وال مش (wallmesh) چیست؟

وال مش یکی از روش‌های نوین مهار لرزه ای بوده که در پیوست ششم استاندارد 2800 نیز به آن اشاره شده است. این سیستم مورد تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده و می‌تواند با برتری‌های بسیار زیاد نسبت به سایر روش های مهار لرزه ای، مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. با توجه به اینکه این روش جدید برای مهار لرزه‌ای از سوی سازمان نظام مهندسی تایید شده و در پیوست ششم استاندارد 2800 به آن اشاره گردیده است، در این مقاله قصد معرفی وال مش (wallmesh) و بیان تفاوت های آن با وال پست منقطع را داریم.

وال مش چیست؟

"وال مش چیست؟" در ابتدای این مقاله با پاسخ به این سوال به معرفی روش وال مش می پردازیم. بر اساس پیوست شش استاندارد 2800 مسلح کردن دیوار با شبکه الیاف که در این مقاله به اصطلاح آن را وال مش نام گذاری کرده ایم، یکی از روش‌های نوین مهار لرزه ای دیوار می‌باشد. مطابق تعریف پیوست شش استاندارد 2800 در این روش، نوارهای شبکه ساخته شده از الیاف کربن و شیشه روی دیوار قرار داده می شوند. سپس روی آن ها نازک کاری انجام خواهد شد. بعد از انجام لایه اول از پلاسترکشی (پلاستر سیمانی و یا گچی)، می‌توان نبشی مهار خارج از صفحه دیوار را در بالا و پایین دیوار اجرا کرد. لایه نهایی نازک کاری دیوار نیز روی نبشی اجرا خواهد شد.

مصالح تشکیل دهنده وال مش چیست؟

یکی از اصلی ترین تفاوت میان وال مش (wallmesh) و وال پست منقطع، تفاوت در مصالح تشکیل دهنده وال مش است. مصالحی که برای اجرای وال پست منقطع استفاده می‌شود، شامل نبشی و ناودانی منقطع، وادار قائم، وادار افقی، میلگرد بستر، قلاب و گیره میلگرد بستر، بست تخت و رادیکالی هستند. اما مصالحی که برای وال مش مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل مش فایبرگلاس، پلاستر سیمانی و گچی، نبشی گالوانیزه و چسب اپوکسی به عنوان اجزای وال مش محسوب می شوند.

برای نصب نبشی گالوانیزه در وال مش، میتوان از چسب اپوکسی استفاده نمود. اما اگر به نظر طراح استفاده از چسب اپوکسی مجاز نباشد، می‌توان از هر یک از روش های پیشنهادی پوست ششم استاندارد 2800 برای اتصال نبشی و ناودانی به تیر یا سقف استفاده کرد.

قیمت اجرای هر متر مربع وال مش دیوار چقدر است؟

یکی از مواردی که باید حتما در هنگام اجرای وال مش دیوار به آن توجه گردد، قیمت اجرای این سیستم در ساختمان است. به طور کلی، عوامل زیادی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، می توانند روی قیمت اجرای هر متر مربع از وال مش دیوار موثر باشند. توجه به این موارد باعث می‌شود تا درک بهتری از دلیل تفاوت قیمت برای اجرای این سیستم در ساختمان‌های مختلف داشته باشید.

1.    جنس توری فایبرگلاس

جنس و گرماژ توری فایبرگلاس یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت وال مش است. مش و توری فایبرگلاسی که گرماژ بالاتری دارند، در مقایسه با توری فایبرگلاس با گرماژ پایین از قیمت بالاتری برخوردار هستند. همچنین توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا به دلیل داشتن پوشش مقاوم، می‌توانند قیمت بالاتری نسبت به توری فایرگلاس E-glass داشته باشند.

2.    عرض و اندازه چشمه توری فایبرگلاس

عرض توری فایبرگلاس و اندازه چشمه آن، عاملی موثر روی قیمت وال مش محسوب میشوند. برای دریافت قیمت توری فایبرگلاس با عرض و اندازه چشمه می توانید با کارشناسان فروش شرکت وال پست مش در تماس باشید.

3.   پلاستر وال مش

پلاستر وال مش عاملی موثر رو قیمت وال مش است. پلاسترها در دو نوع سیمانی و گچی اجرا می‌شوند که نوع سیمانی قیمت بالاتری نسبت به نوع گچی دارد.

4.   ضخامت ورق و طول نبشی

ضخامت ورق و طول نبشی باعث تعیین قیمت نبشی می شود. هر چقدر ضخامت ورق نبشی و طول آن بیشتر، قیمت یک عدد نبشی نیز افزایش پیدا می کند که این موضوع روی قیمت تمام شده وال مش تاثیرگذار خواهد بود.

5.   مقدار چسب اپوکسی

میزان چسب اپوکسی برای نصب نبشی که به صلاحدید طراح جهت نصب نبشی ها استفاده می شود، روی قیمت اجرای هر متر مربع وال مش دیوار تاثیرگذار است.

6.   دستمزد اکیپ اجرایی وال مش

در صورت استفاده از کارگران متعدد برای بالا بردن سرعت کار، باید دستمزد اکیپ اجرایی را بیشتر از حد معمول پرداخت کنید. دستمزد اکیپ اجرایی وال مش با توجه به تخصص و تجربه این اکیپ ها تعیین می شود.

چرا قیمت وال مش (wallmesh) کمتر از سایر انواع وال پست می باشد؟

یکی از دلایلی که باعث اقبال مهندسین به استفاده از سیستم وال مش به جای سایر روش های اجرای وال پست شده است، مناسب بودن قیمت وال مش است. دلایل اصلی پایین بودن قیمت وال پست مش را باید در بندهای پیوست ششم استاندارد 2800 یافت. بر اساس پیوست شش استاندارد 2800، مهم ترین علت برای این کاهش قیمت، حذف وادارها است که می تواند هزینه کمتری را نسبت به سایر روش ها در پی داشته باشد.

علاوه بر این موضوع، دلایل زیر نیز می توانند به عنوان دیگر دلایل برای تفاوت قیمت وال مش و وال پست معرفی شوند. طبق بررسی های آماری انجام شده، هزینه اجرای وال مش نسبت به سایر روش های اجرای وال پست حدود 30 الی 50 درصد کمتر است.

1.    حذف میلگرد بستر هنگام دیوارچینی در روش وال مش

هنگام دیوارچینی در روش وال مش، نیازی به اجرای میلگرد بستر نیست. میلگردهای بستر مقاطع فولادی بودند که اجرای آن ها هزینه نسبتا زیادی را به همراه داشت؛ اما با حذف میلگردهای بستر، می توان هزینه‌های وال مش را به حداقل رساند.

2.    حذف نبشی در کنار ستون

به طور کلی نبشی ها بر اساس بارهاي خارج از صفحه وارد بر دیوار در تمامی سیستم های وال پست شامل وال پست منقطع و یا وال مش طراحی و اجرا می گردد. با این وجود و بعلت تفاوت فلسفه طراحی و محاسبه وال مش با وال پست های منقطع، نبشی کنار ستون در سیستم وال مش حذف شده و تنها نبشی های بالا و پایین دیوار اجرا می گردد. همچنین در صورت اجرای کف سازی به میزان حداقل 5 میلیمتر دیگر نیازی به اجرای نبشی در پای دیوار نمی باشد. بنابراین حذف نبشی‌های کناری را میتوان یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت وال مش در مقایسه با وال پست منقطع معرفی کرد.

3.   اجرای وال مش در ساختمان بدون نیاز به اکیپ تخصصی و ماهر

سهولت اجرای وال مش در ساختمان‌ها باعث شده تا حتی اکیپ‌های نیمه تخصصی و نیمه ماهر نیز بتوانند مراحل اجرای وال مش را انجام دهند. بنابراین، با توجه به اینکه نیازی به اکیپ های تخصصی و ماهر برای اجرای وال مش نیست، بسیاری از هزینه های مربوط به اجرای وال مش (wallmesh) کاهش پیدا خواهد کرد.

انجام هر پروژه اجرای وال مش چقدر زمان می برد؟

هر پروژه اجرای وال مش می تواند بسته به شرایط و بر اساس دو عامل متراژ پروژه و تعداد نیروهای اجرایی در مدت زمان مختلفی انجام شود. بدیهی است که نظم و تجربه شرکت اجرایی نیز می‌تواند تاثیر زیادی روی زمان اجرای این سیستم داشته باشد. به طور کلی، با توجه به سهولت و کاهش پیچیدگی اجرای سیستم وال مش روی دیوار، اجرای این سیستم نسبت به وال پست منقطع سریع تر انجام می شود.

متراژ پروژه عامل بسیار موثر روی هزینه و زمان اجرای وال مش است. پروژه های بزرگ نیاز به صرف زمان بیشتری برای اجرای وال مش دارند. در ساختمان‌های چند طبقه، لازم است که این سیستم به صورت مجزا در هر طبقه اجرا گردد. از این رو هر چقدر تعداد طبقات ساختمان افزایش پیدا کند، قیمت اجرای وال مش نیز بالاتر می رود.

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی زمان اجرای وال مش، تعداد نیروهای اجرایی در حال کار هستند. بدیهی است که هر چقدر تعداد اکیپ اجرایی بیشتر باشد، زمان اجرای وال مش نیز کاهش پیدا می کند.

وال مش یا وال پست کدام را بخریم؟

با توجه به برتری های وال مش مانند امکان اجرای آن روی دیوارهای بدون وال پست، سهولت و سرعت اجرای بالا، قیمت مناسب و عوامل دیگر، مطابق نظر کارشناسان شرکت وال پست مش، پیشنهاد می‌شود که از وال مش برای مهار دیوار در ساختمان به عنوان جایگزین وال پست استفاده شود. البته باید در هنگام خرید وال مش به این نکته توجه داشته باشید که در بازار نمونه‌های غیر استاندارد بسیار زیاد هستند و باید حتما قبل از خرید آن، به نکات زیر توجه داشته باشید.

1.    جنس توری و مش وال مش

توری و مش وال مش در دو نوع مقاوم به قلیا (AR-Glass) و معمولی (E-Glass) در بازار موجود هستند که هر کدام قابلیت‌های متنوعی دارند. بسته به محل نصب توری، باید جنس مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته شود.

2.    بدون نتایج تست آزمون مقاومت به قلیا، مش فایبرگلاس AR خریداری نشود

اگر با توجه به نیاز پروژه، اقدام به خرید مش فایبرگلاس AR کرده‌اید، باید حتما به وجود نتایج تست آزمون مقاومت به قلیا توجه داشته باشید و حتما در مورد این موضوع با فروشنده صحبت کنید. چرا که میزان مقاومت این توری‌ها باید حتما طبق آزمون‌های استانداردی مورد بررسی قرار گرفته باشد.

3.   ابعاد چشمه مش و توری فایبرگلاس که باید حداقل 5 میلیمتر باشد

بر اساس پیوست ششم استاندارد 2800، ابعاد چشمه مش و توری فایبرگلاس باید به صورت مناسب انتخاب گردد. به طوری که امکان استفاده از توری‌های فایبرگلاس با اندازه حداقل 5 میلی متر امکان پذیر است. اگر اندازه چشمه این توری‌ها کمتر باشد، امکان اجرای آن‌ها در سیستم وال مش وجود ندارد.

4.   گرماژ توری و مش وال مش

یکی از مهم ترین مواردی که باید برای اجرای وال مش به آن توجه داشته باشید، گرماژ توری فایبرگلاس است. مطابق پیوست شش استاندارد 2800 در صورتی که قصد اجرای این سیستم به صورت نواری دارید، حداقل وزن توری بر متر مربع (گرماژ) باید 100 گرم باشد. اما اگر نیاز به اجرای وال مش به صورت سرتاسری دارید، حداقل وزن مش استفاده شده باید 40 گرم بر متر مربع باشد.

5.   نوع پلاستر مورد استفاده در سیستم وال مش

پلاستر اجرای این سیستم باید با توجه به جنس مش فایبرگلاس انتخاب گردد. در صورتی که از پلاستر سیمانی استفاده شود، حتما باید از مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا یا AR استفاده گردد. اما اگر از پلاستر گچی استفاده شود، می توان از توری فایبرگلاس معمولی یا E-glass نیز استفاده کرد. همچنین ذکر این نکته ضروری است که مطابق نشریه 714 سازمان برنامه و بودجه مقاومت فشاری پلاستر سیمانی مورد استفاده در سیستم وال مش حداقل باید 30 مگاپاسکال باشد.

وال مش بهترین گزینه برای دیوار های بدون وال پست

عدم اجرای وال پست در ساختمان های قدیمی و جدید به دلیل مشکلات اجرایی، می تواند مشکلات زیادی را برای ساختمان به وجود آورد. در چنین شرایطی یک زمین لرزه کوچک نیز می تواند صدمات بسیار زیادی را به سیستم ساختمان وارد کند. برای اجرای وال پست منقطع در چنین ساختمان‌هایی، نیاز به تخریب دیوارها است؛ اما با وجود سیستم وال مش برای مهار دیوارها، می توان بدون نیاز به تخریب دیوارها، اجرای وال مش را انجام داد.

وال مش بهترین گزینه برای دیوارهای ساخته شده است؛ چرا که می تواند پس از اتمام دیوارچینی اجرا گردد. این در حالی است که در وال پست منقطع، اجرای وال پست در دیوار نیاز به تخریب دارد تا بتوان جانمایی وال پست را انجام داد. این موضوع یکی از مهم ترین مزایای اجرای وال مش در ساختمان‌های ساخته شده است.

معایب وال مش چیست؟

سیستم وال مش به عنوان یک روش نوین به خودی خود دارای ضعف نیست. اما به دلیل جدید بودن این سیستم مهار لرزه ای، ممکن است در پروژه های اجرا شده معایبی نیز وجود داشته باشند که شامل سه دسته طراحی وال مش، تامین مصالح وال مش و اجرای این سیستم میشوند.

از این رو حتما باید از شرکت‌هایی مانند شرکت وال پست مش که به صورت تخصصی در طراحی و اجرای وال مش فعالیت می‌کنند، برای اجرای این سیستم کمک بگیرید. قبل از هر گونه اقدامی به ویژه تامین مصالح و اجرای این سیستم در ساختمان‌ها، با کارشناسان شرکت وال پست مش در ارتباط باشید.

راه های ارتباطی با کارشناسان فنی و فروش شرکت وال پست مش

وبسایت شرکت وال پست مش: www.wallpostmesh.com

تلفن تماس کارشناسان فنی و فروش شرکت وال پست مش: 86124907-021