خداحافظ «آقاي بازيگر»


عزت‌ا... انتظامي‌آقاي بازيگر سينماي ايران که مدت‌ها دچار کسالت بود، صبح ديروز جمعه ۲۶ مرداد بر اثر ايست قلبي در سن ۹۴ سالگي دار فاني را وداع گفت. به گزارش خبرآنلاين، عزت ا... انتظامي‌بازيگر پيشکسوت سينما و تئاتر که سال‌ها در اين حوزه فعاليت کرد و به عنوان آقاي بازيگر شناخته مي‌شد، صبح امروز در بيمارستان باهنر تهران در سن ۹۴ سالگي درگذشت.
زندگي هنري
انتظامي‌که متولد سال 1303 در محله سنگلج تهران بود، فعاليت هنري خود را با پيش پرده خواني در لاله زار آغاز کرد و سپس با بازي در فيلم «واريته بهاري» به کارگرداني پرويز خطيبي پا به عرصه سينما گذاشت.
بازي در فيلم «گاو» داريوش مهرجويي گام ديگر انتظامي‌براي آغاز فعاليت حرفه‌اي در سينما بود. «آقاي‌هالو»، «اجاره نشين‌ها»، «پستچي»، «دايره مينا» و «بانو» ساير فيلم‌هايي هستند که اين هنرمند در آن با مهرجويي همکاري داشته است.انتظامي‌نخستين بازيگر سينماي ايران به شمار مي‌آيد که موفق به دريافت يک جايزه بين‌المللي شد. او براي بازي در فيلم «گاو» جايزه هوگو نقره‌اي جشنواره فيلم شيکاگو را از آن خود کرد.«حاجي‌واشنگتن»، «خانه عنکبوت»، «شير سنگي»، «هامون»، «روز فرشته»، «روز واقعه»، «روسري آبي» و «ديوانه‌اي از قفس پريد» از ديگر آثار شاخص اين هنرمند است که از او به يادگار مانده است.او در نزديک به 15 فيلم قبل از انقلاب و حدود 40 فيلم سينمايي بلند بعد از انقلاب به ايفاي نقش پرداخت خود دارد و «راه آبي ابريشم» به کارگرداني محمد بزرگ‌نيا آخرين اثر سينمايي بود که در آن بازي کرد. آقاي بازيگر سينما در تلويزيون هم فعاليت داشته است و بازي او در سريال خاطره انگيز «هزاردستان» به کارگرداني علي حاتمي‌ماندگار شده است.


واکنش هنرمندان به درگذشت عزت ا... انتظامي
بازيگران ، خوانندگان و چهره‌هاي مشهور هنري درگذشت استاد عزت ا... انتظامي‌را در اينستاگرام خود تسليت گفتند.
محسن تنابنده:مانا و ماندگار خواهي بود عزت سينماي ايران
مرجانه گلچين: پروازتان مبارک عزت سينماي ايران، دلمان برايتان تنگ خواهد شد.
الهام پاوه نژاد: ... بابا عزٌت جان بسيار دلتنگت خواهيم شد... بسيار....
شهره سلطاني:...آسوده بخوابيد استاد انتظامي‌عزيزم اينجا ديگر جاي زندگي نيست
ليلا بلوکات: تسليت به سينماي ايران ،تسليت به مردم ايران ،تسليت به خانواده استاد و تسليت ....
علي دايي: ياد عزت ا... خان انتظامي‌براي هميشه به نيکنامي‌در اين سرزمين باقي خواهد ماند.