انقلاب اسلامی انحصار رسانه‌ای استکبار را شکست

نشست رسانه‌ای «شنبه‌های انقلاب» با موضوع بررسی دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه مطبوعات روز گذشته در حالی برگزار شد که سخنرانان جلسه به وجود آزادی واقعی رسانه‌ای در کشورمان در مقابل نمایش آزادی در غرب تأکید داشتند.
سیدنظام‌الدین موسوی، دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در ابتدای این نشست با اشاره به گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه رسانه‌ها به ویژه از نگاه بنیانگذار انقلاب، امام راحل گفت: امام (ره) نه به حذف مطلق و نه به هضم مطلق رسانه‌ها به هیچ یک باور نداشتند، بلکه رسانه‌ها را ابزار‌هایی می‌دانستند مصنوع دست بشر که ما هم می‌توانیم با جهت‌گیری‌های خودمان از آن‌ها استفاده کنیم. بر این اساس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نوع مواجهه ما با رسانه‌ها، مواجهه‌ای مثبت بوده است. امام در رویکردشان به رسانه، اول به دنبال شکست انحصار رسانه‌ای جریان امپریالیسم و استکبار بودند و دوم به دنبال هویت‌بخشی به رسانه‌ها مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی.
وی اظهار داشت: آزادی در نظام جمهوری اسلامی هم مانند همه جای دنیا محدود است و نباید لجام‌گسیخته باشد و باید باور‌های دینی مردم ما هم مورد توجه رسانه‌ها باشد. نگاه انقلاب به رسانه‌ها لزوماً همان نگاهی نیست که در سایر کشور‌ها و در گفتمان‌های دیگر مثل لیبرالیسم و سوسیالیسم وجود دارد، بلکه این یک نظام جدید است و به طور طبیعی قیودی دارد که با بقیه نظام‌ها متفاوت است. ما در جمهوری اسلامی ایران نسبت به مقولات اجتماعی یک نوع نگاه ویژه داریم؛ شما ببینید در کشور‌های اروپایی نسبت به پرداختن رسانه‌ای به موضوع هولوکاست، چه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی وجود دارد و چه روزنامه‌نگارانی که ماه‌ها به همین خاطر حبس کشیده‌اند!
همچنین در این نشست علی خضریان، قائم‌مقام روزنامه فرهیختگان گفت: در مبانی فکری امام رفتار با مخالفان، دارای رویکردی مداراگونه بود؛ یعنی برخلاف شاه، امام قائل به حضور و فعالیت مخالفان خود در فضای رسانه‌ای بود و نگاه انسانی به همه داشت. من در میدان عمل قائل به این نیستم آنچه در مدار فکری امام بود از صفر‌تا‌صد پیاده شده است، هرچند قائل به این هستم که نسبت به رژیم پهلوی، وضعیت رسانه‌ها در کشور رو به بهبود بوده است.


در ادامه این نشست بیژن نوباوه‌وطن، مدیرمسئول روزنامه عصر ایرانیان و نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ ملتی بزرگ نمی‌شود، مگر آنکه زبان گویایی برای پیگیری مطالبات خود داشته باشد، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جریان استکباری برای مقابله با جریان کمونیسم تنها یک رادیو داشت که با عنوان «زندگی برتر» علیه شوروی سابق فعالیت می‌کرد و با همان یک رسانه هم حریف دنیای کمونیسم شد. در حالی که الان نزدیک به ۱۰۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی به زبان فارسی علیه ایران برنامه تولید و پخش می‌کنند. این نشان می‌دهد انقلاب اسلامی مورد حسادت و عامل ترس استکبار است. تنها جایی که در ۱۰۰ سال اخیر توانسته علیه نظام سلطه و جریان استکباری ایستادگی کند و حرفی برای گفتن داشته باشد، نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران است.
خبرنگار سابق صداوسیما در نیویورک همچنین با بیان تجربه‌ای از محدود‌سازی فعالیت خود به عنوان یک خبرنگار ایرانی توسط ایالات متحده در آن دوره گفت: در پنج سالی که در امریکا بودم، وزارت خارجه حتی یک‌بار هم من را به نشست‌های خبری دعوت نکرد. این همان آزادی است که غرب نمایش می‌دهد، اما فاقد آن است. حسین علوی، مدیرعامل خبرگزاری بسیج نیز در سخنانی با اشاره به معنا‌های مختلفی که از مفهوم آزادی در ایران و سایر کشور‌های دنیا وجود دارد، گفت: اگر رسانه‌ها در بیان و افشای فساد، استقلال حقیقی نداشته باشند، آزادی واقعی زیر سؤال خواهد رفت.
به برکت انقلاب اسلامی، رسانه‌هایی که در طول ۴۰ سال گذشته تأسیس یا اصلاح شده‌اند از اصحاب قدرت‌های نامشروع و تفکرات نامشروع مستقل هستند. وی افزود: در سال ۷۸ اصلاحیه‌ای در قانون مطبوعات به تصویب مجلس رسید که یکی از بند‌های آن، ناظر بر این بود که رسانه‌هایی که از دشمنان خارجی پول دریافت کنند، مجرم هستند. این در حالی بود که کسانی که در همان سال کشور را به آشوب کشیدند، نمی‌خواستند این بند تصویب شود، بندی که استقلال مطبوعات را محقق می‌کرد.