آينده را سياه نکنيم

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در نشست خبري با اشاره به در پيش بودن دو انتخابات گفت: حواسمان باشد که انتخابات براي نزديک‌تر شدن ما است. نزديک‌تر شدن احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها. بايد در اين ميان به مردم سخن دقيق بگوييم. دروغ گفته نشود. نبايد به مردم آمار دروغ بدهيم. مخصوصاً دروغي که باعث تأسف، ‌يأس و نااميدي مردم شود.
روحاني با اشاره به افتتاح پروژه‌هاي متعدد انرژي صلح آميز هسته اي گفت: ما در زمينه همه فناوري‌هاي پيشرفته و از جمله فناوري صلح آميز هسته اي بخصوص پس از برجام در مسير پيشرفت هستيم.
رئيس دولت تدبير و اميد با تاکيد بر استفاده و بهره برداري از فضاي بعد از برجام در کشور، گفت: نتيجه ايام انتخابات بايد وحدت، اتحاد، دوستي و اميد بيشتر دوستان به ما باشد و در نتيجه آن شاهد کمتر شدن شکاف و ترس بيشتر دشمنان باشيم و به حول و قوه الهي مردم ما حماسه اي بزرگ خلق خواهند کرد.
رئيس دولت تدبير و اميد با تاکيد بر اينکه‌امسال بايد بيش از پيش بر توليد ملي و اشتغال توجه داشته باشيم، گفت: ابلاغيه‌هايي براي تمامي‌دستگاه‌هاي اجرايي آماده و به آنها واصل شد که برنامه هر دستگاه براي توليد و اشتغال در سال آينده در آن مشخص شده است.


رئيس جمهور در مورد اولويت‌هاي اقتصادي دولت در صورت پيروزي در انتخابات گفت: در حوزه اقتصادي و رفاه مردم و به طور خاص در مورد موضوع يارانه که براي کمک به اقشار آسيب پذير جامعه بوده دولت تلاش کرده برنامه يارانه را در چارچوب قانون اجرا کند و بخشي از يارانه را به حوزه‌هاي پر اهميت از جمله کشاورزي و درمان برده است که به معناي استفاده صحيح از يارانه است.
روحاني با اشاره به وجود افراد آسيب پذيرتر در سطح جامعه و کشور گفت: بهتر است که اقشار آسيب پذير يارانه بيشتري بگيرند و ما براي اين مساله از سال گذشته در حال برنامه ريزي هستيم.
وي گفت: بايد به جايي برسيم که مردم ما به يارانه نقدي نيازمند نباشند اما آيا اين کار در چهار سال به نتيجه مي‌رسد؟ کاري که ما کرديم اين بوده که به جاي اينکه يارانه نقدي را اضافه کنيم آن را به بخش‌هاي ديگر از جمله بخش‌هاي توليدي و خدماتي برديم.
روحاني تصريح کرد: بايد فضا را اميدوارانه کرد. بايد سرمايه جذب شود. به طور مثال تعدادي هواپيما به کشور آمد و به بعضي برخورد، ورود اين هواپيماهاي نو به برخي برخورد. اين درحالي است که ما درسال گذشته تا 4 ميليارد دلار براي گرفتن صندلي هواپيما به شرکت‌هاي خارجي مي‌داديم حالا چه اشکالي داردکه ما خودمان اين هزينه را درکشور دريافت کنيم؟رئيس‌جمهور درخصوص سيستم بانکي گفت: هنوز هم مي‌گويم « والبانک و ما ادراک بانک» ، بانک‌هاي ما درسال 95، 43 درصد بيشتر از سال قبل به مردم تسهيلات دادند که اين رقم خوبي است. آنها 430 هزار ميليارد تومان به مردم تسهيلات دادند. قطعا بانک‌ها کار خوبي در اين راستا انجام دادند اما هنوز نياز به تحول است.
روحاني افزود: در مبارزه با فساد و مبارزه با قاچاق نيز حرکت‌هاي بزرگي را دنبال کرديم ،به طوري که قاچاق 25 ميليارد به 15 ميليارد رسيد و من احتمال مي‌دهم اکنون نيز اين رقم حدو د 10 تا 12 ميليارد باشد و اين يعني قاچاق تقريبا نصف شده که اين حرکت بايد با سرعت بيشتري ادامه پيدا کند.
رييس جمهور درباره واکنش ايران نسبت به حمله موشکي آمريکا به سوريه،‌گفت: ما از ابتدا گفتيم که کشورهاي ديگر از تروريست‌ها در سوريه دفاع نکنند، اما برخي کشورهاي غربي و کشورهاي منطقه از تروريسم حمايت کردند.
وي در مورد تبليغات انتخاباتي در سال 92 مبني بر اينکه مشکلات کشور را 100 روزه حل مي‌کنيم گفت: من کي گفتم مشکلات را 100 روزه حل مي‌کنم؟ گفتم اگر در انتخابات موفق شوم اقدامات 100 روزه اول را اعلام مي‌کنم اما عده‌اي تخريب‌گر گفتند که من اظهار کرده‌ام مشکلات را 100 روزه حل مي‌کنم. فردي که يک‌شبه مشکلات را حل مي‌کرد يک نفر ديگر بود ما نيستيم.رئيس جمهور درباره پيگيري دستگيري مديران کانال‌هاي تلگرامي‌افزود: اين که مردم در کنار لمس بهبود شرايط اقتصادي، آزادي را هم لمس کنند، مهم است. اين کشور،‌کشور مردم سالار ديني است، حالا اينکه يک نفر از يک جناح يا حزبي طرفداري کرده معني ندارد به زندان برود.
وي ادامه داد: يکي از شيوه‌هايي که برخي‌ها به کار مي‌برند و اميدواريم ديگر به کار برده نشود اين است که اگر کسي را شنبه بخواهند احضار کنند، پنجشنبه مي‌برند که دو شبي به قول برخي‌ها آب خنک مستحبي زندان را بخورد. حالا در شب تعطيلات پيش از عيد، عده اي جوان را دستگير کردند، من همان زمان از وزير اطلاعات گزارشي خواستم ايشان براساس اطلاعاتي که داشتند گفتند آنها جرمي‌مرتکب نشده‌اند. الان هم وزير کشور، دادگستري و اطلاعات پيگير اين ماجرا هستند تا به من گزارش دقيقي ارائه دهند.
رييس جمهور در پاسخ به سوالي در مورد سياست‌هاي دولت براي کنترل تورم که باعث ايجاد بحران در نظام بانکي شده است، با بيان اينکه تورم 45 درصد در دولت قبلي به اين خاطر بود که از بانک مرکزي برداشت مي‌کردند، گفت: دولت قبل 43 هزار ميليارد تومان براي مسکن مهر از بانک مرکزي برداشت کرد و با اين کار در جيب مردم دخالت کردند، اما در اين دولت نه تنها از بانک مرکزي برداشتي نداشتيم، بلکه براي اولين بار بدهي‌هاي بانک‌ها را پرداخت کرديم.
رييس جمهور با تاکيد بر اينکه کليد حل مشکلات عقل، تدبير، تلاش و کوشش همگاني است افزود: يکي از مشکلات موضوع هسته اي بود که من کليد آن را مذاکره و تعامل شجاعانه و عزت مندانه با دنيا مي‌دانستم و اين کار انجام گرفت. امروز نيز مشکلات فراواني در کشور داريم که بايد آنها را حل و رفع کنيم. در زمينه اجراي توافق هسته اي همانطور که مقام معظم رهبري گفتند، ما آغازگر نقض برجام نخواهيم بود و ايران هميشه اگر تعهدي کرده پاي آن ايستاده است. اگر طرف مقابل بخواهد توافق هسته اي را برهم بزند قطعا پشيمان مي‌شود.
رييس جمهور در پاسخ به اظهارات بعضي از نامزدهاي انتخابات که وعده افزايش يارانه‌ها را داده‌اند گفت: فضاي انتخابات يک فضاي خاصي است و حرف‌هايي زيادي زده مي‌شود که برخي از آنها حق و برخي از آنها ناحق است و انتقادهاي منصفانه و غير منصفانه بيان مي‌شود، البته همه بايد تلاش کنيم فضاي انتخابات را سالم، درست و اخلاقي نگه داريم.
روحاني با بيان اين‌که اقدامات مردم فريبانه و کارهاي پوپوليستي در شان ملت ما نيست، گفت: حساب و کتاب يارانه اي که پرداخت مي‌شود و محل درآمد آن و ميزان پرداخت آن مشخص است. اين که حراجي يا مزايده نيست که رقم را بالا ببرند و هر کسي قيمتي بگويد.
رئيس جمهور در پاسخ به اين که برخي کارشناسان در ايجاد 700 هزار شغل در اين دولت شک و ترديد دارند، گفت: ما 2 ميليون و 700 هزار بيکار داريم که 400 – 500 هزار نفر هم به آن اضافه شده است،‌زيرا حدود يک ميليون و 200 هزار نفر تقاضاي کار داشته‌اند که فقط 600 هزار نفر آنها توانستند کار پيدا کنند. ما تلاش داريم امسال بالاي 700 هزار شغل خالص ايجاد کنيم که البته درست کردن شغل پايدار هم کار ساده اي نيست.
رئيس‌جمهور در مورد روابط ايران با عربستان گفت: اميدواريم با اعزام زائران ما به خانه خدا روابط بهتر شود و اميدواريم عربستان دست از دخالت در يمن و سوريه که در آستانه صلح پايدار هستند ، بردارد.