وقتی تصمیم‌‌های فوتبال ایران روی سکوها گرفته می‌شود

این روزها نبرد لیدرها بر سکو‌ها علیه باشگاه، فوتبال ایران را به سه قسمت تبدیل کرده است تا تیم‌ها سوای بر رقیب، با سکوها نیز در حین 90 دقیقه بجنگند.
در فوتبال ایران به وضوح دیده می‌شود که لیدرها حتی بازیکنان را جابه‌جا می‌کنند، آنها را از ترکیب تیم خارج و بعضا نقل‌و‌انتقال می‌دهند. قدرت یک مدیر‌عامل از آنها کمتر است، این فاجعه بزرگ را باید چگونه حل کرد. اصلا به حضور لیدرها بر سکوها چه نیازی است. سال‌هاست که هواداران دو تیم شعارهای خود را به صورت خودجوش می‌سازند و می‌سرایند، آیا آنها هزینه قصیده‌های ویرانی را دریافت می‌کنند یا بابت ذوق هنری چاله‌میدانی‌شان در این جایگاه قرار دارند؟
مصاحبه جنجالی حسین ماهینی بعد از بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان و حمله کاپیتان دوم پرسپولیس به مدیر کانون هواداران این باشگاه و برخی لیدر‌ها باعث شد زخم کهنه‌ای در فوتبال ایران سر باز کند.
البته که شنبه گذشته آشتی‌کنان صوری بین ماهینی، حسینی و رییس کانون هواداران پرسپولیس در محل تمرین این تیم صورت گرفت، اما واقعیت چیز دیگری است. وقتی شما به فیلم این آشتی‌کنان خنده‌دار نگاه کنید متوجه می‌شوید که سیدجلال حسینی بعد از گرفتن عکس زوری با رییس کانون هواداران پرسپولیس و گرشاسبی، بدون اینکه با این شخص دست دهد و روبوسی کند از این مراسم زوری فرار می‌کند.


در کل، فوتبال عجیب و غریبی داریم؛ فوتبالی که در آن به جای اینکه سرمربی و مدیر تصمیم‌گیرنده باشند عده‌ای بوقچی برای آن تصمیم می‌گیرند؛ فوتبالی که تصمیماتش به جای اتاق‌های مدیریتی، روی سکو‌ها گرفته می‌شود.
اگر به ۱۰، ۱۵ سال قبل برگردیم می‌بینیم که نوع هواداری و لیدری در فوتبال ایران فرق کرده است. قبلا سردسته مشوقان یک تیم مسوول تشویق تیم و کنترل سکو‌ها بود و کار دیگری انجام نمی‌داد، اما الان لیدر‌ها و روسای کانون‌های هواداران به شکل عجیبی ادعای قدرت می‌کنند.
به نوشته میزان، درست از زمانی که فضای مجازی پا گرفته این جماعت هم به واسطه برخی ارتباط‌ها با هواداران قدرت گرفتند و برای خود ارتش مجازی ساختند. مسوولیت لیدرهای فوتبال ایران از تشویق کردن تیم به انجام امور مدیریتی، رفت و آمد متعدد به باشگاه‌ها و انجام اموری دیگر تبدیل شده است. در این بین مدیران فوتبال ایران هم به خاطر اینکه محبوب سکو‌ها باشند و شعاری علیه خود نشنوند به راحتی به این جماعت بوق به دست باج می‌دهند.
چیزی که مشخص است، این است که به خاطر ندانم‌کاری‌های مدیران پیشین فوتبال ایران عده‌ای بوقچی در این فوتبال همه‌کاره شده‌اند. کار به جایی رسیده که دعوا‌های این جماعت به تیم هم سرایت پیدا می‌کند و اثرات آن را می‌شود به خوبی در تیم‌ها دید. بوقچی‌ها از تشویق تیم به جابه‌جایی بازیکن و تعیین مدیر و مربی رسیده‌اند. در این شرایط می‌طلبد که وضعیت لیدر‌ها دوباره بررسی شود و این جماعت که بعضا زحمتکش هم هستند به همان کار اصلی خود یعنی تشویق تیم‌ها و بازیکنان برگردند.
لیدر جنجالی پرسپولیس
نام عباس اسماعیل‌بیگی، رییس کانون هواداران و کارمند باشگاه پرسپولیس و مدیر وبلاگ سکوی سرخ در سال‌های اخیر با جنجال همراه بوده و شنبه گذشته هم حسین ماهینی کاپیتان دوم پرسپولیس او را مقصر اتفاقات ورزشگاه غدیر اهواز در بازی فولاد خوزستان و پرسپولیس تهران دانست. دیگر بازیکنان هم از اظهارات حسین ماهینی حمایت کردند اما خود اسماعیل‌بیگی آنها را تکذیب کرده و برای این اظهارات مدرک خواسته است. حسین ماهینی همچنین نام چند بازیکن پرسپولیس را برده که گرفتار هجمه و بلای لیدر پرسپولیس شده‌اند. او البته پیشتر هم از لیدر پرسپولیس انتقاد کرده بود.
لیدر جوان پرسپولیس حداقل از سال ١٣٨٩ با برخی بازیکنان پرسپولیس مساله پیدا کرده است. در سال ١٣٨٩ احمدرضا عابدزاده به دلیل درگیری با اسماعیل‌بیگی به کلانتری رفت چون آقای اسماعیل‌بیگی از او سیلی‌های پشت سر هم خورده بود. عابدزاده گفته بود که اسماعیل‌بیگی به او فحاشی کرده بود و او هم او را زده بود. دو طرف از هم شکایت کردند و در نهایت هم در کلانتری و دادسرا کار با وساطت حل‌وفصل ‌شد.
علی دایی چند هفته قبل از استعفایش از سرمربیگری پرسپولیس در برنامه نود گفته بود که از حبیب کاشانی مدیر‌عامل وقت پرپسپولیس خواسته بود او را اخراج کند. دایی حتی از درگیری فیزیکی با لیدر پرسپولیس هم صحبت کرد. او مدعی شد اسماعیل‌بیگی دکه مطبوعات گرفته و سایت دارد. مدتی بعد اسماعیل‌بیگی به همین دلیل از علی دایی شکایت کرد.
هفتم فروردین ۱۳۹۳ رسانه‌های ایران نوشتند که عباس اسماعیل‌بیگی یکی از لیدرهای باشگاه پرسپولیس را نیروی انتظامی دستگیر کرده است: ظاهرا برخی مسائل رخ داده در فصل گذشته و پیگیری قضایی آن باعث این دستگیری شده است. محمد پنجعلی سرپرست تیم پرسپولیس پیگیری این مساله را انجام داد و سرانجام این لیدر آزاد شد. عباس اسماعیل‌بیگی لیدر تیم ‌ملی فوتبال ایران هم هست و در جام‌جهانی روسیه هم حضور داشت. او خود می‌گوید به همراه تیم ملی ایران به بیش از ٢٢ کشور دنیا سفر کرده است.
فنونی‌زاده: فقط مانده بوقچی‌ها تیم را ارنج کنند
در این راستا مرتضی فنونی‌زاده درباره حاشیه پیش آمده بین بازیکنان پرسپولیس و برخی بوقچی‌های این باشگاه گفت: اتفاق بسیار تلخی است که نشان می‌دهد چه ‌کسانی در این فوتبال جولان می‌دهند و برای فوتبال خط و مشی تعیین می‌کنند.
پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس اظهار کرد: وقتی در این فوتبال، بوقچی به صورت علی دایی مشت زد و هیچ اقدامی از سوی مدیران نیفتاد باید فکر این روزها را هم می‌کردیم. آقایان بدون اینکه اجازه بگیرند وارد دفتر مدیر باشگاه می‌شوند و در خصوصی‌ترین جلسات حضور دارند. بوقچی جایگاهش مشخص است. او باید هواداران را به هیجان آورد تا بازیکن هم در زمین بازی انگیزه پیدا کند.
وی درباره صحبت‌های حسین ماهینی که رییس کانون هواداران پرسپولیس را مقصر از دست دادن دو امتیاز بازی با استقلال خوزستان عنوان کرد اظهار داشت: نمی‌دانم داخل پرسپولیس چه خبر است، اما مدیریت پرسپولیس باید هرچه سریع‌تر ورود کند و مانع از اتفاقات بدتر شود. بوقچی‌ها تنها مانده ارنج تیم را مشخص کنند. آنها به راحتی بازیکنانی که رفیق‌شان شده‌اند را به تیم محبوب خود می‌آورند. موجودیت آنها در شرایط فعلی به ضرر فوتبال ایران است.