آغاز شمارش معکوس سقوط «نرخ رشد جمعیت ایران» به زیر صفر

یک کارشناس جمعیت‌پژوه با بیان اینکه زودتر از آنچه که فکر می‌کردیم نرخ رشد جمعیتی در ایران صفر خواهد شد، گفت: پیش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهد این اتفاق حدود پنج سال زودتر و در سال ۱۴۱۵ رخ خواهد داد، اما سیاستگذاران هنوز تحولات نگران‌کننده جمعیتی را جدی نمی‌گیرند.
صالح قاسمی از آغاز سیر معنادار کاهش موالید در کشور خبر داد و گفت: آغاز این سیر کاهشی براساس تعداد تولد‌های ثبت‌شده و مطالعات آینده‌پژوهی تخمین‌زده شده است. وی با بیان اینکه براساس این دو مبنا (تعداد تولد‌های ثبت‌شده و مطالعات آینده‌پژوهی) جمعیت در سال‌های آتی سیر نزولی خواهد داشت، عنوان کرد: پیش‌بینی جمعیت‌شناسان این بود که سیر کاهش تولد‌ها از سال ۱۳۹۶ آغاز شود، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که این سیر کاهش دو سال زودتر یعنی از سال ۱۳۹۴ به بعد آغاز شده است. قاسمی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴، یک‌میلیون و ۵۷۰ هزار و ۲۱۹ تولد ثبت شده است، گفت: در سال ۱۳۹۶ میزان تولد‌ها به یک میلیون و ۴۷۸ هزار و ۹۰۸ نفر نزول کرده است.
وی افزود: افزون بر اینکه سیرکاهشی تولد‌ها زودتر از پیش‌بینی‌های ما در ایران آغاز شده، کاهش نرخ جمعیت را با شیب تندتری آغاز کرده‌ایم، یعنی سرعت کاهش تعداد تولد‌ها فراتر از تصور ماست.
این جمعیت‌پژوه خاطرنشان کرد: براساس این الگوی جدید و بر مبنای آمار تولد‌های ماه‌های نخستین سال ۱۳۹۷ این کاهش جمعیت همچنان ادامه خواهد داشت. وی با بیان اینکه این نقطه آغاز نگرانی‌هاست، گفت: پس از رسیدن به جمعیت ۹۰ میلیونی در ایران شاهد کاهش جمعیت خواهیم بود و دیگر هیچ ضمانتی وجود ندارد که جمعیت ایران روی عدد ۸۰ میلیون متوقف شده و سقوط نکند.