شهرداری تهران از رقابت و مقابله با مافیایی که ثروت رها شده در تهران را به جیب می‌زنند، بازمانده است.
به گفته عبدلی، شهرداری تهران ماهانه 9هزار تن زباله از شهر تهران جمع‌آوری می‌کند که سالانه هزینه‌ای معادل 430میلیارد تومان روی دست شهرداری می‌گذارد و در مقابل درآمد شهرداری از تفکیک زباله در سال جاری فقط 30میلیارد تومان است. این در حالی است که  بسیاری از کشورهای جهان با تفکیک زباله و بازیافت آن اقدام به تولید ثروت می‌کنند.
مافیای زباله در حالی دست شهرداری را از خوان زباله کوتاه کرده و از کیسه‌های زباله برای خود کیسه طلا دوخته‌اند که با توجه به مشکلات مالی شهرداری‌ها این ثروت می‌تواند به عنوان یک درآمد پایدار به حساب شهرداری تهران برود تا این شهر را از بلای تراکم‌فروشی و تکیه بر درآمدهای ناپایدار و تمام شدنی نجات دهد.
کودکان زباله‌گرد، قربانیان مافیای زباله در پایتخت
سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برآورد می‌کند که حدود ۳۸درصد زباله‌های پایتخت خشک هستند و شامل مقوا، پلاستیک، شیشه، فلزات، نان خشک و... می‌شوند که همه مواد قابل بازیافت و ارزشمند به شمار می‌روند؛ اما این سود هنگفت به جیب مافیایی سرازیر می‌شود.
مافیای زباله، افراد خود را که اغلب کودکان زیر سن قانونی کار هستند به سطح شهر می‌فرستند تا زباله‌ها را از سطل‌های زباله جمع کنند و در گود‌های جنوب تهران تحویل دهند.
کودکانی که حق و حقوق مشخصی ندارند، تابع هیچ قانون و قاعده‌ای نیستند و براساس سلیقه کارفرمایان با آنان برخورد می‌شود و حتی گاهی مانند فاروق13ساله برای جریحه دار کردن احساسات مردم نیز به کار گرفته می‌شوند.
مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر در واکنش به سوءاستفاده ابزاری از کودک گوش بریده با بیان اینکه وضعیت فعالیت و کار در پسماند و در میان زباله‌ها بسیار سخت است و همه با مشکلات این قشر مطلع هستند، گفت: اتفاقی که برای این کودک افتاد نشان داد که لازم است فرآیند مدیریت پسماند تغییر کند و تا زمانی که فرآیند قبلی یعنی زباله‌گردی وجود داشته باشد، سرمایه‌های مادی و انسانی از بین می‌روند.
وی با بیان اینکه با بسیج نیروهای شهرداری و پیمانکاران پسماند شهرداری، نهایتا فاروق ۱۳ ساله پیدا شد و مشخص شد که کلیپ تهیه شده صحنه‌سازی بوده است، افزود: اساسا نوع برخورد مافیای زباله با کودک کار و دعوای پیمانکاران سبب شده است که مدیریت پسماند در پایتخت با چالش‌های جدی مواجه شود و مردم خواهان آن هستند که این شیوه مدیریت پسماند تغییر کند و حالا با اتفاقی که به تازگی رخ داده است، تغییر این روند به وضوح احساس می‌شود.
در همین رابطه الهام فخاری رئیس کمیته‌ اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرده بود: «وقتی یک تصویر درباره یک کودک زباله‌گرد منتشر می‌شود و رسانه‌ها به آن می‌پردازند، ما چه پاسخی برای آن‌ها داریم که چه زمانی قرار است وضعیت پسماند تهران اصلاح شود. تا زمانی که مافیای زباله وجود دارد نمی‌توان حواشی را برطرف کرد، مافیا و باندهای جمع‌آوری زباله کودکان را پنهان می‌کنند و ما مجبور هستیم در جمع‌آوری زباله تغییر رویه دهیم و نباید این وضعیت ادامه‌ داشته باشد.»