پیش دستی دیپلماتیک ظریف در اسلام آباد

گروه سیاسی: «محمدجوادظریف» به عنوان نخستین دیپلمات بلندپایه پس از انتخابات پاکستان در سفری قریب الوقوع راهی اسلام آباد شده است. وزیرامورخارجه کشورمان ظرف دو روز گذشته دیدارها و مذاکرات فشرده ای با عالی ترین مقامات سیاسی و نظامی پاکستان داشته است. ظریف زمانی به پاکستان سفر می‌کند که کارشناسان معتقدند، گسترش رفت و آمد مقام‌های بلندپایه دو کشور می‌تواند به گسترش روابط دوجانبه و همچنین مقابله با چالش‌های پیش رو در سطح منطقه ای و بین‌المللی کمک کند.
«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران نیز پیش از این، در تماس تلفنی اخیر با عمران خان نیازی نخست وزیر پاکستان ضمن تبریک پیروزی حزب وی در انتخابات سراسری و تصدی سمت نخست وزیری گفت که جمهوری اسلامی ایران از هیچ کوششی برای گسترش روابط دو جانبه فروگذاری نخواهد کرد .
نخست وزیر جدید پاکستان نیز در نخستین نطق تلویزیونی خود خطاب به مردم پاکستان گفت : کشورش خواهان گسترش روابط با همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران است .
به گفته کارشناسان ساخت دو بندر یکی در گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان و دیگری در چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران فرصت تازه ای برای گسترش روابط بین دو کشور فراهم ساخته است به نحوی که مسئولان بلند پایه دو کشور با اعلام خواهرخواندگی دو بندرگاه در حال احداث ، بر گسترش تبادل تجاری در مرزهای مشترک دریایی و زمینی به توافق رسیده اند .


منهای همه خبرهایی که تاکنون منتشر شده است ؛ شایعاتی شنیده شده است که تهران و ریاض از کانال عمران خان مشغول چانه زنی غیر مستقیم هستند. براساس برخی گمانه زنی‌ها ، وزیر امورخارجه عربستان نیز هفته آینده راهی اسلام آباد خواهد شد.
تهدیدات مشترک امنیتی
دیروز(جمعه) وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان دیدار و گفت‌وگو داشت. طرفین در این دیدار در خصوص همکاری‌های نظامی، مقابله با تروریسم، ارتقاء بیشتر همکاری‌ها برای تامین امنیت مرزهای دو کشور و نیز همکاری‌های منطقه ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
جواد ظریف در این دیدار با تمجید از دستاوردهای طرف پاکستانی در مبارزه با تروریسم، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم به عنوان نگرانی مشترک اعلام کرد. ظریف تصریح کرد:«پدیده تروریسم، جهانی و منطقه ای است و ایران حاضر است در این خصوص با پاکستان همکاری کند.»
گفته شده که در این دیدار، در موضوع همکاری مشترک مرزی نیز، با توجه به اینکه دو کشور مرزهای مشترکی حدود یک هزار کیلومتر دارند، در این دیدار در خصوص مبارزه با اشرار و گروه‌های تروریستی و نحوه مبارزه جامعه با تروریسم، تبادل نظر شد.
آرزوی موفقیت رهبری برای عمران خان
ظریف دیروز ظهر با «مخدوم شاه محمود قریشی»  همتای پاکستانی خود هم دیدار داشت. در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان، پاکستان را همسایه ای مهم برای ایران دانست که برای توسعه روابط با آن هیچ محدودیتی ندارد.
وی با اشاره به اینکه هیچ کشور ثالثی نمی تواند بر روابط تهران و اسلام آباد تاثیر منفی بگذارد، بر توسعه و ارتقاء روابط دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه ای و مجامع بین‌المللی و همکاری‌های دو کشور در زمینه تامین امنیت مرزها، همکاری بنادر چابهار و گوادر، بازارهای مرزی، همکاری‌های بانکی، پایه گذاری رژیم تعرفه ای بین دو کشور تاکید کرد.
مخدوم شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور همسایه خواستار رفع هر گونه موانع به منظور تعمیق و گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف شد.
طرفین همچنین بر همکاری و حمایت از مواضع و همکاری‌های دو کشور در موضوعات جهان اسلام تاکید کردند. وزیر امور خارجه کشورمان پس از این دیدار در ضیافت ناهار همتای خود شرکت کرد.
در همین رابطه ، روزنامه نیوز اینترنشنال پاکستان، «محمد فیصل» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای اظهار کرد: «وزیر امور خارجه کشورمان طی این دیدار آرزوی موفقیت رهبری ایران برای عمران خان، نخست وزیر جدید این کشور و دولت او را به مقامات پاکستانی منتقل کرده است.»
دیدار با عمران خان
مهمترین دیدار ظریف در سفر به پاکستان عصر دیروزبا «عمران خان» نخست وزیر آتی این کشور بود. در این دیدار طرفین ضمن اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه و ارتقاء روابط فیمابین ایران و پاکستان در زمینه‌های مختلف مرزی، تجاری، اقتصادی، بر لزوم همکاری‌های نزدیک کشورهای اسلامی در مسائل مربوط به جهان اسلام و منطقه تاکید کردند.
نخست وزیر پاکستان در این دیدار از سرزمین ایران به عنوان گهواره تمدن و پیشرفت مشرق زمین یاد کرد و گفت: گسترش همه جانبه روابط با این کشور برای اسلام آباد بسیار با اهمیت است.
عمران خان با تاکید بر لزوم گسترش روابط دو کشور به ویژه تجارت و اقتصاد، افزود: از هر فرصتی برای بهبود مناسبات همه جانبه با تهران استقبال می کنیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار بر ضرورت همکاری دو کشور همسایه در مقابله با اسلام هراسی تاکید کرد.
ظریف همچنین بر لزوم گسترش روابط دوجانبه به ویژه در زمینه تجارت و اقتصاد تاکید کرد و گفت: لازم است که با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود، از این فرصت‌ها برای توسعه همه جانبه روابط بهره گیری کرد.
وی اضافه کرد: دو کشور ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش مناسبات اقتصادی دارند و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور، مکمل یکدیگر بوده و این ظرفیت‌ها باید از بالقوه به بالفعل تبدیل شود.
ظریف گفت: تجارت و اقتصاد از بخش‌های ملموس روابط دو کشورند و مردم دو کشور انتظار دارند که از این ظرفیت و فرصت، استفاده بهینه شود.
گفتنی است که ظریف (روز پنج شنبه) مدت کوتاهی پس از ورود به اسلام آباد با اسد قیصر، رییس مجلس ملی پاکستان دیدار کرد. بر اساس بیانیه دفتر قیصر، این مقام پاکستانی در گفت و گو با وزیر امور خارجه کشورمان به روابط نزدیک چند ده ساله دو کشور اشاره کرده و بر تحکیم آن تاکید کرده است.
رییس مجلس ملی پاکستان در این دیدار ابراز امیدواری کرد که دو طرف به گسترش تعاملات اقتصادی خود برای افزایش همکاری‌های سودمند مشترک در زمینه تجارت، سرمایه گذاری و انرژی ادامه دهند.