اردوغان: به سوی شرق می‌رویم

به دنبال تشدید تنش‌ها بین ترکیه و امریکا بر سر بازداشت یک کشیش متخلف امریکایی و اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه برخی وزرای آنکارا، رئیس‌جمهور ترکیه برنامه عملی ۱۰۰ روزه اول کابینه جدید ریاست جمهوری را ارائه کرد که در آن نگاه به شرق نسبت به غرب در اولویت قرار گرفته است. اردوغان گفته است: «در حوزه ارز‌های خارجی به سمت بازار چین خواهیم رفت.»
به نظر می‌رسد اختلافات ترکیه با شرکای غربی خود همچنان در حال افزایش است و عدم استقبال غربی‌ها از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و ندادن پیام تبریک به رئیس‌جمهور منتخب، سبب شده تا آنکارا با تجدیدنظر در سیاست خارجی به دنبال شرکای جدیدی در شرق باشد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه برنامه ۱۰۰ روزه ریاست جمهوری در خصوص دست یافتن به اهداف مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، توسعه دولت الکترونیک، تأمین زیرساخت‌های امنیتی و دفاعی و توسعه اقتصادی و صنعتی را اعلام کرد. بنا به گفته اردوغان قرار است در مدت ۱۰۰ روز کاری بیش از هزار پروژه به بهره‌برداری برسد که ۴۰۰ مورد از این پروژه‌ها که در اولویت قرار دارند، در این برنامه گنجانده شده است. این ۴۰۰ پروژه به ارزش ۴۶ میلیارد لیر اجرا می‌شود و با هدف نیروی محرک برای ترکیه در نظر گرفته شده است. اردوغان تأکید کرد: «نزدیک به ۴۰میلیارد لیر ترکیه از منابع عمومی مدیریت خواهد شد و ترکیه در نظر دارد سالانه نزدیک به ۳ تا ۴ میلیارد دلار درآمد بیشتر به دست آورد.»
رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه برنامه کاری خود، سخنانی ایراد کرد که به نوعی بیانگر دور شدن از غرب و چرخش به سمت شرق است. اردوغان در این باره گفت: «با یک جنگ اقتصادی روبه‌رو هستیم، اما نگران نباشید ما در این جنگ نیز پیروز خواهیم شد. برای عبور از مسائل اقتصادی که به دلیل گزارش‌های جانبدارانه سازمان‌های رتبه‌بندی اعتباری با آن روبه‌رو شده‌ایم، در حوزه ارز‌های خارجی به سمت بازار چین خواهیم رفت. در همین راستا اولین صادرات خود با یوان چین را انجام می‌دهیم. در دوره جدید بازار کشور‌های چین، مکزیک، روسیه و هند برای صادرات محصولاتمان در اولویت هستند.»
نگاه ترکیه به سمت چین، در حالی است که جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن افزایش یافته است و در بحبوحه تنش‌ها بین ترکیه و امریکا، چین بازار مناسبی برای آنکارا خواهد بود.


نگاه ترکیه شرق در دوره جدید در حالی است که تنش‌ها بین واشنگتن و آنکارا در ماه‌های اخیر تشدید شده و در روز‌های گذشته امریکا برخی وزرای ترکیه را تحریم کرده و آنکارا نیز به اقدامی مشابه دست زده است. چرخش اردوغان به شرق، از ماه‌ها پیش شروع شده و ترکیه با امضای قرارداد‌های خرید سامانه‌های موشکی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ از روسیه عملاً روند نزدیکی به شرق را کلید زده است؛ چیزی که نگرانی مقامات غربی را در پی داشته است و آن‌ها تلاش می‌کنند مانع از نزدیکی ترکیه به روسیه شوند. هفته گذشته کنگره امریکا برای تحت فشار دادن ترکیه، فروش جنگنده‌های پیشرفته اف ۳۵ به ترکیه را ممنوع کرد و آنکارا در اعتراض به این مسئله گفته است که راه‌های جایگزین برای تأمین نیازهایش را دارد. همچنین ترکیه و امریکا بر سر موضوع ایران نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند. واشنگتن تلاش زیادی کرده است تا ترکیه را به اعمال تحریم‌های ایران مجاب کند، اما مقامات آنکارا گفته‌اند به روابط خود با تهران ادامه خواهند داد و از تحریم‌های امریکا تبعیت نخواهند کرد.
رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه طرح‌های سیاست خارجی خود با اشاره به سیاست خارجه در عرصه بین‌المللی گفت: «نمایندگی‌های دیپلماتیک ترکیه در سراسر جهان از ۱۶۳ به ۲۴۰ افزایش می‌یابد. کنسولگری‌ها در موصل و بصره دوباره فعال می‌شوند و قرار است یکی از فرماندهان ترکیه در نمایندگی ناتو در عراق منصوب شود.» اردوغان در پایان تصریح کرد: ترکیه تحمل اتلاف وقت را ندارد. اکنون چشم‌انداز ۲۰۲۳ را پیش رو داریم. به واسطه این چشم‌انداز، اتفاقات پنج سال اخیر نتوانست در برخی زمینه‌ها موجب عقب افتادن از اهداف شود. طی پنج سال آینده چندین برابر تلاش می‌کنیم و این اتلاف وقت را جبران خواهیم کرد.»