شورای شهر تهران درصدد مقابله با تجارت قبر

مجید پروکار
قیمت قبر و خدمات در بهشت زهرا(س) در این چند وقت اخیر و صحبت‌ها در رابطه با گرانی و فروش قبرهای چندصد میلیون تومانی چندی است که مورد بحث و حتی اعتراض بسیاری قرار گرفته است.
درحالیکه مسئولان قیمت قبر بالای 15 میلیون تومان در بهشت زهرا را رد می‌کنند اما در همین قبرستان پول‌های نجومی برای قبر رد و بدل می‌شود و فروشندگان راه کارهای قانونی برای واگذاری پیش روی مشتریان می‌گذارند.خانه آخرت برای تهرانی‌ها متناسب با نرخ تورم و افزایش قیمت زمین و مسکن تصاعدی می‌شود.
سالانه حدود 56 هزار تهرانی با دنیا وداع می‌کنند و به دیار باقی کوچ می‌کنند. البته این میانگین آمارهای سه سال اخیر است. بزرگترین آرامستان تهران نیز همچنان بهشت زهرا در کنار اتوبان تهران – قم است که میزبان کسانی است که از دنیا میروند.


به نظر می‌رسد بهشت زهرا نیز در سال‌های اخیر و با تغییر الگوهای رفتاری در زندگی شهروندان به سبک و سیاق جدید بالا شهر و پایین شهر دارد و برخی ترجیح می‌دهند به هر نحو شده قبرهایی با موقعیت بهتر برای خود یا عزیزان شان در نظر بگیرند. قیمت‌های نجومی برای قبر در چند سال گذشته بیشتر در گزارش‌هایی مربوط به مرقد امامزاده‌ها بود ولی جدیداً در بهشت زهرا صحبت از قبرهایی با قیمت‌های نجومی می‌شود.
آگهی‌هایی که در فضای مجازی و حتی در برخی از املاک فروشی‌ها به چشم می‌خورند گویای رونق گرفتن بازار سیاهی است که عده‌ای به فکر سودجویی از قبرفروشی در بهشت زهرا هستند.
هرچند سعید خال، مدیرعامل بهشت زهرا وجود قیمت‌های نجومی برای قبرها را تکذیب کرده ولی گشت و‌گذاری در بازار سیاه قبرفروشی نشان از وجود چنین قیمت‌هایی دارد.
خال اظهار داشته: در طول تاریخ 47 سال بهشت زهرا تا کنون گران‌ترین قیمت قبر در بهشت زهرا 15 میلیون تومان آن هم در قطعات 1 تا110 بوده که قدمت آنها بیش از 30 سال است. هرگونه خرید و فروش قبر در بهشت زهرا ممنوع است، برخی اعلام کردند که ما قبر 500 میلیونی داریم که اصلاً اینطور نیست و از اساس این موضوع کذب است. هر کس یک قبر نجومی در بهشت زهرا معرفی می‌کند 4 برابر قیمت آن جایزه می‌گیرد.
فارس می‌نویسد: علی‌رغم ممنوعیت خرید و فروش قبر در بهشت زهرا، تماس با آگهی دهندگان نشان داد که این افراد به روش‌های خاص دست به چنین اقداماتی می‌زنند. یکی از فروشندگان قبر میگوید: در قطعه 10 در طبقه سوم قبر به قیمت 13 میلیون به فروش می‌رسد.
این فروشنده نیز بر ممنوعیت خرید و فروش قبر تاکید داشت ولی از یکی از روش‌های معاملاتی قبر رونمایی کرد. وی در خصوص نقل و انتقال قبر گفت: در بهشت‌زهرا نقل و انتقال ممنوع است ولی من داخل محضر به صورت رسمی قبر را به شما هدیه می‌کنم و به این ترتیب دیگر مشکلی وجود ندارد.
یکی دیگر از فروشندگان قبر نیز می‌گوید: قبر ما سه طبقه است اگر هر سه طبقه را بخواهید 400 میلیون تومان قیمت آن است البته بنده دلال نیستم از سر ناچاری قبرها را می‌فروشم اما اجازه دهید یک قبر دیگر هم دارم که یک طبقه آن پدرم و در طبقه دیگر آن برادرم دفن است، یک طبقه آن را به قیمت 17 میلیون تومان می‌فروشم.
وی با تاکید بر اینکه در محضر نقل و انتقال را انجام داده و وکالت تام می‌دهم، گفت: شما می‌توانید آنجا خود را دخترخاله بنده معرفی کنید سازمان بهشت زهرا هم قبول می‌کند چرا که ما می‌توانیم به بستگان این قبر را واگذار کنیم.
یکی دیگر از فروشندگان هم گفت: یک قطعه قبر ویلایی دارم در قطعه یک بهشت‌زهرا که از قطعات قدیمی است، قبلاً به اینجا بلوک می‌گفتند، قبرها همه یک طبقه است البته شهرداری اجازه دفن سه طبقه می‌دهد قیمت هم حدود 400 تا 450 تومان است.
وی با بیان اینکه شما یک قبر می‌خرید ولی سه مرده آنجا دفن می‌کنید، گفت:« چون بهشت زهرا اجازه خرید و فروش نمی‌دهد به صورت محضری معامله می‌کنیم سپس شما را به بهشت زهرا می‌برم و آنجا این قبر را به شما وقف می‌کنم البته باید مبلغ یک میلیون و 16 هزار یا یک میلیون و 600 هزار به بهشت‌زهرا بدهم، مطمئن باشید این قبر تضمینی است اصلاً نگران نباشید.
این فروشنده با بیان اینکه شما می‌توانید با شماره‌ای که به شما می‌دهم تماس بگیرید و در مورد نقل و انتقال صحبت کنید، گفت: یکی از بستگان ما در بخش پذیرش بهشت‌زهرا است به من زنگ زد و گفت اگر این قبر را نفروشم تا دو سال دیگر بهشت‌زهرا آنجا را تخلیه می‌کند چرا که بالغ بر 50 سال قدمت دارد.
وی با بیان اینکه حاضرم این قبر را 300 میلیون تومان هم بفروشم گفت: نمی‌خواهم دست بهشت‌زهرا برسد اگر قرار است پولی برسد به ما برسد.
این فرد در خصوص قیمت قبر در قطعه 23 گفت: چون این قطعه روبروی قطعه شهداست بالغ بر 600 میلیون تومان قیمت آن است.
به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری بر روی خانه آخرت در تهران به یک سرمایه‌گذاری کم ریسک تبدیل شده که واسطه‌ها و دلالان در این بین برای سودجویی قیمت‌ها را تعیین و بالا و پایین می‌کنند. وجود تقاضا در این بازار سیاه باعث شده تا عرضه نیز وجود داشته باشد و افزایش تقاضا منجر به بالا رفتن قیمت‌ها و دست باز واسطه‌ها برای تعیین نرخ قبر شود.
تصویب طرح تخفیف خدمات در سازمان بهشت زهرا(س)
براساس این گزارش، اعضای شورای اسلامی شهر تهران به طرح دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های خدمات سازمان بهشت زهرا (س) رای دادند.
دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های خدمات سازمان بهشت زهرا(س) توسط اعضای شورای اسلامی شهر تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نهایتا اعضای شورا با دو رای مخالف و 15 رای موافق به کلیات این طرح رای مثبت داده‌اند.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) که در جلسه حضور داشت در تشریح جزئیات این دستورالعمل گفت: بی‌تردید به موجب این لایحه شفافیت در هزینه‌های خدمات ارائه شده توسط سازمان بهشت زهرا (س) محقق خواهد شد و شایعاتی همچون فروش قبرهای چند صد میلیونی و سایر ابهامات در بهای خدمات این سازمان به طور کلی برطرف خواهد شد.
وی افزود: به موجب این لایحه حتی افرادی که بضاعت مالی نداشته باشند علاوه بر یک طبقه قبری که به تمامی شهروندان در سازمان بهشت زهرا (س) اهداء می‌شود بهای سایر خدمات نیز برای این افراد می‌تواند تا 12 قسط تقسیط شود و اگر در زمان سررسید اقساط نیز توانایی پرداخت این هزینه‌ها را نداشته باشند این هزینه از آنها اخذ نمی‌شود.
تخفیف بهای خدمات بهشت زهرا (س) با ارائه معرفی نامه از کمیته امداد و بهزیستی
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با 9 رای موافق و شش رای مخالف با تغییر ماده 2 لایحه دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های سازمان بهشت زهرا (س) و اعمال تخفیف هزینه‌های بهشت زهرا (س) منوط به ارائه معرفی نامه از کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی موافقت کردند.
اعضای شورای شهر تهران در بررسی این لایحه تبصره‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده‌اند و نهایتا با تغییر و حذف برخی از مواد این لایحه، موافقت کردند.
سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: دستورالعمل نحوه تخفیف خدمات قابل ارائه در سازمان بهشت زهرا(س) در شورای شهر تهران با اصلاحات اعضای شورا به تصویب رسید.
نایب رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: دستور دوم طرح الزام شهرداری تهران به ارائه گزارش از میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت‌های امدادی شهر تهران بود که به کمیسیون سلامت ارجاع داده شده بود و کمیسیون سلامت با توجه به مصوبات موازی که وجود داشت، این طرح را رد و کمیسیون عمران هم این طرح را بررسی کرده و به دلیل مصوبات موازی با آن مخالفت کرده بود.
حسن خلیل آبادی در جریان بررسی این لایحه گفت: باید خود سازمان بهشت زهرا (س) نیز در شرایط خاص و در جهت آرامش شهروندان داغ دیده بتواند تصمیم‌گیری لازم را اتخاذ کند.
بهاره آروین نیز در جریان بررسی این لایحه گفت: باید موارد خاص عنوان شده در این لایحه معیار مناسبی برای تشخیص داشته باشد. لذا ماده 3 این لایحه آئین‌نامه نیست بلکه اعطای اختیار به رئیس سازمان بهشت زهرا (س) است. لذا ما باید معیارهای این موضوع را به صورت دقیق مشخص کنیم.
نهایتا اعضای شورای اسلامی شهر تهران با 14 رای موافق با حذف ماده 3 این لایحه در خصوص عدم تقسیط بهای خدمات از افرادی که بضاعت مالی پرداخت هزینه‌ها را ندارند، موافقت کرد. همچنین اعضای شورای شهر تهران در خصوص ماده 2 این لایحه که در آن عنوان شده بود مرجع تشخیص جهت تصمیم‌گیری و احراز شرایط متوفیان مستمند، بی‌سرپرست، کم بضاعت، مجهول الهویه و سایر نیازمندان و موارد خاص با ذکر مصداق تخفیف یا تقسیط‌شان با ارائه معرفی‌نامه از دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی مرتبط همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و... و همچنین تایید مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) است را تغییر داده و ارائه تخفیف را تنها به ارائه معرفی نامه از کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی منوط کردند.
حداکثر قیمت قبر در بهشت زهرا 16 میلیون تومان
به گفته سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا حداکثر قیمت قبر در بهشت زهرا 16 میلیون تومان است.
سعید خال، با تاکید بر اینکه هر یک از شهروندان تهرانی در بهشت زهرا یک طبقه قبر به صورت رایگان دریافت می‌کنند، گفت: با توجه به آخرین لایحه‌ای که در شورای اسلامی شهر تهران درباره تعیین نرخ بهای خدمات به تصویب رسید، حداقل قیمت قبر در بهشت زهرا (س) به صورت رایگان و حداکثر قیمت قبر در قطعات قدیمی سازمان که بیش از 45 سال از عمر آن گذشته، حداکثر 16 میلیون تعیین شده است.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در تشریح آخرین جزییات دو لایحه دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا (س) که کلیات آن به تصویب رسید و اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا (س) که مفاد آن به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید، گفت: هر دو لایحه با دقت نظر اعضای شورا در کمیسیون‌های تخصصی مورد بحث و بررسی کارشناسانه قرار گرفت تا گامی در جهت شفاف‌سازی و همچنین رفاه حال خانواده‌های متالم و داغدار و بویژه کم بضاعت برداشته شود.
وی افزود: در سال 1396 سازمان بهشت زهرا (س) حدود 22500 قبر رایگان به شهروندان اهدا کرده است و با تصویب لایحه تعیین بهای خدمات در بهشت زهرا (س) علاوه بر ایجاد شفافیت، خط بطلانی بر شایعه‌های قبر نجومی و قبر میلیاردی و... نیز بود و برای تمامی شهروندان روشن کرد که امروز در این سازمان حداقل قیمت قبر در بهشت زهرا (س) به صورت رایگان و حداکثر قیمت قبر در قطعات قدیمی سازمان که بیش از 45 سال از عمر آن گذشته حداکثر 16 میلیون است و بنابراین هیچ گونه افزایش قیمتی در زمینه قیمت قبور نداشته و صرفا شرایط و تسهیلات برای افراد کم بضاعت تسهیل خواهد شد.
وی افزود: تصویب این لوایح یکی از اقدامات مهم و شایسته و قابل توجه شورای اسلامی شهر تهران بود که برای چند سال روند آن در شورای قبلی متوقف شده بود. در حوزه خدمات سازمان بهشت زهرا (س) برای اولین بار به صورت شفاف قیمت خدمات به تصویب رسیده است که در این خصوص قیمت‌های سایر شهرستان‌های کشور در نظر گرفته شده و حتی در قیاس با شهرستان‌های کشور قیمتهای تهران بسیار مناسب است تا افراد نیازمند در مراجعه به این سازمان دچار مشکل نشوند.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) درباره اهدا یک طبقه قبر رایگان از سه طبقه و سرانجام دو طبقه دیگر برای هریک از شهروندان تهرانی تاکید کرد: شرایطی فراهم شد تا مردم عزیز و شریف و مراجعین داغدار بتوانند از خدماتی که در جهت رفاه حال آنها در نظر گرفته شده، استفاده کنند. به موجب این لایحه کماکان یک طبقه قبر در سازمان بهشت زهرا(س) به صورت رایگان اختصاص می‌یابد و هر شهروند که به سازمان بهشت زهرا (س) مراجعه کند از سه طبقه قبر، یک طبقه را بصورت رایگان دریافت می‌کند و دو طبقه باقی مانده خالی را به صورت یارانه‌ای با قیمت یک میلیون تومان دریافت خواهد کرد و حتی اگر کسی توان پرداخت همین مبلغ و یا مبلغ اندک خدمات شستشو، تکفین و تدفین را هم نداشته باشد، به موجب این لایحه، سازمان بهشت زهرا (س) می‌تواند تا 12 قسط آن را تقسیط کند و اگر در زمان موعد پرداخت توانایی پرداخت را نداشته باشد، از آن شهروند این هزینه دریافت نمی‌شود.
تکذیب آگهی فروش قبرهای لاکچری
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س)، فروش قبرهای چندصد میلیون تومانی را تکذیب کرد و گفت: آگهی‌های سایت دیوار را کاملا تکذیب کرده‌ایم چرا که این آگهی‌ها صحت ندارد و به سرانجام نمی‌رسد و از شهروندان تقاضا می‌کنیم که فریب افراد سودجو را نخورند.
سعید خال، درخصوص قیمت چندصد میلیونی قبر گفت: در آگهی‌های سایت دیوار محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید تماس بگیرید و آگهی مورد نظر خود را در این سایت درج کنید و مسئولیت قانونی با آگهی دهنده است و سایت دیوار هیچ مسئولیتی درباره صحت آگهی‌ها ندارد.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با تاکید بر اینکه فروش و واگذاری قبرها با قیمت‌های چندصد میلیون تومانی دروغ است و صحت ندارد، خاطرنشان کرد: مکاتباتی با سایت دیوار انجام داده‌ایم و اعتراض کرده‌ایم و سایت دیوار نیز پاسخ داده است.
خال با بیان اینکه وقتی کالایی را خریداری می‌کنید بابت آن سندی دریافت می‌کنید این سند رسمی نیز باید امضاء شود تا وجاهت قانونی داشته باشد، توضیح داد: در سند رسمی قبر که ارائه می‌کنیم همه توضیحات داده شده است و می‌نویسیم حق انتفاع از قبر را به شما واگذار می‌کنیم.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) درباره اهدا یک طبقه قبر رایگان از سه طبقه و سرانجام دو طبقه دیگر برای هریک از شهروندان تهرانی نیز گفت: شرایطی فراهم شده است تا مراجعین داغدار بتوانند از خدماتی که در جهت رفاه حال آنها در نظر گرفته شده، استفاده کنند.
خال افزود: در قطعات یک تا 110 بهشت زهرا، قبر خالی داشته باشیم، قبر را و اگر کسی بخواهد قبر را بفروشد ابتدا باید به سازمان بهشت زهرا منتقل کند و مراحل بعدی فروش قبر را این سازمان پیگیری می‌کند.
حق انتفاع قبر بدون اجازه مالک قابل هبه و بخشش نیست
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تصریح کرد: برخی مدعی شده‌اند که قبر را در محضر هبه می‌کنند درحالی که حق انتفاع قابل هبه کردن و بخشش نیست.
خال تاکید کرد: حق انتفاع به معنای آن است که محضر از فروشنده قبرمی خواهد تا از مالک قبرها که سازمان بهشت زهرا (س) می‌باشد، اجازه کتبی بیاورد درحالیکه این سازمان تا کنون به کسی مجوز فروش نداده است.
وی در ادامه با اشاره به تصویب دو لایحه دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا (س)، اظهارداشت: در حوزه خدمات سازمان بهشت زهرا (س) برای اولین بار به صورت شفاف قیمت خدمات به تصویب رسیده است که در این خصوص قیمت‌های سایر شهرستان‌های کشور در نظر گرفته شده است تا افراد نیازمند در مراجعه به این سازمان دچار مشکل نشوند.
حال شورای شهر تهران با تصویب طرح تخفیف خدمات گام مثبت و محکمی برای سوء استفاده برخی از دلالان و کاسبان برداشت. بی‌تردید به موجب این لایحه شفافیت در هزینه‌های خدمات ارائه شده توسط سازمان بهشت زهرا (س) محقق خواهد شد و شایعاتی همچون فروش قبرهای چند صد میلیونی و سایر ابهامات در بهای خدمات این سازمان به طور کلی برطرف خواهد شد.
مدیرعامل بهشت زهرا (س) نیز که یکی از قدیمی‌ترین مدیران در این سازمان می‌باشد تصویب این لوایح را یکی از اقدامات مهم، مثبت و قابل توجه شورای اسلامی شهر تهران می‌داند که در حوزه خدمات این نهاد برای اولین بار به صورت شفاف قیمت خدمات به تصویب رسیده است.
*اعضای شورای اسلامی شهر تهران با 14 رای موافق با حذف ماده 3 این لایحه در خصوص عدم تقسیط بهای خدمات از افرادی که بضاعت مالی پرداخت هزینه‌ها را ندارند، موافقت کرد. همچنین اعضای شورای شهر تهران در خصوص ماده 2 این لایحه که در آن عنوان شده بود مرجع تشخیص جهت تصمیم‌گیری و احراز شرایط متوفیان مستمند، بی‌سرپرست، کم بضاعت، مجهول الهویه و سایر نیازمندان و موارد خاص با ذکر مصداق تخفیف یا تقسیط‌شان با ارائه معرفی‌نامه از دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی مرتبط همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و... و همچنین تایید مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) است را تغییر داده و ارائه تخفیف را تنها به ارائه معرفی نامه از کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی منوط کردند.
*مدیرعامل سازمان بهشت زهرا: به موجب این لایحه کماکان یک طبقه قبر در سازمان بهشت زهرا(س) به صورت رایگان اختصاص می‌یابد و هر شهروند که به سازمان بهشت زهرا (س) مراجعه کند از سه طبقه قبر، یک طبقه را بصورت رایگان دریافت می‌کند و دو طبقه باقی مانده خالی را به صورت یارانه‌ای با قیمت یک میلیون تومان دریافت خواهد کرد و حتی اگر کسی توان پرداخت همین مبلغ و یا مبلغ اندک خدمات شستشو، تکفین و تدفین را هم نداشته باشد، به موجب این لایحه، سازمان بهشت زهرا (س) می‌تواند تا 12 قسط آن را تقسیط کند و اگر در زمان موعد پرداخت توانایی پرداخت را نداشته باشد، از آن شهروند این هزینه دریافت نمی‌شود
*سعید خال: حداکثر قیمت قبر در بهشت زهرا 16 میلیون تومان است.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر داد محموله جدید داروی «وارفارین» از فنلاند بزودی وارد می‌شود برخورد سریع و قاطع با اخلالگران اقتصادی، مطالبه مردم و مسئولان سازمان ملل و برخی کشورها کشتار اخیر عربستان در الحدیده یمن را محکوم کردند وزیر اقتصاد: اخلال‌گران نظام اقتصادی و ارزی هزینه رفتارهایشان را خواهند داد شورای شهر تهران درصدد مقابله با تجارت قبر نامه وزیر کار به رئیس مجلس با حضور 6100 نفر ازخانواده‌ها و کارکنان همایش بزرگ قرآنی خانواده بزرگ فولاد مبارکه برگزار شد جنایات جنگی در یمن و بی‌عملی سازمان ملل جنگ تجاری آمریکا و چین به بازار انرژی کشیده شد کره‌شمالی از رویکرد "تهدید آمیز" آمریکا انتقاد کرد ساخت مستند آمریکایی درباره نفوذ چند دهه‌ای پوتین بر ترامپ قزاقستان هم اجازه استفاده از سامانه موقعیت‌یاب ملی روسیه را به دست آورد دکتر روحانی فرا رسیدن روز ملی جمهوری نیجر را تبریک گفت رژیم صهیونیستی مانع ورود دومین کشتی امدادرسان به غزه شد توافق بزرگ حماس و رژیم صهیونیستی با میانجیگری مصر و نقش پشت پرده خالد مشعل 5 فروند هواپیمای‌ »ای تی آر» جدید امروز به تهران می‌آید / افزایش تعداد هواپیما‌های برجامی به 16 فروند