لیست پرداختی ها در وزارت ارشاد خاک می خورد

«جهان صنعت»- التهاب بازار ارز قیمت کاغذ را روزانه زیاد کرده است. بسیاری از رسانه‌های مستقل، یعنی آنهایی که به هیچ نهاد حکومتی و شبه‌حکومتی وابستگی ندارند و باید بر اساس فروش، دخل و خرجشان را تنظیم کنند دچار مشکل‌اند. برخی روزنامه‌های مستقل ترجیح دادند از تعداد صفحات کم کنند و برخی دیگر عطای کار را به لقایش بخشیدند و تعطیل شدند.
با توجه به قول‌های مکرر وزیر ارشاد و معاونان وزارت صمت هنوز هیچ‌گونه گشایشی در وضعیت بازار کاغذ انجام نگرفته و با روند موجود امیدی به بهبود شرایط نیست. در این فضا به جای آنکه دولت بر اساس روال قبلی وظایفش را در قبال مطبوعات انجام دهد، کم‌کاری کرده و زیر قول‌هایش می‌زند.
اکنون پنجمین ماه از سال جدید گذشته و هنوز یک ریال یارانه به حساب رسانه‌ها واریز نشده است. آن هم در شرایطی که اوضاع از همیشه بدتر است. این را مقایسه کنید با بریز و بپاش‌هایی که در سایه رانت دلار 4200 تومانی برای عده‌ای عزیز کرده به وجود آمد و مردم را بیش از پیش از وضعیت کشور عصبانی کرد.
کم‌کاری دولت در بهبود شرایط مطبوعات این شائبه را به وجود آورده که برخی بر این باورند وجود رسانه‌های مستقل کمکی به شفاف‌سازی و رصد مشکلات کشور نمی‌کند بلکه سنگی جلوی پای مسوولانی است که از حساب‌کشی خبرنگاران واهمه دارند.


دو ماه است لیست یارانه مطبوعاتی را تحویل وزارت ارشاد داده ایم
با تغییر حسین انتظامی و لغو طرح زیانبار اشتراک مطبوعاتی، این تصور بین رسانه‌ها ایجاد شد که قرار است اوضاع تغییر کند. اما سلطانی‌فر هم نتوانست باری از روی دوش روزنامه‌نگاران بردارد. حالا او خبر داده دو ماه است لیست یارانه مطبوعاتی را به وزارت ارشاد فرستاده اما هنوز خبری از پرداخت نیست. اگر شرایط عادی بود و مردم روزنامه می‌خواندند و وضعیت ممیزی و آزادی بیان با امروز توفیر داشت، نیازی به پرداخت یارانه دولتی نبود. مشخص است هر گونه وابستگی رسانه به دولت و منابع دولتی از تندی انتقاد می‌کاهد. اما شرایط امروز بحرانی است. آگهی‌ها بر اساس زد و بند به خودی‌ها می‌رسد و رسانه‌های وابسته در رقابتی نا‌برابر در همه زمینه‌ها جایی برای رقابت رسانه‌های مستقل باقی نگذاشته‌اند؛ رسانه‌هایی که نه ترسی از برگشتی روزنامه دارند و نه نگرانی از بابت قیمت سر به فلک کشیده کاغذ.
دولتی که با شعار آزادی بیان و دوری از بستن دهان مخالف روی کار آمده امروز در جهت عکس شعارهایش قدم بر می‌دارد. رییس دولت بالا بردن توقع مردم را به گردن رسانه‌ها می‌اندازد و وزارت ارشاد نه می‌تواند وضعیت بحرانی کاغذ را سر و سامانی دهد و نه وظایف گذشته‌اش را ادا کند.
سید‌عباس صالحی و‌زیر ساکت و بی‌حاشیه دولت تدبیر و امید، عملکردی به مراتب ضعیف‌تر از وزیر ضعیف دیگر کابینه یعنی علی جنتی بر جای گذاشته است و نتوانسته انتظارات را بر آورده کند. روحانی که بارها در مناظرات انتخاباتی بر فرهنگ و هنر و تمام شاخه‌هایش دست گذاشت و رقیب را به خاطر برخی اظهار‌نظر‌ها و تئوری‌های فرهنگی‌اش کوبید، نتوانسته قدم مثبتی بردارد و عملا فرهنگ و هنر را به حال خود رها کرده است.