شکست توطئه علیه روسیه و سوریه

وزراي خارجه گروه هفت از روسيه خواستند که به حمايت از بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه پايان دهد.به گزارش دويچه وله، ادعاي حمله شيميايي اخير در سوريه توسط دولت اسد و لزوم تغيير رويکرد روسيه در رابطه با سوريه از محورهاي اصلي گفت‌وگوهاي نشست اين گروه در ايتاليا بود. بعد از وخيم شدن منازعات سوريه غرب قصد دارد ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه را به عدم حمايت از بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه ترغيب کند. بوريس جانسون، وزير خارجه بريتانيا به همتايان خود در نشست دوروزه‌ي ۷ کشور صنعتي جهان (گروه هفت) که در لوکا در توسکاني ايتاليا آغاز شد گفت: پوتين بايد "به واقعيت فرد مستبدي که تحت حمايت گرفته، بي‌پرده بنگرد". وزير خارجه بريتانيا در نشست وزراي خارجه کشورهاي تشکيل‌دهنده‌ي گروه هفت با اشاره به حمله شيميايي اخير به شهر خان شيخون سوريه گفت، پوتين بايد "بفهمد که اسد الان از هر نظر زهرآگين است".زيگمار گابريل، وزير خارجه آلمان، نيز در نشست گروه هفت در ايتاليا از روسيه خواست، از "وفاداري خلل‌ناپذير خود به اسد" دست بردارد. گابريل شامگاه يکشنبه مؤکدا عليه "وخامت نظامي‌بيشتر" اوضاع در سوريه موضع گرفت. او در گفت‌وگو با شبکه دوم آلمان ZDF گفت، همراه با همتايان خود از بريتانيا، فرانسه و ايتاليا قصد دارد رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا را در نشست گروه ۷ متقاعد سازد تا آمريکا به جاي ستيزه بر راه حلي ديپلماتيک تمرکز کند. او گفت: «ما بايد حالا روس‌ها و بسياري ديگر را به پاي ميز مذاکره بياوريم.»در حاشيه نشست گروه هفت آنجلينو آلفانو، وزير خارجه ايتاليا، مقدمات نشستي ويژه در مورد سوريه را نيز فراهم کرد که قرار است در آن وزيران خارجه ترکيه، امارات متحده عربي، عربستان سعودي، اردن و قطر نيز شرکت کنند. رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا نيز روسيه را متهم کرده که مانع اين حمله شيميايي نشده است. با اين حال، او که با شبکه تلويزيوني ABC آمريکا سخن مي‌گفت، به طور مستقيم تقصيري را متوجه روسيه نساخت. او که پس از نشست گروه هفت براي ديداري دوروزه راهي مسکو شده است، رفتار روسيه را "غيرحرفه‌اي" خواند و گفت، اين کشور به سادگي به دام سوريه افتاده است.دولت آلمان به عنوان پيش‌شرط براي راه حل مسالمت‌آميز بحران سوريه باز هم خواستار برکناري بشار اسد شده است. اشتفان زايبرت، سخنگوي دولت آلمان گفته است: «اسد ديگر نمي‌تواند در رأس دولت باقي بماند.» او گفت، راه حلي که ثبات و صلح را به سوريه برمي‌گرداند، با وجود بشار اسد "قابل تصور نيست." کشورهاي گروه 7 که شامل وزاري خارجه کشورهاي کانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن،انگليس و آمريکا است. دولت روسيه هشدار داد در صورت حمله نظامي‌آمريکا به پايگاه‌هاي روسي در سوريه، وارد رويارويي نظامي‌مستقيم با واشنگتن مي‌شود.
تاکييد کاخ سفيد به فشار عليه سوريه
کاخ سفيد روزگذشته تاکيد کرد آمريکا حمله‌هاي جديد به مواضع نيروهاي دولت سوريه را گزينه اي پا برجا براي پاسخ به حمله‌هاي شيميايي احتمالي در اين کشور مي‌داند .شان اسپايسر سخنگوي کاخ سفيد ادعا کرد که در صورتي که شاهد تکرار اينگونه عمليات باشيم ، اقدام‌هاي بعدي را انجام خواهيم داد.نخستين تجاوز مستقيم آمريکا در دوره ترامپ به مواضع ارتش سوريه بامداد جمعه با شليک 59 موشک به پايگاه هوايي شعيرات در استان حمص آغاز شد.اين حمله موشکي بدون مجوز شوراي امنيت سازمان ملل و کنگره‌امريکا و از ناوهاي آمريکايي مستقر در درياي مديترانه و به بهانه حمله شيميايي به خان شيخون در استان ادلب انجام شده است.کاخ سفيد اعلام کرد، دونالد ترامپ در دو تماس تلفني جداگانه با نخست وزير انگليس و صدر اعظم آلمان درباره حمله هوايي آمريکا در سوريه صحبت کرد.به گزارش خبرگزاري رويترز، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا و ترزا مي، نخست‌وزير انگليس و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اظهار داشت، فرصت براي قانع کردن روسيه براي توقف حمايت از نظام سوريه وجود دارد.سخنگوي نخست وزير انگليس اظهار داشت،‌ نخست وزير انگليس و ترامپ توافق کردند فرصتي جهت قانع کردن روسيه درباره اينکه ائتلافش با اسد ديگر به نفع منافع استراتژيکش نيست، فراهم شده است.وي افزود، سفر آتي تيلرسون به روسيه فرصتي براي احراز پيشرفت به سمت راه حل سياسي دائمي‌است.دونالد ترامپ همچنين از ترزا مي‌بابت حمايت‌هايش از حملات هوايي عليه دولت سوريه قدرداني کرده‌اما يکي از سخنگوهاي دولت لندن به گفت‌وگوي تلفني ميان اين دو درباره اقدامات بعدي عليه دولت سوريه اشاره نکرده است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نيز در اين تماس تلفني از ترامپ خواست در راستاي حل سياسي بحران سوريه گام بردارد.مرکل در اين تماس تلفني تاکيد کرد، بايد تحت نظارت سازمان ملل در پي حمله موشکي آمريکا به سوريه هر تلاشي براي گام برداشتن در جهت روند سياسي کرد.وي ادامه داد، همکاري با روسيه به منظور گذار سياسي در سوريه مهم است.در اين تماس تلفني درباره برنامه هسته‌اي کره‌شمالي نيز بحث شد. يک مقام کاخ سفيد اعلام کرد که‌امريکا هيچ مدرکي دال بر اثبات اطلاع قبلي روسيه از حمله شيميايي به شهر خان شيخون سوريه در دست ندارد.
افزايش عمليات نظامي


وزارت دفاع آمريکا فاش کرد، نظام سوريه تصميم گرفته توانمندي‌هاي دفاع هوايي خود را در غرب کشور افزايش دهد.يک مسئول وزارت دفاع آمريکا در گفت‌و گو با شبکه سي ان ان اظهار داشت، اين افزايش توانمندي‌ها در غرب کشور سوريه به معناي آن است که ارتش مي‌تواند تحرکات هوايي در سطوح گسترده را انجام دهد و اين بعد از حمله موشکي اخير آمريکا به پايگاه نظامي‌الشعيرات است.اين مسئول خاطرنشان کرد، نظام سوريه رادارهاي تاثيرگذار خود را در چند منطقه در غرب افزايش داده‌اما شاخص‌هايي مبني بر اين وجود ندارد که اين رادارهاي جديد سوريه متعلق به روسيه باشند.اين اقدامات همزمان با اعلام برخي مقامات آمريکايي شده که گفته‌اند، ارتش آمريکا تدابيري را بعد از اين حمله موشکي در نظر گرفته و دست به تغييرات اندکي در فعاليت‌هاي نظامي‌خود جهت تقويت نيروهاي نظامي‌اش زده است. آمريکا ادعا کرد، در حمله موشکي روز جمعه به پايگاه هوايي سوريه ۲۰ درصد هواپيماهاي فعال سوريه نابود شده يا آسيب ديده است.به گزارش اسکاي نيوز، جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا با تکرار ادعاي واهي درباره استفاده سوريه از سلاح‌ شيميايي اظهار داشت که "سوريه اشتباه خواهد کرد اگر يک بار ديگر از سلاح‌هاي شيميايي استفاده کند."ماتيس مدعي شد که حمله به پايگاه الشعيرات "به خسارت ديدن يا نابودي سايت‌هاي سوخت و مهمات، توانايي‌هاي دفاع هوايي و ۲۰ درصد هواپيماهاي فعال سوريه منجر شد."
سازمان ملل خواستار بقاي اسد  
مشاور نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه اعلام کرد، غرب به خوبي مي‌داند که بدون بشار اسد حل و فصل بحران سوريه ممکن نيست.به گزارش اسپوتنيک، ويتالي نعومکين، مشاور استفان دي‌ميستورا، نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه اعلام کرد که غرب مخالف بقاي بشار اسد در سمت رياست جمهوري سوريه است اما با اين وجود به خوبي مي‌داند که در صورت برکناري اسد از قدرت ادامه روند صلح در سوريه ممکن نيست.وي در گفتگو با شبکه 24 تلويزيون روسيه گفت: رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا هم اعلام کرده که اسد بايد بخشي از روند مذاکرات باشد. آمريکايي‌ها هم مخالف اين مساله نيستند. آن‌ها با بقاي اسد در سمت رياست جمهوري مخالفند و اقدامات وي را محکوم مي‌کنند، اروپايي‌ها هم همين موضع را دارند اما جايگزيني براي اسد در روند صلح وجود ندارد.دراين ميان وبسايت افشاگر ويکي‌ليکس در تازه‌ترين افشاگري خود اعلام کرد که دولت آمريکا از بيش از سه دهه قبل براي براندازي نظام خاندان اسد در سوريه تلاش مي‌کند.اين وب سايت اسناد سري از سازمان اطلاعات آمريکا "سيا" که شامل گزارشي مربوط به سال ۱۹۸۶ را تحت عنوان "سناريوهاي احتمالي که مي‌تواند به برکناري اسد بينجامد" منتشر کرده است.در اين گزارش به‌امکان سوء استفاده از تنش‌هاي طائفه‌اي در سوريه اشاره شده است.سيا در ژانويه گذشته بيش از ۱۱ ميليون سند محرمانه را در پايگاه اينترنتي اين سازمان منتشر کرد که سند منتشر شده توسط ويکي‌ليکس يکي از اين اسناد است و شامل گزارشي درباره سناريوهاي دولت آمريکا براي براندازي نظام سوريه در دوره حافظ اسد، پدر بشار اسد رئيس جمهوري کنوني سوريه است.