برانکو راضی باشد، پول می‌گیرید

در سال‌های اخیر و با پیدایش اسمی به نام سقف قرارداد برای باشگاه‌ها، مدیران فوتبالی و حتی بازیکنان برای دور زدن این قانون راهکارهای مختلفی را پشت سر گذاشتند. برخی از این مدیران میله‌گرد به بازیکنان می‌دادند و برخی دیگر با اهدای خودرو، زمین و خانه سعی می‌کردند قرارداد‌های بازیکنان را به اصطلاح روی سقف قرارداد نگه دارند و کسری رقم مورد درخواست بازیکن مذکور را به شکلی دیگر جبران ‌کنند. این در‌واقع آغازگر عصر جدیدی در فوتبال شد؛ آنجا که سقف قرارداد در‌نظر گرفته شده برای برخی از بازیکنان تبدیل به کف قرارداد شد و در روزهایی که رقم ۳۵۰ میلیون تومان برای سقف قرارداد بازیکنان در‌نظر گرفته می‌شد شاهد قراردادهای حدود ۸۰۰ میلیون تومان بازیکنان بودیم. این بدعت خطرناک برای دور زدن قانون در روز روشن، در این سال‌ها روند پیشرفته‌ای به خود گرفته و در این روزها شاهد نمونه‌های پیشرفته‌تر آن هستیم. در این بین باشگاه پرسپولیس روند جالب یا شاید عجیبی را در پیش گرفته که به احتمال زیاد صدای آن در آینده در خواهد آمد.

پرداخت پول به شرط رضایت مربی! در اقدامی عجیب از سوی مدیران باشگاه پرسپولیس، بندی در قرارداد بازیکنان این تیم گنجانده شده مبنی‌بر رضایت سرمربی از بازیکن! به این معنی که اگر مربی از فلان بازیکن راضی باشد رقمی که در قرارداد به آن اشاره شده به حساب بازیکن واریز می‌شود. این بند کاملا فرمالیته و من‌در‌آوردی است چراکه مشخص نیست نمونه چنین بند عجیبی را در سایر تیم‌های ایرانی و حتی بین‌المللی می‌توان دید یا نه. در حالی این بند عجیب در قرارداد برخی از بازیکنان پرسپولیس گنجانده شده که کاملا مشخص است وقتی یک مربی بازیکنی را به میدان می‌فرستد قطعا از او راضی است و شاید به‌ندرت در دنیای فوتبال نمونه‌ای را شاهد باشیم که یک مربی از بازیکنش راضی نباشد اما به اجبار آن بازیکن را به زمین بفرستد. در این شرایط باید دید آیا مدیران پرسپولیس برای پرداخت پول به بازیکنان‌شان به مربی تیم برای اعلام رضایت از بازیکنان مورد اشاره رجوع می‌کنند یا نه.

بندی برای بازیکنان خاص سوال اینجاست که اگر مربی تیم به هر دلیلی از بازیکنی ابراز نارضایتی کند در این صورت تکلیف این بند جنجالی در قرارداد بازیکنان چه می‌شود؟ آیا بازیکنان راضی به نگرفتن این پول تنها به‌خاطر نظر منفی سرمربی تیم خود اکتفا خواهند کرد یا باید شاهد به راه افتادن جنجال جدید در این باشگاه باشیم؟ از شواهد موجود این‌طور به‌نظر می‌رسد که مدیران سابق پرسپولیس برای عقد قرارداد با بازیکنان این تیم دست به هر کاری زده‌اند و این در حالی است که آنها همواره مدعی بوده‌اند که مدیریت اصولی در این تیم انجام دادند. نکته جالب اینجاست که این بند جنجالی برای تنها برخی از بازیکنان در‌نظر گرفته شده و همه بازیکنان پرسپولیس از این بند متمم استفاده نمی‌کنند که می‌تواند مدتی بعد باعث درآمدن صدای برخی از نفرات پرسپولیس شود. توجیه یک منبع آگاه در باشگاه در این بین یکی از مسئولان باشگاه پرسپولیس که نمی‌خواست نامش فاش شود صحبت‌هایی با «فرهیختگان» انجام داد. او درخصوص این بند جنجالی می‌گوید: «به هر حال بازار فوتبال ایران این روزها از بازار رقابت اصولی خارج شده و برخی از باشگاه‌ها با پیشنهادهای نجومی و با استفاده از برخی از رانت‌ها اقدام به جذب بازیکنان مد‌نظر خود می‌کنند. باشگاه پرسپولیس هم برای عقب نماندن از این بازار باید راهکارهایی انجام می‌داد. البته این بند که در قرارداد برخی از بازیکنان وجود دارد غیر‌قانونی نیست چراکه ما برای پرداخت این بند قطعا از نظر سرمربی تیم استفاده خواهیم کرد. این‌طور نیست که بدون هماهنگی با کادرفنی این پول را بپردازیم. این را هم اضافه کنم که این بند نه‌تنها جنجالی و برای دور زدن قانون نیست بلکه راهکاری است که باشگاه در‌نظر گرفته تا بازیکنان از نظر انضباط و مسائل فنی کاملا در اختیار سرمربی تیم باشند و این‌طور نیست که بگوییم قصد دور زدن قانون را داشتیم.»