آیا نمای اتیکس (ETICS) گزینه مناسبی برای ساختمان شماست؟

استفاده از نمای مناسب برای ساختمان ها تاثیر زیادی روی بهره وری انرژی و زیبایی ساختمان ها دارد. علاوه بر اینکه باید از نمای حرفه ای برای اجرا در ساختمان ها استفاده کرد، لازم است که نما عایق حرارتی و رطوبتی بسیار خوبی نیز باشد؛ چرا که این نمای ساختمان است که در معرض شرایط آب و هوایی خارجی قرار می گیرد و باید در برابر شرایط محیطی، عملکرد خوبی از خود نشان دهد. نمای اتیکس (ETICS) یکی از انواع نماهای جدید ساختمانی است که در سال های اخیر توانسته به دلیل مزایای متنوعی که از آن خود کرده است، به یکی از پرفروش ترین نماهای ساختمانی تبدیل شود. در صورت نیاز به اجرای سیستم عایق حرارتی اتیکس (ETICS / EIFS) برای ساختمان‌های مختلف، در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا توضیحات لازم را به شما بدهیم.

چرا انتخاب نمای ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است؟

نمای ساختمانی بیرونی ترین بخش ساختمان را تشکیل می دهد که در معرض بارش باران، برف، رطوبت و تابش مستقیم نور خورشید است. از طرفی این نمای ساختمان است که می تواند باعث صرفه جویی انرژی شود و از هدررفت انرژی در ساختمان ها جلوگیری کند. از این رو نمای ساختمان باید به گونه ای انتخاب شود که بتوانید از زیبایی این نما و عملکرد آن نهایت لذت را ببرید. در غیر این صورت، نمای ساختمان با عملکرد نامناسب خود باعث صرف هزینه های بسیار زیاد شده و در زمان کوتاهی نیاز به تعویض خواهد داشت.

سیستم نمای اتیکس (ETICS) ساختمان چیست؟

همانطور که در وبسایت انجمن نمای اتیکس اروپا آماده است، سیستم نمای ETICS مخفف عبارتExternal Thermal Insulation Composite Systems بوده و به عنوان ،سیستم نمای اتیکس (External Thermal Insulation Composite Systems)، یکی از انواع سیستم‌های متداول برای اجرا در ساختمان ها است که در جهان چندین دهه است که مورد استفاده قرار می گیرد. این نما از ترکیب یک لایه فوم عایق پلی استایرن، شبکه الیاف تسلیح از جنس الیاف شیشه مقاوم به قلیا یا توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا، یک لایه پوشش پایه و لایه پوشش نهایی تشکیل شده است. شبکه الیاف تسلیح شده در داخل لایه پوشش پایه قرار می گیرد تا بتواند یک عایق حرارتی بسیار عالی را برای نمای ساختمان به وجود آورد. نماي تیکس با نام نمای EIFS نیز شناخته می شود که ظاهر نهایی آن بسیار شبیه به نمای سیمانی می باشد. از این رو به این نما، نمای سیمانی مرکب نیز گفته می شود.

نگاهی به تاریخچه نمای اتیکس (ETICS) ساختمان

نمای اتیکس (ETICS) یکی از انواع نماهای قدیمی است که در سال 1950 توسط یک مهندس در اروپا کشف شد. اما با وجود شناسایی این نما و کشف آن در سال 1950، تنها چند دهه است که این نما در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. به طوری که در چند سال اخیر، این نما به عنوان یک دستاورد تحقیقاتی و مانند یک سامانه مرکب عایق حرارتی بیرونی در ایران عرضه شد.

سیستم عایق حرارتی اتیکس (ETICS)، یکی از سیستم های مقاوم به حرارت برای اجرا در نما است که برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی در ایران و در سال 1387 توسط مهندس امین افشار معرفی شد. همچنین در فصل یازده نشریه 714 یازملن برنامه و بودجه فصلی با عنوان "الزامات طراحی و اجرای نمای خاص" گنجانده شده است که بخشی از آن به نمای اتیکس می پردازد. به طوری که مهندسین می‌توانند به صورت صریح از جزئیات اجرای این نوع نما در ساختمان ها مطلع شوند و با توجه به ویژگی های نمای اتیکس، آن در ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار دهند.

سیستم نمای اتیکس (ETICS) ساختمان از چه بخش هایی ساخته شده است؟

نمای اتیکس (ETICS) در واقع یک نمای عایق حرارتی خارجی است که از سه جزء اصلی تشکیل شده و کارایی خوبی در برابر جلوگیری از هدررفت انرژی دارد.

1.    لایه عایق: اولین ماده ای که در سیستم نمای اتیکس (ETICS) استفاده می شود، عایق است. می توان از فوم پلی استایرن منبسط شده و پشم معدنی تخته ای یا پشم سنگ تخته ای استفاده کرد. البته می توان بسته به نوع نما، از عایق های دیگری نیز استفاده کرد؛ اما لایه عایق باید با استفاده از میخ پرچ به دیوار پشت نما متصل گردد.

2.    مسلح کننده: مسلح کننده به منظور مسلح کردن تخته های عایق استفاده می شود. برای این کار یک لایه اندود سیمانی به همراه مش الیاف مسلح کننده که عمدتا از مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا برای جلوگیری از ایجاد ترک استفاده می گردد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

3.    لایه پوشش نهایی: برای ایجاد پوشش نهایی در نمای اتیکس می توان از انواع اندود، چوب، سرامیک، فلز و مواد مختلف دیگر استفاده کرد.

مزایا و ویژگی نمای اتیکس چیست؟

سیستم عایق حرارتی اتیکس (ETICS) یک سیستم مقاوم به حرارت بوده که از هدررفت انرژی جلوگیری می کند. این سیستم می تواند با کاهش مصرف انرژی در فصول گرم و سرد سال، نقش موثری را در بهبود شرایط ساختمان ایفا کند. از جمله مزایای استفاده از این نما در ساختمان های مختلف، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1.    غیر قابل اشتعال: این نوع نما به دلیل داشتن مصالح غیر قابل اشتعال، نمی سوزد و در معرض آتش سوزی دچار حریق نخواهد شد. این موضوع روی ایمنی ساختمان‌ها تاثیر بسیار مثبتی دارد.

2.    مقاومت بالا در برابر خزه و قارچ: نمای اتیکس (ETICS) میتواند در برابر میکروارگانیسم های بیرونی از جمله قارچ ها، میکروب ها و خزه ها مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

3.    نصب ساده و سریع: نصب و اجرای نمای اتیکس (ETICS) بسیار ساده بوده و اکیپ های مهندسی می توانند با سرعت این نما را در ساختمان‌ها اجرا کنند. انعطاف پذیری زیادی برای اجرای این نوع نما در مدل‌های مختلف نیز وجود دارد.

4.    عدم ضرر برای محیط زیست: سیستم عایق حرارتی اتیکس (ETICS) از لحاظ اکولوژی ایمن بوده و ضرری برای محیط زیست به همراه نخواهد داشت. از این رو افرادی که به سلامت محیط زیست اهمیت می دهند، می‌توانند با خیالی آسوده از این نما استفاده کنند.

5.    مورد تایید سازمان نظام مهندسی: نمای اتیکس مورد تایید سازمان نظام مهندسی است. برخلاف بسیاری از نماهای ساختمانی، این نوع نما دارای جزئیات اجرایی دقیق در ضابطه 714 می باشد.

عایق حرارتی نقش اصلی نمای اتیکس  (ETICS) ساختمان

مهم ترین وظیفه نمای اتیکس (ETICS) در ساختمان‌ها، ایجاد یک لایه عایق حرارتی در ساختمان‌های جدید است. به طوری که با وجود این نما، انرژی گرمایی و سرمایی که در طول تابستان و زمستان استفاده می شوند، هدررفت بسیار کمی در ساختمان‌ها خواهند داشت. اجرای عایق کاری حرارتی در ساختمان‌ها، بسیار حائز اهمیت بوده و باید حتما با توجه به نیاز ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری از نمای عایق حرارتی مانند نمای اتیکس استفاده کرد.

تفاوت نمایETICS  پوشش نرم با پوشش سخت چیست؟

 نمای اتیکس (ETICS) از نظر مواد اولیه استفاده شده به دو دسته نمای اتیکس پوشش نرم و سخت تقسیم بندی می شود. در نمای اتیکس پوشش نرم یا PB از ورق‌های پلی استایرن منبسط شده به عنوان عایق استفاده می‌شود که این ورق ها به لایه زیرین چسبانده می شوند و ضخامت لایه نهایی که شامل شبکه الیاف، پوشش نهایی و پوشش پایه هستند باید در حدود 3 میلی متر در نظر گرفته شود.

اما پوشش سخت نمای اتیکس دارای عایق از نوع پلی استایرن اکسترود شده است که با پیچ های فولادی و کلاهک های پلاستیکی به لایه زیرین متصل میگردند. پوشش پایه ای که در نمای اتیکس با پوشش سخت یا PM استفاده میشود، شامل سیمان پرتلند اصلاح شده با پلیمر است که حداقل باید 6 میلی متر ضخامت داشته باشد.

نماي ETICS مقاوم در برابر ضربه چیست؟

نمای اتیکس (ETICS) یکی از نماهای عایق حرارتی است که علاوه بر این خاصیت، مقاومت بالایی در برابر ضربه نیز دارد. این نوع نما دارای دو لایه پایه می‌باشد. ضخامت شبکه الیاف لایه اولی که برای این نوع نما استفاده می شود، بیشتر از ضخامت شبکه الیاف متداول در لایه نمای اتیکس استاندارد است. لایه دوم نیز شامل یک شبکه الیاف است که تفاوتی با نمای اتیکس معمولی ندارد. وجود این دو لایه در نمای اتیکس، باعث مقاومت بالای این نما در برابر ضربه خواهد شد.

سیستم نمای اتیکس ETICS چگونه در ساختمان اجرا می شود؟

برای اجرای سیستم عایق حرارتی اتیکس (ETICS) در ساختمان ها، لازم است که به ضابطه 714 مراجعه شود تا با توجه به جزئیات دقیق توضیح داده شده در این ضابطه، مراحل اجرای این سیستم انجام گیرند. برای اجرای سیستم عایق حرارتی اتیکس باید یک سطح لایه هوابند روی دیوار پشتیبان چسبانده شود. نوارهای چسباننده عایق در شکاف های پشت عایق قرار می‌گیرند و سپس عایق با اعمال فشار روی سطح زیرین چسبانده می شود.

برای اجرای لایه های دیگر نمای اتیکس (ETICS)، ابتدا لازم است که لبه‌های انتهایی صفحات عایق با کمک مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا در اطراف بازشوها پوشانده شود. شبکه الیاف به صورت کامل در لایه پوشش پایه قرار می گیرد و بعد از آن، می‌توان لایه پوشش پایه را اعمال کرد. سپس لایه پوشش نهایی که روی سطح پاشیده می شود، توسط ماله روی سطح اجرا خواهد شد.

قیمت و هزینه اجرای نمای اتیکس چقدر است؟

یکی از مهم ترین مواردی که باید در مورد نحوه اجرای نمای اتیکس (ETICS) به آن توجه داشت، قیمت اجرای این نمای ترکیبی است. مهندسین و کارفرمایان با توجه به قیمت اجرای نماها، آن ها را انتخاب می کنند و بدون شک یکی از عوامل موثر برای انتخاب این نما، قیمت آن است. عوامل زیادی می‌توانند روی هزینه اجرای نمای اتیکس تاثیرگذار باشند که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره می شود.

1.    ارتفاع و تعداد طبقات ساختمان

بدیهی است که هر چقدر ارتفاع و تعداد طبقات ساختمان بیشتر شود، مصالح بیشتری نیز برای اجرای نمای اتیکس (ETICS) مورد نیاز خواهد بود. از این رو هزینه اجرای نمای اتیکس در برج‌‌های بلند بیشتر است.

2.    متراژ نمای ساختمان

متراژ نمای ساختمان عاملی موثر روی تعیین میزان مصالح مورد نیاز برای اجرای نمای اتیکس بوده و هر چقدر مصالح بیشتری مورد نیاز باشند، قیمت اجرای نمای ساختمان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

3.   دیتیل‌های اجرایی و جزئیات نمای اتیکس

دیتیل‌های اجرایی مانند تعداد لایه های نمای اتیکس و وجود مقاومت در برابر ضربه یا زه کشی در این نما، همگی روی قیمت اجرای نمای اتیکس (ETICS) تاثیرگذارند و باید حتما با توجه به این موضوع، در مورد قیمت نمای اتیکس صحبت نمود.

4.   متریال انتخابی جهت اجرای نمای اتیکس

سیستم عایق حرارتی اتیکس (ETICS) در دو نوع پوشش سخت و نرم در بازار موجود است که هر کدام با مصالح متفاوتی اجرا می‌شوند. بسته به اینکه کدام یک از متریال‌ها برای اجرای نمای اتیکس استفاده می‌شوند، قیمت اجرای این نما نیز متفاوت خواهد بود.

5.   دستمزد مجریان و استادکاران نمای اتیکس

برای اجرای نمای اتیکس (ETICS) نیاز به پرداخت دستمزد به مجریان و استادکاران است. بسته به حجم کار و تخصصی بودن مراحل اجرا، این دستمزد نیز تعیین خواهد شد. بهتر است که در این مورد حتما با مجریان این نوع نما صحبت کنید.

آیا نمای اتیکس گزینه مناسبی برای ساختمان شماست؟

با توجه به ویژگی‌های نمای اتیکس (ETICS) در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری، این نوع نما می‌تواند عملکرد بسیار خوبی در هنگام اجرا در ساختمان‌ها داشته باشد و از هدررفت انرژی جلوگیری کند. عملکرد این نوع نما در دراز مدت بسیار بهتر از سایر نماهای ساختمانی است و این موضوع برای ساختمان‌های جدید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

با توجه به ویژگی‌ها و وجه تمایزات سیستم عایق حرارتی اتیکس (ETICS)، می توان این نوع نما را به عنوان یکی از بهترین نماها در ساختمان‌ها شناخت. به ویژه اینکه این نما مورد تایید سازمان نظام مهندسی است و جزئیات اجرا و مصالح مورد نیاز آن دقیقا در ضابطه 714 ذکر شده اند. با توجه به این موارد، اجرای این نما در ساختمان‌ها بسیار پرفایده بوده و باید حتما از شرکت‌های متخصص برای اجرای نمای اتیکس کمک بگیرید. همکارن ما در شرکت مقاوم سازی افزیر آمادگی دارند تا درصورت نیاز مشاوره فنی خرید و اجرای نمای اتیکس (ETICS) را در اختیار شما قرار دهند.

راه های ارتباطی با شرکت مقاوم سازی افزیر:

وبسایت مقاوم سازی افزیر: www.afzir.com

شماره تماس مقاوم سازی افزیر: 52936-021